کد خبر: ۲۶۹۹۹۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۷ - ۰۹ دی ۱۳۹۹ - 2020December 29
در صورت ابتلا به این بیماری توانایی تولید انسولین در بدن افراد از بین می‌رود و یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد.
شفاآنلاین>سلامت>دکتر زهرا قائم مقامی‪-‬ یکی از شایع‌ترین علل مراجعه بیماران به متخصصین غدد، بیماری دیابت است.
به گزارش شفاآنلاین: دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های جهان محسوب می‌شود و در کشور ما نیزآمار مبتلایان به این بیماری نسبت به گذشته افزایش یافته و انتظار می‌رود که همچنان این روند افزایشی ادامه داشته باشد. طبق آمار به دست آمده در ایران بیش از ۳۰ درصد افراد در جامعه مبتلا به دیابت یا پرودیابت هستند. در صورت ابتلا به این بیماری توانایی تولید انسولین در بدن افراد از بین می‌رود و یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد. نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون توسط مکانیزم‌های مختلفی است. دیابت دو نوع اصلی دارد. در دیابت نوع یک تخریب سلول‌های بتا در پانکراس منجر به نقص تولید انسولین می‌شود و در نوع دو مقاوت پیشرونده بدن به انسولین وجود دارد که در نهایت ممکن است به تخریب سلول‌های بتای پانکراس و نقص کامل تولید انسولین منجر شود.طبق تحقیقات انجام شده علل مختلفی نسبت به ابتلا و بروز دیابت می‌شود از جمله سبک زندگی ناسالم، استرس، مصرف غذاهای ناسالم و زمینه‌های ژنتیکی بنابراین باید در پیشگیری از دیابت به همه این موضوعات توجه کرد.کنترل دیابت با تشخیص به موقع آن بسیار حائز اهمیت است زیرا دیابت جزو بیماری‌هایی است که عوارض زیادی را برای فرد مبتلا به همراه دارد از جمله عوارض چشمی، کلیوی، عصبی، قلبی و عروقی بنابراین همه افراد بالای ۴۵ سال حتی در سنین پایین‌تر در صورتی که فرد در خانواده خود سابقه ابتلا به دیابت دارند و یا خود فرد چاق است باید غربالگری بیماری دیابت را انجام دهند و این موضوع از طریق انجام آزمایش قند خون ناشتا صورت می‌گیرد.اغلب افراد مبتلا به دیابت تا درجاتی مشکل آسیب دیدن بخش حساس به نور در پشت چشم را دارند. چنین مشکلی به این دلیل اتفاق می‌افتد که سطح بالای گلوکز به عروق نازک چشم آسیب می‌رسانند روندی که تقریبا هفت سال پیش از تشخیص اتفاق می‌افتد. تحقیقات نشان داده با افزایش سطح قند خون احتمال بدتر شدن مشکلات چشمی نیز بیشتر می‌شود. در مورد آسیب دیدن کلیه‌ها
به دلیل ابتلا به دیابت نیز باید گفت که گلوکز بالای خون در بلند مدت باعث ضخامت و زخمی شدن
نفرون‌ها می‌شود. نفرون‌ها ساختارهای کوچکی داخل کلیه هستند که خون را تصفیه می‌کنند. حدود 7 درصد موارد پروتئین وارد ادرار فرد می‌شود که یکی از نشانه‌های زودهنگام مشکلات کلیوی است. حدود نیمی از افرادی که گامی برای کنترل دیابت شان بر نمی‌دارند طی 10 سال دچار آسیب کلیوی می‌شوند و 40 درصد آنها کلیه شان را از دست می‌دهند. یکی دیگر از مقاومت به انسولین این است که با سخت شدن و باریک شدن شریان‌ها در ارتباط است که در ادامه موجب افزایش فشار خون می‌شود. در نتیجه 70 درصد افرادی که به دیابت مبتلا هستند دچار فشار خون نیز می‌شوند و فشار خون از عوامل افزایش خطر سکته مغزی، بیماری قلبی و ایجاد مشکلاتی برای فکر کردن و حافظه است. غربالگری‌های چشمی، کلیوی، قلبی و عروقی در بیماران مبتلا به دیابت ضرورت دارد.سلامت این بیماران باید به صورت منظم تحت کنترل قرار گیرد و ارتباط این افراد با پزشک جهت پیشگیری از عوارض بیماری و کنترل بهتر آن بسیار حائز اهمیت است که ویزیت آنلاین راهکار موثری است که در این زمینه پیشنهاد می‌شود.دیابت بیماری تکاملی نیست و چندین عامل از جمله عوامل ژنتیکی محیطی نوع مواد غذایی آلاینده‌های محیطی و استرس در بروز آن نقش دارند که در صد هر یک از این عوامل به صورت دقیق مشخص نیست ولی با کنترل این عوامل می‌تواند در پیشگیری از دیابت گام برداشت.درمان دیابت باید به صورت جامع انجام شود و استفاده از کلینیک‌های دیابت در رسیدن به این هدف موثر است. دیابت نوع 1، در طول عمر بیمارهمراه وی باقی می‌ماند وهیچ درمان شناخته شده‌ای برای آن وجود ندارد و نوع 2 نیز معمولا مدت زیادی به‌طول می‌انجامد، با این حال، برخی از مردم با ورزش مداوم، رژیم غذایی و تعدیل وزن بدن بسیاری از علائم خود را بدون استفاده از دارو کنترل کرده اند.
آفتاب یزد
برچسب ها: بیماری ، دیابت ، عوارض ، توانایی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: