کد خبر: ۲۷۲۸۲
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۵ - ۱۵ تير ۱۳۹۳ - 2014July 06
شفا آنلاين-در حالی که انواع میوه و تره‌بار در بازار عمده‌فروشی از کیلویی هزار تا ۸۰۰۰ تومان عرضه می‌شود، قیمت این محصولات در بازار خرده‌فروشی به بیش از ۱۵ هزار تومان می‌رسد.
به گزارش شفا آنلاين،گرچه قیمت انواع میوه و تره‌بار به ویژه محصولات جالیزی در ماه رمضان قدری افزایش پیدا کرده اما گرانی این محصولات در بازار مصرف عمدتا به فاصله چند برابری قیمت آنها از بازار عمده‌فروشی تا خرده‌فروشی‌های سطح شهر بر می‌گردد که البته به گفته رییس اتحادیه باغداران عمده دلیل این فاصله قیمتی چند برابری این است که میوه‌فروشان محصولات خود را به عنوان دکور در فضای آزاد و در معرض مستقیم نور آفتاب قرار می‌دهند و ضایعات بالایی دارند که هزینه این ضایعات را از مصرف‌کنندگان می‌گیرند.

افزایش ۲ برابری قیمت صیفی‌جات در بازار خرده‌فروشی

محصولاتی مانند سیب‌زمینی که به صورت متوسط کیلویی ۱۲۰۰ تومان در بازار عمده‌فروشی عرضه می‌شود حدود ۲۵۰۰ تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

البته هر کیلوگرم پیاز در بازار عمده‌فروشی حدود ۹۰۰ تومان عرضه می‌شود که قیمت آن در میوه‌فروشی‌های سطح شهر به حدود ۱۵۰۰ تومان رسیده است و قیمت هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی که به صورت متوسط ۷۰۰ تومان در مراکز عمده‌فروشی عرضه می‌شود، ۱۷۰۰ تومان در بازار خرده‌فروشی است.

قیمت محصولات جالیزی در بازار

همچنین محصولات جالیزی که البته ماه رمضان با افزایش قیمت چند درصدی مواجه شده‌ است نیز فاصله‌ بیش از هزار تومانی از بازار عمده‌فروشی تا بازار مصرف دارند؛ به عنوان مثال هر کیلوگرم هندوانه به صورت متوسط در بازار عمده‌فروشی ۶۰۰ تومان عرضه می‌شود اما قیمت این محصول به صورت متوسط حدود ۱۲۰۰ تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

همچنین متوسط قیمت هر کیلوگرم طالبی در بازار عمده‌فروشی ۷۰۰ تومان است در حالی که این محصول در بازار خرده‌فروشی و مغازه‌های سطح شهر کیلویی ۱۵۰۰ تومان عرضه می‌شود.

خربزه که گران‌ترین محصول جالیزی در بازار میوه و تره‌بار به شمار می‌رود کیلویی هزار تا ۱۵۰۰ تومان در بازار عمده‌فروشی عرضه می‌شود اما قیمت خرده‌فروشی آن در بازار مصرف حدود ۲۵۰۰ تومان است.

قیمت میوه‌های تابستانی از دو تا ۱۵ هزار تومان

میوه‌های تابستانی هم که قیمت‌های متفاوتی در بازار عمده‌فروشی تا بازار مصرف دارند به یکی از پرمصرف‌ترین میوه‌های ماه رمضان تبدیل شده‌اند، اما فاصله قیمت این محصولات از مراکز عمده‌فروشی تا بازار خرده‌فروشی از هزار تا بیش از ۴۰۰۰ تومان است.

در این میان خیار (درختی و زمینی) که در بازار عمده‌فروشی به طور متوسط کیلویی ۱۵۰۰ تومان عرضه می‌شود، قیمت آن در بازار خرده‌فروشی به حدود ۲۵۰۰ تومان رسیده است.

همچنین هر کیلوگرم سیب گلاب که به طور متوسط حدود ۳۰۰۰ تومان در مراکز عمده‌فروشی عرضه می‌شود، کیلویی ۷۰۰۰ تومان در بازار خرده‌فروشی به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

زرد‌آلو نیز که قیمت آن در بازار عمده‌فروشی حدود ۴۰۰۰ تومان است به‌طور متوسط در بازار خرده‌فروشی به بیش از ۸۰۰۰ تومان می‌رسد.

قیمت هر کیلوگرم هلو در بازار عمده‌فروشی حدود ۴۰۰۰ تومان است اما این محصول کیلویی ۷۰۰۰ تومان در مغازه‌های میوه‌فروشی و سطح شهر عرضه می‌شود.

همچنین متوسط قیمت شلیل در بازار عمده‌فروشی کیلویی ۴۰۰۰ تومان است اما هر کیلوگرم از این محصول حدود ۶۰۰۰ تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

آلو زرد و قرمز هم یکی‌دیگر از میوه‌های تابستانی است که قیمت متوسط آن در بازار عمده‌فروشی به حدود ۳۰۰۰ تومان می‌رسد، در حالی که این محصولات نیز از ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان در بازار خرده‌فروشی قیمت‌گذاری شده‌اند.

قیمت گوجه‌سبز کمیاب نجومی شد

محصولاتی مانند گوجه‌سبز که در بازار کمتر یافت می‌شود قیمت‌های متفاوت و نجومی پیدا کرده چراکه علی‌رغم عرضه آن در بازار عمده‌فروشی به کیلویی حدود ۴۰۰۰ تا۵۰۰۰ تومان، کیلویی ۱۴ هزار تومان در بازار مصرف عرضه می‌شود.

البته براساس قانون افزایش بهره‌وری خرده‌فروشان حق دارند حدود ۳۰ درصد بسته به نوع محصول و میزان ضایعات آن به قیمت عمده‌فروشی یا همان قیمت خرید محصولشان اضافه کنند اما می‌توان گفت در اکثر میوه‌فروشی‌های سطح این قانون رعایت نمی‌شود و عرضه‌کنندگان میوه و تره‌بار در مغازه‌های سطح شهر به هر قیمتی که از نظر خودشان به صرفه باشد محصولات خود را می‌فروشند.

جام جم آنلاین
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: