کد خبر: ۲۷۱۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۱ - ۲۷ دی ۱۳۹۹ - 2021January 16
روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا خبرداد؛
حجت الاسلام والمسین حسن روحانی گفت:: بانویی بلند مرتبه‌تر از فاطمه زهرا(س) در تاریخ بشریت نداریم همانطور که پدر بزرگوارشان بزرگترین انسان و اشرف مخلوقات بود و امیدواریم که همه بتوانیم پیرو راه پیامبر و ائمه هدی باشیم.
شفاآنلاین>سلامت>رییس جمهوری با بیان اینکه همه تلاش خود را انجام می‌دهیم تا واکسیناسیون در ماه‌های باقی مانده از سال آغاز شود، گفت: واکسن تولید مشترک ایران و یک کشور خارجی با نام «پاستور» سال آینده عرضه خواهد شد.

به گزارش شفاآنلاین: حجت الاسلام والمسین حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با تسلیت سالروز شهادت حضرت زهرا(س) گفت: وجود فاطمه زهرا(س) و مولا امیرالمومنین(ع) دو معجزه انسانی بزرگ پیامبر عظیم الشأن اسلام است یعنی اگر پیامبر با این همه معجزه که در راس آن قرآن مجید است، معجزه‌ای نداشت، تربیت علی بن ابیطالب(ع) و فاطمه بنت رسول(س) برای رسالت و اتصال پیغمبر به آسمان کافی بود.

وی اضافه کرد: این دو بزرگوار شاگردان فراوانی تربیت کردند؛ فاطمه اطهر (س) همان کسی است که فرزندانی به جامعه تحویل داده است که یکی امام حسن مجتبی است که باعث وحدت، صلح و نجات امت شد. یکی هم شد حضرت ابی عبدالله الحسین که باعث نجات دین از انحراف و هدایت راستین مردم در راه صواب شد و آن شیرزن کربلا و حضرت ام کلثوم که بیانگر حوادث کربلا بودند و توانستند واقعیت حوادث را برای مردم جهان آشکار سازند.

روحانی گفت: بانویی بلند مرتبه‌تر از فاطمه زهرا(س) در تاریخ بشریت نداریم همانطور که پدر بزرگوارشان بزرگترین انسان و اشرف مخلوقات بود و امیدواریم که همه بتوانیم پیرو راه پیامبر و ائمه هدی باشیم.

رییس جمهوری با اشاره به اهمیت عزاداری سالگرد شهادت حضرت زهرا(س)  اضافه کرد: مراسم عزاداری آن بانو را به عنوان یک سنت اجرا می کردیم و امسال هم اجرا می کنیم، در عین حال امسال همه موظفیم در کنار این مستحب بزرگ یک واجب بزرگ را مراعات کنیم و آن هم  مراعات پروتکل‌ها است.

وی اظهار کرد: باید بدانیم که روح پیغمبر و ائمه زمانی شاد می‌شود که ما به وظیفه شرعی و عقلی و واجب خود به خوبی عمل کرده باشیم. امروز هم حفظ حیات خودمان واجب است و هم حفظ حیات دیگران. مردم هم در عزاداری حضور خواهند یافت و هم پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند که اجر و ثواب مضاعف شامل حال آنها شود.  

روحانی ضمن ابراز خرسندی از شیب متناسب کاهش ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور گفت: از این که بیش از یک هفته است در مسیر مرگ دورقمی قرار، برای ما افتخار آمیز است. اگر چه همان دورقمی هم زیاد است و باید به نقطه صفر برسیم.  

وی با بیان اینکه کادر درمان و مسئولین کار بسیار بزرگی انجام دادند و خود مردم هم همه پروتکل‌ها را مراعات کردند، تاکید کرد: اینکه امروز ما اعلام می‌کنیم بخشی از کشور وضعیت آبی و زرد بوده و شرایط نسبتا متناسبی دارند. این به مفهوم آن نیست که رعایت پروتکل‌ها را ضعیف کنیم یا مراعات نکنیم.

 رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: همه بازگشایی‌ها در صورتی مفید است که پروتکل‌ها با دقت اجرا شود. اگر پروتکل‌ها اجرا نشود یا ضعیف عمل شود و فکر کنیم این بیماری تمام شده است دو مرتبه گرفتار می‌شویم و وارد فاز بعدی می‌شویم.  

روحانی با اشاره به فراز و نشیب بیماری در ۱۱ ماه گذشته اضافه کرد: هرجا مردم مراعات کردند توانستیم بیماری را کنترل کنیم و هرجا مراعات مورد تردید قرار گرفت، دچار مشکلات زیادی شدیم.

رییس جمهوری با اشاره به رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مشاغل و کسب و کارها گفت: مشاغل و کسب‌ و کارها مراعات می‌کنند و همه دستورالعمل‌ها اجرا می‌شود. اگر در جایی مراعات نشود شدیدا برخورد شده و حتی پلمپ و بسته می‌شود.

وی ادامه داد: در مسائل اداری هم پروتکل‌ها در ادارات مراعات می‌شود و هم در جاهایی که لازم است به برخی از ادارات گفته‌ایم که کارها را یک‌سوم، دوسوم و یا نصف به صورت دورکار انجام بدهند و ما در شرایط مختلف اینها را مهار و کنترل کردیم.

روحانی افزود: در مساله آموزشی گرچه به آموزش نوجوان‌ها و جوان‌ها لطماتی وارد شده اما به خاطر پروتکل‌ها و حفظ حیات و جان مردم و همچنین دانش‌آموزان، معلمین و اساتید، آموزش حضوری تقریبا در طول این ۱۱ ماه به حالت تعطیلی درآمده است. البته آموزش به صورت مجازی و غیرحضوری خیلی محدود در حال انجام است.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش در خصوص مسائل فرهنگی و مذهبی اظهار کرد: امور مذهبی و فرهنگی گاهی تعطیل شده، گاهی باز شده است. گاهی گفته‌ایم نماز جمعه نباشد و گاهی گفته‌ایم با رعایت پروتکل آزاد است. گاهی گفتیم این مرکز تفریحی بسته شود و زمانی هم گفتیم با رعایت پروتکل باز شود. گاهی گفته‌ایم تئاتر و سینما باز شود و گاهی گفته‌ایم بسته شود.

روحانی گفت: این جایی است که ما در لبه قرار داریم و باید خیلی مراعات کنیم. اینها می‌تواند باز شود به شرط اینکه  ۱۰۰ درصد مراعات شود. اگر خدای ناکرده مراعات نکنیم، می‌تواند باز هم خطرناک باشد بنابراین ما کاملاً باید مراقبت کنیم.

وی افزود: گزارشاتی هم در این جلسه داده شد که در بعضی از شهرها یا برای مراسم دینی و مذهبی یا برای مراسم گردشگری همه اصول و همه ضوابط مراعات نشده است و اظهار نگرانی شد. واقعا هم جای نگرانی دارد ما در همه موارد باید مراعات کنیم.  

رییس جمهوری در ادامه بر لزوم رعایت مساله اجتماعات و ترددها تاکید کرد و گفت: البته مردم در اجتماعات مراعات می‌کنند. الان ایام عزاست و بعد به ایام میلاد حضرت صدیقه کبری، ماه رجب و شعبان که ماه عروسی‌هاست، می‌رسیم که ان‌شاءالله مردم آن را هم مراعات می‌کنند.

روحانی اضافه کرد: باید در مساله تردد افراد، تردد درون شهری، برون شهری و حضور در اجتماعات خانوادگی و دورهمی‌ها یا مراسمی که به وجود می‌آید، باید خیلی مراعات کنیم. چراکه اینجا هم لبه مرز است و ممکن است ما را بلغزاند و با خطر دیگری مواجه شویم.  

رییس دولت دوازدهم با اشاره به ابراز نگرانی وزیر بهداشت نسبت به آینده و اینکه در صورت عدم رعایت پروتکل‌ها ممکن است ما مبتلا به موج چهارم شویم، گفت: وقتی مسئولان اظهار نگرانی می‌کنند به خاطر شواهدی است که می‌بینند بنابراین نگرانی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر خود این ویروس در ایران ریشه‌کن نشده و فعال است. نگرانی دیگر ویروس موتاسیون یافته است که چه در داخل ممکن است موتاسیون انجام بگیرد و چه اینکه فردی از خارج ویروس موتاسیون‌یافته را با خود بیاورد. بنابراین این نگرانی وجود دارد و ما امروز می‌بینیم در آمریکا و اروپا با چه مشکل بزرگی مواجه هستند. البته ما برای آنها هم متاسف و نگران هستیم.

روحانی اضافه کرد: هر انسانی در دنیا از بین برود ما متاثر و متاسف می‌شویم و هر کجا که می‌توانیم، کمک می‌کنیم و در جایی که نمی‌توان به آنها کمک کرد، متاسف هستیم. اما در عین حال این مشکل ممکن است پیش روی ما هم باشد. نمی‌توانیم بگوییم که شرایطی داریم که کاملا جدای از شرایط دنیاست.

رییس جمهوری نگرانی دوم را فصل سرما و زمستان عنوان کرد و گفت: سردی هوا و اینکه درها بسته می‌شود و همه مردم در جایی جمع می‌شوند تا وقتی که سرما وجود دارد این نگرانی هم هست و تا آخر زمستان ما این نگرانی را داریم.

وی مساله سوم را وضعیت هوا عنوان کرد و گفت: وقتی که هوا ساکن می‌شود، وارونگی اتفاق می‌افتد و به دنبال آن هوا نامساعد می‌شود وهوای نامساعد به ویروس و بیماری از جهات مختلف کمک می‌کند.

رییس دولت تدبیر و امید با تاکیدبر لزوم رعایت پروتکل‌ها در مجالس سوگواری اضافه کرد: تقاضا می‌کنم همه شهرها مراعات کنند و در جاهایی که مراکز دینی، مذهبی است توقع ما بیشتر است و آنها باید بیشتر از دیگران مراعات کنند و در جاهایی که مراکز تفریحی است هم همه مردم باید مراعات کنند.

روحانی با اشاره به در پیش بودن ۲۲ بهمن اظهار کرد: در نشست امروز تصمیم گرفتیم به دلیل شرایطی که داریم، امسال مراسم ۲۲ بهمن عمدتا به‌صورت نمادین و به صورت خودرویی و موتوری برگزار شود که این مصوبه ابلاغ و به‌دقت اجرا می‌شود که ما هم برای ۲۲ بهمن مراسم داشته باشیم و هم به گونه‌ای نباشد که مشکلی برای مردم رخ دهد.

وی با اشاره به برنامه‌ها و اقدامات دولت در زمینه واکسیناسیون گفت: در چند مرحله باید به دنبال واکسیناسیون برویم. اولین مرحله زمستان امسال است. همه تلاش‌مان را انجام می‌دهیم که واکسیناسیون در ایران شروع شود و کسانی که شرایط پرخطر دارند و کادر درمان بتوانند از این واکسن امسال و نه در سال ۱۴۰۰، استفاده کنند.

رییس دولت دوازدهم افزود: در سال ۱۴۰۰ واکسن‌های دیگری داریم، واکسن‌هایی که از کواکس خریداری کردیم آن هم ممکن است آخر امسال یا اول سال آینده به دست ما برسد و بتوانیم استفاده کنیم. واکسن‌های دیگری هم که خریدیم، آنها هم به دست ما می‌رسد.

رییس جمهوری ادامه داد: علاوه بر این واکسن "پاستور" را هم با کمک کشور دیگر به صورت مشترک نهایی می کنیم و این واکسن بهار سال آینده در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. همچنین واکسن‌های داخلی دیگری هم داریم که برای دو مورد، مجوز تست بالینی صادر شده است و اینها عمدتاً مربوط به تابستان سال آینده می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد در مراحل مختلف، زمستان، بهار و تابستان واکسن‌های مورد نیاز در اختیار مردم قرار بگیرد و گفت: تأکید می‌کنم واکسن هم در اختیار باشد، واکسیناسیون انجام شود و همچنان برای یک برهه زمانی پروتکل‌ها را مراعات کنیم چون اثر واکسن‌ها معلوم نیست و باید آثار آن روشن شود.ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: