کد خبر: ۲۷۱۷۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۷ - ۲۹ دی ۱۳۹۹ - 2021January 18
بارداری باعث افزایش ابتلاء به بیماری کووید ۱۹ نمی‌شود اما همه زنان بارداری که با فرد مبتلا یا محتمل به کرونا در تماس بوده اند باید از نظر نشانه‌های کووید و پیشرفت علائم مورد بررسی و آزمایش قرار بگیرند

شفاآنلاین>سلامت> کارشناس ارشد مامایی گفت: علائم کرونا در زنان باردار اغلب با نشانه‌های بارداری طبیعی تشابه دارد و نباید تنگی نفس، احتقان بینی، خستگی، تهوع و استفراغ را تنها نشانه بارداری طبیعی دانست.

به گزارش شفاآنلاین: سروین ترابی گودرزی، اظهار داشت: بارداری باعث افزایش ابتلاء به بیماری کووید ۱۹ نمی‌شود اما همه زنان بارداری که با فرد مبتلا یا محتمل به کرونا در تماس بوده اند باید از نظر نشانه‌های کووید و پیشرفت علائم مورد بررسی و آزمایش قرار بگیرند.

وی تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد مادران باردار مبتلا به کووید ۱۹ بهبود پیدا می‌کنند اما باید توجه داشت که زنان باردار نسبت به زنان غیر باردار احتمال بیشتری نسبت به بستری در بخش مراقبت‌های ویژه دارند. با این حال زنان باردار بالای ۳۵ سال، چاق، مبتلا به دیابت شیرین و دارای فشارخون بالا ریسک بالاتری برای ابتلاء به نوع شدید کرونا و بستری در بخش مراقبت‌های ویژه را دارند.

گودرزی با بیان اینکه کرونا باعث سقط جنین نمی‌شود، افزود: سقط خود به خود در سه ماهه اول به دلیل ابتلاء به بیماری کووید ۱۹ افزایش پیدا نمی‌کند اما تب کردن به خصوص در سه ماهه اول بارداری می‌تواند باعث آنومالی‌های مادرزادی و اختلال لوله عصبی و سقط شود. به همین دلیل کنترل تب و جلوگیری از بالا رفتن دمای بدن در این دوران امری حیاتی برای جنین است.

این کارشناس ارشد مامایی ادامه داد: مادران باردار در صورت داشتن علائمی نظیر تب، لرز، سردرد، گلودرد، سرفه، تنگی نفس، خستگی بدن، از دست دادن حس بویایی و یا چشایی موضوع را بی اهمیت نبینند و در اسرع وقت به مراکز منتخب ۱۶ ساعته یا ۲۴ ساعته مراجعه کنند تا با استفاده از تست‌های سریع و تست PCR تشخیص بیماری داده شوند.

وی ابراز داشت: اگر چه کرونا باعث سقط جنین نمی‌شود ولی می‌تواند افزایش زایمان زودرس و سزارین را به همراه داشته باشد حتی این بیماری می‌تواند باعث پدیدار شدن الگوهای غیرطبیعی قلب جنین شود.

گودرزی با اشاره به اینکه کرونا می‌تواند بر حرکات جنین در سه ماهه سوم تأثیر بگذارد؛ افزود: تعداد حرکات جنین در ماه‌های آخر به خصوص از هفته ۲۵ حاملگی به بعد بسیار مهم است بر همین اساس مادران بارداری باید توجه ویژه ای به این حرکات داشته باشند و در صورت کم شدن این تکان‌های جنین به بیمارستان (زایشگاه) مراجعه کنند. این درحالی است که مادران باردار مبتلا به کرونا باید بیش از سایرین به این حرکات جنین توجه داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: بیماری کووید ۱۹ در واقع به صورت طیفی از بی علامتی تا موارد پنومونی شدید و سندرم دیسترس حاد تنفسی ممکن است تظاهر پیدا کند. نکته جالب این است که علائم ثابت نیست و در هر زمان ممکن است بیمار وارد مرحله بعدی شود به همین دلیل مادران باید تلاش کنند که در مدت بارداری خود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ابتلاء به این بیماران جلوگیری کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: