کد خبر: ۲۷۱۶۰۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۴ - ۲۷ دی ۱۳۹۹ - 2021January 16
در تمام کتاب‌های اپیدمیولوژی نوشته شده که در هنگام اپیدمی عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی، اولین جایی که باید محدودیت اعمال شود مدارس و دانشگاه هستند و آخرین جایی هم که باید باز شود همین مکان‌ها هستند.

شفاآنلاین>سلامت> عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: خوابگاه‌های دانشجویی یکی از علل عمده شیوع ویروس کرونا محسوب می‌شوند.

به گزارش شفاآنلاین: مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا اظهار کرد: در تمام کتاب‌های اپیدمیولوژی نوشته شده که در هنگام اپیدمی عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی، اولین جایی که باید محدودیت اعمال شود مدارس و دانشگاه هستند و آخرین جایی هم که باید باز شود همین مکان‌ها هستند.

او با اشاره به اینکه خوابگاه‌های دانشجویی یکی از علل عمده شیوع بیماری کرونا محسوب می شوند، گفت: باز کردن کلاس‌های درس در مقاطع پایین‌تر به دلیل عدم رعایت کودکان برای اصول اولیه بهداشت فردی و اجتماعی می‌تواند یکی از مهمترین دلایل شیوع بیماری کرونا باشد.

مردانی افزود: وقتی کودک به دلیل یک بی احتیاطی ساده و عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، به کرونا مبتلا شود؛ اولین افرادی که در معرض ابتلا قرار می‌گیرند، خانواده آن کودک هستند به خصوص افراد مسن خانواده. ابتلا به کرونا در افراد مسن به سادگی کرونا در کودکان و جوانان نیست و منجر به بستری در آی سی یو و حتی مرگ و میرشان خواهد شد.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: ما هیچ مخالفتی با آموزش حضوری دانش آموزان و دانشجویان نداریم، اما در حال حاضر در تمام دنیا آموزش کاملا به صورت مجازی انجام می‌شود و در جایی که مسئله سلامتی و جان مردم در میان باشد، هیچ موردی جز این برای ما اولویت و اهمیت ندارد.

او گفت: خیلی از ظرفیت‌های دانشگاهی به ویژه دانشگاه‌های نظری می‌توانند از طریق آموزش مجازی به کار خود ادامه دهند و در صورت نیاز به آموزش عملی و میدانی می‌توان به صورت محدود از ظرفیت حضوری فضا‌های آموزشی بهره ببرد.

مردانی افزود: در حالی که همین امروز تعداد شهر‌های قرمز استان مازندران به ده شهر رسید و موارد شدید استان مازندران، نسبت به هفته قبل، به دو و نیم برابر رسید.

زمان مناسبی برای ساده انگاری کرونا نیست

او گفت: مردم ما همگی از شرایط کرونایی خسته شده اند و اقدام به مسافرت به شهر‌های شمالی و جنوبی می‌کنند و حتی با ترافیک عجیب و شدیدی برای خرید بلیت‌های ترکیه مواجه هستیم و این‌ها همه به معنای ساده انگاری مسئله کروناست.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: شرایط کرونایی در کشور ما به حدی شکننده است که هیچ گونه تعلل و ساده انگاری جایز نیست و ممکن است داستان اردیبهشت ۹۹ تکرار شود که در حین کنترل بیماری و کاهش آمار، مردم محدودیت‌ها را جدی نگرفتند و گرفتار شدیم و در حال حاضر دقیقا با وضعیت مشابه همان دوران مواجه هستیم و باید مراقب باشیم.

او افزود: برخی از کشور‌های اتحادیه اروپا همزمان با ما گرفتار شدند؛ اکنون در شهرهایی مانند لندن، شرایط دقیقا حکومت نظامی است اما در ایران چنین شرایطی وجود ندارد و مردم باید با صبر و حوصله به بهبود و ثبات وضعیت کمک کنند.

مردانی گفت: ما متوجه شرایط اقتصادی مردم هستیم اما پای سلامتی و زندگی مردم در میان است و نمی‌توانیم منافع یک شخص یا یک صنف را ارجحیت دهیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: