کد خبر: ۲۷۲۶۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۷ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - 2021January 30
میناوند آخرین نخواهد بود
از مردم تقاضا می‌کنم که در رابطه با سفرها، دورهمی، رفتن به مراکز خرید، برگزاری مراسم‌ها و جشن‌ها و ایاب و ذهاب، دقت کافی کنند
شفاآنلاین>سلامت>در روزهایی که نگرانی از فراسیدن موج چهارم کرونا روز به روز بیشتر حس می‌شود و هر روز اخبار نگران کننده‌ای در این رابطه به گوش می‌رسد. عادی پنداری کرونا در کشور افزایش پیدا کرده و بر اساس گفته‌های وزیر بهداشت در مکانی مانند تهران میزان رعایت پروتکل‌ها به زیر 50 درصد رسیده است. همه اینها در حالیست که وضعیت حمل و نقل عمومی کشور، متروها، مراکز خرید و .. چندان مساعد نیست و مراکز اصلی انتشار کرونا محسوب می‌شوند. از سوی دیگر مراسم‌هایی هم برگزار می‌شوند که هیچگونه رعایت پروتکلی در آنها وجود ندارد و بدتر از آن گروه‌های مرجع اجتماعی مانند قهرمانان ورزشی از جمله صف شکنان این مراسم‌ها هستند.
جدی نگرفتن کرونا توسط گروه‌های مرجع اجتماعی
به گزارش شفاآنلاین:در روزهای گذشته، مهرداد میناوند بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران در اثر کرونا درگذشت. جانباختن این قهرمان ملی علاوه بر اینکه غم سنگینی را بر قلوب ایرانیان برجای‌گذاشت موجب شد تا جدی بودن کرونا دوباره به مردم یادآوری شود و از سوی دیگر زنگ‌های خطر در مورد شکنندگی ثبات هفته‌های اخیر در مورد وضعیت بیماری نیز به صدا در آید.
توئیت حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در روز گذشته یک هشدار و نگرانی جدی در خود داشت، کرمانپور در این رابطه نوشت: «میناوند آخرین نخواهد بود! روی استودیوهای ضبط برنامه و تهیه فیلم و سریال نظارت چندانی نیست. من خود در چندین برنامه شرکت کرده و ملاحظه کرده‌ام! برای این عزیزان موضوع چندان جدی نیست. ماسک‌ها به‌صورت موثر زده نمی‌شود، فاصله رعایت نمی‌شود و تهویه مناسب نیست.» ابتلای همزمان علی انصاریان و مهرداد میناوند به ویروس کرونا و شرکت همزمان آنها در یک برنامه، نگرانی کرمانپور را قابل درک می‌کند. اینکه هیچ نظارتی بر اجرای پروتکل‌ها نمی‌شود و یا اصلا کرونا جدی می‌گرفته نمی‌شود طبیعتا نتیجه‌ای جز آماده شدن برای روزهای طوفانی پس از این آرامش نیست.
موضوع دیگری که در رابطه با فوت این ورزشکار ملی نگران کننده است عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراسم خاکسپاری ایشان علی‌رغم درخواست‌های خانواده بود. برای خاکسپاری یک جانباخته مبتلا به کرونا در روزهای نخست شیوع بیماری، پروتکل‌های خاصی تدوین و تا امروز نیز به اجرا در می‌آیند اما آنچه در این مراسم به چشم می‌آمد کنارگذاشته شدن تمامی پروتکل‌های بهداشتی اعم از نحوه خاکسپاری قربانی کرونا، مصافحه، در آغوش کشیدن، تراکم جمعیت و حتی عدم استفاده از ماسک توسط بسیاری از شرکت کنندگانی بود که به لحاظ جایگاه اجتماعی به عنوان گروه‌های مرجع شناخته می‌شوند و هرگونه رفتار آنان بر گروه زیادی از مردم تاثیر می‌گذارد.
عادی پنداری کرونا نگرانی این روزهای نظام سلامت
عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا توسط این گروه‌ها در حالیست که روز جمعه سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت همچنان بزرگترین نگرانی نظام سلامت کشور را در حال حاضر عادی‌پنداری کرونا دانست و با تاکید بر لزوم رعایت نکات بهداشتی و عدم عادی انگاری کرونا، گفت: «وضعیت بیماری به هیچ وجه به ثبات نرسیده و همچنان ناپایدار، حساس و شکننده است. مسئولان نظام سلامت این روزها نگران افتادن به تله عادی انگاری شرایط بیماری در کشور هستند. ما به هیچ وجه نباید مسیرعادی انگاری را در روابط شخصی و اجتماعی در پیش بگیریم. در قبال سلامت یکدیگر مسئول هستیم، کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی می‌تواند مقدمه شروع موج مجدد بیماری در کشور باشد.»
این در حالیست که روز چهارشنبه سعید نمکی وزیر بهداشت نیز نگرانی خود از این وضعیت را کتمان نکرد و گفت: «در ایران متاسفانه استان‌های شمالی ما به خصوص مازندران استان ملتهبی است و بیش از هزار و ۱۰۰ بستری در استان مازندران داریم که گرچه با همکاری همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها به حداقل ممکن رسیده است، اما باز هم زیاد است. ما موارد فوتی‌مان در استان‌های شمالی باز هم رقم‌های غیرقابل قبولی است و در استان گلستان و گیلان باز هم نگران خیز بیماری هستیم، گرچه همکاران ما در آن استان‌ها با تلاش بی وقفه، همیاری منسجمی با سایر دستگاه‌ها دارند.با توجه به افزایش سفر‌ها به جزایر جنوبی، در استان‌های جنوبی هم شاهد مختصر افزایشی در آمار در استان‌هایی مانند هرمزگان هستیم که امیدوارم این سفر‌های بی‌رویه کام هم مسافرین و هم میزبانان آن‌ها را در این استان‌ها تلخ نکند.»
نمکی تاکید کرد: «یکی از نگرانی‌های ما در خصوص مجموعه کلانشهر‌ها به خصوص تهران است. بر اساس گزارش همکاران من و جلسه با روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی می‌دانیم آمار رعایت پروتکل‌ها در استان تهران به کمتر از نصف رسیده است؛ یعنی از ۸۱ درصد به حدود ۳۹ درصد رسیده‌ایم و این زنگ خطر بزرگی است که ما در آینده نزدیک گرفتار خواهیم شد و من قبل از هر پیک این موضوع را به مردم عرض کرده‌ام که نسبت مستقیمی میان عدم رعایت پروتکل‌ها و افزایش موارد بیماری و مرگ و میر وجود دارد و این زنگ خطری برای آینده است و اگر خدایی نکرده به شکلی گرفتار ویروس مهاجم‌تر و وحشی‌تر شویم، این آوار بر سر ما سنگینی بیشتری خواهد کرد.»
وزیر بهداشت در ادامه بیان کرد: «در کلانشهر تهران اتوبوس داخل شهری، مترو، بازار‌ها و مراکز خرید مراکز پرخطری هستند که قسمتی در دست مردم است و قسمتی از عهده آنان خارج است. در رابطه با افزایش ظرفیت حمل و نقل عمومی (مترو و اتوبوس) مسئولین باید این گرفتاری را حل می‌کردند و متاسفانه تاکنون حل نشده است.»
وی یادآور شد: «از مردم تقاضا می‌کنم که در رابطه با سفرها، دورهمی، رفتن به مراکز خرید، برگزاری مراسم‌ها و جشن‌ها و ایاب و ذهاب، دقت کافی کنند که اگر رعایت نکنند، قطعا ما گرفتاری‌های بزرگی در رابطه با مدیریت بیماری خواهیم داشت. امیدوارم همکارانم در کشور همکاری بیشتری داشته باشند و کانون‌های جدید آلودگی را شناسایی کنند. از مردم عزیز هم تقاضای همکاری بیشتری با حوزه سلامت دارم تا دچار موج خطرناک جدیدی نشویم.»
عدم تصویب بودجه در مورد حمل و نقل عمومی
پیش از نمکی، زالی و بندپی نیز در مورد وضعیت تهران هشدارهای مکرری داده بودند. اما درون سخنان وزیر بهداشت نیز چند نکته وجود دارد که قابل بررسی است. نخست موضوع حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از کانون‌های انتشار کرونا است که بارها توسط مقامامت مختلف بهداشتی در مورد آن هشدار داده شده است. در هفته‌های اخیر نیز که آلودگی هوا به وضعیت خطرناکی رسید، ضعف در حمل و نقل عمومی به ویژه در کلانشهری مانند تهران دوباره به عنوان یکی از متهمان در هردو موضوع کرونا و آلودگی هوا مطرح شد. این وضعیت از دید مدیریت شهری تهران نیز دورنمانده است. آرش حسینی میلانی سخنگوی کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران اخیرا ضمن انتقاد ازبه تصویب نرسیدن پیشنهادات مرتبط با توسعه حمل و نقل عمومی در کمیسیون تلفیق مجلس برای بودجه سال ۱۴۰۰ تاکید کرد: «اگر اکنون برای تامین منابع مالی چاره‌اندیشی نکنیم، مهمترین بخش برنامه کاهش آلودگی هوا یعنی توسعه حمل و نقل عمومی که به تعبیری ستون فقرات مقابله با آلودگی هوا است، نمی‌تواند پاسخگوی مطالبات و نیازهای مردم باشد.»
وی در تذکری اظهار کرد: « با توجه به هماهنگی‌ که میان سه کمیسیون عمران، اقتصادی و امور شوراها انجام شد، پیشنهاداتی در مورد بودجه توسعه حمل و نقل عمومی به کمیسیون تلفیق ارائه شد.»
وی افزود: «این پیشنهادات ۱۰ مورد از جمله اختصاص ۱۰۰ میلیون یورو جهت اجرای طرح کاهش آلودگی هوا از محل صندوق توسعه ملی، افزایش ردیف اعتباری کمک به حمل و نقل عمومی از ۵۰۰ میلیارد به پنج هزار میلیارد برای کل کشور و اختصاص ردیف اعتباری جدید برای اورهال خطوط مترو به دلیل نیاز فوری که در این زمینه وجود دارد، بوده است.»
این عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه با وجود آنکه مصارف از ۷ هزار میلیارد به ۳۲ هزار میلیارد افزایش یافته، ولی پیشنهادات مربوط به حمل و نقل عمومی تصویب نشده است، گفت: «من از فراکسیون‌های مرتبط در مجلس مانند محیط‌زیست و مدیریت شهری درخواست می‌کنم این مساله را در صحن شورا پیگیری کنند تا حداقل بخشی از این پیشنهادات به تصویب برسد.»
سهم دولت در گسترش کرونا و حمل و نقل
در همین حال ابراهیم امینی، نایب رئیس شورای شهر تهران نیز عدم پردخت سهم دولت در حمل و نقل عمومی را عامل گسترش کرونا در این حوزه دانست و گفت: «تجربه تلخ عدم پرداخت سهم دولت از محل ساخت مترو و حمل و نقل درون شهری که اتفاقا منحصر به دولت خاصی نبوده و فارغ از جناح بندی‌های دولت‌های مختلف شاهد این بی‌مهری‌ها بوده‌ایم و همچنین عدم پرداخت مطالبات شهرداری‌ تهران از محل اوراق مشارکت شهرداری توسط بانک‌های مختلف از جمله بانک رفاه که طی هفته‌های گذشته شاهد بوده‌ایم و پرداخت نامناسب سهم شهرداری‌ها از محل جرایم رانندگی تنها تعداد معدودی از مصادیق گروگان گرفتن منابع مالی شهر توسط دولت‌های مختلف هستند.»
وی ادامه داد: «نتیجه عدم پرداخت مطالبات شهرداری علاوه بر نقش مخربی که در عدم توسعه متوازن شهرها و زندگی روزمره مردم ایفا می‌کند، در بزنگاه‌هایی نظیر پاندومی کرونا خود را نشان می‌دهد. این روزها همه شاهدیم که سرویس حمل و نقل عمومی از جمله مترو واتوبوس از جمله مراکز اصلی انتقال و شیوع ویروس کرونا هستند. همه می‌دانیم که بخش مهمی از وضعیت نه‌چندان مناسب مترو و اتوبوس حاصل سال‌ها عدم پرداخت سهم دولت‌ها از ساخت ایستگاه‌های مترو و خرید ناوگان مسافربر مترویی و اتوبوسی و به نتیجه نرسیدن فریاد شوراها در ۲۰ سال اخیر است که نتیجه آن را با مرگ شهروندان مبتلا به کرونا که در این محل‌ها مبتلا شده‌اند مشاهده می‌کنیم.»
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران گفت: «عدم تمایل دولت به پرداخت سهم شهرداری‌ها به شکلی است که حتی در ماه‌های اخیر و با گسترش کرونا به‌ویژه در پایتخت شاهدیم که بازهم دولت و بانک‌های دولتی تغییری در رویه خود نداده‌اند و به عدم پرداخت سهم شهرداری‌ها و کسب منفعت از طریق منابع این نهاد ادامه می‌دهند.»
مورد دیگر سخنان وزیر بهداشت در مورد افزایش سفرها به ویژه مناطق جنوب کشور است که افزایش این میزان به تصمیم ستاد ملی کرونا در مورد برداشتن محدودیت‌های کرونا پس از خروج شهرها از وضعیت قرمز باز می‌گردد، شاید نمی‌بایست محدودیت‌ها به سرعت کاهش پیدا کرده و همچنان سفرهای بین شهری تا ثبات کامل در وضعیت بیماری ممنوع می‌ماند.
به هر حال آنچه این روزها شاهد آن هستیم زیرپا گذاشتن پروتکل‌های بهداشتی در زمانی است که دو تهدید موج چهارم کرونا و ویروس جهش‌یافته وجود دارد و وقت آن است که گروه‌های مرجع اجتماعی به ویژه در رسانه‌ها به وظیفه خود در مورد تشویق و انظار مردم عمل کنند نه اینکه خود صف شکن شکستن پروتکل‌های بهداشتی باشند.
سپید
برچسب ها: مرگ ، قهرمان ، بیماری ، کرونا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: