کد خبر: ۲۷۲۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۸ - ۱۵ تير ۱۳۹۳ - 2014July 06
شفاآنلاین - رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حذف طعم و عطر انواع توتون و تنباکو و ممنوعیت تولید و واردات این گونه مواد، انگیزه مصرف قلیان در بین جوانان را کاهش می دهد.

به گزارش شفا آنلاین، «کاظم ندافی» با بیان اینکه اکنون هیچ خلاء قانونی در مورد جلوگیری از مصرف قلیان در جامعه وجود ندارد، افزود: طبق تبصره قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات و ماده آیین نامه اجرایی آن، هرگونه استعمال دخانیات در اماکن عمومی ممنوع اعلام شده و بر اساس مصوبه اخیر هیات دولت، برای متخلفان پرداخت 22 تا 43 هزار تومان جریمه در نظر گرفته شده است.

وی گفت: مسوولیت اجرای ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی، طبق ماده 8 آیین نامه بر عهده مدیران و کارفرمایان و متصدیان این اماکن است و قهوه خانه ها طبق بند 8 ماده یک آیین نامه اجرایی قانون، جزو اماکن عمومی محسوب می شوند و اجرای ضوابط مربوط به اماکن عمومی در این مکان ها الزامی است.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: همچنین در ماده 11 این قانون برای فروشندگان و عرضه کنندگان دخانیات به استثنای اماکن مشمول ماده هفت قانون نیز 215 هزار تومان تا 13 میلیون تومان جریمه در نظر گرفته شده است.

ندافی با اشاره به اینکه متولی اجرای قانون در اماکن عمومی طبق ماده 14 آیین نامه قانون، بازرسان بهداشت و اصناف هستند، افزود: مصرف قلیان یک تفریح نیست و نباید به عنوان وسیله ای برای پرکردن اوقات فراغت جوانان محسوب شود. ضمن اینکه مطالعات بسیار زیادی در این زمینه انجام شده و مخاطرات مصرف این ماده دخانی به کرات به اطلاع عموم مردم رسانده شده است.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: برخلاف بسیاری از عقاید و باورهای سنتی، دود منتشره از قلیان حاوی مقادیر بی شماری مواد سمی است و این مواد به عنوان عوامل اصلی بروز سرطان ریه، بیماری های قلبی عروقی و سایر بیماریها شناخته شده اند.

ندافی افزود: همچنین نیکوتین موجود در دود حاصل از مصرف قلیان همانند سایر مواد دخانی اعتیادآور بوده و مصرف متناوب آن ایجاد وابستگی می کند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، به دلیل مصرف مشترک، قلیان موجب بیماریهای مسری از جمله سل، هپاتیت، تبخال و غیره می شود با این وجود متاسفانه هنوز تعداد زیادی از خانواده ها آگاهی لازم در مورد خطرات مصرف قلیان ندارند و به همین دلیل از مصرف آن توسط جوانان خود ممانعت نمی کنند و متاسفانه حتی گاهی اوقات با آنها همراهی هم می کنند.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه از بعد فرهنگی باید روی مهارت های جوانان در خصوص نه گفتن به تعارف اولین مصرف مواد دخانی کار کرد، ادامه داد: در این زمینه خانواده ها نقش موثری دارند.

ندافی گفت: علاوه بر این، راه اندازی و استمرار بسیج اطلاع رسانی در خصوص ارتقا آگاهی عموم از مضرات استعمال قلیان لازم است که رسانه ها در این زمینه نقش موثری ایفا کنند.

وی افزود: آموزش در مدارس، دانشگاه ها و سایر گروه های هدف نیز از راهکارهای موثر در امر کاهش مصرف این مواد است.

ندافی با بیان اینکه ایجاد تسهیلات لازم ورزشی و فرهنگی برای استفاده جوانان در اوقات فراغت از مهمترین راهکارهایی است که می تواند در جایگزینی مصرف قلیان موثر باشد، گفت: حذف طعم و عطر انواع توتون و تنباکو و عدم اجازه تولید و واردات اینگونه مواد، انگیزه مصرف قلیان در بین جوانان را کاهش می دهد.

وی تاکید کرد: در کنار فراهم کردن امکانات لازم برای جایگزینی تفریحات سالم، باید اقدامات قانونی برای ممانعت از واردات و تولید تنباکوی طعم دار انجام داد، زیرا اضافه کردن اینگونه افزودنی ها برای ملایم کردن دود مصرفی از ترفندهای صنایع دخانی برای ایجاد وابستگی نیکوتین در بین مصرف کنندگان است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: