کد خبر: ۲۷۰۹۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۲۱ دی ۱۳۹۹ - 2021January 10
ایجاد ممنوعیت برای خرید واکسن از دو کشور انگلیس و آمریکا بازتاب‌های بسیاری داشته است.شاید بتوان گفت منطقی‌ترین واکنش از آن رئیس جمهور بود تا به دنیا نشان داده شود مسئولان کشور موضعی هماهنگ با یکدیگر دارند

شفاآنلاین>سلامت> ایجاد ممنوعیت برای خرید واکسن از دو کشور انگلیس و آمریکا بازتاب‌های بسیاری داشته است.شاید بتوان گفت منطقی‌ترین واکنش از آن رئیس جمهور بود تا به دنیا نشان داده شود مسئولان کشور موضعی هماهنگ با یکدیگر دارند.وی بر واردات واکسن «مطمئن» تاکید کرد و گفت اجازه داده نشده مردم ایران مورد آزمایش از سوی برخی کشورها قرار گیرند.حسن روحانی تاکید کرده است:

« یکی از مطالبات مردم این است که سریع‌تر بتوانیم واکسن مورد اطمینان را در اختیار مردم قرار دهیم و مرجع ما در واکسن سازمان بهداشت و درمان است. ما در داخل هم به دنبال این هستیم که هرچه سریعتر واکسن را به نتیجه برسانیم که البته اقدامات خوبی انجام گرفته است. در خارج هم علیرغم همه محدودیت‌ها و همه مشکلات دنبال این هستیم که بتوانیم واکسن مطمئنی را خریداری و وارد کشور کنیم.»

با این حال به نظر می‌رسد برخی واکنش‌ها تابع احساسات و غیر عقلانی بود.برای مثال طرح ادعاهایی از قبیل اینکه تمام کسانی که در خارج از کشور واکسن زده‌اند فوت کرده‌اند و یا اینکه در صورت زدن واکسن جی پی اس در بدن کار گذاشته می‌شود لوث کردن اصل موضوع است.
اصل طرح ممنوعیت همانطور که در روزنامه شماره قبل ذکر شد قابل دفاع است.

یعنی اولا تکیه اصلی بر ساخت داخل باشد و ثانیا اگر بنا بر خرید هم هست باید دو کشور آمریکا وانگلیس را منها نمودو به فرانسه هم خوش بین نبود.این موضع‌گیری با عقل همخوانی دارد.کشورهای پیش رو در زمینه تولید واکسن کرونا همچنان در مرحله تست هستند و حتی آن دسته از کشورهای اروپایی که واکسیناسیون را آغاز نموده‌اند خیلی کند و طمانینه به پیش می‌روند تا اگر ضرر و زیانی وجود داشت فرصت عکس العمل باشد.

بهرحال مثل هر موضوع دیگری در کشورمان متاسفانه موارد حساس دستمایه دعواهای سیاسی بی‌حاصل می‌شود و خیلی سریع دو قطبی شکل می‌گیرد.در این دو قطبی‌ها نیز معمولا منطق حاکم نیست و طرف‌ها بیشتر به دنبال به اصطلاح «روکم کنی»هستند و نه بیشتر.بر همین اساس است که یک قطب می‌گوید:«هرچه بود بخر» و قطب دیگر می‌گوید:«اصلا نخر».

در پایان باید بر این نکته اصرار کرد که اگر هم بر این استراتژی نقدی وارد است باید صبر کرد تا نتایج مشخص شود. در حال حاضر به نسبت کشورهای دیگر میزان مبتلایان و فوتی‌های کرونایی در ایران نامساعد نیست و کماکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اولویت است.به موازات این موضوع هم باید تامل نمود تا مشخص شود استراتژی واکسنی مسئولان و تصمیم گیران کشور به کجا می‌رسد.قطعا این تدبیر به نفع مردم خواهد بود. سید علیرضاکریمی/ روزنامه آفتاب یزد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: