کد خبر: ۲۷۰۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۵ - ۲۰ دی ۱۳۹۹ - 2021January 09
پرفسور کرمی
متخصص بیوتکنولوژی پزشکی و فوق‌تخصص مهندسی ژنتیک با اشاره به سابقه طولانی کشور در زمینه ساخت واکسن اظهار کرد: کشورمان سابقه درخشان و طولانی در خصوص تولید واکسن دارد. موسسه انیستیتو پاستور و رازی واکسن‌های خوبی را در ایران تولید می‌کنند.
شفاآنلاین>سلامت>یک فوق‌تخصص مهندسی ژنتیک گفت: واکسن‌هایی مانند فایزر و مدرنا فقط مجوز اورژانسی تزریق از سازمان FDA آمریکا دارند.

به گزارش شفاآنلاین:علی کرمی، متخصص بیوتکنولوژی پزشکی و فوق‌تخصص مهندسی ژنتیک  با اشاره به سابقه طولانی کشور در زمینه ساخت واکسن اظهار کرد: کشورمان سابقه درخشان و طولانی در خصوص تولید واکسن دارد. موسسه انیستیتو پاستور و رازی واکسن‌های خوبی را در ایران تولید می‌کنند.

او ادامه داد: واکسن‌های تولید داخل حدود ۱۰۰ سال است که در کشور تزریق می‌شود، این واکسن‌ها از نوع ویروس کشته‌شده و خوشبختانه ایمن و بدون عوارض هستند.

کرمی بیان کرد: واکسن‌هایی مانند فایزر و مدرنا بر اساس نوع ژنوم و ژنتیک تولید شده است و در مدت کوتاهی ارزیابی آن انجام گرفته است. سازمان FDA آمریکا فقط مجوز اورژانسی تزریق را به دلیل شرایط اضطراری صادر کرده است اما هنوز ابهامات زیادی در زمینه عوارض بلندمدت این واکسن‌ها برای دانشمندان وجود دارد.

این فوق‌تخصص مهندسی ژنتیک بیان کرد: بر خلاف اظهار نظر غیرکارشناسی برخی از افراد در فضای مجازی، واکسن فایزر و مدرنا ایمن نیستند و ابهامات زیادی در مورد این واکسن‌ها در بین دانشمندان و صاحبنظران وجود دارد.

او با بیان اینکه واکسن کوواکس از نوع ژنی است، گفت: واکسنی که قرار  بود از طریق کوواکس به ما بدهند، همان واکسن‌های فایزر یا مدرناست. معتقدم که اگر آمریکا توانایی تولید واکسن به مقدار فراوانی داشت آن را به مردم خودش تزریق می‌کرد.

کرمی اضافه کرد: کشور‌های خارجی تحت عنوان کمک یا هدیه واکسن‌های ساخت خودشان را به کشور‌های فقیر داده تا نتایج این واکسن را بر مردم آن کشور‌ها بررسی و ارزیابی کنند. اسناد زیادی وجود دارد که نشان می دهد آمریکایی ها در گذشته دارو و واکسن های خود را ابتدا  بر روی مردم کشورهای آفریقایی و حتی هندوستان آزمایش کرده و بعد از کسب نتایج خوب آن را به مردم خودشان تجویز می‌کردند. در گذشته مواد غذایی تراریخته را بر روی مردم کشورهای فقیر آزمایش کرده و سپس این نوع مواد غذایی را در  بازار داخلی خودشان عرضه می‌کردند.

این فوق‌تخصص مهندسی ژنتیک با اشاره به اینکه اگر حمایت‌های ستاد فرمان امام (ره) نبود، توجهی به واکسن تولید داخل نمی‌شد، ادامه داد: مسئولان به جای اینکه صد‌ها میلیون دلار پول بابت خرید واکسن هایی مانند فایزر و مدرنا کنند، بهتر است این سرمایه را در جهت تولید واکسن داخلی هزینه کنند.yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: