کد خبر: ۲۷۲۶۵۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - 2021January 30
در روزهایی که هنوز مسئولان کشور به جمع‌بندی برای خرید واکسن از منابعی که واکسن کرونایشان مورد تایید قرار گرفته، نرسیده‌اند و هر روز نام یک کشور به میان می‌آید، بیش از ۵۰ کشور جهان واکسیناسیون عمومی کرونا را آغاز کرده‌اند

شفاآنلاین>سلامت> با فوت مهرداد میناوند و وخامت حال علی انصاریان شوک بزرگی به جامعه وارد شده و با وجود اینکه یک سال از شیوع کرونا می‌گذرد، بسیاری از ورزشکاران در کنار مردم با توئیت «واکسن بخرید» یا «واکسن کرونا مطالبه ملی» از دولت و مسئولان خواستند که خرید واکسن کرونا را هر چه سریع‌تر در دستور کار قرار دهند.

به گزارش شفاآنلاین: در روزهایی که هنوز مسئولان کشور به جمع‌بندی برای خرید واکسن از منابعی که واکسن کرونایشان مورد تایید قرار گرفته، نرسیده‌اند و هر روز نام یک کشور به میان می‌آید، بیش از ۵۰ کشور جهان واکسیناسیون عمومی کرونا را آغاز کرده‌اند، ولی در کشور ما فقط اخبار متناقض میان دولت و ستاد ملی کرونا در رابطه با خرید واکسن به گوش می‌رسد و برخی از این اظهارنظرها، بعضا با واکنش‌های منفی دو طرف روبه‌رو می‌شود. دکتر نمکی، وزیر بهداشت از مردادماه امسال بارها تاکید کرده که از معتبرترین منابع واکسن کرونا را خریدار می‌کنیم و بارها این جمله را از شخص وزیر بهداشت شنیده‌ایم که «سبدمان را در صف خرید واکسن کرونا گذاشته‌ایم» او در آخرین اظهار نظر اعلام کرده: «به احتمال زیاد واکسن کرونا را یا از چین، هند، روسیه یا کشور اروپایی خریداری می‌کنیم» ولی به‌طور قطعی از کشور خاصی نام نبرده است.


اين گفته‌ها پس اظهار نظر رئيس دفتر دکتر روحاني بود که در ميان خبرنگاران گفت: «تا پيش از 22 بهمن (حداکثر 10 روز آينده) اولين محموله واکسن روسي کرونا وارد کشور مي‌شود»، همزمان نيز وزير امور خارجه اواسط هفته پيش پس از ديدار با وزير روسيه از تاييد واکسن کروناي «اسپوتنيک روسيه» توسط مسئولان بهداشت ايران خبر داد، اما روز قبل از اين اظهارنظرها، عضو کميته علمي مقابله با کرونا از خريد واکسن کروناي آسترازنکا سوئدي خبر داده بود.

اين درحالي است که در آخرين اظهار نظر، محرز ضمن اينکه تاکيد کرده که واکسن کروناي روسيه را تزريق نمي‌کند، به يکي از رسانه‌ها گفت: «اگر قرار باشد واکسن کروناي روسي به کشور ما وارد شود بايد مورد تاييد سازمان بهداشت جهاني قرار گيرد. تهيه و واردات واکسن کروناي روسي توسط دولت از شانس بد مردم ايران است. در حال حاضر به هيچ عنوان از اين انتخاب راضي نيستم. من به عنوان يکي از اعضاي کادر درمان اين واکسن را تزريق نمي‌کنم!» اما محرز روز بعد اين صحبت‌ها را پس گرفت و گفت:‌«من نمي‌دانم چند نوع واکسني، کدام واکسن تاييد شده و چگونه قرار است وارد ايران شود، تصميم‌گيري در مورد واردات واکسن کرونا در کميته واکسن رياست جمهوري انجام مي‌شود.» اين صحبت‌ها نشان مي‌دهد که ظاهرا بار ديگر و پس از يک سال که برخي از نهادها در رابطه با آمار مبتلايان و مرگ و مير ناشي از شيوع کرونا همديگر را به پنهان کاري محکوم مي‌کردند و در اين بين بارها ميان اعضاي شوراي شهر تهران با سخنگوي وقت وزارت بهداشت، مشاجره‌هاي کلامي‌شان به مصاحبه‌هاي رسانه‌اي کشيده مي‌شد، حال اين تناقض گويي به خريد واکسن کرونا رسيده که براي يک چهارم جمعيت ايران که سالمند يا داراي بيماري‌هاي زمينه‌اي هستند، امري حياتي به نظر مي‌رسد.

مردم به واکسن روسي اعتماد ندارند؟

در شرايطي که واکسن‌هاي چيني «سينوفارم» و «سينوواک» و واکسن «اسپوتنيک 5» روسيه به احتمال زياد وارد کشور مي‌شود، هر دو واکسن از ويروس کشته شده کرونا ساخته شده و در اين ميان واکسن اسپوتنيک، نخستين واکسن روسي است که در مرداد ماه امسال معرفي شد. مقام‌هاي موسسه دولتي گاماليا با همکاري وزارت بهداشت اين کشور اين واکسن را توليد کرده‌اند. روسيه اعلام کرده که واکسن اسپوتنيک تا 92 درصد اثربخشي مثبت از خود نشان داده است. طي هفته گذشته مشخص گرديد که کشورهاي آرژانتين، ونزوئلا، مجارستان، بلاروس و الجزاير (درحال مذاکره) نخستين محموله‌هاي واکسن اسپوتنيک را از روسيه تحويل گرفته‌اند. اين درحالي است که بسياري از مردم ايران به اين واکسن‌ها اعتماد چنداني ندارند و موافقان و مخالفان بسياري در کشور ما دارد، اما سازمان غذا و دارو اعلام کرد که «مجوز مصرف اضطراري واکسن اسپوتنيک‌وي روسيه در ايران صادر شده است» همان‌طور که کيانوش جهانپور، سخنگوي اين سازمان بيان کرده: «روند بررسي واکسن‌هاي ديگر از مبداء هند، چين، روسيه و ... کماکان ادامه دارد.» اما نماينده پيشين مجلس که پزشک هم است، نظر ديگري دارد و معتقد است که «اکثر مردم ايران واکسن روسي را نخواهند پذيرفت.» بهرام پارسايي در حساب توييتر خود نوشت: «يادمان باشد وقتي مردم اين سرزمين ... واکسن مورد تاييد مراجع علمي جهان را مي‌خواستند تا زنده بمانند، وزير خارجه کشور که بايد مدافع منافع ملي باشد، از روسيه واکسن تاييد نشده مي‌خريد، وزير بهداشت به جاي سلامت به دنبال سياست و مجلس به جاي اداي وظيفه نمايندگي و منافع و جان مردم دنبال انتخابات 1400 بود. من به عنوان عضو جامعه پزشکي و يک ايراني، چنين واکسني را استفاده نخواهم کرد. با پول نفت مردم، واکسن مورد تاييد سازمان بهداشت جهاني بخريد.»

موافقان واکسن چيني و روسي

پروفسور علي کرمي، متخصص بيوتکنولوژي پزشکي گفته است: «اطلاع‌رساني‌ها در رابطه با واردات واکسن کرونا متناقض است و اظهارنظرهاي مسئولان و ستاد ملي کرونا با يکديگر تفاوت بسياد دارد و در اين بين مردم سردرگم شده‌اند. مردم هنوز نمي‌دانند از کدام کشور، چه واکسي خريداري مي‌شود.» او که از موافقان واکسن‌هاي چيني و روسيه است، اعتقاد دارد: «جمع‌بندي صحبت‌هاي مسئولان نشان مي‌دهد که آنها قصد دارند که واکسن سينواک يا سينوفارم، شرکت‌هاي چيني را خريداري کنند که شباهت زيادي به واکسن ستاد اجرايي فرمان امام و انستيتو رازي دارد که از ويروس کشته ساخته شده است.» اين متخصص بيوتکنولوژي پزشکي به صحبت‌هاي مينو محرز در رابطه واکسن آسترازنکاي سوئد که گفته بود «واکسن سوئدي نوترکيب است و قبلا نيز سابقه استفاده دارد و مورد تاييد ما است» واکنش نشان داد و افزود: «اين واکسن هيچ سابقه تزريق به انسان را نداشته و در قالب واکسن‌هاي تحقيقاتي براي ايدز و ابولا ساخته شده و مانند فايزر و مدرنا اولين بار استفاده مي‌شود.»

آماده‌باش براي موج چهارم

آنچه که مسلم است، درصورت واردات اين واکسن نيز اقشار آسيب‌پذير مانند کادر درماني، افراد با سن بالا و داراي بيماري‌هاي زمينه واکسن‌هاي وارداتي را تزريق خواهند کرد و اکثر مردم بايد در انتظار واکسن توليد داخل بمانند که در ارديبهشت و خرداد 1400 به بازار خواهد آمد. در اين شرايط بسياري از کارشناسان و در راس آنها وزير بهداشت از انفجار موج چهارم کرونا در کشور ابراز نگراني شديد مي‌کنند و برخي ديگر مانند خسرو صادق نيت رئيس بيمارستان امام خميني معتقدند که «در نيمه دوم بهمن و اسفند، با افزايش آمار کرونا مواجه خواهيم بود.» سعيد نمکي، وزير بهداشت نيز اعلام کرده که «استان مازندران دوباره به وضعيت خطر بازگشته و اين نگراني‌ها براي چند استان ديگر از جمله تهران، اصفهان و برخي از استان هاي جنوبي نيز وجود دارد.»

همزمان طاهره چنگيز، رئيس دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، هم خبر داد «آمار کرونا در اين استان با شيب ملايم در حال افزايش است.» عبدالرضا قاسم‌پور، جانشين استاندار در ستاد مبارزه با کروناي استان فارس نيز گفت: «همه بيمارستان‌هاي استان براي موج چهارم کرونا به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.» در همين حال مينو محرز عضو ستاد ملي مقابله با کرونا گفت: «شاهد افزايش دوباره بيماران در بيمارستان‌ها هستيم، علت اصلي اين افزايش بي‌توجهي مردم به رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي است و اگر با همين روند جلو برويم احتمالا در اسفند ماه شاهد خيز جديد و موج چهارم انتشار کرونا در ايران خواهيم بود.»

آخرين آمار کرونا در کشور

بنا بر آخرين اعلام وزارت بهداشت از پنجشنبه (9 بهمن) تا جمعه (10 بهمن) 85 بيمار ديگر کرونا فوت کردند و شش هزار و 527 بيمار جديد مبتلا به کوويد19 در کشور شناسايي شد که 546 نفر از آنها بستري شدند. 4018 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در بخش مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. براساس اين آمار 18 شهرستان کشور در وضعيت نارنجي، 154 شهرستان در وضعيت زرد و 276 شهرستان در وضعيت آبي قرار دارند.روزنامه آرمان ملی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: