کد خبر: ۲۷۱۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۸ - ۲۲ دی ۱۳۹۹ - 2021January 11
برخي افراد ممکن است دچار علائم خفيف کرونا شده باشند اما به دليل ترس و استرس ناشي از ابتلا به کرونا به پزشک و مراکز درماني مراجعه نمي کنند. به راستي تکليف اين افراد چيست؟ آيا اين افراد بايد به حال خود رها شوند؟

شفاآنلاین>سلامت> برخي افراد ممکن است دچار علائم خفيف کرونا شده باشند اما به دليل ترس و استرس ناشي از ابتلا به کرونا به پزشک و مراکز درماني مراجعه نمي کنند. به راستي تکليف اين افراد چيست؟ آيا اين افراد بايد به حال خود رها شوند؟

به گزارش شفاآنلاین: شايد شما يا اطرافيان‌تان در دوران کرونايي احساس کرده باشيد که به دليل حضور در يک مکان پرازدحام همچون مترو يا اتوبوس يا برخورد با يک فرد کرونايي، مبتلا به بيماري کرونا شده ايد اما براي دادن تست کرونا يا مراجعه به پزشک و بيمارستان ترس و دلهره داشته باشيد.

اين احساس هنگامي نگران‌کننده‌تر مي‌شود که همراه با علائمي همچون آب ريزش بيني، سرفه و تب و لرز و بدن درد همراه باشد. علائمي که اگر زمستان سال گذشته همين موقع با آن مواجه شده بوديد، شما بدون‌هيچ‌گونه ترس و دلهره‌اي به پزشک مراجعه مي کرديد و در ادامه به شما گفته مي‌شد اين فقط يک سرماخوردگي ساده است و با مصرف چند قرص سرماخوردگي يا آمپول زدن بهبود مي‌يابد. امسال نيز کساني که ممکن است دچار چنين علائمي شده باشند و شايد هم علائم آنها نشان از يک سرماخوردگي ساده داشته باشد اما به دليل ترس و استرس ناشي از ابتلا به کرونا به پزشک و بيمارستان مراجعه نمي‌کنند.

‌عدم مراجعه به مراکز درماني

شايد هم به توصيه دست‌اندرکاران حوزه سلامت کشور مبني بر‌عدم مراجعه به مراکز درماني و بيمارستاني توجه مي‌کنند؛ چرا که طبق گزارش ها حدود 60 درصد کادر درماني کشور در همين محيط‌هاي سربسته درماني به کرونا مبتلا شده‌اند. حال در بين اين افراد به طور حتم هستند کساني که به دليل عدم‌رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي و البته نزدن ماسک و حضور در مراکز پرازدحام احساس مي‌کنند که به بيماري کروناي خفيف مبتلا شده‌اند. اين دسته از افراد به طور حتم به عنوان يک ناقل ويروس خطرناک محسوب مي‌شوند که در مراحل ابتدايي ابتلا به کرونا قرار دارند و عدم‌مراجعه اين افراد به مراکز درماني مي‌تواند براي خود و اطرافيان‌شان به خصوص افراد سالخورده دردسرساز باشد. به طور حتم تا رسيدن به مرحله اي از توانمندي نهادهاي دست اندرکار از جمله وزارت بهداشت و سازمان هاي تابعه براي شناسايي بهينه افراد کرونايي در جامعه و جلوگيري از شيوع گسترده تر ويروس نيازمند توجه به برخي مسائل موجود هستيم از جمله ترس و واهمه برخي افراد که به کروناي خفيف دچار شده اند و از مراجعه به مراکز درماني ترس دارند. شهرونداني که به طور حتم تعدادشان کم نيست و چه‌بسا اگر فقط چند نفر نيز در جامعه باشند، به دليل ماهيت واگيردار بودن ويروس کرونا نيازمند توجه ويژه است.

توهم ابتلا به کرونا

ابتدا با دکتر مسعود مرداني عضو کميته علمي ستاد مقابله با کرونا و پزشک متخصص بيماري‌هاي عفوني و گرمسيري هم صحبت شديم و از او در خصوص تکليف افرادي که احساس مي‌کنند به کرونا مبتلا شده‌اند اما از مراجعه به مراکز درماني هراس دارند، پرسيديم. دکتر مرداني مي‌گويد: افرادي که چنين احساسي مي‌کنند شايد دچار وسواس فکري شده‌اند و حتما بايد به روانپزشک مراجعه کند. وي با بيان اينکه، روزانه حداقل 200 بيمار کرونايي را ويزيت مي‌کند، گفت: اگر فقط کسي دچار بيماري کرونا شده باشد و شاهد علائمي همچون تنگي نفس يا تب و لرز شديد باشد، بايد به مراکز درماني مراجعه کند و در بيمارستان براي آنها برخي داروها از جمله فاويپيراوير و رمدسيوير تجويز مي‌شود. مرداني در ادامه به برخي افراد در جامعه که دچار علائمي شبيه سرماخوردگي شده اند و توهم ابتلا به کرونا دارند، بدون نام بردن از دارويي توصيه کرد که علاوه بر قرنطينه کردن خود از همان داروهاي معمول بيماري سرماخوردگي استفاده کنند.

معضل بيماري هاي واگيردار

در ادامه و براي پيگيري بهتر مساله کساني که دچار توهم کرونا يا شايد ابتلا به کروناي خفيف شده‌اند و از مراجعه به مراکز درماني دلهره دارند با دکتر حميدرضا جبار دارجاني فوق‌تخصص ريه هم‌صحبت شديم. اين استاد سابق دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي با بيان اينکه، معضل بيماري‌هاي واگيردار به طور معمول در جامعه رعب، وحشت و استرس ايجاد مي کند، افزود: به طور حتم اين مساله بسيار مهمي است و از استرس به عنوان ام‌الامراض ياد مي‌شود خواه‌ناخواه برخي مسائل و مشکلات را براي افراد به دنبال خواهد داشت. وي افزود: ما در يک لبه باريک حرکت مي کنيم، به طوري که اگر زيادي وسواس به خرج دهيم و بهداشت را رعايت کنيم، به دليل استفاده بيش از حد از الکل، انواع اسپري هاي ضدعفوني کننده و وسائل محافظتي دچار مشکل مي‌شويم و از طرفي اگر پروتکل‌ها و مراقبت‌هاي اوليه را نيز رعايت نکنيم، به راحتي دچار بيماري کرونا مي‌شويم، پس بايد هوشمندانه حد اعتدال را در مراقبت از خودمان رعايت کنيم تا دچار عارضه‌اي نشويم. از اين فوق تخصص ريه پرسيديم اگر کساني احساس کنند که دچار مشکلات و علائمي از جمله از دست دادن احساس بويايي و چشايي، بدن درد ناگهاني، تب و لرز و خستگي مفرط يا سرفه‌هاي مکرر به صورت خشک شدند و از مراجعه به مراکز درماني هراس دارند، چه بايد بکنند؟ دکتر دارجاني با تاکيد بر اينکه، مردم نبايد خيلي از علائم اوليه کرونا ترس و استرس به خود راه دهند، تصريح کرد: طبق آمار از هر 100 نفر که دچار کوويد 19 مي‌شوند، 70 نفر بدون مشکل از اين بيماري عبور مي‌کنند و از هر 30 نفر باقيمانده نيز حدود 15 نفر با مراجعه به پزشک به صورت سرپايي و با استراحت و مراقبت در منزل مداوا مي‌شوند. اين استاد سابق دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي افزود: از تعداد 15 نفر باقيمانده کرونايي نيز که مجبور به بستري در بيمارستان مي‌شوند، تنها حدود پنج تا 6 نفر دچار عوارض وخيم اين بيماري مي شوند که براي مراقبت‌هاي بيشتر و تزريق داروهاي موثر به بخش آي‌سي‌يو منتقل مي‌شوند.

افراد مشکوک به کرونا

اين فوق تخصص ريه در پاسخ به اينکه، افراد مشکوک به کرونا در ابتدا چه کاري بايد انجام دهند، مي گويد: توصيه مي کنم هنگامي که فردي احساس کرد دچار بيماري کرونا شده و داراي علائم اوليه اين بيماري است، بهتر است براي انجام آزمايش به يکي از مراکز درماني مراجعه کند. دارجاني اظهار داشت: اگر هم کساني هستند که از حضور در مراکز درماني و دادن تست کرونا ترس دارند، بايد بدانند که برخي مراکز آزمايشگاهي در حال حاضر آزمايشات مختلف مربوط به کرونا را در منزل انجام مي‌دهند و اين بسيار مي‌تواند کمک کند که فرد ديگر به بيمارستان مراجعه نکند.

اعتبار تست‌هاي کرونا

اين فوق‌تخصص ريه در مورد اعتبار تست‌هاي کرونا نيز گفت: تجربه نشان داده که انجام تست پي سي آر که همان ترشحات پشت حلق و گلو است، يک تست غيرقابل اعتماد است. دارجاني افزود: البته مثبت شدن تست با درصد بالايي صحيح است اما منفي شدن آزمايش رافع بيماري کرونا نيست و بسيار گول‌زننده است. اين پزشک متخصص با توضيح بيشتري ادامه داد: ممکن تست پي سي آر فردي منفي باشد اما آن فرد بيمار باشد و انجام تست به اين روش باعث مي شود که فرد ناقل و بيمار از درمان خود غافل شود و پيگيري نکند اما مثبت شدن تست به طور حتم مبتلا شدن فرد به بيماري کرونا محسوب مي‌شود. اين فوق‌تخصص ريه در مورد برخي افراد که احتمالا به کروناي خفيف مبتلا شده اند اما از حضور در مراکز درماني ترس دارند نيز گفت: اين افراد مي‌توانند براي اطمينان و بهبود کروناي خفيف احتمالي از داروهايي که هم براي پيشگيري مناسب است، استفاده کنند. اين داروها داراي مواد آنتي‌اکسيدان است و اگر افراد بيمار هم نباشند، استفاده از آنها مشکلي براي آنها ايجاد نمي‌کند. وي با تاکيد بر اينکه، براي افراد مشکوک به کرونا موضوع قرنطينه بسيار مهم است، گفت: فردي که احساس مي کند به کرونا مبتلا شده است، در درجه اول بايد خود را قرنطينه کرده و از افراد خانواده به خصوص سالمندان دوري کند، سپس از داروهايي پيشگيري کننده استفاده کند.

توصيه براي بيماران مبتلا به کروناي خفيف

وي تصريح کرد: کساني که احساس مي‌کنند به کروناي خفيف دچار شده‌اند براي پيشگيري مي‌توانند از داروهايي همچون ويتامين‌ها مثل ويتامين C دوز 500 ميلي‌گرم صبح و شب يک عدد، ويتامين D دوز يک تا 2 هزار ميلي‌گرم به صورت روزانه و 50 هزار ميلي گرم هر دو هفته يک عدد، ويتامين E دوز 400 ميلي‌گرم به صورت روزانه، قرص زينک و روي (Zinc) روزانه يک عدد استفاده کند. دارجاني ادامه داد: بيماران بايد بدانند هر چقدر يک بيمار کرونايي ديرتر به مراکز درماني مراجعه کند، احتمال انتقال به آي‌سي‌يو يا بخش مراقبت‌هاي ويژه براي اين فرد بيشتر است.

خطر بالاي ابتلا در فضاهاي سربسته

اين فوق تخصص ريه همچنين اظهار داشت: مهمترين نکته اين است که مردم بايد بدانند احتمال انتقال ويروس در فضاهاي سربسته و آلوده بسيار بيشتر از فضاهاي باز است. دارجاني ادامه داد: به همين دليل بيش از 60 تا 70 درصد همکاران بيمارستاني کشورمان مبتلا به کرونا شده‌اند و اين اجتناب‌ناپذير است. وي همچنين تاکيد کرد: افراد نبايد بدون دليل به بيمارستان‌ها مراجعه کنند و تنها اگر فردي دچار علائم شديد شد، بايد به بيمارستان منتقل شود. به گفته دارجاني، در حال حاضر برخي مراکز آزمايشات مختلف مربوط به کرونا را در منزل انجام مي‌دهند و اين بسيار مي‌تواند کمک کند که فرد ديگر به بيمارستان مراجعه نکند.

اسکن ريه خطرناک است

اين فوق تخصص بيماري‌هاي ريه معتقد است که هرچند سي‌تي اسکن ريه حساسيت بيشتري نسبت به تست PCR براي شناسايي کرونا دارد اما به علت خطر اشعه فقط بايد براي بيماران با شرايط حاد يا کساني که بيماري زمينه‌اي دارند، استفاده شود. دارجاني مي‌گويد: موضوعي که امروزه خيلي رايج شده، آن است که از هر 30 بيماري که به مطب‌ها مراجعه مي کنند حداقل 25 نفر سي‌تي اسکن گرفته‌اند. وي ادامه داد: البته اسکن ريه يکي از اقدامات خوب تشخيصي مربوط به ريه است اما مردم بايد بدانند که منفي بودن اين آزمايش رد کننده بيماري نيست اما مثبت بودن آن بسته به اين دارد که فرد چه زماني اين اسکن را گرفته است. اين پزشک ادامه داد: ممکن است يک نفر کرونا داشته باشد و سي‌تي ريه را هنگامي گرفته که هنوز ويروس به قسمت ريه نرسيده و ممکن است پس از سه روز از گرفتن سي‌تي، ريه او دچار مشکلات ريوي شود. استاد سابق دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي گفت: بسياري از بيماران بارها سي‌تي‌اسکن ريه انجام مي‌دهند و توجهي به خطر اشعه آن نمي‌کنند. حتي اين کار مي‌تواند در خانم‌هاي جوان باعث افزايش خطر سرطان سينه مي‌شود.

موثرترين راهکار حفظ سلامتي ريه

اين فوق‌تخصص ريه گفت: نکته مهم ديگر بخور آب گرم است بدون هيچ ماده افزودني به طوري که فرد روزي چهار بار يک ظرف آب جوش جلوي خود مي گذارد و يک پارچه روي سر و 10 دقيقه از راه دهان نفس مي‌کشد و از راه بيني خارج مي‌کند. دارجاني تصريح کرد: اين بخور ساده در پيشگيري بيماري و جلوگيري از رسيدن ويروس کرونا به ريه بسيار موثر است.روزنامه آرمان ملی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: