کد خبر: ۲۷۳۲۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۴ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - 2021February 06
ترس و دلهره بزرگترين خطر در زمان شيوع کروناست و ويروس به کساني بيشتنر حمله مي‌کند که اضطراب بيشتري دارند

شفاآنلاین>سلامت> زماني که کرونا تعداد زيادي از مردم را مي‌کشد، ترس و التهاب اجتماعي طبيعي است از اين‌رو هر چقدر پيشگيري کنيم بهتر از درمان کرونا است. پيشگيري يعني اصول بهداشتي را رعايت کنيم و واکسن بزنيم.

امروز مساله واکسن خود به دردسر و دلشوره‌اي براي مردم تبديل شده و متاسفانه مساله واکسن وارد فاز سياسي شده است. از طرفي افرادي که واکسن مي‌زنند، هراس دارند که واکسن عارضه‌ شديدتري از کرونا داشته باشد و همين باعث ايجاد نگراني شده است.

از ديد بنده مرور زمان مساله را حل مي‌کند و بايد صبر کنيم که زمان بگذرد و عده‌اي واکسن را تزريق کنند و به مرور اين دلواپسي‌ها برطرف خواهد شد. اعلام شده واکسن روسيه 92 درصد موثر است، ولي هنوز مورد تاييد سازمان بهداشت جهاني قرار نگرفته. واکسن‌ها هميشه عارضه دارند و واکسن آنفلوآنزا که سال‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد بازهم عوارض خود را در بدن نشان مي‌دهد، بنابراين اين واکسن‌ها هم داراي عوارضي هستند و شايد حساسيت‌هايي ايجاد کنند. اما به مرور زمان همه چيز حل خواهد شد بايد صبر و حوصله داشت.

ما حدود 80 ميليون نفر هستيم ولي من فکر نمي‌کنم امروز تمام کادر درمان مشتاق تزريق اين واکسن باشند خود من هم صبر مي‌کنم تا ببينم نتيجه تزريق افراد ديگر چه خواهد شد. ترس و دلهره بزرگترين خطر در زمان شيوع کروناست و ويروس به کساني بيشتنر حمله مي‌کند که اضطراب بيشتري دارند. علم ثابت کرده کساني که به‌طور مداوم در معرض استرس زياد و ترس هستند، سيستم ايمني ضعيفي‌تري دارند.

به‌عنوان مثال در زمان‌هايي که کرونا هم نبود، افراد با اين استرس‌ها مداوم تبخال مي‌زدند و دچار سرماخوردگي شديد مي‌شدند، اين ثمره ضعف سيستم دفاعي بدن است، ولي کساني که اعتماد بنفس بالايي دارند، از خطر پرهيز مي‌کنند و استرس و اضطراب کمتري دارند و با آرامش بيشتري زندگي مي کنند. امروزه مشاهده مي‌شود که برخي در حد مرگ از کرونا وحشت دارند و حتي چندين بار ديده‌ايم که برخي افراد با دريافت جواب آزمايش کروناي مثبت، حتي غش کرده و از هوش مي‌روند. اين‌ها ثمره دريافت اخبار منفي از شبکه‌هاي اجتماعي است و بايد فرد به اين موضوع توجه داشته باشند، بسياري از اين اخبار واقعي نيستند و فقط باعث کاهش اعتماد بنفس و ايجاد ترس و دلهره مي‌شود. ایرج خسرونیا رئیس انجمن متخصصان داخلی/ روزنامه آرمان ملی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: