کد خبر: ۲۷۱۰۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۳ - ۲۲ دی ۱۳۹۹ - 2021January 11
دکتر برومند در راه‌اندازی پیوند کلیه در ایران در دهه ۷۰ میلادی، نقش تعیین‌کننده داشت و تا امروز این کار را با قدرت و پشتکار ادامه داده است.
شفاآنلاین>سلامت>نفرولوژی مدرن ایران در اوایل دهه ۱۳۴۰ و پس از بازگشت تعدادی از متخصصان دوره‌دیده در نفرولوژی، از کشورهای فرانسه، انگلستان و آمریکا به ایران آغاز شد. دکتر عبدالحسین سمیعی اولین نفرولوژیست فارغ‌التحصیل آمریکا بود که خدمات بزرگی را در مراقبت از بیماران کلیوی و دیالیزی کشور ارائه داد.
به گزارش شفاآنلاین:در سال ۱۳۴۰ دکتر فرهاد معتمد و دکتر عبدالمحمد رفعت انجمنی را با ۱۰ عضو بنیانگذاری کردند که در واقع اولین انجمن نفرولوژی ایران بود. این انجمن جلساتی را به طورماهانه برگزار می‌کرد ولی عملا به علت تعداد کم اعضا تا اواسط دهه ۱۳۵۰ چندان فعال نبود. بین سال‌های ۱۳۴۹ و ۱۳۵۷ پزشکان دیگری همچون دکتر بیژن نیک‌اختر در دانشگاه تهران، دکترمهدی خان‌محمدی، دکتر ابراهیم ایپکچی، دکتر فریدون علوی، دکتر کیوان، دکتر بهمن شاهین، دکتر بهروز برومند، دکتر احد قدس و دکتر خسرو رهبر به گروه نفرولوژیست‌های ایران اضافه شدند و در مجموع تعداد نفرولوژیست‌های ایران به ۲۶ نفر افزایش یافت. به این ترتیب انجمن نفرولوژی فعالیت بیشتری پیدا کرد و به طور ماهانه ژورنال کلاب‌های نفرولوژی و جلسات علمی را با توان علمی بالاتری برگزار می‌کرد. از فعالیت‌های انجمن در آن روزها می‌توانیم به برگزاری سمپوزیوم بیماری‌های کلیوی در بهمن ماه ۱۳۵۶ اشاره کنیم.
تا سال ۱۳۵۴ دکتر نورالدین ‌هادوی ریاست انجمن را برعهده داشت. در سال ۱۳۵۵ دکتر بهروز برومند که اولین نفرولوژیست دارای بورد آمریکا بود، به عنوان رییس انجمن و دکتر منصور‌ هاشمی‌راد، دکتر ایرج امیرلک و دکتر مهدی قوامیان به عنوان اعضای هیات‌مدیره انتخاب شدند. انجمن در مهر ماه ۱۳۵۷ کنگره بین‌المللی ‌هایپرتنشن را با بیش از ۵۰۰ شرکت‌کننده برگزار کرد و اساتیدی چون دکتر منصور‌ هاشمی‌راد، دکتر بهروز برومند و دکتر احد قدس (به عنوان دومین نفرولوژیست دارای بورد آمریکا و از گروه مخترعان دیالیز صفاقی مزمن در سال ۱۹۷۸) و نیز تعدادی از همکاران کاردیولوژیست و سه سخنران بین‌المللی به عنوان سخنران مهمان در این کنگره حضور داشتند. انجمن تا سال ۱۳۵۹ به کار خود ادامه داد و در آن زمان با شروع جنگ تحمیلی فعالیت انجمن نفرولوژی نیز مانند سایر انجمن‌های علمی کشور متوقف شد. در حال حاضر انجمن نفرولوژی ایران حدود ۳۹۰ عضو پیوسته (نفرولوژیست بزرگسال و اطفال)، ۳۵ عضو وابسته (متخصصان داخلی علاقه‌مند به نفرولوژی) و یک عضو افتخاری دارد. انجمن هر دو سال یک بار کنگره‌های نفرولوژی ایران را به صورت ملی (در شهر تهران) و بین‌المللی (در سایر شهرهای ایران) با حضور سخنرانان برجسته ایرانی و بین‌المللی برگزار و تازه‌های علم نفرولوژی را ارائه می‌کند.
از اساتید پیشکسوت نفرولوژی ایران می‌توان به دکتر بهروز برومند که در سال ۲۰۱۵ موفق به دریافت جایزه Pioneer in Nephrology in Middle East شدند، اشاره کرد. دکتر بهروز برومند در سال ۱۳۱۹ در محله حسن‌آباد شهرستان «شاهی» (قائمشهر کنونی) چشم به جهان گشود. وی دوران ابتدایی را در قائمشهر و متوسطه را در دبیرستان‌های «رهنما» و «ادیب» تهران به پایان برد. دکتر برومند دکترای پزشکی را از دانشگاه تهران و تخصص داخلی را از دانشگاه جورج تاون آمریکا دریافت کرد. دکتر برومند از سال ١٣۵۴ تا سال ١٣۵٩ سرپرست «مرکز دیالیز» بوده است. وی مسوولیت ریاست بخش داخلی بیمارستان فیروزگر را از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۸ برعهده داشته است. او «مرکز پیوند کلیه» را در بیمارستان ۱۵ خرداد (به‌آور سابق) راه‌اندازی کرده است. دکتر برومند در سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۰، رییس «دانشگاه علوم پزشکی ایران» بود و پس از مهاجرتِ بخشی از پزشکان متخصص در سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴، بخش نفرولوژی بیمارستان دکتر شریعتی را دوباره راه‌اندازی کرد. او رییس «انجمن علمی نفرولوژی ایران» در پنج دوره، عضو وابسته فرهنگستان علوم پزشکی از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۵، عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی از سال ۱۳۸۶ تاکنون،‌ عضو هیات‌مدیره «فدراسیون ورزشی بیماری‌های خاص»، عضو هیات‌مدیره «سازمان نظام پزشکی مرکز جمهوری اسلامی ایران» در دو دوره، عضو هیات‌مدیره «انجمن پیوند اعضا»، نماینده ایران در «MESOT» برای مدت دو سال و نایب ‌رییس MESOT برای مدت دو سال بوده است. وی نخستین پزشکی است که در سطح آسیا، بورد نفرولوژی را دریافت کرده است. او از بانیان و نخستین رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران بوده است. دکتر برومند در راه‌اندازی پیوند کلیه در ایران در دهه ۷۰ میلادی، نقش تعیین‌کننده داشت و تا امروز این کار را با قدرت و پشتکار ادامه داده است. وی بیش از نیم‌قرن در مبارزات سیاسی و آزادیخواهانه در ایران معاصر شرکت فعال داشته و در این مسیر تاکنون پنج بار دستگیر و زندانی شده است. دکتر برومند برنده جایزه انجمن بین‌المللی نفرولوژی در سال ۲۰۱۵ شد و نخستین پزشکی است که به این افتخار دست یافته است. از دکتر برومند به عنوان پدر علم نفرولوژی ایران و پایه‌گذار و پیشگام دانش بیماری‌های کلیه (نفرولوژی) در «خاورمیانه» یاد می‌شود.
توسعه و پیشرفت علم نفرولوژی
اکنون دکتر بهروز برومند فوق‌تخصص کلیه کتابی به عنوان مرجع جامع در مورد نفرولوژی، تجربیات، اپیدمیولوژی و سیاست‌ها ارائه داده است. وی درباره محتویات کتاب گفت: در یک‌سال اخیر که در قرنطینه بودم، فرصتی برایم به وجود آمد تا با خیال راحت این مطالب را بررسی کنم و بنویسم. بنده به تنهایی و البته با مشورت دوستان این کتاب را نوشتم. محتویات این کتاب درباره تاریخچه بیماری‌های کلیه در سراسر جهان است. تمام محتویات آن درباره سیر گسترش و پیشرفت دانش بیماری‌های کلیه در ایران است. این کتاب در سطح بین‌المللی با زبان انگلیسی تدوین شده و دلیل آن هم این است که اگر فردی برای درمان از کشورهای همسایه و غرب بخواهد به ایران بیاید، بداند که ما با بهترین امکانات و تجهیزات به آنها رسیدگی می‌کنیم. آن زمانی که من به ایران آمدم از لحاظ پزشکی در حوزه نفرولوژی تقریبا ۱۰ سال از مابقی کشورها عقب‌تر بودیم. در حال حاضر در خاورمیانه به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین و متخصصان پیشرفته علم نفرولوژی هستیم. البته کشور عربستان با پرداخت مبلغی پول مقاله‌های پزشکی در حوزه‌های مختلف برای خود خریداری کرده است ولی محققان ما در تحقیقات کلیوی بسیار پیشتاز هستند. در توسعه حوزه پزشکی ایران درمان بیمارهای کلیه در درجه اول قرار دارد و تمام آن هم مدیون افرادی هستیم که از روز اول با قدرت شروع کردند. یکی از پیشکسوتان این عرصه مرحوم دکتر مهدی آذر بود. حال که این مسوولیت خطیر نسل به نسل به دست بنده رسیده، سعی می‌کنم همانند دیگر بزرگانی که دیگر در جمع ما نیستند کمال تلاش خود را برای پیشبرد علم نفرولوژی و انتقال تجربیات خود به دیگر پزشکان به نحو احسن انجام دهم.
فوق‌تخصص کلیه در ادامه اظهار کرد: بنده زمانی که کار خود را در تهران شروع کردم، تنها چهار دستگاه دیالیز در کشور وجود داشت ولی امروزه به همت متخصصان دلسوز شمار دستگاه‌های دیالیز به ۴۰ هزار عدد در کشور رسیده است. در گذشته تعداد افرادی که در یک هفته مورد دیالیز قرار می‌گرفتند به ۲۰ نفر نمی‌رسید اما اکنون روزانه چند هزار نفر دیالیز می‌شوند. چه‌بسا شمار فارغ‌التحصیلان رشته نفرولوژی به بیش از ۳۰۰ نفر رسیده اما زمانی که من در این عرصه شروع به فعالیت کردم تنها چهار نفر بودیم.
وی افزود: امیدوارم کتاب راهگشایی باشد برای فارغ‌التحصیلان جدید و متخصصان این حوزه تا آنها با مطالعه تجربیات من دستاورد‌های بیشتری نسبت به ما کسب کنند. چه‌بسا از بین آنها یک پورسینا یا زکریای رازی دیگر به وجود بیاید. اساس پیام ما این است که به پیشینه پزشکی در ایران باستان از دوره هخامنشیان تا‌کنون راه پیشرفت را نبستیم و بر این باور هستیم که طب نوین ما شکل گسترش‌یافته و کامل‌شده طب آن دوران است.
درپایان بایسته است اضافه نمایم که پس از مدتی توقف کوشش های انجمن علمی نفرولوژی با کوشش ارزنده سروردکتر علی نوبخت حقیقی انجمن علمی نفرولوژی کار خود را با ریاست سرور دکتر احدجعفری قدس  و دبیری سرور دکتر علی نوبخت حقیقی از سر گرفت . از آن زمان تاکنون نیز همواره سرور دکتر نوبخت یکی از ارکان مهم پیشرفت های انجمن نفرولوژی ایران بوده اند و جزییات همه  کوشش ها در متن کتاب به زبان انگلیسی آمده است
جهان صنعت
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
آبتین جنت سرشت
|
Canada
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
0
0
با آرزوی تندرستی برای پروفسور برومند شایسته است که این کتاب در اختیار دانشگاهها و مراکز نفرولوژی در سطح کشور قرار داده شود . در این دوران که علم و تحقیقات علمی مورد کم لطفی است و دکان داران بی سواد سلامت مردم و آبروی مملکت را به خطر انداخته‌اند باید به این زحمات شرافتمندانه ارج بسیار گذاشت .
رزیتا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
0
0
مصاحبت هرچند کوتاه با استاد بزرگی همچون پروفسور برومند افتخاری بود که به لطف خدا نصیبم شد و ازین جهت همیشه به خودخواهم بالید .برایشان آرزوی سلامت آرامش و شادی روزافزون دارم
بهروزبرومند
|
Germany
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
0
0
با درود و سپاس از شفا آنلاین که بخش هایی از کتاب نفرولوژی در سراسر گیتی worldwideNephrology را به فارسی برگردانیده اند بایسته است اضافه نمایم که پس از مدتی توقف کوشش های انجمن علمی نفرولوژی با کوشش ارزنده سروردکتر علی نوبخت حقیقی انجمن علمی نفرولوژی کار خود را با ریاست سرور دکتر احدجعفری قدس و دبیری سرور دکتر علی نوبخت حقیقی از سر گرفت . از آن زمان تاکنون نیز همواره سرور دکتر نوبخت یکی از ارکان مهم پیشرفت های انجمن نفرولوژی ایران بوده اند و جزییات همه کوشش ها در متن کتاب به زبان انگلیسی آمده است بهروز برومند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: