کد خبر: ۲۷۱۲۹۲
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۸ - ۲۳ دی ۱۳۹۹ - 2021January 12
دوران نقاهت به زمانی گفته می‌شود که بیمار تقریبا سلامت خود را به دست آورده، اما هنوز به بهبود کامل نرسیده‌است. در دوران نقاهت کرونا، اشتها افزایش می‌یابد و این زمان بهترین فرصت برای جبران کمبود آب و الکترولیت‌ها، ویتامین‌ها، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن در دوران بیماری است.

شفاآنلاین>سلامت> دوران نقاهت به زمانی گفته می‌شود که بیمار تقریبا سلامت خود را به دست آورده، اما هنوز به بهبود کامل نرسیده‌است. در دوران نقاهت کرونا، اشتها افزایش می‌یابد و این زمان بهترین فرصت برای جبران کمبود آب و الکترولیت‌ها، ویتامین‌ها، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن در دوران بیماری است.

به گزارش شفاآنلاین: توصیه‌های کلی در ارتباط با تغذیه بیماران در دوران نقاهت کووید ۱۹ به شرح است:

داشتن خواب کافی در شبانه‌روز. کمبود خواب تاثیر منفی بر ترمیم سیستم ایمنی و تنظیم فشارخون دارد. خواب کافی و همچنین حرکات سبک ورزشی باعث محافظت از سلول‌های ایمنی می‌شود.

مصرف مایعات زیاد نظیر آب، آبمیوه تازه طبیعی (آب‌پرتقال، آب‌سیب، آب‌لیموشیرین و...) و آب سبزی‌های تازه طبیعی (آب‌کرفس، آب‌هویج، آب‌گوجه‌فرنگی و...)، چای کمرنگ، آب‌گوشت یا آب‌مرغ به میزان حداقل هشت لیوان در روز به منظور رقیق کردن ترشحات درون مجاری هوایی.

مصرف انواع غذاهای حاوی پروتئین نظیر انواع گوشت‌ها، حبوبات و مغزها.

مصرف انواع آش‌های سبک مانند آش‌برنج، آش‌جو، آش‌سبزیجات و...

مصرف روزانه انواع مختلف میوه در میان‌وعده‌ها و سبزی تازه (کاهو، کلم، سبزی‌خوردن و سبزیجات زرد و نارنجی...) یا سبزیجات آبپز به‌صورت دورچین غذا برای تحریک اشتها و تامین ریزمغذی‌های لازم.

استفاده از زردچوبه در تهیه غذا به‌علت خاصیت ضد التهاب آن.

افزودن سیر و پیاز تازه و زنجبیل در حد متعادل به غذاها که به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

استفاده از زنجبیل یا موز در مواردی که حالت تهوع وجود دارد.

اضافه‌کردن مقداری پودر سبوس خوراکی (برنج یا گندم) فرآوری شده و استاندارد به غذاهایی همچون آش، سوپ یا سالاد برای جلوگیری از یبوست (ممنوعیت استفاده از سبوس در صورت وجود اسهال).

ممنوعیت استفاده از ترشی‌ها و سرکه، نمک و شورها و غذاهای کنسروی شور.

محدودکردن نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های محرک مانند قهوه، چای غلیظ، نسکافه یا شکلات تلخ. مریم بهشتی - کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شمال تهران / روزنامه جام جم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: