کد خبر: ۲۷۰۰۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۱۰ دی ۱۳۹۹ - 2020December 30
متخصص پوست و مو اظهار کرد: وراثت، شایع‌ترین علت ریزش مو در زن‌ها و مردها می‌باشد. انسان ها، ژن ریزش مو را ممکن است از یکی از والدین یا اجداد خود به ارث ببرد.
شفاآنلاین>سلامت>داشتن موهای زیبا و پرپشت دلیلی بر افزایش جذابیت است. ریزش چند تار مو در روز طبیعی است. یک بزرگسال حدود ۱۰۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰۰ مو روی سرش دارد و هرروز ۵۰ تا ۱۰۰ تار از آنها را از دست می‌دهد ولی چنانچه ریزش موهای شما بیش از این باشد، مشکلی وجود دارد که باید بررسی شود. 

به گزارش شفاآنلاین:زنان و مردان بسیاری از ریزش مو رنج می‌برند و گاهی می‌توان گفت که بسیاری از آنان از طاسی وحشت دارند. با توجه به پیشرفت علم در سال‌های اخیر مشکل طاسی مو را با راه‌های مختلف می‌توان بر طرف کرد که یکی از محبوب‌ترین آنها کاشت مو است لذا با توجه به اهمیت موضوع  در اینباره با دکتر حمید وحیدی، متخصص پوست و مو گفتگو کرده ایم. وی در اینباره می‌گوید: وراثت، شایع‌ترین علت ریزش مو در زن‌ها و مردها می‌باشد. انسان ها، ژن ریزش مو را ممکن است از یکی از والدین یا اجداد خود به ارث ببرد. دکتروحیدی ادامه داد: به تنهایی وجود ژن ریزش مو اثرات خود را نمی‌تواند بروز دهد مگراینکه هورمون تستوسترون یا هورمون موسوم به هورمون مردانه افزایش یابد و معمولاً این افزایش هورمون در حوالی سن بلوغ و بعد از آن ظاهر می‌شود و به مرور موهای ضخیم و پررنگ، کمرنگ تر، نازک‌تر و کم رشد‌تر می‌شوند و رفته رفته به موهای کرکی کم رشد و کمرنگ تبدیل می‌شوند.این متخصص پوست و مو بیان کرد که در حال حاضر راه حل قطعی برای درمان ریزش موی ارثی وجود ندارد ولیکن می‌توان به وسیله دارو از آن جلوگیری کرد و یا آن را به تعویق انداخت.وی اظهار داشت: سن شروع و میزان سرعت ریزش و طرح و شکل ریزش مو در هر فرد و زن و مرد فرق می‌کند، عواملی مثل بیماری‌های شدید، سوء تغذیه یا کمبود ویتامین‌ها و املاح معدنی و بعضی اختلالات هورمونی می‌تواند در شروع یا تسریع در روند ریزش مو اثرگذار باشند.دکتروحیدی اضافه کرد: عوامل دیگری مثل رنگ مو، نوع آب، شستشوی روزانه و شامپو کردن روزانه، سشوار کردن نقشی در شروع ریزش مو نوع مردانه ندارد و گذاشتن کلاه، مقنعه نمی‌تواند از علل ریزش مو محسوب شود.این متخصص پوست و مو در پاسخ به این پرسش که "آیا کاشت مو واقعاً برای رهایی از ریزش مو موثر است " بیان کرد: بله، برای کاشتن مو از قسمتی از بدن که دارای موهای دائمی است، مو برداشته شده و به قسمت دیگری که نیاز است، منتقل می‌شود.
وی افزود: این موهای منتقل شده، بافت خارجی تلقی نشده و توسط بدن دفع نمی‌شوند. موهای کاشته شده صفات محل‌دهنده پیوند مانند رنگ، جنس، سرعت رشد و حالت را حفظ می‌کند و زندگی موهای کاشته شده توسط جریان خون غنی پوست سر در محل گیرنده تامین می‌شود.
دکتروحیدی ادامه داد: دراوایل استفاده از این روش کاشت مو، گرافت‌های بزرگ دایره‌ای حاوی 20-15 مو کاشته می‌شدند که ظاهری غیرطبیعی و قابل تشخیص داشتند اما طی سال‌ها وسائل و تکنیک‌ها پیشرفت کرده و به این امکان را ما می‌دهند که با کاشتن گرافت‌های کوچک و نزدیک هم منظره طبیعی داشته باشیم.
این متخصص پوست ومو عنوان کرد: پزشکان پی بردند که در پوست سر، موها در گروه‌های 3-2-1 مویی رشد می‌کنند. ما این گروه‌های فولیکول‌ها را، بعد از برداشتن بافت اضافه اطرافشان می‌کاریم. این کار اجازه می‌دهد که گرافت‌ها نزدیک‌تر کاشته شوند و منظره‌ای طبیعی‌تر و پرپشت‌تر حاصل شود.
وی اظهار داشت: برای کاشت مو در محل کم مو و یا طاس باید از مناطقی از بدن استفاده شود که جزو موهای دائمی است و هورمون مردانه در ریزش آن نقش ندارد که عمدتاً پس سر بهترین محل است، اگر چه از مناطقی مثل زیر بغل - کشاله ران روی سینه و پشت می‌توان استفاده کرد ولیکن باید توجه داشت که این موهای برداشته شده باید با موهای مجاور محل کاشت از هر نظر مطابقت داشته باشد، چون موهای برداشته شده دارای صفات ارثی ماندگاری
دائمی بودن دارند در محلی که کاشته می‌شود تا آخر عمر هم باقی می‌ماند.دکتر وحیدی مطرح کرد: هر دو روش (FUT یا FIT) کاشت مو، روش‌هایی هستند که چنانچه به وسیله پزشک درست انتخاب و عمل شود مناسب است، لیکن نمی‌توان به طور کلی یکی را بر دیگری ارجح دانست چون انتخاب این روش‌ها بستگی به وضعیت سر بیمار دارد و براساس وضعیت بیمار است که پزشک یک تکنیک آنرا استفاده می‌کند و چنانچه روش‌ها درست انتخاب و عمل شود و پزشک تجربه کافی در کاربرد آنها داشته باشد باید نتایج کار مطلوب باشد. این متخصص پوست و مو ابراز کرد: دوران بعد از کاشت مو کاملاً بستگی به پیروی بیمار از دستورات داده شده دارد. چنانچه عمل کاشت مو اصولی، درست و علمی انجام گردد معمولاً مراقبت و مواظبت خاصی بعد از عمل لازم نمی‌باشد و 24 ساعت بعد از عمل شخص می‌تواند دوش بگیرد و سر را با شامپو بشوید لذا پس یک روز مرخصی برای عمل کاشت مو کافی است و شخص می‌تواند روز بعد از عمل به سر کار حاضر برود.
وی ادامه داد: چنانچه هنگام انجام کاشت مو در ناحیه پست سر از بخیه‌های نایلونی استفاده شده باشد محل بخیه شده در قسمت دهنده، به علت پوشانده شدن توسط موها، قابل تشخیص نمی‌باشد و 10 روز بعد از عمل، بخیه‌ها باز می‌شوند و معمولاً یک قرمزی همراه با دلمه‌های بسیار ریز اطراف موهای کاشته شده تا 7 الی 4 روز بعد از عمل موجود است که با شستشو به مرور محو می‌شوند.
دکتر وحیدی ابراز کرد: درهنگام عمل کاشت مو باید شرایطی برای بیمار فراهم گردد که در یک حالت آرامش و راحتی قرار بگیرد، در غیر اینصورت انجام عمل تقریباً مشکل و ناممکن است. پس با بی‌حسی موضعی مناسب، بی‌دردی در ناحیه عمل ایجاد می‌گردد. به طوریکه بیمار هیچگونه دردی را احساس نباید بکند.
این متخصص پوست ومو افزود: معمولاً بعد از عمل مثل زمان عمل بیمار نباید دردی احساس کند و پزشک معمولاً تمهیداتی را فراهم می‌آورد که بعد از عمل دردی وجود نداشته باشد.
وی اظهار کرد: بعد از عمل کاشت مو دلمه‌هایی اطراف گرافت‌ها تشکیل می‌شوند که اگر موهای اطراف زیاد باشند، با مدل دادن می‌توان آنها را پوشش داد. اگر نه قابل دیدن خواهند بود ولی زیاد جلب توجه نمی‌کنند. با مرطوب نگه داشتن پوست سر، دلمه‌ها حدود یک هفته بعد یا بیشتر می‌ریزند.دکتر وحیدی در پایان گفت: با توجه به اینکه ریزش موی یک فرآیند دائمی و رو به گسترش می‌باشد و با در نظرگرفتن محدودیت هایی که در کاشت موی طبیعی وجود دارد بهتر است زمانی این کار را انجام دهیم که اولا موها به اندازه کافی ریخته باشند و ثانیا ریزش موی شخص به یک مرحله پایدار و تقریبا ثابتی رسیده باشد. حداقل سنی که معمولا برای انجام کاشت موی طبیعی در نظر گرفته می‌شود 30-25 سالگی است.آفتاب یزد

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: