کد خبر: ۲۷۱۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۰ - ۲۵ دی ۱۳۹۹ - 2021January 14
نسخه‌نویسی الکترونیکی در حالی که فواید زیادی از جمله کاهش سوء‌استفاده‌هایی همچون نوشتن مازاد دارو و یا انجام آزمایش‌های بی‌مورد و تبانی برخی مراکز با یکدیگر دارد، اما مشکلاتی را نیز برای برخی مراکز به همراه داشته است.

شفاآنلاین>سلامت> با شیوع کرونا، بحث نسخه نویسی الکترونیکی هم شدت گرفت، چندماهی است که نسخه‌نویسی در بسیاری از مراکز مختلف از حالت سنتی خارج شده و الکترونیکی شده است، این در حالی است که برخی مراکز درمانی یا مطب‌های خصوصی هنوز زیر بار این اتفاق جدید نرفته‌اند، البته یکی از دلایل مخالفت آنها بالا بودن سن پزشک و مشکلاتی در‌خصوص برقراری ارتباط با نوشتن نسخه‌های الکترونیکی با سیستم جدید است.

به گزارش شفاآنلاین: نسخه‌نویسی الکترونیکی در حالی که فواید زیادی از جمله کاهش سوء‌استفاده‌هایی همچون نوشتن مازاد دارو و یا انجام آزمایش‌های بی‌مورد و تبانی برخی مراکز با یکدیگر دارد، اما مشکلاتی را نیز برای برخی مراکز به همراه داشته است. سازمان بیمه سلامت با حذف دفترچه‌های سنتی بیمه، سعی نموده گامی بزرگ در جهت کاهش مشکلات و آسان‌تر شدن کار مراکز درمانی بردارد، به گونه‌ای که از نوشتن نسخه‌های اشتباهی و دوباره کاری بویژه حالا که در دوران کرونا هستیم، جلوگیری خواهد شد. با توجه به افزایش خدمات‌رسانی الکترونیکی در کلیه حوزه‌ها در کشور، نسخه‌نویسی الکترونیکی نیز اقدامی است که به ترویج و گسترش خدمات الکترونیکی کمک کرده و در افزایش فرهنگ بهره‌مندی از حوزه الکترونیک گام مؤثری برداشته است. در این زمینه با محمدمهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت و گویی انجام دادیم که می خوانید:

نسخه‌نویسی الکترونیکی یکی از برنامه های سازمان بیمه سلامت در راستای دولت الکترونیک است. در حال حاضر چه تعداد از استان های کشور این برنامه را اجرا می کنند؟
حدود ۹۲ درصد مطب‌های کشور با اتصال به شبکه، نسخه‌نویسی را به صورت الکترونیکی  انجام می دهند؛ استان‌های ایلام، کردستان، چهارمحال و بختیاری و کرمان از جمله استان‌های پیشتاز این طرح هستند. اگرچه برخی همچنان مقاومت می‌کنند، آن هم به دلیل اینکه این کار، کار سختی است، ولی بیشتر مراکز طرف قرارداد و پزشکان عمومی به سیستم متصل شده‌اند، البته برخی پزشکان به دلیل شرایط سنی بالا هنوز نتوانستند، سیستم را عملیاتی کنند، در زمینه این دسته از افراد مشوق‌هایی گذاشتیم، به عنوان نمونه، اپراتورهایی در‌نظر گرفتیم تا در نوشتن نسخه به پزشکانی که این کار برایشان سخت است، کمک کنند.

نسخ نویسی الکترونیکی در نظام سلامت چه مزایا و ویژگی هایی را برای بیماران و دست اندرکاران حوزه درمان کشور دارد؟
نسخه‌نویسی الکترونیکی، فواید زیادی دارد، از جمله این فواید صحیح‌نویسی و عدم اشتباه در نوشتن دارو است؛ در این خصوص میزان نیاز دارو در کشور هم تخمین زده می‌شود و از سوء‌استفاده‌هایی که در این زمینه تا قبل از این انجام می‌شد، جلوگیری می‌شود. تجویز دارو در برخی موارد زیاد بوده و تعداد اقلام دارویی و یا اقدامات پاراکلینیکی که در دفترچه‌ها نوشته می‌شد، به‌طور غیر‌موجهی با افزایش روبه‌رو بود، اما حالا با نسخه‌نویسی الکترونیکی جلو این قبیل سوء‌استفاده‌ها و یا اشتباهات احتمالی به‌طور جدی گرفته می‌شود، از طرفی در گذشته برخی مراکز و داروخانه‌ها با یکدیگر تبانی داشتند و اقدامات پاراکلینیکی و یا آزمایشات و داروهایی که برای بیماران تجویز می‌شد، بی‌مورد بود، حالا دیگر جلو این‌گونه موارد گرفته شده است، زیرا تمامی داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز درمانی نیز به این سامانه متصل هستند.

در حال حاضر با توجه به پیشرفتهایی که طی دوسال اخیر در زمینه نسخه‌نویسی الکترونیکی ایجاد شده است لطفاً بفرمایید چه درصدی از مراکز درمانی به این سیستم متصل و آن را اجرا می کنند؟
 ۷۰ درصد مراکز تخصصی به این سامانه متصل هستند، همچنین اجرای عملیات نسخه‌نویسی الکترونیکی در حال بیشتر شدن است، این اقدام یک الزام قانونی است و همه مراکزی که خدمات در حوزه درمان دارند، باید این اقدام اخیر را اجرایی کنند. طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی، به مدت ۲ سال است که آغاز شده، ولی حدود یک سال است که به صورت جدی عملیاتی شده است و در چهار ماه اخیر هم رشد خوبی داشته است؛ در استان تهران حدود ۹۰ درصد مراکز به این سیستم متصل هستند، در شهر تهران نیز حدود ۷۴ درصد از نسخه‌نویسی الکترونیکی استفاده می‌کنند.  درست است که نوشتن نسخه به صورت الکترونیکی زحمت دارد و ممکن است زمان ویزیت را هم بیشتر کند، اما در این خصوص بیماران باید صبر و تحمل خود را زیاد کنند و مراکز درمانی هم وقت‌ها را طوری تعیین کنند که مراجعه‌کنندگان کمتر معطل شوند.

با توجه به شیوع بیماری کرونا در بسیاری از مطب ها و مراکز درمانی نسخه‌نویسی الکترونیکی در دستور کار پزشکان و دست اندرکاران حوزه بهداشت و درمان قرار گرفت، این طرح چه مزایایی در ایام کرونا برای مردم و بیماران  داشته است؟
در دوران کرونا به سر می‌بریم و باید از ازدحام مردم در مراکز درمانی و مطب‌ها جلوگیری شود، در این زمینه، مراکز تشخیصی، پزشکان، داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و تمامی مراکز مربوطه باید با توجیه مراجعه‌کنندگان از فواید این طرح به آنها اطلاع‌رسانی کنند.  از دیگر محاسنی که با شروع این طرح می‌توان به آن اشاره کرد این است که پس از نوشتن نسخه به صورت الکترونیکی، پیامکی هم به افراد داده می‌شود و از این طریق صحت اقدامات پزشکی نیز قابل پیگیری هستند و سبب می‌شود که رتبه‌بندی مراکز و پزشکان به صورت راحت‌تری به اجرا درآید. ناصحی، در زمینه کاهش یا افزایش هزینه‌ها با اجرایی شدن این طرح توضیح می‌دهد: نسخه‌نویسی الکترونیکی، تأثیر بسیار خوبی در کاهش هزینه‌ها دارد و ما را به سمت پیشگیری و افزایش میزان سلامت مردم خواهد برد، هزینه‌هایی که بیش از حد در‌خصوص آزمایش یا دارو به کشور تحمیل می‌شد و به نوعی پول کشور را دور می‌ریخت، حالا می‌تواند به سمت پیشگیری در حوزه درمان رفته و سلامت مردم را بیش از گذشته تضمین کند. روزنامه ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: