کد خبر: ۲۷۳۱۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - 2021February 04
بدن خوب و رو فرم او برای بسیاری از دنبال‌کنندگانش که پسران و مردان جوان بودند، بسیار جذاب بود و زیر تصاویرش، همیشه تشویقش می‌کردند که این مسیر را ادامه دهد تا شاید بتواند در مسابقات جهانی پرورش اندام شرکت کند.

شفاآنلاین>سلامت> شبکه‌ های اجتماعی، فضای هزار توی عجیب و غریبی است که هر جرمی ممکن است در آن اتفاق بیفتد. از فروش جنین و نوزاد و کودک بگیرید تا وادار کردن کودکان به مصرف مشروب و مواد مخدر جلوی دوربین تلفن‌های همراه و حتی فروش انواع و اقسام ادوات جرم مانند قمه و شوکر و اسپری فلفل.

به گزارش شفاآنلاین: یکی دیگر از کارهایی که برخی با سوءاستفاده، آن را وارد دایره جرم‌ها کرده‌اند، ادعای بازگرداندن پیج‌های بسته شده اینستاگرام از سوی برخی افراد کلاهبردار است که هم برای‌شان کلی نان همراه دارد و هم نام. در یکی از این پرونده‌ها، پسر جوانی هدف سوء استفاده یکی از مجرمانی قرار گرفت که ادعا کرد می‌تواند پیج بسته شده او را در اینستاگرام بازگرداند.

میلاد پسر ۲۴ ساله‌ای است که از سه سال پیش یک پیج اینستاگرامی برای خود باز کرد و چون ورزشکار است و در رشته بدنسازی کار می‌کند، گاهی هر روز و گاهی نیز چند روز یک‌بار، تصاویر مربوط به ورزش کردن‌هایش را در پیجش بارگذاری می‌کرد تا بقیه دنبال‌کنندگانش هم ببینند.

بدن خوب و رو فرم او برای بسیاری از دنبال‌کنندگانش که پسران و مردان جوان بودند، بسیار جذاب بود و زیر تصاویرش، همیشه تشویقش می‌کردند که این مسیر را ادامه دهد تا شاید بتواند در مسابقات جهانی پرورش اندام شرکت کند.

گاهی هم اگر دنبال‌کنندگانش سوالی در مورد بدنسازی داشتند، از میلاد می‌پرسیدند تا کمک‌شان کند. میلاد هم بدون دریافت هیچ هزینه‌ای آنها را راهنمایی می‌کرد تا به روش صحیح روی پرورش اندام کار کنند و سراغ استفاده از مواد نیروزای مضر نروند.

هر روز به تعداد دنبال‌کنندگان صفحه اینستاگرام میلاد اضافه می‌شد و حتی گاهی، بدن‌سازان خارجی هم برای او کامنت می‌گذاشتند و تشویقش می‌کردند.

پیجش آنقدر رونق پیدا کرده بود که حتی گاهی برخی پیج‌ها به او پیشنهاد تبلیغ با رقم‌های هنگفت می‌دادند، اما چون میلاد به پول آن نیازی نداشت و دنبال‌کنندگانش در اولویت بودند، تبلیغ‌ها را قبول نمی‌کرد.

سه هفته پیش، صفحه اینستاگرامی او وارد سومین سال خود شد. پسر جوان عادت داشت صبح‌ها به محض بیدار شدن از خواب، به پیجش سر بزند تا اگر کسی پیغام گذاشته بود جوابش را بدهد اما وقتی اینستاگرام را باز کرد، متوجه شد نمی‌تواند وارد صفحه‌اش شود.

چند بار تلفنش را خاموش و روشن کرد تا برنامه دوباره بازیابی شود اما هیچ فرقی نکرد. برنامه اینستاگرام را یک‌بار حذف و دوباره نصب کرد ولی تاثیری نداشت و نتوانست وارد آن شود.

فکری به ذهنش رسید. قبل از این‌که پیجش بسته شود، بارها در در برخی پست‌ها و کامنت‌ها، دیده بود که افرادی ادعا می‌کنند می‌توانند پیج‌های بسته شده اینستاگرام را برگردانند.

گوشی برادرش را گرفت و وارد برنامه اینستاگرامش شد. چند هشتگ مربوط به بازیابی پیج وارد کرد و بالاخره از بین هشتگ‌ها، پیجی پیدا کرد که هم فالوور زیادی داشت و هم از کامنت‌ها و تعریف و تمجیدهایش به نظر می‌آمد معتبر باشد و می‌تواند به صاحب آن و تخصص‌اش اعتماد کند.

در چت خصوصی به او پیام داد و گفت پیجش بسته شده و به کمک او نیاز دارد. بعد آدرس پیجش را نوشت و منتظر پاسخ او ماند.

یک ساعت و نیم بعد، از همان پیج برایش پیام آمد که می‌تواند پیج بسته‌اش را برگرداند اما هزینه دارد. میلاد وقتی هزینه‌اش را پرسید، به او گفت شش میلیون تومان. از نظر میلاد رقمش زیاد بود، اما برای پیجش سه سال زحمت کشیده بود و حیفش می‌آمد به‌ خاطر شش میلیون تومان آن را از دست بدهد.

شماره حساب او را گرفت و صبح فردا برای محکم کاری به بانک رفت وپول را به حساب آن فرد واریز کرد تا پیج را برگرداند. پس از واریز پول، از فیش واریزی عکس گرفت و آن را برای صاحب پیج، ارسال کرد. پس از آن، صاحب پیج قول داد پیجش را تا یک ساعت دیگر برمی‌گرداند.

یک ساعت بعد میلاد آدرس پیجش را با استفاده از گوشی برادرش وارد کرد، اما آن را پیدا نکرد. چند بار دیگر هم این کار را کرد اما فرقی نکرد. سراغ همان پیج رفت تا به او پیام بدهد اما هرچه گشت آن را پیدا نکرد و در نهایت متوجه شد آن فرد کلاهبردار بوده است. پس از آن به پلیس فتا مراجعه کرد و مشکل خود را با آنها در میان گذاشت و درخواست کمک کرد.
دستگیری کلاهبردار اینستاگرامی

سرهنگ مرتضی ابوطالبی، رئیس‌پلیس فتا استان یزد در مورد این پرونده گفت: پسر جوانی با در دست داشتن یک شکایت‌نامه به پلیس فتا مراجعه کرد و گفت، فردی از طریق شبکه اجتماعی اینستاگرام از او کلاهبرداری کرده است و از ما درخواست کرد تا به او شکایت او رسیدگی کنیم که بر همین اساس، رسیدگی به پرونده شاکی در دستور کار این پلیس قرار گرفت. با انجام تحقیقات علمی و با بررسی‌های به‌عمل آمده با اقدامات فنی و شگرد خاص، متهم شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی به پلیس فتا منتقل شد.

وی به کاربران شبکه های اجتماعی هشدار داد: شهروندان در صورت ایجاد اختلال در برنامه‌های موبایلی خود می‌توانند با مراجعه به پلیس فتا، از اطلاعات و راهنمایی‌های کارشناسان این حوزه برخوردار شوند تا هدف سوء‌استفاده کلاهبرداران قرار نگیرند. در این فضا نباید به‌راحتی به ادعاهای مطرح شده اعتماد کرد. این اعتماد برای کاربر اغلب مواقع با اتفاقاتی تلخ همراه است. اتفاقاتی که در نتیجه غفلت رخ می‌دهد. بارها اعلام کرده‌ایم برای استفاده از خدمات آنلاین یا خرید از فضای مجازی به راحتی پول را واریز نکنید. ابتدا اطمینان پیدا کرده و بعد از دریافت کالا و خدمات اقدام به واریز پول کنید. گاهی این مجرمان کاربر را به درگاه جعلی هدایت کرده و با روش فیشینگ از آنها سرقت می‌کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: