کد خبر: ۲۶۹۸۹۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۵ - ۰۷ دی ۱۳۹۹ - 2020December 27
گروه‌های پرخطر در مرحله اپیدمی قرار دارند و چنانچه با آگاهی جمعی این روند را کنترل نکنیم، تاثیرات نامطلوب آن بر جامعه در بیست سال آینده نمایان می شود.

شفاآنلاین>سلامت>مدیر آموزشگاه بهورزی شهرستان کازرون، گفت: مصرف دارو، انتقال بیماری ایدز را به صفر کاهش می دهد و امکان طول عمر طبیعی را برای فرد مبتلا فراهم می کند.

به گزارش شفاآنلاین:مسعود شیبانی مدیر آموزشگاه بهورزی شهرستان کازرون، در وبینار تخصصی بررسی جنبه‌های جسمانی و روان‌شناختی ایدز، با اشاره به اینکه همه می‌توانند در کنترل بیماری ایدز نقش داشته باشند، بیان کرد: نباید بیمار را به عنوان خلافکار ببینیم زیرا درک این مسئله باعث می‌شود تا رفتار ما در برابر فرد بیمار تغییر پیدا کند و امکان آغاز روند درمان را برای او فراهم کنیم. 

او، با تاکید بر روند تأثیر ویروس HIV بر بدن و چگونگی درگیر شدن گلبول‌های سفید، به دستاوردهای پزشکی برای مواجه با این بیماری اشاره و تصریح کرد: افرادی که دارو مصرف می‌کنند، انتقال بیماری در آن ها به صفر نزدیک و عمرشان طبیعی است.

شیبانی، ادامه داد:  با آگاهی‌رسانی در این خصوص به عموم مردم جامعه، امکان بازگشت فرد مبتلا به روند عادی زندگی را فراهم می کنیم اما فهم نادرستی پیرامون این بیماری در جامعه به وجود آمده که همین مسئله باعث بروز مشکل در کنترل بیماری ایدز شده است. 

او، با بیان اینکه شاهد تغییر وضعیت بیماری ایدز از یک بیماری ویروسی به یک بیماری رفتاری هستیم، بر لزوم کنترل آگاهانه عمومی همه افراد جامعه تاکید و با اشاره به نتایج برخی مطالعه‌های اخیر، افزود:  بنا بر نتایج برخی مطالعات، در جامعه ما بیش از ۱۰ درصد افراد پرخطر که شامل معتادان تزریقی و افراد دارای روابط جنسی کنترل نشده با شرکای جنسی متعدد بوده اند دچار این بیماری هستند.

مدیر آموزشگاه بهورزی شهرستان کازرون، اضافه کرد: گروه‌های پرخطر در مرحله اپیدمی قرار دارند و چنانچه با  آگاهی جمعی این روند را کنترل نکنیم، تاثیرات نامطلوب آن بر جامعه در بیست سال آینده نمایان می شود.

شبیانی، با بیان اینکه وزارت بهداشت و درمان در تلاش است تا کیت‌های تشخیص سریع HIV را وارد جامعه کند تا بتواند روند تشخیص را سرعت بخشد، اظهار کرد: مطابق آمار در دانشگاه علوم پزشکی شیراز تا مهرماه سال ۱۳۹۹ تعداد ۳۷۱۴ مورد مبتلا  و تا پایان سال ۱۳۹۸ نیز در کل کشور ۴۱۴۹۴ مورد مبتلا به این بیماری شناسایی شده‌اند و تخمین زده می‌شود که بالغ بر ۶۰هزار مورد شناسایی نشده دیگر نیز وجود دارد که با شناسایی سریع و ایمن این موارد می‌توان کنترل‌های کافی را برای جلوگیری از شیوع بیشتر اعمال و روند درمان این بیماران را آغاز کرد. 

مسلم عباسی رئیس مرکز مشاوره، بهداشت و درمان دانشگاه سلمان فارسی شهرستان کازرون، نیز با مرور جنبه‌های روان‌شناختی فرد مبتلا به ایدز، به روند واکنش‌های فرد پس از دریافت پاسخ مثبت ابتلا به این بیماری اشاره کرد.

او، گفت: به طور معمول اولین واکنش فرد در چنین موقعیتی، انکار بوده و چنانچه انکار تداوم یابد، می‌تواند خطرناک شود.

عباسی، بیان کرد: دومین واکنش بعد از انکار که ممکن است از سوی فرد مبتلا سر بزند، خشم بوده که امکان دارد فرد دچار غم و افسردگی شود و علاوه بر این  ترس و اضطراب یکی دیگر از اختلالات مشابه شخصی بوده ‌که درگیر سوگ شده است.

رئیس مرکز مشاوره، بهداشت و درمان دانشگاه سلمان فارسی شهرستان کازرون، با تاکید بر اینکه مجموع رفتارها و کنترل‌های پیرامونی باید به نحوی باشد که فرد بتواند رفتار سازگارانه‌ای داشته باشد، تصریح کرد: در چنین شرایطی برخورد اطرافیان با فرد بسیار حائز اهمیت است.

عباسی، ادامه داد: تایید احساسات و همراهی با فرد می‌تواند زمینه لازم برای آغاز روند استفاده از داروها و کنترل بیماری را به وجود آورد، بنابراین ضروری است آموزش‌های لازم را فراگیریم تا بتوانیم  بهترین رفتار ممکن را بروز دهیم و در اقداماتی که امکان دارد از فرد سر بزند و منجر به بروز پدیده‌هایی مانند خودکشی یا گرایش به مصرف مواد مخدر و دیگر رفتارهای نابهنجار شود، جلوگیری کنیم.

مرضیه مشایخ، کارشناس مرکز مشاوره، بهداشت و درمان دانشگاه سلمان فارسی کازرون نیز، افزود: بروز برخی اختلال‌های روانی در دوران کودکی می‌تواند منجر به بروز رفتارهای پرخطر در دوره‌های بعدی زندگی شود.

او، اضافه کرد: دوره کودکی، دوره‌ای بسیار مهم در روند شکل‌گیری شخصیت فرد است و می‌تواند پیش‌بینی کننده رفتار آینده او باشد زیرا برخی اختلال‌های بیش‌فعالی که از دوران جوانی و بزرگسالی می‌تواند تداوم داشته باشد، امکان بروز تصمیم‌های منطقی را در مواجه با افراد مبتلا به ایدز و احتمال بروز رفتارهای نابهنجار را در آن ها تشدید می‌ کند.

مشایخ، اظهار کرد: مراجعه به موقع می‌تواند این امکان را فراهم کند تا ضمن شناخت اختلال احتمالی، روند درمان به موقع آغاز شود و  فرد، درگیر پیامدهای نامطلوب اجتماعی ناشی از بروز رفتارهای برخاسته از بیماری که دچار آن شده، نشود. 
برچسب ها: ایدز ، مصرف ، انتقال
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: