کد خبر: ۲۷۲۲۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - 2021January 24
به وجود آمدن پدیده منفی و ناراحت‌کننده افسردگی در دوران کرونا به یک موضوع جهانی تبدیل شده است و روز به روز به مسئله جدی‌تری تبدیل می‌شود

شفاآنلاین>سلامت>  حدود یک سال از شیوع اپیدمی کرونا می‌گذرد و در حال گذراندن روزهای سختی هستیم. در ماه‌های ابتدایی شیوع این ویروس کسی فکر نمی‌کرد که تا این حد گسترده شود و روزانه جان عده بسیاری را بگیرد، در کنار مرگ و میری که این ویروس به راه انداخته است اختلالات روانی و فشارهای ناشی از آن در خانواده‌ها سبب بروزمشکلات بسیاری شده است اثرات ترس و اضطراب که اکنون در جامعه شاهد آن هستیم، به طور یقین ویروس کرونا به دلیل ایجاد فاصله میان اعضای جامعه اثرات منفی عاطفی بلند مدتی خواهد داشت.

به گزارش شفاآنلاین: به وجود آمدن پدیده منفی و ناراحت‌کننده افسردگی در دوران کرونا به یک موضوع جهانی تبدیل شده است و روز به روز به مسئله جدی‌تری تبدیل می‌شود لذا با توجه به اهمیت موضوع در اینباره با دکتررضا شیرالی، دکتر رضا شیرالی متخصص روان پزشکی و روان کاوی و دکترفائزه غلامیان، روانپزشک و استادیار دانشگاه گفتگو کرده ایم.

در ابتدا دکتر شیرالی در اینباره می‌گوید: به طور کلی افسردگی یک بیماری روانپزشکی است که علامت‌های بارز آن احساس غمگینی و ناراحتی‌های مداوم است که می‌تواند همراه با اضطراب و دلشوره و بروز اختلالات خواب به صورت پرخوابی یا کم خوابی باشد.
وی ادامه داد: در صورت ابتلا به بیماری افسردگی میزان امید به زندگی در فرد کاهش یافته وانرژی فرد نیز از بین می‌رود و فرد احساس پوچی و بی‌ارزش بودن دارد.

این متخصص روان پزشکی و روان کاوی بیان کرد: در صورتی که فرد به بیماری افسردگی شدید مبتلا باشد مدام به مردن و خودکشی کردن فکر می‌کند و حتی در برخی از موارد احتمال خودکشی کردن نیز در این افراد وجود دارد.

عوامل متعددی باعث بروز بیماری افسردگی می‌شوند
وی توضیح داد:عوامل متعددی باعث بروز بیماری افسردگی در فرد می‌شوند که یکی ازآنها ژنتیک است که فرد از والدین به ارث می‌برد و در برخی از موارد در خانواده‌ها عوامل روانشناختی است که در فرد از دوران وجود داشته و بر روی آن تاثیر گذاشته است.

دکتر شیر الی می‌گوید: عوامل محیطی و اجتماعی نیز مانند فقر، بیکاری، ایزوله و تنها زندگی کردن و... نیز در بروز افسرگی افراد نقش دارند.

این متخصص روان پزشکی و روان کاوی توضیح داد:در حال حاضر به دلیل شرایط ایجاد شده به دلیل اپیدمی ویروس کرونا، عواملی که باعث بروز افسردگی در افراد می‌شود، افزایش یافته مانند بیکاری، کاهش درآمدها و... که همگی باعث بروز افسردگی در افرادمی شود.

وی افزود: یکی از عوامل مهم دیگر که باعث بروز افسردگی در دوران کرونا می‌شود این است که افراد به دلیل شرایط باید فاصله اجتماعی را رعایت کرده و رفت و آمدها را باید کاهش دهند تا بتوان از همه‌گیری این ویروس جلوگیری کرد و آمار مبتلایان و جانباختگان را کاهش داد.

دکتر شیرالی اظهار کرد: در نتیجه کاهش تعاملات اجتماعی و رفت و آمد‌ها به دلیل اپیدمی ویروس کرونا، شاهد افزایش ابتلا افراد به بیماری افسردگی هستیم.

این متخصص روان پزشکی و روانکاوی بیان کرد: با توجه به تحقیقات انجام شده تاکنون آمار دقیقی از میزان افزایش افراد جامعه به بیماری افسردگی وجود ندارد اما مشاهدات نشان می‌دهد که میزان مراجعه افراد و کسانی که به بیماری افسردگی مبتلا هستند در دوران اپیدمی ویروس کرونا افزایش یافته
است.
وی می‌گوید: یکی دیگر از مشکلات این است که در دوران اپیدمی ویروس کرونا، به دلیل سختی در رفت و آمد و نیز ترس از مراجعه به پزشک برخی از افراد به برای درمان افسردگی و... به پزشک مراجعه نمی‌کنند در نتیجه مشکل آنها افزایش خواهد یافت.

دکتر شیرالی عنوان کرد: در این دوران افراد میانسال بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند زیرا این افراد اغلب یا شاغل هستند و یا مسئولیت افراد جوان و یا افراد مسن را برعهده دارند و نقش حمایتی را در خانوداه ایفا می‌کنند و در نتیجه فشار زیادی از لحاظ مالی و... که بر روی افراد جامعه است را باید تحمل کنند لذا میزان ابتلا به بیماری‌های روحی و روانی بیشتر از
بقیه است.

این متخصص روان پزشکی و روانکاوی اظهار کرد: برای عدم ابتلا افراد جامعه بخصوص میانسالان به بیماری افسردگی باید در سطح کلان از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و... تدابیر لازم اندیشیده شود و روانشناسان نیز می‌توانند با بالا بردن آگاهی و آموزشهای لازم از مزمن شدن بیماری افسردگی افراد جلوگیری کنند.

رعایت فاصله اجتماعی به معنای در خانه ماندن نیست
وی توصیه کرد: در این دوران، رعایت فاصله اجتماعی به معنای در خانه ماندن نیست و در طول روز بخصوص در ساعات اولیه صبح افراد می‌توانند بار عایت نکات بهداشتی و پروتکل‌ها پیاده روی کرده و فعالیت اجتماعی انجام دهند که همه آنها باعث کاهش بروز افسردگی خواهد شد.
دکتر شیرالی افزود: استفاده از فضای مجازی برای صحبت کردن و ارتباط برقرار کردن میتواند تا حدودی از ابتلا به افسردگی پیشگیری کند. درست است که صحبت کردن در فضای مجازی کیفیت حضور عزیزان را ندارد اما از بار فشار روانی خواهد کاست و آرامش لازم را ایجاد خواهد کرد.
این متخصص روان پزشکی و روانکاوی گفت: افراد می‌توانند در فضای باز و با رعایت پروتکل‌ها نهایت به تعداد 4 الی 5 نفر با عزیزان خود دیدار داشته باشند تا از بروز افسردگی جلوگیری شود.

 برای پیشگیری از افسردگی شناخت خود را افزایش دهید
در ادامه نیز دکتر غلامیان در اینباره اظهار داشت: به طور کلی علامت ابتلا به افسردگی داشتن روحیه غمگین، بروز فکرهای ناامید‌کننده و اینکه چیزهایی که قبلا آنها را شاد میکرد دیگر نمی‌کند و بروز اختلال در خواب و اشتها و اینکه فرد ازهمه چیز دلخور است می‌باشد.
وی بیان کرد: اغلب افراد میانسال به دلیل اینکه یا فرزندانشان ازدواج کرده و مستقل شده‌اند و یا پدر و مادرشان فوت کرده و یا در بستر بیماری هستند بیشتر از بقیه افراد در دوران اپیدمی کرونا در معرض ابتلا به بیماری افسردگی هستند.

این روانپزشک توصیه کرد: برای پیشگیری از بروز افسردگی، شناخت خود را باید افزایش داد بدین صورت که افراد با دوستان و نزدیکان خویش ارتباط تلفنی و تصویری برقرار کنند و یا می‌توانند به کاری که علاقه دارند مانند کتاب خواندن، بافندگی و ورزش و... بیشتر بپردازند.

وی افزود: افراد با رعایت پروتکل نیز می‌توانند با فرزندان خود دیدار داشته باشند و برای خرید و پیاده روی نیز می‌توانند با رعایت اصول بهداشتی در ساعات خلوت در هفته یک الی دو مرتبه خارج شوند تا از بروز افسردگی جلوگیری شود.

دکتر غلامیان در پایان گفت: در صورت بروز افسردگی افراد می‌توانند از طریق اینترنت، با مشاورانی که تلفنی، افراد را یاری می‌کنند، ارتباط برقرار کنند و در صورت نیاز با مراجعه به پزشک مراجعه و از درمان دارویی استفاده کنند تا مشکل افسردگی آنها برطرف شود.

تاثیر تنهایی ناشی از قرنطینه، بر شدت افسردگی افراد بالای ۵۰ سال
پژوهشگران دریافتند که تنهایی ناشی از قرنطینه می‌تواند به شدت گرفتن افسردگی در افراد بالای ۵۰ سال منجر شود.به گزارش ایسنا، یک بررسی گسترده آنلاین نشان می‌دهد که تنهایی طی دوره قرنطینه، با بدتر شدن افسردگی و سایر نشانه‌های بهداشت روانی در افراد ۵۰ سال به بالا مرتبط است. در این بررسی که روی ۳۰۰۰ شرکت‌کننده ۵۰ سال به بالا صورت گرفت، تنهایی به عنوان یک عامل اصلی مرتبط با بدتر شدن نشانه‌های افسردگی و اضطراب شناخته شد.پژوهشگران در این بررسی به داده‌های مربوط به سال ۲۰۱۵ شرکت‌کنندگان دسترسی داشتند. آنها همچنین دریافتند که کاهش فعالیت بدنی از زمان شروع همه‌گیری کووید-۱۹، با بدتر شدن عوامل افسردگی و اضطراب در ارتباط است. بازنشستگی نیز از دلایل دیگر افسردگی و اضطراب شناخته شد. همچنین این نشانه‌ها در زنان بیشتر بود."بایرون کریس"، سرپرست این پژوهش گفت: حتی پیش از آغاز همه‌گیری کووید-۱۹، میزان تنهایی و فعالیت بدنی، یک موضوع مهم برای جامعه به ویژه افراد مسن به شمار می‌رفت. بررسی ما امکان مقایسه نشانه‌های سلامت روان را پیش و پس از همه‌گیری کووید-۱۹ در افراد ۵۰ سال به بالا فراهم کرد. ما دریافتیم که تنهایی و کاهش فعالیت فیزیکی طی قرنطینه، با ضعف سلامت روحی و به ویژه بروز افسردگی در ارتباط است. مهم است که بتوانیم با داده‌های این پژوهش، روش‌های جدیدی برای بهبود سلامت روان طی دوره همه‌گیری ارائه دهیم.این پژوهش نشان داد که پیش از همه‌گیری کووید-۱۹، افراد تنها به طور میانگین فقط دو مورد از نشانه‌های افسردگی را گزارش می‌دادند اما طی دوره‌ همه‌گیری، میزان نشانه‌های افسردگی افزایش یافته است. در مقابل، سطح افسردگی در افرادی که تنها نبودند، تحت تاثیر قرار نگرفت."زونرا خان"، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما ارتباطی را میان تنهایی، افت فعالیت فیزیکی و بدتر شدن نشانه‌های سلامت روحی یافتیم. هدف ما از پژوهش کنونی این است که روش‌های جدیدی را برای مشغول کردن مردم در خانه ارائه دهیم. ما مطمئن هستیم که می‌توانیم راه‌هایی را پیدا کنیم تا مردم را فعال و اجتماعی نگه داریم.پروفسور "کلیو بالارد"، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما فقط تاثیر کووید-۱۹ را بر سلامتی افراد مسن‌تر بررسی کرده‌ایم. ممکن است که تاثیر موارد دیگری مانند مشکلات اقتصادی هنوز پدیدار نشده باشد. پژوهش گسترده‌ ما می‌تواند به درک اثرات بلندمدت کووید-۱۹ بر سلامت روحی و جنبه‌های پیری مانند عملکرد مغز و حافظه کمک کند. آفتاب یزد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: