کد خبر: ۲۷۰۰۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۱۰ دی ۱۳۹۹ - 2020December 30
رییس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) اظهار کرد: تولید واکسن کرونا در ایران محصول یک کار گروهی و همکاری نزدیک وزارت بهداشت، معاونت علمی ریاست‌جمهوری و دانشمندان شجاع کشور با ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و یک کار بی‌نظیر است که در تاریخ کشور ماندگار می‌شود.
شفاآنلاین>سلامت>دیروز بر اساس اعلام مسوولان ستاد اجرایی فرمان امام (ره) فاز اول کارآزمایی بالینی در یکی از هتل‌های تهران به عنوان تست انسانی واکسن کرونا با حضور وزیر بهداشت، معاون علمی ریاست‌جمهوری، رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و تیم تحقیقاتی این واکسن انجام شد. 
دختر رییس ستاد اجرایی فرمان امام این واکسن را به عنوان اولین نفر و معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام به عنوان داوطلب دوم واکسن کرونای ایرانی تولیدی ستاد اجرایی را تزریق کردند. 

به گزارش شفاآنلاین:معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام در ادامه بیان کرد: خودم پزشک هستم و نگران نبودم. این واکسن کاملا ایمن است. در مراحل بعدی این موضوع ثابت خواهد شد. از ابتدا در جریان تولید واکسن بودم و یکی از ایمن‌ترین واکسن‌های موجود است. مدتی بعد حجت نیکی‌ملکی رییس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام در توئیترش اعلام کرد مهندس خلیلی مدیرعامل یکی از شرکت‌های زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام، سومین تزریق واکسن کرونای ستاد اجرایی فرمان امام را انجام داد.
در ادامه مراسم رییس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) اظهار کرد: تولید واکسن کرونا در ایران محصول یک کار گروهی و همکاری نزدیک وزارت بهداشت، معاونت علمی ریاست‌جمهوری و دانشمندان شجاع کشور با ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و یک کار بی‌نظیر است که در تاریخ کشور ماندگار می‌شود. در روزهای اول شیوع این بیماری مشکلات زیادی داشتیم و حتی تامین وسایل ضدعفونی یا ونتیلاتور در کشور مشکل بود اما امروز نه‌تنها این مشکلات را نداریم بلکه در این مدت توانستیم هر دارویی که کمترین احتمال را در بهبود بیماری کووید۱۹ داشته، در مدت دو تا سه هفته در کشور به تولید برسانیم و نگذاشتیم کشور دچار مشکل شود.
مخبر تاکید کرد: علاوه بر این واکسن که امروز وارد فاز مطالعه بالینی انسانی شد، شش مسیر دیگر را برای تولید واکسن دنبال می‌کنیم که خدا را شاکرم که این دانشمندان با همت و تلاش شبانه‌روزی در این مسیر اقدام کردند. از شش مسیری که دنبال می‌کنیم، به جز واکسنی که امروز تزریق انسانی‌اش آغاز شد، سه مسیر دیگرمان هم در همین مراحل است. در حال حاضر توانایی داریم که از دو یا سه هفته آینده ماهانه ۵/۱ میلیون دوز واکسن کرونا را در ایران طراحی و تولید کنیم. تجهیزاتی که آورده و متصل می‌شود بخشی از آنها در داخل قابل تهیه هستند و این امکان را به ما می‌دهد تا بتوانیم بیش از ۱۲ میلیون دوز واکسن در ماه تولید کنیم. قطعا اگر به این نقطه برسیم، دیگر چیزی به اسم مشکل واکسن نخواهیم داشت. امیدواریم با کمک خدا بتوانیم این اقدامات را پیش ببریم.
واکسن کرونای ایرانی نیاز به تاییدیه سازمان بهداشت جهانی ندارد!
از طرفی سخنگوی سازمان غذا و دارو دیروز در خصوص اینکه واکسن کرونای ایرانی هنوز تولید نهایی نشده اظهار کرد: این واکسن هنوز مراحل کارآزمایی بالینی را طی می‌کند و نهم دی فاز اول مطالعه انسانی آن آغاز شد. این به معنای رونمایی از واکسن کرونا نیست بلکه شروع فاز اول مطالعه انسانی است. این واکسن از نوع ویروس غیرفعال‌شده کرونا یا Inactivated coronavirus که ترکیبات آلومینیوم هم همراه دارد.
کیانوش جهانپور ادامه داد: تولید نهایی این واکسن به تایید سازمان بهداشت جهانی نیازی ندارد. هر وقت قرار شد تولید برای صادرات داشته باشیم می‌توانیم برای اخذ مجوزهای بین‌المللی هم اقدام کنیم. کارآزمایی‌های بالینی واکسن با مجوز کمیته اخلاق انجام می‌شود. علاوه بر واکسن کرونا که امروز وارد فاز مطالعه انسانی شد، پروژه‌های دیگری نیز برای تولید واکسن وجود دارد. برای بقیه واکسن‌های کرونا هم وزیر بهداشت حتما روز اول کارآزمایی بالینی برای سرکشی و روحیه دادن به تیم تحقیق خواهد رفت. این اولین مراسم شروع فاز مطالعات انسانی بود اما آخرین آن نخواهد بود.
وی ادامه داد: اولین داوطلب تزریق واکسن کرونای ایرانی خانم طیبه مخبر بود. تست انسانی حداقل یک واکسن دیگر هم به زودی با مجوز کمیته اخلاق شروع می‌شود. هر وقت این واکسن تایید نهایی شود ظرفیت تولید انبوه آماده است. مهم تایید کارآزمایی بالینی است و اگر تایید نهایی انجام شود در سال ۱۴۰۰ قابلیت تولید حداقل ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون دوز واکسن را تا آخر سال داریم ولی قبل از آن باید همه مراحل کارآزمایی بالینی تایید شده باشد.
جهانپور گفت: فعلا مرحله اول مطالعات انسانی شروع شده و احتمالا تا ۴۵ روز آینده هم ادامه ‌دارد. بعد از آن نوبت فاز دوم مطالعه انسانی است و بعد از آن فاز سوم مطالعه انسانی انجام می‌شود. تا میانه فاز سوم کارآزمایی بالینی انسانی حتی مجوز تولید اضطراری را هم در بهترین شرایط کسی نمی‌تواند صادر کند بنابراین فعلا نمی‌توان گفت واکسن کرونا تولید و تایید شده است.
وی در پاسخ به این پرسش که بعد از تولید واکسن کرونا، این واکسن برای تولید و استفاده نیازمند مجوز سازمان بهداشت جهانی هست یا نه گفت: ممکن است مستندات برای سازمان بهداشت جهانی ارسال شود اما برای استفاده در کشور نیازی به مجوز WHO نیست و همه چیز با مجوز سازمان غذا و داروی ایران انجام می‌شود. هر وقت قرار شد تولید برای صادرات داشته باشیم تولید‌کننده می‌تواند برای مجوزهای بین‌المللی از سازمان بهداشت جهانی هم اقدامات بیشتری را انجام دهد.
جهانپور درباره واردات واکسن کرونا از خارج نیز گفت: تا این لحظه هیچ واکسن خارجی مجوز ورود از سازمان غذا و داروی ایران ندارد و هر واکسنی که بخواهد وارد شود قبلا باید مجوز سازمان غذا و دارو را دریافت کند.
اولویت با کادر درمان است
رییس شبکه بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه واکسن کرونا از طریق شبکه بهداشتی توزیع و تزریق می‌شود در عین حال تاکید کرد: واکسن بر اساس اولویت‌ها تزریق می‌شود و ایمنی گروهی در جامعه به وجود می‌آید بنابراین ضرورتی ندارد که صددرصد افراد جامعه واکسن تزریق کنند.
تبریزی درباره اولویت‌بندی برای تزریق ۱۵۰ هزار دوز واکسن فایزر اهدایی از سوی خیرین، گفت: هر واکسنی از هر مسیری بیاید بر اساس اولویت‌بندی‌های وزارت بهداشت تزریق می‌شود که فعلا این اولویت‌ها اعلام نشده است.
وی افزود: ضرورتی وجود ندارد که همه افراد واکسن کرونا را دریافت کنند، به طور مثال سازمان بهداشت جهانی برای افراد زیر ۱۶ سال و مادران باردار تزریق واکسن کرونا را توصیه نمی‌کند و برای بقیه افراد هم بر اساس اولویت‌ها واکسن تزریق می‌شود و ایمنی گروهی در جامعه به وجود می‌آید بنابراین ضرورتی ندارد که ۱۰۰ درصد افراد جامعه واکسن تزریق کنند.
اولین واکسن‌ساز آسیا بودیم

وزیر بهداشت در حاشیه آغاز تست انسانی واکسن کرونای ایرانی با بیان اینکه بنده سال‌هاست دل در گرو ارتقای واکسن‌سازی این کشور دارم، گفت: بعدا مفصل می‌گویم ۳۰ سال قبل که مسوولیت بهداشت کشور را داشتم و پیگیر آوردن تکنولوژی‌های جدید واکسن در منطقه بودم، چه راه‌هایی رفتیم. ما ۱۰۰ سال است که در منطقه واکسن‌ساز هستیم. کسانی که فکر می‌کنند برای اولین بار داریم واکسنی را تزریق می‌کنیم، بسیار در اشتباه هستند. در سال ۱۲۹۹ انستیتو پاستور داشتیم و در سال ۱۳۰۳ انستیتو رازی را داشتیم، تمام مردم دوران زندگی‌شان را با واکسن‌های ایرانی آغاز کردند. ما اولین واکسن‌ساز آسیا بودیم و ما بودیم که به بسیاری از کشورهای دنیا و منطقه واکسن صادر می‌کردیم.
نمکی گفت: البته مظلوم ماندن و مغفول ماندن این دو موسسه بزرگ بین‌المللی لطمه‌هایی را به توسعه واکسن‌سازی کشور زد اما ما درصدد آنیم که با کمک معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور و همچنین بقیه ساختارهای وابسته اعم از انستیتو پاستور، رازی و بخش خصوصی، این مزیت کشورمان را به دنیا عرضه کنیم.
نمکی ادامه داد: ما در کشور پلتفرم‌های مختلفی را به طور همزمان دنبال کردیم که یکی از آنها آزمایش انسانی است که امروز آغاز شد. برای اینکه از دنیا عقب نمانیم و در عین حال بتوانیم اگر یک پلتفرم موفق نبود، پلتفرم دیگری را به عنوان تولید ملی جایگزین کنیم، تمام راه‌ها را رفتیم. در روزهای آتی زحمتی که همکاران‌مان در انستیتو رازی کشیدند و کارشان را روی مدل‌های حیوانی انجام دادند و دارند مجوز تست انسانی را دریافت می‌کنند، تجربه خواهیم کرد. انستیتو رازی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و باسابقه‌ترین واکسن‌سازهای منطقه است.
وی ادامه داد: بعد از آن پلتفرم جدید دیگری قرار دارد که وارد فاز حیوانی شده و به تدریج وارد فاز انسانی خواهد شد. در این اقدام بزرگ باید از دکتر مخبر، دکتر جمشیدی و ستاد اجرایی فرمان امام تشکر کنم که در یک راه پرریسک سرمایه‌گذاری و این اقدام ملی را آغاز کردند. باید از تیم اجرایی و علمی این کار تشکر کنم. تیم علمی در حوزه فرمولاسیون‌ها، مرحله تست حیوانی، بعد از آن تست انسانی و از همه مهم‌تر رسیدن به صنعت تولید این واکسن اقدام می‌کنند. همچنین از بانوی گرانقدر سرکار خانم دکتر محرز تشکر می‌کنم که از دانشمندان پیشکسوت این کشور هستند. امیدوارم در آینده بسیار نزدیک شاهد شروع فاز دوم بالینی و سپس فاز سوم انسانی باشیم و ان‌شاءلله به سمت تولید ملی و تقویت غرور ملی در آینده‌ای نزدیک پیش‌رویم.
دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز در این مراسم، گفت: همه این موارد زیر نظر ستاد کرونا و شخص آقای نمکی بود که جا دارد تشکر کنم. وزیر بهداشت در این شرایط شیوع کرونا بیشترین حمایت را از شرکت‌های دانش‌بنیان کردند و نتیجه این شد که اکنون در این حوزه چیزی را اعم از ماسک و تجهیزات تشخیصی و… وارد نمی‌کنیم.
ستاری گفت: امیدواریم در آینده در حوزه واکسن کرونا هم به خوبی در کشور اقدام کنیم.
این برنامه در حالی برگزار شد که متاسفانه از رسانه‌های رسمی دعوت به عمل نیامد و پیگیری خبرنگاران برای حضور در این برنامه و پوشش آن بی‌نتیجه ماند. این در حالی است که با شیوع کرونا، خبرنگاران رسانه‌ها در میدان و خط‌مقدم اطلاع‌رسانی بودند و انتظار می‌رفت در چنین برنامه مهمی رسانه‌ها حذف نمی‌شدند.جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: