کد خبر: ۲۷۱۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۷ - ۲۴ دی ۱۳۹۹ - 2021January 13
دکتر شادنوش با اشاره به وضعیت اهدای عضو ایران در دوران کرونا و نقش واحدهای فراهم آوری اعضای پیوندی گفت: در بهمن سال گذشته به پی ام پی خوبی در کشور رسیدیم که متاسفانه بعد از آمدن ویروس منحوس کرونا این شاخص کمتر شده است.

شفاآنلاین>سلامت>کارگاه مجازی فراهم‌آوری اعضای پیوندی روز سه‌شنبه در حاشیه نخستین روز از هشتمین کنگره بین‌المللی پیوند اعضا برگزار شد.

به گزارش شفاآنلاین:در این کارگاه که توسط انجمن اهدای عضو ایرانیان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکیوانجمن علمی پیوند ایران برگزار شد، اساتید برجسته‌ای همچون دکتر مهدی شادنوش(رئیس مرکز مدیریت پیوندو درمان بیماری‌های وزارت بهداشت و درمان‌ و آموزش پزشکی) پروفسور افشار زمردی( دبیر هشتمین کنگره بین المللی پیوند اعضای ایران) دکتر ساناز دهقانی(رئیس مرکز فراهم آوری و پیوند اعضای مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت)دکتر ابراهیمی خالقی(رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد) سیاوش غلامی(رئیس اهدای عضو پیوندی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز) دکتر کتایون نجفی زاده (مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان)و دکتر امید قبادی (قائم مقام انجمن اهدای عضو ایرانیان) حضور داشتند.

دکتر شادنوش با اشاره به وضعیت اهدای عضو ایران در دوران کرونا و نقش واحدهای فراهم آوری اعضای پیوندی گفت: در بهمن سال گذشته به پی ام پی (میزان اهدا در میلیون نفر) خوبی در کشور رسیدیم که متاسفانه بعد از آمدن ویروس منحوس کرونا این شاخص کمتر شده است.

وی افزود: ایران جزو اولین کشورهایی است که در ابتدای انتشار کرونا، از پیوند جلوگیری کرده است.

دکتر نجفی زاده نیز با اشاره به این نکته که «برای حفظ باکیفیت ارگان‌ها نیاز به یک پروتکل علمی و فراگیر در کشور داریم» خاطر نشان کرد: استفاده از متخصصین مراقبت های ویژه و بیهوشی و پرستاران دوره دیده باعث بهبود نتایج اهدا خواهد شد.

در ادامه دکتر دهقانی درباره شاخص انتخاب مورد و ارگان مناسب در دوره کرونا گفت: باید برای تمامی اهدا کنندگان مشاوره عفونی انجام شده وکلیه اهداکنندگان مشکوک و یا اثبات شده از لیست اهدای اعضا حذف شوند.

وی افزود:با توجه به شرایط شیوع کرونا در کشور در حال حاضر در استان‌های تهران، قم،گیلان، مازندران، اصفهان، اراک، خوزستان و یزد اهدا اعضاء تا اطلاع ثانوی ممنوع می باشد و در سایر استانها در صورت وجود اهدا کننده ابتدا با شماره تخصیص وزارت متبوع تماس گرفته و در صورت داشتن گیرنده اورژانس، اقدام به رضایت گیری شود.

رویارویی با خانواده‌ افراد مرگ مغزی و ارائه نکات کلیدی در این‌باره نیز موضوع صحبت دکتر قبادی بود.

وی گفت: از جمله نکات کلیدی در رویارویی با خانواده‌های افرادی که دچار مرگ مغزی شده‌اند، می‌توان به گردآوری اطلاعات کافی، انتخاب مکان مناسب برای ارائه خبر بد، تشخیص دقیق علل عدم رضایت و تسلط به تکنیک‌های تاثیرگذاری بر نظر خانواده اشاره کرد.

همچنین در حاشیه این برنامه، کارگاه عملی با موضوع علل عدم رضایت خانواده‌های افراد دچار مرگ مغزی نیز برگزار شد.

در ادامه، تیم‌های اهدای عضو کشور مقالاتی با موضوعات مختلفی از جمله بررسی تاثیر ویروس کووید۱۹ بر اهدای عضو، بررسی علل عدم تمایل به اهدای عضو پس از بروز حوادث، بررسی علل عدم رضایت خانواده ها از نظر پرستاران استان‌های مختلف که در آنها آیروس(سیستم ایرانی پشتیبانی واحدهای فراهم آوری اعضای پیوندی) برگزار شده ارائه کردند.

پایان بخش این کارگاه مجازییک روزه، برگزاری پنل «بررسی مشکلات واحدهای شناسایی و فراهم‌آوری در دوره کرونا» بود که با حضور دکتر نجفی زاده، دکتر دهقانی، دکتر خالقی، دکتر قبادی و سیاوش غلامی برگزار شد.

هشتمین کنگره بین‌المللی پیوند اعضا از ۲۳ دی‌ماه به میزبانی دانشگاه تبریز آغاز به کار کرده و تا ۲۵ دی‌ماه ادامه دارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: