کد خبر: ۲۷۳۳۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - 2021February 07
تقریبا بیش از یک سال است که جهان درگیر ویروسی کشنده به نام کرونا یا کویید 19 است. کشور ما هم از اسفند سال گذشته تا همین امروز در حال دست و پنجه نرم کردن با این بیماری منحوس است

شفاآنلاین>سلامت> اینکه بعد از گذشت یک سال از شیوع ویروس کرونا و درگیر شدن اقصی نقاط جهان با آن کسی بگوید ماسک زدن کاری بیهوده است، تعجب برانگیز است اما اینکه یک منتقد معروف تلویزیون و سینما که چهره‌ای شناخته‌شده است و قاعدتا توانایی دسترسی و مطالعه تمامی مقالات منتشر‌ شده درباره این بیماری و راه‌های پیشگیری آن را دارد حرف از اشتباه بودن ماسک زدن و رعایت فاصله اجتماعی و قرنطینه بزند، دیگر روی سر آدم شاخ سبز می‌کند!

تقریبا بیش از یک سال است که جهان درگیر ویروسی کشنده به نام کرونا یا کویید 19 است. کشور ما هم از اسفند سال گذشته تا همین امروز در حال دست و پنجه نرم کردن با این بیماری منحوس است. در این مدت تمام جهان دست به دست هم داده‌اند تا با رعایت فاصله اجتماعی، ماسک زدن و دیگر اقدامات پیشگیرانه در صدد کنترل این بیماری به شدت مسری برآیند تا زمانی که درمانی قطعی برایش ساخته شود یا همه دنیا در برابر آن واکسینه شوند. با وجود اینکه در حال حاضر چندین واکسن برای این بیماری ساخته شده اما روند واکسیناسیون آن هم در مقیاس جهانی بسیار طولانی خواهد بود پس تا آن زمانی راهی نمی‌ماند جز رعایت نکات بهداشتی که دانشمندان جهان و همین‌طور دانشمندان و مسئولان کشور ما هم آن‌ها را تایید کرده‌اند.

گرچه مدارا کردن با چنین شرایط سختی برای مردم آسوده نیست و طبیعی است گاهی خسته‌ شوند، کم بیاورند و... اما به هر حال چاره دیگری هم وجود ندارد. ولی موضوع آنجایی بغرنج می‌شود که کسی که در دسته هنرمند، قشر فرهیخته و... جای می‌گیرد به جای آنکه مردم را به رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی ترغیب کند و به‌ آن‌ها بقبولاند که چاره‌ای جز تحمل ندارند، از آن ور بوم بیفتد و توهم دایی جان ناپلئونی بگیرد و بگوید که همه این‌ اقدامات اشتباه است و دشمن می‌خواهد ال کند و بل کند! در حالی که حدودا 10 روز از فوت مهرداد میناوند، فوتبالیست سابق پرسپولیس بر اثر کرونا می‌گذرد و هنوز جشنواره فیلم فجر بعد از چند روز از شوک درگذشت علی انصاریان، دیگر فوتبالیست سابق پرسپولیس که در فیلمی در جشنواره هم نقش‌آفرینی کرده درنیامده، بهروز افخمی، منتقد سینما و تلویزیون در اظهاراتی عجیب درباره جشنواره فیلم فجر و نحوه برگزاری آن در دوران شیوع کرونا گفت: «تعطیل کردن سینماها و مدارس و تحمیل کردن ماسک به مردم کار غلطی بوده است».

افخمی با اشاره به اینکه این سیاست‌ها در آمریکا تعیین شده و ایران «کاسه داغ‌تر از آش» شده، گفت: «برنامه جهانی وحشت که احتمالا با اهداف سیاسی در آمریکا و انگلیس طراحی شده در ایران طوری اجرا شد که به اصطلاح ما کاسه داغ‌تر از آش شدیم»!!!

این‌ها همه در حالی است که همان روز نخست برگزاری جشنواره فیلم فجر 99، رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی بین حاضران، صدای همه را در آورد تا جایی که وزارت بهداشت تهدید کرد که در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی جشنواره را تعطیل خواهد کرد.

البته چنین اظهارنظرهای غیرکارشناسی‌ای از سوی افخمی پیش از این هم اتفاق افتاده بود. اوایل آذر امسال، زمانی که موج سوم کرونا کشور را می‌پیمایید و آمار کشته‌ها به بیش از 400 نفر در روز رسیده بود، افخمی در نامه‌ای به وزیر بهداشت چنین نوشت: «وقتی مدام آمار ابتلا بالا می‌رود چرا ورزش و کسب و کار و گردش مردم را تعطیل کرده‌اید و چرا دارید کسادی و افسردگی و ورشکستگی فراگیر را دامن می‌زنید؟ شاید کرونا را لیبرال‌دمکرات‌های انگلیس و آمریکا و اروپا برای برانداختن امثال ترامپ و جانسون و مکرون ساخته باشند ولی در این کار موفق نخواهند بود و ترامپ و مانند او هر روز در آمریکا و اروپا قدرتمند خواهد شد. آقای وزیر! جای لیبرال‌دمکرات‌ها در موزه‌هاست ولی شما بهتر است مواظب باشید کلاه‌تان را باد نبرد.

چرا این توهم را القا می‌کنید که روزی چهارصد تا ششصد کشته برای شیوع کامل کرونا یک فاجعه وحشتناک است؟ مگر آمارهای وزارتخانه متبوع خودتان را ندارید؟ مگر نمی‌دانید اگر کرونا هم نباشد توی این مملکت که نزدیک نه میلیون مرد و زن سالمند دارد در پاییز و زمستان گذشته در ایران ده هزار نفر را کشته و در همین پاییز و زمستان هم ده هزار نفر دیگر را خواهد کشت؟ مگر نمی‌دانید که خطر مرگ افراد سالمند در صورت ابتلا به بعضی از آنفلونزاها بیشتر از کرونا است؟...»

همان زمان دکتر مصطفی جلالی‌فخر، متخصص بیماری‌های داخلی، نویسنده و منتقد سینما در پاسخ به اظهارات افخمی گفت: «وقتی او وارد حوزه سلامت و پزشکی می‌شود و درباره همه‌گیری کرونا نظر می‌دهد، امر خطرناکی است. این‌که بگوید ۴۰۰ تا ۶۰۰ کشته در روز اهمیتی ندارد، پیشگیری از کرونا را زیر سوال ببرد و خواستار برچیده شدن محدودیت‌ها شود، دیگر یک اظهارنظر عادی و بی‌خطر نیست. در جامعه، متاسفانه آدم‌های خطرناک که مثل ایشان فکر می‌کنند، کم نیستند و حالا می‌آیند می‌گویند بفرما، فلانی هم که شهرت دارد، این حرف را زده است و می‌آیند این فضای مسموم را دنبال می‌کنند. برای همین باید به این حرف‌ها، حتما پاسخی داده شود».

حالا با گذشت کمتر از سه ماه افخمی دوباره درباره بیماری کشنده‌ای مثل کرونا که حتی به ورزشکاران و جوانان هم رحم نمی‌کند اظهارات غیرکارشناسی می‌کند! اظهارات او واکنش‌های بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت. سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توییتر خود نوشت: «‌جامعه هنری کشور از روزهای نخست کرونا، همراه مدافعان سلامت بود و هست. سخنان و رفتار تعداد انگشت‌ شمار را به همگان تعمیم ندهیم». علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت در اینستاگرام خود به اظهارات عجیب بهروز افخمی درباره کرونا پاسخ داد و نوشت: «یک میلیون نفر در دنیا بر اثر کرونا فوت کردند، اما این آدم بعد از یک سال میگه این توطئه بوده. هم ماسک زدن اشتباه هست و هم بستن مدارس و البته مشکل ایشان جای دیگری است. افخمی ناراحت تعطیل شدن کاسبی خودش است نه جان مردم. الان هم مجدد می‌گوید مدارس و دانشگاه‌ها را باز کنید! نه اینکه دغدغه علم و دانش داشته باشد... قبلا هم نامه‌ای بلند به وزیر بهداشت نوشته بودند که چرا شلوغ می‌کنید! مدافعان سلامت را بزرگ نکنید! مگر چند نفر از کادر درمان بر اثر کرونا فوت کرده‌اند که این همه سر و صدا می‌کنند!

آقای افخمی، مرد باش یک روز یک شیفت بیا بیمارستان کنار همین پزشکان و پرستاران کرونایی کنار بیماران باش. بیا یک روز به هموطنانت خدمت کن. مگر نمی‌گویی کرونا دروغ است؟ این گوی این میدان...»

اینکه افخمی چه در سر دارد که با نداشتن کوچکترین تخصص پزشکی یک سال کار پزشکان در سرتاسر دنیا را با تریبونی که در دست دارد زیر سوال می‌برد مشخص نیست اما بنا بر اظهارات یک حقوقدان در این‌باره به نقل از «عصر ایران»؛ «نظر به اینکه حسب ماده یک قانون جرم سیاسی مصوب بیستم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و نود و پنج مجلس شورای اسلامی که در تاریخ 95/2/29 به تایید شورای نگهبان رسیده، هر یک از جرائم مصرح در ماده(۲) قانون مارالذکر چنانچه با انگیزه اصلاح امور کشور علیه مدیریت و نهادهای سیاسی یا سیاست‌های داخلی یا خارجی کشور ارتکاب یابد، بدون آنکه مرتکب قصد ضربه زدن به اصل نظام را داشته باشد جرم سیاسی محسوب می‌شود. نظر به اینکه حسب قواعد حاکم بر حقوق عمومی ستاد ملی مبارزه با کرونا یک مرجع حاکمیتی فرابخشی می‌باشد لذا در صورتی که مرتکب قصد ضربه به زدن به اصل نظام را نداشته باشد و انگیزه و داعی ایشان اصلاح امور باشد اما نتیجتا برخلاف حقیقت و مبانی و اصول علمی و فنی مطالبی را بیان کند به نظر می‌رسد حسب مواد 1 و 2 قانون جرم سیاسی قابل تعقیب قانونی می‌باشد مضافا دادگاه رسیدگی به جرایمی که مطابق قانون مذکور، سیاسی محسوب می‌شود، با حضور هیات منصفه و به صورت علنی و برابر مقررات مواد ۳۰۵ و ۳۵۲ قانون آئین دادرسی کیفری و قانون مطبوعات برگزار می‌گردد.»

در شرایطی که علم حقیقی موفق به جلب اطمینان عمومی جامعه برای ریشه‌کنی کرونا شده، آیا رواست فیلمسازی که هیچ سررشته‌ای در علم پزشکی، ویروس‌شناسی و علوم مربوطه ندارد، بدون سند و مدرک، همه دستاوردهای علمی که پشتوانه سیاست‌های سخت‌گیرانه بوده را به چالش بکشاند و از وهم مداخله سیاست‌های کثیف سخن بگوید؟ آقای افخمی این را بدانید حتی اگر یک نفر تحت تاثیر گفته‌های شما پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکند و بیمار شود، شما مقصر خواهید بود و اگر آن شخص در اثر بیماری فوت کند، شما از منظر وجدان انسانی مقصر هستید، چه قانون آن را تایید کند و چه نه. پس کاش بیش از این در زمینه‌ای که با جان افراد سر و کار دارد اظهار نظر نکنید و به همان موضوع لابی در اسکار بپردازید که از قضا چیزی هم تا برگزاریش باقی نمانده!روزنامه ابتکار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: