کد خبر: ۲۷۰۹۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۲ - ۲۱ دی ۱۳۹۹ - 2021January 10
در برخی کشورها از جمله آمریکا، انگلیس، روسیه، چین، هند و... نیز پروژه ساخت واکسن کرونا ادامه پیدا کرد و برخی از آنها به مرحله تست انسانی و سپس تزریق در بین مردم و گروه‌های پرخطر وارد شدند
شفاآنلاین>سلامت> با شیوع کرونا این ویروس ناشناخته و پر دردسر، تلاش برای ساخت واکسن مقابله با آن در قالب یک رقابت نانوشته در بین کشورهای دارای علم و تکنولوژی برتر آغاز شد. در این بین خبر ورود ایران به صف این کشورهای محدود هر چند در ابتدا از سوی بسیاری جدی گرفته نمی‌شد اما با گذشت زمان و مجاهدت دانشمندان ایرانی رنگ واقعیت پیدا کرد به طوری که علاوه‌بر تلاش پردامنه چند پروژه ساخت واکسن در مسیرها و با روش‌های مختلف، واکسن تولید شده توسط ستاد اجرایی فرمان امام در روزهای گذشته پس از موفقیت در تست‌های آزمایشگاهی و حیوانی وارد مرحله تزریق انسانی شد و تاکنون روند مطالعه بالینی آن رضایت‌بخش بوده است و امید است تا بهار و خرداد آینده واکسن تولیدی ایران به مرحله تولید انبوه برسد.

در برخی کشورها از جمله آمریکا، انگلیس، روسیه، چین، هند و... نیز پروژه ساخت واکسن کرونا ادامه پیدا کرد و برخی از آنها به مرحله تست انسانی و سپس تزریق در بین مردم و گروه‌های پرخطر وارد شدند.

در این میان اما ساخت واکسن در کشورهای دیگر به طرز عجیبی تبدیل به وسیله‌ای برای برخی بازی‌های سیاسی و اهداف پشت پرده علیه کشورمان شد. یک روز هشتگ واکسن بخرید را به راه انداختند تا این‌طور وانمود کنند که ایران با بی‌توجهی نسبت به مردم خود و البته نخریدن واکسن آمریکایی از قافله واکسیناسیون عمومی کرونا عقب افتاده است و یک روز تن ندادن کشورمان به قوانین زورگویانه FATF را مانع خرید واکسن از سوی ایران و ظلم در حق مردم قلمداد کردند. حال آنکه اولاً بسیاری از واکسن‌های موجود در دنیا به‌ویژه واکسن‌های غربی هنوز به‌طور واقعی امتحان خود را پس نداده‌اند و هر روز خبرهایی از مرگ عده‌ای در غرب به علت تزریق واکسن آمریکایی فایزر منتشر می‌شود و یا اینکه اصلاً داروها مشمول FATF نیست بلکه تحریم‌های ظالمانه مانع بسیاری از محدودیت‌های دارویی است.

این در حالی است که بین برخی چهره‌های پزشکی و کارشناسان نسبت به خطرات واردات بی‌حساب و کتاب واکسن کرونا و لزوم اعتماد به واکسن‌های تولیدی کشورمان تأکید کرده بودند اما برخی خبرها از برنامه‌ریزی دولت برای واردات واکسن کرونا و حتی پیش‌خرید آنها منتشر شده بود آن هم در شرایطی که هنوز نمی‌توان با اطمینان از ایمنی و بی‌خطر بودن این واکسن‌ها سخن گفت.

جالب آنکه اخباری منتشر شد که برخی خیرین آمریکایی قصد اهدای 150 هزار واکسن کرونای فایزر به ایران از طریق هلال‌احمر را دارند! که همین موضوع نگرانی‌ها از احتمال برنامه‌ریزی برای آزمایش واکسن بر روی مردم کشورمان را تقویت می‌کرد موضوعی که در نامه اخیر زهره الهیان، پزشک متخصص و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس‌جمهور نیز به آن‌ اشاره شده بود.

تلاش برای آزمایش واکسن کرونا بر روی مردم ایران
نگرانی از برنامه خطرناک تست واکسن خارجی اما ظاهرا بجا بوده است به‌طوری که دیروز رئیس‌جمهور در جلسه ستاد مقابله با کرونا گفت: «پیشنهادهایی برای تهیه واکسن و استفاده از آن در جریان آزمایش‌های انسانی به جمهوری اسلامی ایران نیز شد، اما وزارت بهداشت و درمان به حق این پیشنهادها را نپذیرفت و اجازه نداد که مردم برای مقاصد آزمایشی شرکت‌های ساخت واکسن مورد استفاده قرار گیرند و این اطمینان را به مردم می‌دهیم که چنین اتفاقی نیفتاده و نخواهد افتاد و لازم است هرگونه خبر و اطلاعی در مورد واکسن را از منابع معتبر دریافت کنند.»

فصل‌الخطاب رهبری
اما در حالی که خط فشار برای واردات واکسن از کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا از سوی عده‌ای در داخل و رسانه‌های معاند خارجی دنبال می‌شد، رهبر انقلاب در سخنرانی روز جمعه خود با صراحت تکلیف این موضوع را روشن کردند.

ایشان با تشکر از وزارت بهداشت و دست‌اندرکاران تولید واکسن آزمایش‌شده برای مقابله با کرونا، این واکسن را مایه افتخار و عزت کشور خواندند و با انتقاد از افرادی که هر کار بزرگ در کشور را انکار می‌کنند، به سوابقی از این انکارها در مقابل پیشرفت‌های علمی‌‌ اشاره و خاطرنشان کردند: سال‌ها قبل وقتی جوانان کشور دستگاه‌های سانتریفیوژ را درست کرده بودند، عده‌ای نامه نوشتند که مبادا فریب این ادعاها را بخورید، همچنین پس از موفقیت مرحوم کاظمی ‌و جوانان همکار او در سلول‌های بنیادی پیغام‌های مشابهی داده شد اما آن پیشرفت‌ها واقعاًً قابل باور بود و پس از آن نیز پیشرفت‌ها ۱۰ برابر شد.

رهبر انقلاب در ادامه، ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور را ممنوع اعلام کردند و گفتند: آمریکایی‌ها اگر توانسته بودند واکسن تولید کنند این افتضاح کرونایی در کشورشان به‌وجود نمی‌آمد که در یک روز حدود چهارهزار نفر تلفات داشته باشند. ضمن اینکه اساساًً به آنها اعتمادی نیست و گاهی این واکسن‌ها برای آزمایش بر روی ملت‌ها است. البته با سابقه‌ای که فرانسوی‌ها در قضیه خون‌های آلوده دارند، به آنها هم خوش‌بین نیستم، اما تهیه واکسن از کشورهای دیگر هیچ مشکلی ندارد.

نکته مهم در بیانات رهبری علی‌رغم برخی شیطنت‌های کسانی که گویا نماینده حفاظت از منافع آمریکا هستند تا دلسوز مردم خود، برای وارونه نشان دادن نظر صریح و منطقی ایشان در نداشتن اعتماد به آمریکا و انگلیس و فرانسه در واردات واکسن، تأکید ایشان بر بلامانع بودن واردات واکسن مطمئن و تأیید شده تولید در کشورهای دیگر بود.

چرا باید به غربی‌ها بی‌اعتماد بود؟
اما چرا این بی‌اعتمادی به غربی‌ها از جمله آمریکا و انگلیس و فرانسه که رهبر انقلاب به آن‌ اشاره فرمودند و پیش از این هم در بین بسیاری از مردم به چشم می‌خورد یک واقعیت غیرقابل‌تردید است؟

در کنار همه خباثت‌های آمریکا و دشمنی‌های واضح این کشورها علیه مردم ایران از جمله حمایت از فاسدترین نظام شاهنشاهی و مستبد،حمایت از رژیم بعثی عراق در جنگ تحمیلی علیه ایران با در اختیار گذاشتن انواع و اقسام سلاح‌های متعارف و غیرمتعارف، حمله به هواپیمای مسافربری ایران و گرفتن جان 290زن و کودک و مسافر بی‌گناه توسط آمریکا، به‌کارگیری انواع و اقسام تحریم‌ها از ابتدای انقلاب تا کنون و حتی خودداری از در اختیار گذاشتن داروی بیماران صعب‌العلاج و کودکان پروانه‌ای و... به کارگیری انواع توطئه‌ها از جمله ‌ترور دانشمندان هسته‌ای و سردار بزرگ کشورمان از سوی آمریکا با حمایت سایر دول غربی نشان از عمق کینه و دشمنی آنها با مردم و نظامی دارد که نمی‌خواهند زیر بار زورگویی و زیاده خواهی آنها بروند، حال چطور می‌توان به دلسوزی آنها و دادن واکسن کرونا اعتماد کرد؟

 از سوی دیگر نگاهی به لیست بلند بالای خباثت‌های غیرانسانی کشوری مثل آمریکا در ظاهر خدمات درمانی و در واقع جنایت‌های بیو ‌تروریستی در قالب روش‌های درمانی و برای تحقیق روی مردم کشورهای مختلف از جمله آزمایش سفلیس در گواتمالا(1946- 1948)، آزمایش سرخک بر روی 1500 نوزاد اسپانیایی و سیاه‌پوست(1990)، آزمایش مبتلا کردن به سرطان در پورتریکو(1931)،آزمایش ایدز در آفریقا(1959)،انتشار ویروس دنگو در افغانستان، پاکستان و باکو(1981- 1982)، ویروس ابولا در زئیر در آفریقا(1975)، تزریق عامل شیمیایی نارنجی به زندانیان در آمریکا و ویتنام(1965)، آزمایش گاز خردل با سربازان آمریکایی (1944)، جایگزینی بیماران به جای خوکچه آزمایشگاهی در بیماستان‌های ارتش آمریکا(1946)، رها کردن پشه‌های ناقل تب زرد در ایالت فلوریدا (1956) و. ..‌ اشاره کرد، حال می‌توان به واکسن تولیدی این کشور اعتماد داشت؟
در کنار این، نتایج اخیر واکسن فایزر و مرگ‌ومیر چندین نفر پس از تزریق این واکسن در نروژ، پرتغال، ولز و... و برخی گزارش‌ها از فلج بیش از سه هزارنفر پس از تزریق واکسن کرونا در آمریکا یا افزایش شدید موج کرونا در سرزمین‌های‌ اشغالی فلسطین علی رغم واکسیناسیون با سرعت بالا از طریق واکسن فایزر و برخی خبرهای دیگر بر اهمیت احتیاط در واردات چنین واکسنی تأکید می‌کند.
 نکته مهم اینکه به گزارش خبرگزاری‌ها، تزریق واکسن کرونای فایزر در آمریکا و انگلیس در حالی ادامه دارد که مواردی از مرگ و ابتلا پس از دریافت واکسن هر روز گزارش می‌شود.

در حالی که آمار ابتلا به بیماری کرونا، به رقم ۸۹ میلیون و ۴۵۶ هزار و ۳۴۸ نفر و شمار تلفات این بیماری به رقم یک میلیون و ۹۲۴ هزار و ۹۶ نفر رسیده، خبرها درباره تأثیر واکسن‌های تولید شده در غرب ناامید‌کننده است.

تازه‌ترین گزارش‎ها نشان می‌دهد که آمریکا در یک هفته گذشته بیشترین موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ را در مقایسه با دیگر هفته‌ها داشته است.

به گزارش سی ان ان، اطلاعات دانشگاه جانز‌هاپکینز نشان می‌دهد که بیش از چهار هزار و ۸۰ مورد مرگ بر اثر ویروس کرونا در آمریکا تنها در روز پنجشنبه گذشته گزارش شده که این بیشترین آمار روزانه گزارش شده از زمان آغاز همه‌گیری کرونا در این کشور است و نخستین باری است که شمار روزانه جان‌‌باختگان به بیش از چهار هزار نفر رسیده است.

به عبارتی دیگر، با اینکه آمریکا در حال کار برای توزیع واکسن‌های کووید-۱۹ است، اما هیچ نشانه‌ای مبنی بر کاهش مبتلایان و جان باختگان در این کشور وجود ندارد و ویروس در برخی مناطق با سرعت نگران‌کننده‌ای پیش می‌رود.

این آمار و ارقام از ابتلا و مرگ و میر در آمریکا در حالی است که بیش از 6/7 میلیون نفر در این کشور دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

بزرگ‌ترین تخلف دارویی تاریخ توسط شرکت آمریکایی «فایزر»
اما بد نیست که بدانید بر اساس اطلاعات وب‌سایت رسمی ‌وزارت دادگستری آمریکا، شرکت داروسازی «فایزر» که این روزها برخی سنگ لزوم واردات واکسن آن به کشور را به سینه می‌زنند در سابقه خود بزرگ‌ترین تخلف دارویی تاریخ را ثبت کرده است؛ تخلفی که به‌جای برخورد قضایی جدی، با پرداخت 2/3 میلیارد دلار جریمه رفع و رجوع شد. در سیستم قضایی آمریکا برای این شرکت تاکنون 74 مورد محکومیت قطعی بابت «به خطر انداختن سلامت جامعه» تا «پنهان‌کاری در اثرکرد محصولات» یا «فریبکاری» ثبت شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از «ای‌بی‌سی نیوز» و «وب‌سایت رسمی ‌وزارت دادگستری آمریکا»، شرکت داروسازی «فایزر» به شکلی غیرقانونی و با محتوایی دروغین استفاده از چهار داروی خود را تبلیغ کرده بود که از جمله آنها می‌توان به داروی ضددرد «بکسترا»‌ اشاره کرد.
این دارو توسط شرکت فایزر برای درمان بیماری آرتروز تولید شد، اما این شرکت مدعی بود که یک مسکن است و بر روی برچسب و تبلیغات بازرگانی آن نیز به همین نکته‌ اشاره شده بود. تولید این دارو از سال ۲۰۰۵ توسط دولت آمریکا غیرمجاز دانسته شد و فایزر مجبور شد تولید آن را متوقف کرده و تمامی داروهای تولیدی قبلی را نیز از بازار خارج کند.

تخلفات شرکت داروسازی فایزر محدود به دروغ پردازی در مورد مزایای داروهای خود نبود و این شرکت از طریق زدوبند و پرداخت رشوه به برخی شرکت‌های بزرگ بیمه آنها را برای حمایت از کاربردهای غیرمجاز داروهای تولیدی خود تحت فشار قرار داده و آنها را تطمیع کرده بود.
شدت تخلفات فایزر در سال ۲۰۰۹ تا بدان حد زیاد بود که وزارت دادگستری آمریکا تصمیم گرفت پرونده‌های کیفری متعددی را بر علیه این شرکت و مدیران آن به جریان بیندازد و رسیدگی به این پرونده‌ها ممکن بود به حبس‌های طولانی‌مدت مدیران فایزر منجر شود. اما در نهایت فایزر در شهریور سال ۲۰۰۹ پذیرفت که به ازای مختومه شدن پرونده‌های مذکور جریمه‌ای 2/3 میلیارد دلاری به دولت آمریکا بپردازد.

داروهای جنجالی دیگری که فایزر در مورد کاربرد آنها تبلیغات دروغین به راه انداخته بود، عبارت بودند از «جیئودون» یک داروی ضدروان پریشی، «زایوکس» یک آنتی‌بیوتیک و «لیریکا» یک داروی ضدصرع.
شرکت فایزر از سال ۲۰۰۰ تا الان ۷۴ محکومیت قطعی داشته و مجموعا در این بازه زمانی ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به‌خاطر اتهامات مختلف از قبیل «به خطر انداختن سلامت جامعه» تا «پنهان‌کاری در اثرکرد محصولات» یا «فریبکاری»، جریمه قطعی دارد.

فایزر مدعی بود که می‌توان از داروی بکسترا بعد از عمل‌های جراحی زانو و پیوند اعضا برای کاهش درد استفاده کرد. اما این تبلیغات دروغ بودند. علاوه‌ بر این داروی یادشده عوارض جانبی خطرناکی داشت که از جمله آنها می‌توان به ایجاد واکنش‌ها و حساسیت‌های شدید پوستی‌ اشاره کرد. در واقع این دارو تنها برای درمان آرتروز و دردهای قاعدگی مناسب بود.

یک میلیارد دلار از جریمه یادشده به جبران خسارات واردشده از طریق داروهای فایزر به برنامه‌های درمانی فدرال آمریکا اختصاص یافت. زیرا به‌عنوان مثال فایزر تجویز بیش از حد دوزهایی از داروهای مذکور را نیز به پزشکان توصیه کرده بود.

حال باید گفت چطور می‌شود به واکسن تولیدی این شرکت اعتماد کرد؟
خون‌های آلوده فرانسوی
یکی از نمونه‌های تلخی که درباره بی‌اعتمادی به کشورهای غربی می‌توان گفت ماجرای خون‌های آلوده وارداتی از فرانسه است که رهبر انقلاب نیز روز جمعه به آن‌ اشاره کردند.
ماجرا از این قرار است که حدود سه دهه قبل و در جریان جنگ ایران و عراق و در خلال سال‌های ۶۲ و ۶۳، انستیتو «مریو» فرانسه فاکتور‌های انعقادی آلوده به «اچ‌ آی وی» را برای استفاده بیماران هموفیلی به برخی کشور‌ها از جمله آلمان، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق و ایران و... صادر کرد. همین مسئله باعث شد تعدادی از بیماران هموفیلی و تالاسمی ‌که از این فرآورده‌ها به‌عنوان دارو استفاده کردند به ویروس ایدز مبتلا شده و جان خود را از دست بدهند.
حال باید پرسید از چنین کشورهایی که جان مردم دیگر کشورها را بازیچه‌ای برای اهداف پلید خود می‌دانند و بارها سکوت آنها در برابر جنایات بشری در کشورهای فقیر یا مورد ظلم واقع‌شده از سوی هر کدام از این سران مستکبر جهانی را دیده‌ایم، می‌توان توقع دلسوزی و تهیه واکسنی کارآمد برای مردم کشورمان را داشت؟
نباید چشم‌بسته هرچه سازمان‌های بین‌المللی دیکته کردند را اجرا کنیم
حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌و‌گو با روزنامه سپید در بیان نسخه مناسب برای تامین واکسن کرونا در سریع‌ترین زمان، گفت: «باید به سمت خرید واکسن از محل‌های دیگر به‌ویژه سازندگان جنوب شرق آسیا، هند، روسیه، چین و کوبا برویم.»
وی در پاسخ به این پرسش که آیا واکسن‌های مورد‌ اشاره شما تاییدیه‌های بین‌المللی را دارند؟ گفت: «سؤال من هم این است که آیا واکسن‌های ساخت شرکت‌های آمریکایی و انگلیسی معتبر و اطمینان‌بخش هستند که ما هم به آنها اطمینان کنیم؟ شاید گفته شود که برخی نهادها همچون سازمان جهانی بهداشت و FDA آمریکا این واکسن‌ها را تایید کرده‌اند که پاسخ این ابهام این است که مگر ما باید هرچه سازمان جهانی بهداشت و نهادهایی از این ‌دست بگویند قبول کنیم؟ لذا نباید به‌صرف اینکه سازمان جهانی بهداشت واکسنی را تایید کرده اجازه تزریق آن واکسن را در داخل بدهیم بلکه هر واکسنی بایستی در داخل کشور و توسط دانشمندان و متخصصان داخلی مورد آزمایش و بررسی قرار گیرد تا در صورت حصول اطمینان مورد استفاده مردم قرار گیرد؛ بنابراین ما نباید چشم‌بسته هرچه سازمان‌های بین‌المللی دیکته کردند را اجرا کنیم.»

بیانیه جمعی از پیشکسوتان داروسازی کشور در حمایت از تولید واکسن کرونا
جمع کثیری از پیشکسوتان داروسازی کشور در حمایت از متخصصین ایرانی و صنعت داروسازی کشور درخصوص تولید واکسن کرونا بیانیه‌ای صادر کردند.
در این بیانیه، آمده است: «ایران از کشورهایی است که سابقه یکصد ساله در ساخت و تولید واکسن دارد و بر اساس تجربه‌ای به عمر یک قرن، متخصصین ایرانی اقدام به ساخت واکسن کرونا نمودند و خوشبختانه اولین تست بالینی روی انسان آغاز شد. بدینوسیله اینجانبان، جمعی از داروسازان ایران حمایت خود را از متخصصین در ساخت و تولید واکسن کرونا به‌عنوان یک اقدام ملی و به دور از جناح‌بندی‌ها و وابستگی سیاسی اعلام می‌داریم و امید است مراحل بعدی با موفقیت انجام پذیرد و در آینده شاهد تولید انبوه و ورود آن به بازارهای دارویی داخل و خارج باشیم.» روزنامه کیهان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار