کد خبر: ۲۶۹۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۱۳ تير ۱۳۹۳ - 2014July 04
شفا آنلاين-متخصص گوارش گفت: روزه‌داری و توقف خوردن و آشامیدن در فاصله زمانی طولانی مدت نمی‌تواند عامل زخم معده باشد.

 به گزارش شفا آنلاين،منصور یزدان‌بد اظهار کرد: هر چند دستگاه گوارش انسان همچون ماشین خستگی‌ناپذیر است اما ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی است تا معده و دستگاه گوارش به استراحت و بازسازی خود بپردازند تا با توان مضاعف در 11 ماه سال بتوانند در هضم غذا و همچنین انجام واکنش‌های مختلف فعالیت داشته باشند.

وی به شیوع زیاد زخم معده در جامعه اشاره کرد و یادآور شد: نباید این تصور به وجود آید که زخم معده عامل اصلی سرطان‌ها است در حالی که تنها 10 درصد امکان ابتلای این بیماری به شرایط بدخیمی و سرطان‌های ناعلاج را زمینه‌ساز می‌شود و در 90 درصد چنین نگرانی وجود ندارد.

متخصص گوارش سن شیوع این بیماری را 40 سال به بالا دانست و گفت: سوزش‌های موجود در ناحیه معده مهم‌ترین علائم زخم معده است البته مصرف سیگار، مشروبات الکلی و برخی استرس‌های روزانه می‌تواند به تشدید آن دامن بزند.

یزدان‌بد با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان بیشترین واکنش‌ها در معده و مری مربوط به رفلکس‌ها و همچنین سوء‌هاضمه به دلیل مصرف نابجای برخی غذاها هنگام افطار و سحر است، اضافه کرد: افرادی که دچار زخم معده هستند باید از مصرف غذاهای تند، شیر و چای تا حد امکان خودداری کنند و سعی داشته باشند تا نوبت غذایی خود را در ساعات مختلف تنظیم کرده و از خوردن غذاهای پرحجم جلوگیری کنند.

وی به هموطنان توصیه کرد: برای جلوگیری از ناراحتی‌های گوارشی و زخم معده مصرف غذاهای چرب و آماده شده را به ویژه در ساعات پایانی شب کنار گذاشته و سعی کنند در فاصله زمانی افطار تا سحر در چند نوبت غذای آرام و سبکی را میل کرده و از مصرف برخی غذاهای تند و همچنین فست‌فود پرهیز کنند.

متخصص گوارش در پایان گفت: هنگام سحر نیز بهتر است روزه‌داران با خوردن غذاهای کم‌حجم و پرهیز از سرخ کردنی‌ها سعی کنند نیاز غذایی خود را به همراه آب مورد نیاز بدن تامین کنند تا از خستگی و کوفتگی روزانه دور باشند.

فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: