کد خبر: ۲۷۰۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۱۲ دی ۱۳۹۹ - 2021January 01
ما در ابتدا ایمن‌ بودن و تأثیرگذاری را مورد بررسی قرار می‌دهیم؛ ولی در فاز اول، ایمن‌ بودن مطرح است.
شفاآنلاین>سلامت>دبیر گروه اخلاق پزشکی فرهنگستان علوم پزشکی کشور با اشاره به مراحل تایید طرح‌ها در این کمیته گفت: پروژه‌ها پس از اخذ «کد اخلاق»، به سازمان غذا و دارو انتقال داده می‌شوند تا درباره کل پروژه مورد بررسی قرار گیرند.

به گزارش شفاآنلاین: احسان شمسی گوشکی در وبینار "بررسی وضعیت تولید واکسن کرونا در کشورها و ارائه توانمندی کشور ایران در تولید آن"که امروز در فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد، گفت: طرح‌ها در کمیته ملی اخلاق در پژوهش سازمان غذا و دارو از سوی پژوهشگران مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه خود محقق پروژه با این کمیته ارتباط دارد، اظهار کرد: از سوی دیگر، شرکت با سازمان غذا و دارو ارتباط می‌گیرد.

شمسی گوشکی با اشاره به پروسه تائید از سوی این کمیته، توضیح داد: ما در ابتدا ایمن‌ بودن و تأثیرگذاری را مورد بررسی قرار می‌دهیم؛ ولی در فاز اول، ایمن‌ بودن مطرح است.

دبیر گروه اخلاق پزشکی فرهنگستان علوم پزشکی کشور با بیان اینکه تاکنون یک پروتکل فاز یک در کمیته اخلاق با دو جلسه اضطراری را تشکیل دادیم، گفت: نوع ارجاع به کمیته اخلاق به گونه‌ای است که ابتدا سازمان غذا و دارو از مراحل پروژه مطلع و قانع شود.

وی ادامه داد: پروژه‌ها پس از اخذ «کد اخلاق»، به سازمان غذا و دارو انتقال داده می‌شوند تا درباره کل پروژه مورد بررسی قرار گیرند.

دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش سازمان غذا و دارو تأکید کرد: هیچ کشوری برای دارویی که خودش می‌خواهد مصرف کند، نیاز به مجوز بین‌المللی ندارد و سازمان غذا و دارو می‌تواند تائیدیه آن دارو را ارائه کند.

شمسی گوشکی بیان کرد: ما نیاز به تائیدیه نهادهای بین‌المللی نداریم؛ اما FDA کمک‌کننده
ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: