کد خبر: ۲۷۰۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۲۰ دی ۱۳۹۹ - 2021January 09
مسلم است اکنون با اعلام ممنوعیت واردات واکسن کرونا از دو کشور انگلیس و آمریکا وظیفه مسئولان سنگین‌تر و حساس‌تر شده است.بهرحال با توجه به آنکه تاکنون آزمایش‌های مربوط به واکسن ساخت داخل مراحل خود را به خوبی طی کرده و تاکنون نیز در آزمایش‌های انسانی سرافراز بوده واجب است مسئولان مرتبط ضمن حفظ دقت،سرعت را بالا برده تا هرچه زودتر واکسن‌های فوق به مردم برسد.
شفاآنلاین>سلامت> مسلم است اکنون با اعلام ممنوعیت واردات واکسن کرونا از دو کشور انگلیس و آمریکا وظیفه مسئولان سنگین‌تر و حساس‌تر شده است.بهرحال با توجه به آنکه تاکنون آزمایش‌های مربوط به واکسن ساخت داخل مراحل خود را به خوبی طی کرده و تاکنون نیز در آزمایش‌های انسانی سرافراز بوده واجب است مسئولان مرتبط ضمن حفظ دقت،سرعت را بالا برده تا هرچه زودتر واکسن‌های فوق به مردم برسد.

البت مجددا تاکید می‌شود دقت نباید فدای سرعت شود اما محرز است که مردم ایران نیز مثل تمام مردم گیتی،از استمرار این وضعیت خسته شده‌اند و هر چه زودتر تمایل دارند به زندگی عادی بدون ماسک و همراه با گعده‌های مختلف اجتماعی بازگردند.

در این میان نباید یک نکته بدیهی نیز مورد غفلت قرار گیرد. وآن هم این است که نهی از واردات واکسن از انگلیس و آمریکا و عدم خوشبینی به فرانسه به معنی رد کل این موضوع نیست.به عبارت دیگر در حال حاضر بسیاری از کشورها که مشکلات مالی و تحریمی ایران را ندارند در حال خرید واکسن از کشور چین هستند.فلذا چین،روسیه و یا برخی دیگر از کشورهای غربی منهای آن کشورهایی که نام آن‌ها برده شد می‌توانند مواردی برای اقدام به خرید و واردات واکسن کرونا باشند. بدیهی است حتی به این کشورها و محصولات آنان نیز نباید اعتماد تام و تمام داشت بلکه حتما و یقینا پس از آزمایش‌های مختلف ومتعدد از سوی نهاد‌های مرتبط امکان و اجازه استفاده در داخل کشور پیدا می‌کنند.

مطمئنا استرس و اضطراب مردم در مورد کرونا قابل درک است لیکن نباید این موضوع منجر به خودکم بینی و خود تحقیری شود.کشورمان ید طولایی در زمینه کشف و ساخت انواع واکسن دارد و کارنامه پرافتخاری در این زمینه داریم.انستیتو پاستور و سابقه فعالیت آن گواه این مدعاست.سوء مدیریت‌ها و ناکارآمدی‌ها به کنار اما ایران اگر خواستی داشته،توانسته.در همین موضوع خاص هم چنین است.حتما موضوع واکسن هر چه جلوتر برویم سیاسی‌تر می‌شود و کشورهای پیش رو در این زمینه حتما به دنبال سوء استفاده‌های سیاسی از کشورهای وابسته و ناتوان خواهند بود. درست مثل جنگی می‌ماند که کشوری در بحبوحه آن از نظر ادوات نظامی دست بسته است و کشورهای دارا با قید تحقیر و گرفتن امتیازهای سنگین حاضر هستند کمک نظامی کنند.

بنابراین سه نکته را باید لحاظ کرد:اول اینکه تقویت و پیگیری موضوع تولید واکسن مهم و حیاتی است، دوم واردات واکسن به طور کلی نهی نشده است و گزینه‌های متعددی در دنیا برای خرید وجود دارد و سوم آنکه مبادا تحولات اخیر منجر به پیدایش و تقویت بازار قاچاق واکسن کرونا شود.در هر سه مورد مسئولان مرتبط وظیفه خطیری دارند.سیدعلیرضا کریمی/ روزنامه آفتاب یزد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: