کد خبر: ۲۷۲۸۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - 2021February 01
از نظر سازمان نظام پزشکی فقط واکسنی معتبر است که هر دو شرط تایید سازمان بهداشت جهانی و تایید سازمان غذا و داروی ایران را داشته باشد

شفاآنلاین>سلامت> اظهار نظرها در رابطه با واکسن کرونای اسپوتنیک روسی آنقدر بالا گرفته که مسئولان به‌طور رسمی همدیگر را به منافع طلبی در این رابطه متهم می‌کنند و برای جلب اعتماد مردم، پای جان عزیزانشان را وسط می‌کشند! همان کاری که رئیس ستاد اجرایی فرمان امام چندی پیش انجام داد و نخستین آزمایش واکسن کرونای ایرانی را برروی فرزندش امتحان کرد.

به گزارش شفاآنلاین: روز گذشته نیز وزیر بهداشت در رابطه با شائبه‌هایی که در ارتباط با این واکسن مطرح است، اعلام کرد: « به کوری چشم خیلی‌ها، اول به خانواده خودمان واکسن تزریق می‌کنیم تا همه بدانند، سلامت مردم در اولویت است.»

سخنان سعید نمکی پس از آن عنوان شد که ساعاتی پیش از این، سخنگوی سازمان نظام پزشکی اعلام کرد که این سازمان واکسن روسی اسپوتنیک را که دولت خریده، تایید نمی‌کند!

حسین کرمانپور به پایگاه خبری دارو و سلامت (فانا) گفته است «از نظر سازمان نظام پزشکی فقط واکسنی معتبر است که هر دو شرط تایید سازمان بهداشت جهانی و تایید سازمان غذا و داروی ایران را داشته باشد.» اما نمکی در پاسخ به این اظهارنظرها می‌گوید مخالفان سوار موج اقتصادی شده‌اند. چند روز پیش نیز مینو محرز گفته بود که واکسن اسپوتنیک روسی را تزریق نمی‌کند و در پاسخ به این اظهارنظر، کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو به صراحت عضو کمیته علمی مقابله با کرونا را به منفعتطلبی متهم کرده و گفته بود که «ایشان شأنی برای ارزیابی واکسن‌های دیگر ندارند چنان‌که ورودی در این موضوع هم نداشته‌اند.» حال باید از آقای جهانپور (که قبلا اینگونه اظهار نظرها را در رابطه با اعضای شورای شهر تهران، شهرداران و برخی از مسئولین استانی که آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا را با آمار رسمی وزارت بهداشت متناقض می‌دانستند، ابراز داشته) پرسید که چه کسی شانی برای ارزیابی واکسن کرونا دارد و می تواند در این رابطه صحبت کند؟! درحالی که ایشان همواره منتقدان و کارشناسان را بی‌سوادی در رابطه با پاندومی کرونا متهم می‌کند. اما به‌هر حال فرودگاه امام خمینی (ره) آماده ورود اولین واکسن کرونا از روسیه می‌شود که به گفته سفیر ایران در روسیه پنجشنبه (۱۶ بهمن) اولین محموله واکسن اسپوتنیک بارگذاری خواهد شد.

واکسن اسپوتنيک‌ v که دولت ايران خريده و قرار است به زودي دريافت کند، هنوز تاييديه سازمان بهداشت جهاني را ندارد اما در سبد واکسن‌هاي کوواکس، وابسته به اين سازمان است تا در صورت تاييد فاز سوم به کشورها داده شود. سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت که نهاد مرجع براي تاييد واکسن در اين کشور است، اعلام کرده که به صورت اضطراري مجوز استفاده از واکسن اسپوتنيک ساخت يک شرکت روسي را صادر کرده است. در اين بين بار ديگر و روز گذشته جهانپور، در توييترش و در پاسخ به مخالفان نوشته که «در اين گير و دار کي؟ چي؟ وارد کند و چرا اون؟ من نه! و مال من بهتره! خدايا ما و پيشرفت‌هاي علمي را در اين وانفساي تضاد منافع اقتصادي، انگيزشي، سياسي، عقيدتي، جناحي، انتخاباتي... نجات بده!» وي معتقد است که انتقاد از واکسن روسي «سازماندهي شده» است.

واکسن کوبايي هم مي‌رسد

در اين بين محمدمهدي گويا، رئيس مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت نيز از ورود واکسن کوبايي به ايران خبر داد و درباره زمان آن گفت: « کار را با آن‌ها شروع کرديم و در دو يا سه هفته بعدي اولين نمونه واکسن براي آزمايش باليني وارد کشور مي‌شود و بعد در انستيتو پاستور همين واکسن‌ها توليد مي‌شود، اين واکسن‌ها توليد مشترک ايران و کوباست که قراردادش بسته شده است. در اين فاصله هم اگر چيزي کم داشته باشيم، کوبا اين گزينه را به ما داده است که با تاييد ايران به اندازه کافي واکسن در اختيارمان گذاشته شود.» در ميان اين اظهارنظرها، وزير بهداشت از کاهش فاصله‌ اجتماعي خبر مي‌دهد که موجب رسيدن ايران به موج چهارم کرونا مي‌شود. طبق اعلام وزارت بهداشت از روز شنبه (11 بهمن) تا يکشنبه (12 بهمن) 6268 بيمار جديد در کشور شناسايي شدند و 70 بيمار جانشان را از دست دادند. 3932 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در بخش‌هاي مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. شهرستان‌هاي نارنجي در استان‌هاي شمال و شامل آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جويبار، چالوس، رامسر، ساري، فريدونکنار، قائمشهر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران و صومعه سرا، رودسر و لاهيجان در گيلان هستند.

قرنطينه کامل 8 روستا

اما بالاخره کرونا به روستاهاي کشور رسيد و 8 روستا در استان‌هاي فارس، هرمزگان و لرستان قرنطينه کامل شد و اجراي محدوديت‌ها در 23 روستاي مازندران خيز پيک کرونا را به مناطق روستايي کشانده است. هرچند بسياري از مسئولان استاني اعمال يا حذف و کاهش محدوديت‌ها را متناسب با وضعيت شهرها نمي‌دانند و معتقدند وقتي مبادي خروجي از شهرهايي مثل تهران به‌عنوان چهارراه استان‌هاي کشور به سمت شهرهاي شمالي و جنوبي‌ باز مي‌شود، حتي اعمال جريمه از سوي نهادهاي نظارتي هم مانع تردد مردم و ورود مسافران به شهرهايي با وضعيت حاد و نيمه‌حاد نمي‌شود. در اين شرايط شاهد ترافيک و شلوغي مسيرهاي منتهي به شمال کشور در روزهاي پاياني هفته هستيم. آثار نامطلوب اين ترددها را مي‌توان در انتقال ويروس و تداوم وضعيت نارنجي استان‌هاي شمالي ديد. از سوي ديگر، بررسي وضعيت شهرها و روستاها هم نشان‌دهنده افزايش ابتلا و موج‌سواري ويروس است.روزنامه آرمان ملی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: