کد خبر: ۲۷۱۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۳ - ۲۳ دی ۱۳۹۹ - 2021January 12
هیوا محمدی با اشاره به فواید فراگیری زبان دوم برای کودکان گفت: کودکان دو زبانه نسبت به سایر کودکان از انعطاف پذیری ذهنی و مغزی بیشتری برخوردار بوده و توانایی‌های ذهنی بهتری دارند.
شفاآنلاین>اجتماعی>یک متخصص علوم اعصاب با بیان اینکه تمام بچه‌ها استعداد فراگیری زبان دوم را دارند، گفت: یک نوزاد از همان بدو تولد قدرت فراگیری زبان دوم را دارد.

به گزارش شفاآنلاین: هیوا محمدی با اشاره به فواید فراگیری زبان دوم برای کودکان گفت: کودکان دو زبانه نسبت به سایر کودکان از انعطاف پذیری ذهنی و مغزی بیشتری برخوردار بوده و توانایی‌های ذهنی بهتری دارند.

او در خصوص اینکه از چه سنی می‌توان به کودکان زبان دوم را آموزش داد گفت: بین یادگیری زبان و فراگیری زبان تفاوت وجود دارد، هر نوزادی از بدو تولد قدرت فراگیری دو یا حتی سه زبان را دارد، اما بحث یادگیری زبان موضوع دیگری است.

محمدی  بیان کرد: فراگیری زبان با استفاده از حافظه ناخودآگاه صورت می‌گیرد. به  اینصورت که نوزاد زبانی که والدین و اطرافیان با آن مکالمه می‌کنند را بدون تلاش و به شکل ناآگاهانه در حافظه ناخودآگاه خود ذخیره کرده و به تدریج قدرت تکلم به آن زبان را پیدا می‌کند، مشابه آنچه نوزادان زبان مادری خود را فرا می‌گیرند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: اگر نوزاد از همان بدو تولد در معرض دو یا سه زبان باشد، به تدریج با استفاده از ضمیر ناخودآگاه و بدون کوچکترین زحمتی قادر خواهد بود هر دو یا سه زبان را فراگیرد، ولی مهم است کە منبع هر زبان برای کودک تغییر نکند، یعنی اگر پدر یا مادر زبانی را برای ارتباط با فرزندشان انتخاب می‌کنند نباید آن را تغییر دهند و این مسالە بخصوص در سنین پایین‌تر از اهمیت بیشتری برخوردار است.

او  افزود: بطور مثال اگر پدر با کودک به زبان محلی (کُردی، ترکی و ...) صحبت می‌کند باید همواره با همین زبان با کودک تکلم کند و اینطور نباشد که یک بار با زبان محلی و یک بار با زبان فارسی با کودک صحبت کند و یا برعکس.

محمدی بیان کرد: در بحث زبان‌های خارجی مانند زبان انگلیسی عمدتا به کودک زبان را آموزش می‌دهند. در این صورت کار به وسیله حافظە خودآگاه انجام می‌گیرد که مسائل و بحث‌های خاص خود را دارد.

او افزود: در خصوص سن شروع یادگیری زبانِ دوم نظرات مختلفی وجود دارد، برخی معتقدند این سن باید از زمانی باشد که کودک زبانِ اول را به خوبی فراگرفته باشد. دسته‌ای دیگر هم معتقدند سن چهار تا پنج سالگی که کودک آگاهی زبانی پیدا می‌کند برای آموزش زبانِ دوم مناسب است، ولی بە روش طبیعی در محیط زبانی مناسب، فراگیری چند زبان از همان ابتدا ممکن بودە و مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

او بیان کرد: بهترین روش آموزش زبانِ دوم به کودکان استفاده از ضمیر ناخودآگاه است، بطوری که کودک بتواند زبانِ دوم را در محیط طبیعی از اطرافیان خود بشنود. در این صورت به راحتی کودک دو زبانه خواهد شد.YJC

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: