کد خبر: ۲۷۱۳۶۷
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۰ - ۲۴ دی ۱۳۹۹ - 2021January 13
یکی از جراحی‌هایی که توسط متخصصین جراحی پلاستیک و زیبایی انجام می‌گیرد، جراحی گوش است. جراحی زیبایی گوش معمولا برای بهبود عملکرد یا افزایش و رفع نواقص صورت می‌گیرد.

شفاآنلاین>سلامت>امروزه علم پزشکی خوشبختانه به قدری پیشرفت کرده است که می‌توان با انجام بسیاری از جراحی‌ها بسیاری از مشکلات مادرزادی و یا مشکلاتی که بر اثر سانحه برای فرد به وجود می‌آید را کاملا برطرف نمود. معمولا مشکلاتی که برای افراد در ناحیه سر و صورت به وجود می‌آید ممکن است علاوه بر این که بر روی چهره فرد تاثیر‌گذار باشد بر روحیه و اعتماد بنفس او نیز تاثیر‌گذار باشد.

به گزارش شفاآنلاین: این این افراد برای رفع این مشکل بایستی زیر نظر یک جراح زیبایی مورد جراحی قرار بگیرند. یکی از نواحی‌ای که ممکن است نیاز به جراحی زیبایی داشته باشد، گوش است. جراحی زیبایی گوش که با نام جراحی اتوپلاستی نیز شناخته می‌شود، می‌تواند شکل، موقعیت و تناسب گوش را نسبت به دیگر اجزای صورت بهبود ببخشد. در اغلب موارد فرد پس از عمل زیبایی گوش به نتیجه مطلوبی می‌رسد و همین امر موجب افزایش اعتماد به نفس در فرد و ارتقاء روابط اجتماعی او می‌شود لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینباره با دکتر حامد باطنی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی و رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران گفتگو کرده است.

وی در اینباره می‌گوید: یکی از جراحی‌هایی که توسط متخصصین جراحی پلاستیک و زیبایی انجام می‌گیرد، جراحی گوش است. جراحی زیبایی گوش معمولا برای بهبود عملکرد یا افزایش و رفع نواقص صورت می‌گیرد. دکتر باطنی خاطرنشان کرد: جراحی پلاستیک و زیبایی گوش به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند یا مربوط به اصلاح نقایص و معایب مادرزادی هستند و یا مربوط به اصلاح نقایص و معایب اکتسابی. رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران ادامه داد: در بسیاری از افراد اختلالات ساختاری گوش منجر به بروز نازیبایی‌هایی از قبیل ایجاد گوش برجسته یا گوش‌های پیچیده و یا عدم تشکیل قسمتی از گوش در فرد می‌گردد.

وی افزود: در نوع دیگر به دلیل بروز برخی از حوادث، ساختمان غضروفی و بافتی گوش می‌تواند منجربه بروز عوارضی از قبیل گوش گل کلمی یا گوش کشتی گیران گردد. دکتر باطنی اظهار داشت: در نتیجه دو قسمت عمده جراحی‌های زیبایی گوش متمرکز بر روی اصلاح نقایص خلقتی و مادرزادی و جراحی‌های مربوط به تروما عوارض ناشی از تروما می‌باشد. این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی بیان کرد: همانطور که همه مطلع هستند گوش‌ها به علت
قرار گرفتن در طرفین صورت، در معرض دید بوده و نازیبایی آنها می‌توانند سبب ایجاد مشکلات بسیاری به ویژه در نوجوانان گردد بدین خاطر برخی از جراحی‌ها جهت بازسازی گوش در سنین پایین انجام می‌شود. وی ادامه داد: فقدان لاله گوش اختلالی است که در برخی از کودکان رخ داده و معمولا در پسران شایع‌تر از دختران است لذا در چنین مواردی بازسازی گوش در سنین کودکی مثلا در حوالی 8 تا 10 سالگی انجام می‌پذیرد تا کودک در معرض قضاوت همسالان خویش
قرار نگیرد.

دکتر باطنی مطرح کرد: یکی از روش‌های ساخت لاله گوش که جراحان پلاستیک از آن استفاده می‌کنند، بازسازی گوش با کمک غضروف دنده است. این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی اضافه کرد: برای بازسازی گوش با کمک غضروف دنده، مارپیچ غضروفی گوش از غضروف انتهایی دنده‌ها ساخته می‌شود. معمولا با توجه به اینکه نقص تشکیل گوش در سمت راست، شایع‌تر از سمت چپ است، در این موارد غضروف دنده بر حسب طرف مورد نیاز برداشته خواهد شد و جهت ساخت لاله گوش به کار می‌رود.وی ادامه داد: عمل ساخت لاله گوش با کمک غضروف دنده اغلب در طی 2 الی 4 مرحله انجام می‌شود و در یک مرحله انجام آن مقدور نخواهد بود.دکتر باطنی تصریح کرد: برخی از ناهنجاری‌های گوش که در افراد مشاهده می‌شوند به صورت خفیف‌تر هستند که عبارتند از ایجاد گوش پیچیده یا گوش مخفی که از نقایص مادرزادی لاله گوش هستند. رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که به طور متوسط در بین افراد شیوع دارد، داشتن گوش برجسته است.

وی اضافه کرد: در زندگی جنینی معمولا در ماه سوم برجستگی لاله گوش ظاهر شده و در اواخر ماه ششم لبه گوش تاب بر می‌دارد و خطوط داخل گوش ظاهر می‌شود و چنانچه این خطوط ظاهر شده و از لحاظ زاویه اتصال گوش به سر بیش از 150درجه باشد، اصطلاحا به آن گوش برجسته یا به صورت عامیانه "بل بله گوش" می‌گویند.دکتر باطنی توضیح داد: در صورت داشتن مشکل گوش برجسته به وسیله انجام جراحی پلاستیک و زیبایی می‌توان لاله گوش را به سمت عقب آورده و متناسب با شرایط طبیعی اصلاح کرد.این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی ابراز کرد: دسته دیگر از جراحی‌های پلاستیک و زیبایی گوش مربوط به ضایعات اکتسابی یا ناشی از بروز حوادث و بیماری‌های است به طور مثال کنده شدن کامل یا قسمتی از لاله گوش در تصادفات و منازعات و حوادث مختلف که برای انسان رخ می‌دهد که اصلاح آنها نیازمند تکنیک‌های پیشرفته جراحی پلاستیک خواهد بود. وی می‌گوید: گوش‌های کشتی گیران یا گوش‌های گل کلمی معمولا در اثر وارد شدن ضربه مستقیم یا کشش شدید لاله گوش در افراد ایجاد می‌گردد.دکتر باطنی اضافه کرد: در این شرایط مقداری خون بین بافت غضروف و لایه پوشاننده غضروف جمع شده و لخته می‌گردد و سپس سفت‌تر شده و سبب تغییر شکل و پر کردن انحنای ظریف گوش می‌گردد.

رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران ادامه داد: در صورت بروز چنین مواردی بهتر است که بلافاصله پس از وارد شدن ضربه و تجمع خون، بیمار به مرکز درمان مراجعه نماید و لخته خون تجمع یافته، به وسیله برش‌های پوستی تخلیه شده و پانسمان مناسب صورت گیرد. وی افزود: در صورت عدم مراجعه سریع فرد، احتمال بروز گوش گل کلمی وجود دارد و برای اصلاح آن نیاز به انجام جراحی پلاستیک و زیبایی است.دکتر باطنی عنوان کرد: یکی دیگر از ضایعات اکتسابی گوش، وارد شدن آسیب‌های پوستی و کنده شدن نسج نرم گوش است که بنا بر ترتیب ایجاد شده، می‌توان با جراحی پلاستیک و زیبایی آنها را اصلاح کرد.این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی افزود: نقایصی که به دلیل کنده شدن گوش ایجاد شده‌اند برحسب اینکه در یک سوم فوقانی، قسمت میانی و یک سوم تحتانی لاله گوش هستند، درمان متفاوتی دارند.

وی ادامه داد: گوش نیز مانند دیگر قسمت‌های بدن می‌تواند دچار تومور‌های بدخیم، سرطان‌های بدخیم و یا ابتلا به بیماری‌های پوستی گردد که هریک از آنها درمان خاص خود را دارد که پزشک متخصص با انجام آزمایشات ضروری، راهکار درمانی مناسب را بیان خواهد کرد.دکتر باطنی خاطرنشان کرد: پروتز‌های مناسب گوش نیز وجود دارد که غالبا برای کودکان استفاده از آنها مشکل است ولی بزرگسالان می‌توانند از آن در صورت نیاز استفاده کنند.رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران مطرح کرد: به طور کلی لاله گوش یکی از معیارهای مهم در ناحیه سر و صورت بوده و ساخت گوش زیبا می‌تواند به زیبایی فرد افزوده و سبب افزایش اعتماد به نفس و بهبود عملکرد فرد گردد.وی متذکر شد: جهت انجام این دسته از اعمال ضروری است که فرد به جراح متبحر و دوره دیده مراجعه و در مراکز معتبر و مجاز اینگونه اعمال حتما انجام پذیرد.

دکتر باطنی افزود: متاسفانه دخالت افراد غیر حرفه‌ای گاهی اوقات به صورت انجام عمل‌های غیر متعارف مانند ساخت شکل‌های عجیب و غریب لاله گوش یا مشابه آن شنیده می‌شود.این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی توصیه کرد: افراد در صورت نیاز به انجام جراحی پلاستیک و زیبایی گوش به جای پرداختن به اعمال ناهنجار و مغایر با عرف اجتماعی و به جای اعتماد به تبلیغات صورت گرفته در فضای مجازی از قبیل اینستاگرام و تلگرام و... به جراحان مجاز و مجرب و کارآزموده مراجعه کنند.وی در پایان گفت: افراد جهت دستیابی به جراحان مجاز و کارآزموده می‌توانند اطلاعات لازم را از مجاری قانونی مانند وب سایت انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، سایت دانشگاه علوم پزشکی ایران، سایت نظام پزشکی و وزارت بهداشت کسب نمایند تا بتوانند بهترین نتیجه را از عمل خویش دریافت کنند. روزنامه آفتاب یزد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: