کد خبر: ۲۷۱۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۸ - ۲۸ دی ۱۳۹۹ - 2021January 17
سلامت ماهیچه و استخوان با هم مرتبط هستند بنابراین حفظ قدرت عضلانی نیز مهم است.
شفاآنلاین>سلامت>شایع­ترین بیماری در بین بیماری­های استخوانی است. پوکی استخوان با کاهش تراکم مواد معدنی استخوان (BMD) و ضخامت بافت ریزاستخوان مشخص می‌شود.
به گزارش شفاآنلاین: کاهش تراکم مواد معدنی استخوان (BMD) و بدتر شدن ساختار استخوان باعث پوکی استخوان و دلیل اصلی شکستگی استخوان غیرترومایی (بدون آسیب)می­شود.



با افزایش سن، شیوع پوکی استخوان و شکستگی­های مربوط به پوکی استخوان نیز افزایش می­یابد زیرا کاهش توده استخوانی مربوط به سن وجود دارد. پوکی استخوان در بین زنان یائسه بیشتر رخ می‌دهد. اصلی­ترین مشاهدات بالینی پوکی استخوان،  شکستگی مفصل ران و مهره­ها است، اما ممکن است برای سایر استخوان‌های بدن اتفاق افتد.

در زنان، از دست دادن عملکرد تخمدان در یائسگی (حدود 50 سالگی) باعث از بین رفتن سریع استخوان و در نتیجه باعث پوکی استخوان می­شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علل و درمان پوکی استخوان به مطالعه ادامه دهید.

علل پوکی استخوان
پوکی استخوان چه علتی دارد ( رژیم غذایی غنی از کلسیم و ویتامین‌D)
به گفته دکتر سلمان فلاح متخصص طب فیزیکی و توانبخشی علت و عوامل خطر برای ایجاد پوکی استخوان عبارتند از:

استروئیدها : استروئیدها (تزریق اپیدورال) برای درمان تعدادی از بیماری‌های التهابی از جمله آرتریت روماتوئید استفاده می‌شود. آن‌ها می‌توانند با کاهش میزان کلسیم جذب شده از روده و افزایش از دست دادن کلسیم از طریق کلیه، بر تولید استخوان تأثیر بگذارند.
 

کمبود استروژن در بدن - اگر یائسگی زودرس (قبل از 45 سالگی) دارید یا رحم خود را برداشته‌اید ، این خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می­دهد. به این دلیل است که آنها باعث می­شوند تولید استروژن بدن شما به طرز چشمگیری کاهش یابد، بنابراین روند از دست دادن استخوان سرعت می­گیرد.عدم ورزش تحمل وزن - ورزش رشد استخوان را تشویق می­کند، و عدم ورزش به این معنی است که بیشتر در معرض خطر از دست دادن کلسیم از استخوان­ها و پوکی استخوان هستید. سلامت ماهیچه و استخوان با هم مرتبط هستند بنابراین حفظ قدرت عضلانی نیز مهم است. با این حال، زنانی که آنقدر ورزش می­کنند که عادت ماهانه‌ی آن‌ها متوقف می­شود، در معرض خطر بیشتری نیز هستند زیرا سطح استروژن آن­ها کاهش می­یابد.
رژیم غذایی ضعیف - اگر رژیم شما به اندازه کافی کلسیم یا ویتامین D نداشته باشد یا اگر وزن شما بسیار پایین است، بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار دارید.
سیگار کشیدن زیاد - تنباکو برای استخوان­ها سمی است. در زنان سطح استروژن را کاهش می­دهد و ممکن است باعث یائسگی زودرس شود. در مردان، سیگار کشیدن باعث کاهش فعالیت تستوسترون می­شود و این امر همچنین می­تواند استخوان­ها را ضعیف کند.
نوشیدن الکل– نوشیدن الکل توانایی بدن در استخوان سازی را کاهش می­دهد. همچنین خطر شکستن استخوان در نتیجه زمین خوردن را افزایش می­دهد.
سابقه خانوادگی - پوکی استخوان در خانواده­ها وجود دارد، احتمالاً به این دلیل که عوامل ارثی وجود دارد که بر رشد استخوان تأثیر می­گذارد.
علائم و نشانه­ های پوکی استخوان
برخی علائم و نشانه­های پوکی استخوان وجود دارد که به شرح زیر است:

شکستگی استخوان: اولین علامت پوکی استخوان وضعیت شکننده شدید استخوان است که در آن استخوان­ها به راحتی مستعد شکستگی هستند. یک سقوط ساده یا پیچ خوردگی مچ پا ممکن است باعث شکستگی و تورم فوری ناحیه شود. همین امر در مورد پا یا مچ اتفاق می­­افتد که در اثر واکنش نادرست، استخوان­ها از بین می­روند یا دچار شکستگی می­شوند.

کمر درد: اگر استخوان­های شکننده در ستون فقرات ایجاد شوند، اغلب کمر درد شدیدی رخ می­دهد که محدودیتی ندارد. درد می­تواند آنقدر ناخوشایند باشد که ممکن است شخص در راه رفتن یا حرکت از این ور به آن طرف دچار مشکل شود. استخوان بسیار سفت می­شود و اگر فشار بیشتری برای خم شدن آن ایجاد شود، ممکن است دچار شکستنگی شود.

تغییر وضعیت: اگر استخوان­های شکننده در ناحیه پا یا اندام تحتانی تشکیل شود، این احتمال وجود دارد که قد نیز تحت تأثیر قرار ­گیرد و از طول قد شما کم شود. همچنین در بعضی مواقع به دلیل ساختا­­رهای ستون فقرات، شکل خمیده‌ی ستون فقرات یا قوز کمر اتفاق می­افتد. به این گوژ پشتی یا کیفوز گفته می­شود.

کاهش وزن: این یکی از اصلی­ترین علائم پوکی استخوان است. همچنین می­تواند برای زنان و مردان اتفاق بیفتد. به طور کلی، تراکم استخوان­ها کمتر می­شود که منجر به کاهش وزن تکان دهنده می‌شود. چنین کاهش ناگهانی وزن می­تواند مضر باشد.

  درد مکرر در اندام­ها: به طور کلی، افرادی که از پوکی استخوان رنج می­برند اغلب از دردهای اندام رنج می­برند و این برای افرادی که سالهاست با مشکلات مربوط به استخوان روبرو هستند نیز معمول است.

استخوان­های نازک: یکی از مشهورترین علائم پوکی استخوان این است که تراکم استخوان­ها کاهش پیدا میکند. نازک شدن استخوان­ها ممکن است اصطلاح مناسبی برای این مساله باشد. به طور کلی، تراکم استخوان­ها کاهش می­یابد و به همین دلیل است که استخوان­ها به مرور زمان نازک و ضعیف می­شوند.

از دست دادن قد: تغییری در وضعیت بدنی ایجاد خواهد شد، به این معنی که فرد قادر به راه رفتن مستقیم نیست. افراد به طور کلی از مشکلات کمر رنج می­برند و می­توان گفت یکی از علائم اصلی پوکی استخوان، از دست دادن ناگهانی قد است. یک زن یا یک مرد بسیار کوتاه تر از آنچه که در واقع هستند  به نظر میرسند، به این دلیل که از پوکی استخوان رنج می­برند. بسیاری از افراد مسن و بزرگسالان قربانیان مشترک این علامت هستند که مدت طولانی از آن رنج می­برند. با این حال، تمرینات خاصی وجود دارد که می­تواند به شما در بازگشت قد خود کمک کند.

  درد استخوان: وقتی استخوان­ها ضعیف می­شوند، احتمال آسیب دیدگی آن­ها به راحتی زیاد است. می­توان گفت این یکی از اصلی­ترین علائم پوکی استخوان است. به طور کلی، مردان و زنانی که از قبل مشکلات استخوانی دارند به دلیل اصطکاک کمی در استخوان­ها با درد شدید استخوان مواجه خواهند شد.



شناسایی به موقع بیماران در معرض شکستگی و اجرای اقدامات پیشگیرانه مانند تغییرات رژیم غذایی و فعالیت بدنی بسیار مهم است. درمان پوکی استخوان شامل کلسی تونین، تعدیل کننده های انتخابی گیرنده استروژن و بی فسفونات­ها است. آن­ها بدون یا با تأثیر بسیار کمی در ساخت استخوان، تحلیل استخوان را کاهش می­دهند.

بیس فسفونات­ها - برای پوکی استخوان قبل از یائسگی. این کار را با احتیاط انجام دهید زیرا ممکن است به مخاط مری آسیب برساند.
کلسی تونین - درمان و پیشگیری از پوکی استخوان در بیمارانی که درمان بیس فسفونات را تحمل نمی­کنند. همچنین، اثرات ضد درد در محل­های شکستگی دارد.
آندروژن (هورمون­های جنسی مردانه) - برای پوکی استخوان در مردان مبتلا به هیپوگنادیسم (که باعث کاهش ترشح هورمون­های جنسی مردانه می­شود).
تعدیل کننده های انتخابی گیرنده استروژن (SERMS) – آن­ها به عنوان استروژن بر روی استخوان عمل می­کنند و تجزیه آن­ها را کاهش می­دهد. آن­ها همچنین در برابر بیماری عروق کرون، سرطان پستان و سرطان آندومتر محافظت می­کنند.
ارتوکین تراپی نیز برای برخی از افراد توصیه می‌شود.
برای مردان و زنان یائسه بالای 65 سال و سایر افراد با عوامل خطر پوکی استخوان،  پزشکان مصرف 1500 میلی گرم کلسیم و 800 IU ویتامین D روزانه را توصیه می­کنند.

کلسیم:
پوکی استخوان چه علتی دارد ( رژیم غذایی غنی از کلسیم و ویتامین‌D)

بهترین منابع کلسیم:

محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست (بهترین محصولات کم چرب)
انواع شیر غنی شده با کلسیم که از سویا، برنج یا جو دوسر تهیه می-شود
ماهی­هایی که با استخوان خورده می­شوند، مانند ساردین حلبی.
منابع دیگر کلسیم عبارتند از:

سبزیجات سبز برگ مانند کلم، کلم پیچ، کلم بروکلی،  شاهی
لوبیا و نخود مرغ
مقداری آجیل، دانه و میوه­های خشک.
اگر محصولات لبنی یا جایگزین­های غنی شده با کلسیم زیاد نمی­خورید، ممکن است به مکمل کلسیم نیاز داشته باشید. ما به شما توصیه می­کنیم این موضوع را با پزشک یا متخصص تغذیه در میان بگذارید

ویتامین دی:
پوکی استخوان چه علتی دارد ( رژیم غذایی غنی از کلسیم و ویتامین‌D)

بدن برای جذب و فرآوری کلسیم به ویتامین D نیاز دارد. برخی شواهد نشان می­دهد که آرتروز در افرادی که ویتامین D کافی ندارند سریع­تر پیشرفت می­کند. نام دیگر آن "ویتامین آفتاب" است. به این دلیل است که وقتی پوست را در معرض نور آفتاب قرار می­دهیم بدن آن را تولید می­کند.

بدن همچنین می­تواند ویتامین D را از برخی غذاها، به ویژه از ماهی­های روغنی، یا از مکمل­هایی مانند روغن کبد ماهی به­دست آورد. با این حال، مهم است که روغن کبد ماهی را زیاد مصرف نکنید.

پزشکان افراد در گروه­های خاصی را که در معرض خطر قرار گرفتن درتابش مستقیم نور خورشید نیستند، یا پوست آن­ها قادر به جذب کافی ویتامین D از سطح آفتاب نیست، تشویق می­کنند که روزانه 10 میکروگرم در طول سال مکمل مصرف کنند.

برای بسیاری از افراد، مکمل­های کلسیم و ویتامین D همراه با سایر درمان­های پوکی استخوان تجویز می­شود.
برچسب ها: پوکی ، استخوان ، عضلانی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: