کد خبر: ۲۶۹۹۰۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۰۸ دی ۱۳۹۹ - 2020December 28
تهیه واکسن و سلامت جان مردم نوعی وظیفه بر دوش مسوولان است که باید به آن رسیدگی کنند. با این حال ما علاقه زیادی به ساخت واکسن کرونای ایرانی داریم اما وقت کافی هم نداریم.
شفاآنلاین>سلامت>مدت‌هاست بر سر ساخت واکسن کرونا یا تهیه آن بین مسوولان و مردم اختلاف نظر وجود دارد. مردم همچنان با هشتگ واکسن بخرید اعتراض خود را به دست روی دست گذاشتن مسوولان نشان می‌دهند و مسوولان هم با بی‌توجهی به این اعتراض، آنها را عوامل نفوذی می‌دانند در صورتی که به عقیده برخی از کارشناسان قرار نیست تمام کشورها واکسن تولید کنند. ما هم مانند دیگر کشورهای توسعه‌یافته همانند فرانسه، استرالیا و ژاپن می‌توانیم تنها واکسن تاییدشده را هر چه زودتر برای جان مردم بخریم.

به گزارش شفاآنلاین: تهیه واکسن و سلامت جان مردم نوعی وظیفه بر دوش مسوولان است که باید به آن رسیدگی کنند. با این حال ما علاقه زیادی به ساخت واکسن کرونای ایرانی داریم اما وقت کافی هم نداریم. اگرچه عضو ستاد ملی مقابله با کرونا وعده واکسیناسیون شش ماهه را داده اما با یک حساب سرانگشتی تا آن زمان هزاران جان بی‌گناه از دست می‌رود. بنابراین اغلب کارشناسان بر این عقیده‌اند که حداقل برای کادر درمان و گروه‌های پرخطر واکسن کرونا خریداری شود. اما با این حال تحریم‌ها هم قضیه را برای ما دشوار کرده است.

اگرچه به تازگی وزارت بهداشت روسیه مجوز تزریق واکسن «اسپوتنیک‌وی» را برای افراد بالای ۶۰ سال در این کشور صادر کرد. بنابراین افراد کهنسال زودتر از دیگر گروه‌های سنی در این کشور واکسن کرونا را دریافت می‌کنند.
در عین حال شهروندان روسیه خواستار واکسیناسیون کامل اتباع این کشور و سپس صادرات واکسن روسی به دیگر کشورهای جهان هستند. همین مساله موجب شده صادرات ۳۰۰ هزار دوز واکسن «اسپوتنیک‌وی» به آرژانتین با اعتراض‌های گسترده مردم این کشور مواجه شود. واکسن روسی کرونا بدون مشکل در مسکو در دسترس است اما توزیع آن در دیگر نقاط به طور وسیع رخ نداده است. برخی کشورهای آمریکای لاتین و نیز کشورهای همجوار با روسیه برای خرید واکسن تولیدی این کشور تمایل نشان داده‌اند.
واکسن اسپوتنیک‌وی قبلا روی بیش از ۴۲ هزار داوطلب آزمایش شده بود و بررسی‌ها نشان داده است که تزریق واکسن یادشده روی این افراد مصونیت ۹۲ درصدی در برابر ویروس کرونا ایجاد می‌کند. واکسن روسی کرونا در تابستان وارد مرحله آزمایش‌های انسانی شد.
نیاز ما به ۳۰ میلیون دوز واکسن کرونا
با این اوصاف رییس جمعیت هلال‌احمر از واردات یک میلیون دوز واکسن کرونا از کشور چین به ایران خبر داد و گفت: با توجه به شرایط کرونایی کشور، قرار شده جمعیت هلال‌احمر به درخواست وزیر بهداشت برای واردات واکسن کرونا و بحث خرید آن ورود کند. مقرر شده جمعیت هلال‌احمر یک میلیون دوز واکسن کرونا را از کشور چین خریداری کند. همه واکسن‌هایی که وارد کشور می‌شوند مورد تایید وزارت بهداشت هستند و متولی نظارت بر خرید واکسن از منبع، سازمان غذا و دارو است و هر تعداد واکسنی که جمعیت هلال‌احمر وارد کند، در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.
کریم همتی بیان کرد: قرار شده ۱۵۰ هزار دوز واکسن از شرکت فایزر توسط خیرین کشورهای غربی به ایران اهدا شود که در این بخش هم با وزارت بهداشت هماهنگ هستیم زیرا نگهداری از آنها در دمای منفی ۷۰ درجه یک مقدار سخت است البته جمعیت هلال احمر در توزیع واکسن کرونا نقشی ندارد.
وی با بیان اینکه به ۱۹ تا ۲۹ میلیون دوز واکسن کرونا نیاز داریم، گفت: قرار نیست کل کشور واکسینه شوند بلکه افراد آسیب‌پذیر باید آن را دریافت کنند و سازمان غذا و دارو مانند همیشه بر این موضوع نظارت خواهد کرد و واکسن به دست نیازمندان خواهد رسید.
تولید ماهانه ۵/۱ میلیون دوز واکسن
رییس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) از آمادگی این ستاد برای تولید ۱۲ میلیون دوز واکسن ظرف شش ماه پس از تایید نهایی آن خبر داد.
محمد مخبر در جریان بازدید از محل آماده شده برای تولید واکسن ایرانی کرونا گفت: در این شهرک یک مرکز جامع تولید انواع واکسن را راه‌اندازی خواهیم کرد که آمادگی تولید ۹۰ درصد واکسن‌های کشور در آن وجود خواهد داشت.وی با اشاره به مراحل تست انسانی واکسن کرونا گفت: با وجود تبلیغات سوء شبکه‌های معاند و رسانه‌های ضدانقلاب، تا امروز ۶۰ هزار داوطلبی برای تزریق واکسن با سامانه ۴۰۳۰ تماس گرفته‌اند و ۳۶ هزار نفر پس از اطلاع از شرایط لازم، ثبت‌نام خود را قطعی کرده‌اند، گرچه ما نمی‌توانیم بیشتر از ۵۶ نفر را بپذیریم. این ۵۶ نفر از یک منطقه یا یک جنس و سن هم نخواهند بود و به صورت متنوع و پراکنده انتخاب خواهند شد و تزریق هم به صورت یکجا و همزمان نخواهد بود و در یک دوره زمانی تزریق انجام خواهد شد.
رییس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در خصوص آغاز تست انسانی خاطرنشان کرد: ظرف دو، سه روز آینده اولین تزریق انجام خواهد شد، جان انسان‌ها برای ما اولویت است و کار پیچیده و حساسی است. از این‌رو بسیار سخت‌گیرانه‌تر از استانداردهای سازمان بهداشت جهانی همه ملاحظات و نکات را رعایت می‌کنیم و هیچ اصراری برای جلو افتادن هیچ فرآیندی نداریم.
وی عنوان کرد: واکسن ایرانی کرونا هیچ چیزی کمتر از واکسن‌های ساخته‌شده در سایر نقاط جهان ندارد و تقریبا واکسن تولیدی توسط دانشمندان ستاد کمترین عوارض را خواهد داشت.
مخبر با اشاره به توان تولید واکسن در این مجموعه گفت: ظرف ۴۰ روز آینده به ظرفیت تولید ماهانه ۵/۱ میلیون دوز خواهیم رسید و از شش ماه دیگر این ظرفیت به ماهانه ۱۲ میلیون دوز خواهد رسید و پس از تامین نیاز کشور، قادر خواهیم بود واکسن را به خارج از کشور هم صادر کنیم.
ثابت می‌کنیم واکسن ایرانی ارجح است
وزیر بهداشت در خصوص واکسن ایرانی گفت: عزیزانی که در این راه ما را همراهی می‌کنند، دلسرد نشوند. بانوی بزرگوار و دانشمندی در تیم‌ تحقیقات ما قرار دارد که متاسفانه حمله‌هایی به ایشان شده بود. این ‌فقط به این دلیل است که این دانشمندان کنار بکشند اما می‌دانم که مقتدرتر و توانمندتر از این هستید که از این صحنه پای بیرون بگذارید. ما در آینده نزدیک اثبات می‌کنیم ‌که واکسن داخلی‌مان نسبت به بسیاری از واکسن‌هایی که در دنیا می‌سازند، ارجح است.
نمکی خطاب به مردم ‌گفت: دعا و همکاری کنید که روند کاهشی مرگ‌ها و بستری‌های ناشی از کرونا که امروز به کمتر از یک‌سوم رسیده، ان‌شاءالله ادامه یابد.
وی همچنین درباره وضعیت تامین واکسن کرونا نیز گفت: مسیر تهیه واکسن خارجی را داریم طی می‌کنیم. بحث کوواکس را خوشبختانه با مکانیسمی حل کردیم و به زودی برای خرید از منابع غیرکوواکس هم‌ اخبار خوشی را به مردم خواهیم داد. شرط ما خرید واکسن مطمئن و دارای تاییدیه‌ها و گواهی‌های مورد وثوق است. امروز با یکی از سُفرایمان نشستی دارم که بتوانیم از منابع مختلفی که دنبال می‌کنیم برای خرید واکسن به نتیجه برسیم.
زمان‌بندی تهیه واکسن کرونا دی ماه است
در همین راستا شنبه شب در برنامه نگاه یک سیما وزیر کشور درخصوص واکسن کرونا اظهار کرد: موضوع واکسن از ابتدا مورد توجه همه کشورها بود و همه به دنبال تولید واکسن بودند و ما نیز این کار را در داخل انجام دادیم و موسسات مختلفی این کار را شروع کردند. با توجه به تأیید وزارت بهداشت، دو سه مورد مراحل خوبی رسیده‌اند و با واکسن ایرانی امیدواریم پاسخگوی نیاز باشیم. همزمان در ستاد و جلسات با حضور رییس جمهوری، دکتر روحانی به تامین و تهیه واکسن تا زمان تولید واکسن ایرانی تاکید کردند و وزیر بهداشت نیز پیگیر این موضوع است. دیروز نیز در ستاد، گزارشی ارائه شد که با زمانبندی انجام شده که از سوی وزیر بهداشت، این زمان دی ماه اعلام شده و تهیه واکسن در حال انجام است.
رحمانی‌فضلی توضیح داد: ما با تحریم و مشکل انتقال منابع مالی روبه‌رو هستیم؛ نخست قرار شد از محل پولی که در کشورهای مختلف داریم هزینه‌های واکسن تامین شود و با قول و تاکید رییس‌جمهوری این موضوع انجام می‌شود. تاکید بر این بوده که درجه ریسک واکسن، پایین و درجه صحت آن بالا باشد. ما دنبال این بودیم که با درجه ریسک پایین، تهیه واکسن انجام شود. وزارت بهداشت که متولی تخصصی موضوع بهداشت است، موارد را در تهیه واکسن در نظر می‌گیرند.
رییس ستاد مقابله با کرونا تاکید کرد: سه‌چهارم فضای مجازی در جهت تحریک افکار عمومی برای تهیه واکسن است. وزارت بهداشت دقیقا افراد را طبقه بندی کرده و نخستین گروه، افراد با سن بالا هستند و کسانی که بیماری‌های پیش زمینه‌ای دارند. تعداد این افراد حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است و بیشتر فوتی‌های ما نیز مربوط به این گروه بوده است. گروه دوم، کادر درمانی و گروه‌هایی هستند که در بیشترین تماس با مراجعه‌کنندگان قرار دارند. ما در ابتدای بیماری کرونا کیت‌ها را نداشتیم اما این کیت را تولید کردیم.جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: