کد خبر: ۲۶۹۸۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۱ - ۰۷ دی ۱۳۹۹ - 2020December 27
مشاور وزیر بهداشت در برنامه صداوسیمای ملی کودک‌همسری را مزخرف خواند و در ادامه بیان کرد: به محض اینکه آن نشانه‌ها در کودک پیدا شد ایشان شده خانم! اینها همه حرف مفت است. به منی که این‌ همه بروبیای علمی در دنیا دارم بگویند کودک‌همسری و این مزخرفات!
شفاآنلاین>اجتماعی>چند روز قبل مشاور عالی وزیر بهداشت در حالی در برنامه تلویزیونی دستخط ادعاهای عجیب و جنجالی را مطرح کرد که پیش از آن مجری شبکه دو سیما به دلیل توصیه‌های روانشناسانه کارشناس برنامه که گفته بود چون حرکات جسمی باعث می‌شود مردم شب راحت‌تر بخوابند، بهتر است در شب یلدا شعر بخوانند و برقصند تا شاید از استرس‌هایی که به علت ویروس کرونا در این مدت تحمل کردند، کم شود. همین حرف کارشناس کافی بود تا در روزی دیگر، مجری همان برنامه روی آنتن بیاید و از بابت صحبت‌های کارشناس برنامه عذرخواهی کند. او صحبت درباره رقص را یک اشتباه لفظی خواند که شاید در شأن برنامه و بینندگان نبوده است. این مجری اعلام کرد به عنوان مجری وظیفه داشتم تا کلام ایشان را به‌طور کامل بیان کنم اما وقت برنامه محدود بود. برای همین، الان از شما عذرخواهی می‌کنم. گفته شده تهیه‌کننده این برنامه به علت صحبت کارشناس برنامه که توصیه به رقص کرده بود، تذکر گرفته است. در صورتی که اظهارات غیرکارشناسانه محمداسماعیل اکبری در خصوص ازدواج کودکان صدمات اجتماعی وسیع و غیرقابل جبرانی بر بدنه جامعه وارد کرده است ولی در این مدت هیچ‌کس از مردم بابت حرف‌های خارج از شأن مشاور وزیر بهداشت که افراد را ترغیب به کودک‌همسری و باروری دختران زیر سن قانونی می‌نماید، عذرخواهی نکرده است.
باروری در اغلب دختران سنین پایین همراه با سوءتغذیه است که منجر به بیماری‌هایی از جمله پوکی استخوان در بین آنها می‌شود. انگار مسوولان عادت کرده‌اند به بیان اظهارنظرهای غیرکارشناسانه. کافی است کمی بین افراد حاشیه‌نشین کلانشهرها قدم بزنند تا متوجه شوند پدرانی هستند که به دلیل فشارهای اقتصادی یا در ازای وام ازدواج، دختران ۱۰ ساله خود را به مردان سن بالا شوهر می‌دهند. این دختران برای جامعه و ادامه زندگی خودشان یک نوع آسیب اجتماعی محسوب می‌شوند. این دختران بدون تحصیل، پشتوانه مالی و یاد نگرفتن روابط زناشویی تنها به اجبار تن به ازدواج می‌دهند؛ ازدواجی که گاه به دلیل سن کم آنها ثبت قانونی نمی‌شود و در نتیجه بعد از مدتی بدون هیچ آموزشی در جامعه با چند فرزند رها می‌شوند. اغلب این دختران در دام اعتیاد می‌افتند. موافقت و ترویج ازدواج دختران در سنین پایین نه‌تنها مشکل فرزندآوری را حل نمی‌کند بلکه مشکلاتی را به جامعه اضافه و آینده دختران را تباه می‌کند. از طرفی فرزندان این دختران نه‌تنها گره‌گشا نیستند بلکه برخی از آنها بزهکاران آینده می‌شوند زیرا آنها هیچگونه امکانات درسی، مالی و عاطفی درستی ندارند. به نظر می‌رسد به جای ترغیب به کودک‌همسری بهتر باشد برای جوانانی که اکنون در سن ازدواج هستند و یا آنها که سال‌ها از سن ازدواجشان گذشته اما توان مالی ندارند فکری شود.
باید سعی کنیم خانم‌ها زیر ۲۰ سالگی باردار شوند!
مشاور وزیر بهداشت در برنامه صداوسیمای ملی کودک‌همسری را مزخرف خواند و در ادامه بیان کرد: به محض اینکه آن نشانه‌ها در کودک پیدا شد ایشان شده خانم! اینها همه حرف مفت است. به منی که این‌ همه بروبیای علمی در دنیا دارم بگویند کودک‌همسری و این مزخرفات! ایشان در جواب مجری با این سوال که زنان تا ۵۴ سالگی می‌توانند باردار شوند، گفته است: «من نگفتم ولی خداوند خلق کرده است؛ این دست من و شما نیست. از زمانی که تخمدان زن فعال می‌شود تا زمانی که تخمدان او فعال نیست، می‌تواند بارور شود. این‌طور نیست که همه زنان از ۱۰سالگی تا ۵۴ سالگی تخمدان‌های فعال دارند. یکی ۱۲سالگی و دیگری ۱۳سالگی می‌شود، به‌طوری که ایران قانون وضع کرد که ۱۳سالگی مبنا باشد ولی روزه‌داری را ۹سالگی تمام یعنی ۱۰سالگی داریم و آن دختر را مکلف شرعی می‌دانیم، چون طبق عرف فیزیولوژی انسان آن‌طور است.»
او افزود: «حالا کسی از مرجع خود مجوز می‌گیرد که این بچه کوچک است و ۹سالگی توان ندارد. خدا او را این‌طور خلق کرده است. سطح استروژن که معنی زنیت و مساله باروری است و ضمنا سطح استروژن هر چه بالاتر باشد، خطرآفرینی‌اش در سن زیر ۳۰سالگی ۳۰درصد بیشتر از سن زیر ۲۰سالگی است یعنی اگر قرار شد من به‌عنوان بیولوژیست توصیه به باروری کنم، باید بگویم زیر ۲۰سالگی بارور شوید.» درصورتی که طبق بررسی‌های صورت گرفته بارداری برای دختران زیر ۱۸ سال عواقب بسیار جبران‌ناپذیری در پی دارد در حدی که امکان دارد مادر و جنین از بین بروند. صدا و سیمای هیچ کشوری این‌گونه خانواده‌ها را تشویق به ازدواج دختران کم‌سن و سال‌شان آن هم با مردان سن بالا نمی‌کند.
بارداری زیر سن ۱۸ سال یعنی مرگ مادر
مشاور وزیر بهداشت در صورتی این اظهارات را بیان کرده که شیرین نیرومنش متخصص زنان و زایمان، فلوشیپ طب مادر و جنین (پریناتولوژی)  گفت: بارداری برای تمام زنان یک مرحله از زندگی‌شان محسوب می‌شود. بارداری و تجربه مادر شدن برای زنان یک آرزو و موهبت الهی است که منجر به دوام نسل می‌شود. حاملگی اثرات مثبت فراوانی از نظر روحی و روانی و بدنی بر زنان به جا می‌گذارد که البته تمام نکات مثبت آن بستگی به زمان مناسب بارداری دارد. به‌طور متوسط زنان از ۱۲ سالگی به سن بلوغ می‌رسند و تقریبا با گذشت یک یا دو سال از زمان شروع دوران پریودی، تخمک‌گذاری در آنها اتفاق می‌افتد و در هر سیکل ماهانه حداقل یک تخمک یا گاهی بیشتر از تخمدان‌ها آزاد و ممکن است آن تخمک منجر به بارداری شود.
استاد دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در خصوص بارداری در بین زنان بیان کرد: درست است که رشد صفات ثانویه جنسی و قدی دختران از زمان بلوغ آنها شروع می‌شود اما رشد آنها حداقل در ۱۸ سالگی کامل می‌شود. حتی رشد قدی در برخی دختران امکان دارد تا بعد از ۱۸ سالگی هم ادامه داشته باشد. بارداری سالم برای زنان بین ۱۸ تا ۴۰ سالگی توصیه می‌شود. از طرفی براساس تحقیقات مختلف علمی بهترین سن بارداری برای زنان بین ۲۳ تا ۲۵ سالگی است ولی بارداری تا قبل از ۳۵ سالگی کمترین عارضه را برای زنان به همراه دارد. اغلب زنان بین سنین ۲۳ تا ۳۵ سالگی دوران بارداری را به سلامت طی می‌کنند و احتمال اینکه کودک ۹ ماهه با وزن مناسب به دنیا بیاورند بسیار زیاد است. بارداری بین سن ۳۵ تا ۴۰ سالگی هم برای زنانی که به هر دلیلی دیر ازدواج می‌کنند، هیچ ایرادی ندارد، فقط بهتر است آنها زیر نظر پزشک و مراقبت‌های دقیق‌تری قرار بگیرند. البته شانس بارداری در سنین بعد از ۴۰ سال کمی کاهش پیدا می‌کند زیرا احتمال دارد مقدار تخمک‌ها کاهش و سقط‌ها افزایش پیدا کند. با این حال اگر زنی بخواهد به کمک دکتر می‌تواند تا ۴۵ سالگی باردار شود.
نیرومنش با اشاره به عوارض بارداری در دختران زیر ۱۸ سال اظهار کرد: اگر دختر زیر ۱۸ سالی به هر دلیلی بخواهد باردار شود با عارضه‌های طولانی‌مدت روبه‌رو می‌شود. زیرا او به تازگی پریود شده و به رشد و تکامل نهایی نرسیده و در نتیجه حاملگی در آن سن می‌تواند منجر به کم خونی، پوکی استخوان، راشیتیسم، مسمومیت بارداری، احتمال زایمان و پارگی کیسه آب زودرس و تولد نوزاد کم وزن و زودتر از موعود در آنها بسیار شایع است. در اصل بارداری برای دختران زیر ۱۸ سال بسیار پرخطر است چه بسا در برخی مواقع امکان دارد جان مادر از بین برود. از طرفی چون دختران زیر ۱۸ سال در صدد تکمیل رشد نهایی خود هستند با بارداری زودهنگام بدن دختر دچار نقصان‌هایی می‌شود. به همین دلیل برای بارداری و به دنیا آوردن فرزند سالم به زنان توصیه می‌شود بین سنین ۲۳ تا ۳۵ سالگی اقدام به بارداری کنند.
زمانه عوض شده
این متخصص زنان و زایمان درخصوص پیامدهای اجتماعی بارداری دختران در سنین پایین عنوان کرد: بارداری برای دختران دارای مسئولیت‌های متعددی است.
در ابتدای امر این مادر باید به اندازه‌ای دارای رشد و تکامل عقلی باشد که بتواند فرزندی اصلح وارد جامعه کند. وقتی مادر هنوز به رشد عقلی نرسیده چگونه می‌تواند فرزندی مفید برای جامعه تربیت کند. ۷۰ سال پیش دختران در سنین پایین ازدواج می‌کردند و ۵ تا هم فرزند به دنیا می‌آورند که البته آن هم ظلم بزرگی به مادران ما اما در حال حاضر برای اینکه در کشور ما مشکل کاهش در فرزندآوری داریم، چاره آن این نیست که مردم را ترغیب به کودک‌همسری کنیم. بلکه چاره آن این است که باید بررسی شود چرا دختران ما در سنین مناسب بارداری مجرداند یا برای بارداری اقدامی انجام نمی‌دهند!؟
وی افزود: مسوولان برای رفع مشکل کاهش فرزندآوری باید مشکلات اقتصادی مردم را حل کنند. قطعا خانواده‌های ما دوست دارند پدر و مادر شوند اما در این وضعیت بد اقتصادی و تورم و گرانی چگونه آنها فرزند بیاورند، آن هم ۳ تا!؟ خانواده اگر از نظر اجتماعی و اقتصادی تامین باشد در اکثر موارد چهار تا فرزند هم می‌آورد. تنها دلیلی که امروزه سن ازدواج افزایش یافته گرانی و عدم آینده روشن برای خانوده‌هاست. امروزه افرادی که ازدواج کردند هم به سختی می‌توانند زندگی خود را پیش ببرند حال چگونه می‌توانند از پس هزینه‌های گزاف بچه بربیایند. مسوولان باید درد مردم را متوجه شوند و مشوق‌های جدی برای افراد ایجاد کنند، نه مشوق‌هایی همانند وام ازدواج که منجر به ازدواج دختران ۹ ساله شده است. مدت‌هاست پدر خانواده به خاطر مشکلات مالی دختر خود را در ازای وام ازدواج به مرد همسن خودش یا معتاد می‌دهد. مسوولان باید بدانند وضعیت با ۱۰۰ سال پیش تغییر کرده است و امیدوارم رشد کشور رو به جلو باشد نه اینکه همانند گذشته، آینده و زندگی دختران خود را نابود کنیم. ما باید یک نسل فرهیخته و تحصیلکرده تحویل جامعه دهیم تا مادرانی سالم شوند و فرزندانی باسواد و با رشد اجتماعی مفید تحویل جامعه دهند.
پارازیت‌های سرطان‌زا
در ادامه برنامه دستخط، مشاور عالی سعید نمکی عنوان کرد: «هیچ پارازیتی سرطان‌زا نیست. پارازیت‌ها بیماری‌زا هستند ولی سرطان‌زا نیستند. این مساله اثبات نشده است.» این گفته‌ها در حالی بیان شد که دکتر نیرومنش تاثیرات پارازیت‌ها را برای جنین و مادران باردار خطرناک دانست و افزود: پارازیت‌ها و حتی اشعه موبایل برای مادران باردار و جنین به اندازه‌ای خطرناک است که امکان سقط جنین را افزایش می‌دهد. همچنین براساس تحقیقات اشعه موبایل و پارازیت‌ها بر انسان سرطان‌زا است و محیط‌زیست هم این امر را تایید کرده است.
کودک‌همسری بازیچه سیاسی
معصومه ابتکار معاون رییس‌جمهوری نیز در واکنش به اظهارات مشاور عالی وزیر بهداشت به ایرنا گفته است: «پیشنهاد و تاکید ما ممنوع شدن ازدواج زیر ۱۳ سال است؛ به این معنا که تبصره و هر راه یا مسیری که مجوز ازدواج زیر ۱۳ سال را می‌دهد حذف شود. به هیچ عنوان به دنبال تعیین سن ازدواج یا افزایش سن ازدواج به بالای ۱۸ سال نیستیم، بلکه معتقدیم دختر اگر شرایط لازم برای ازدواج را داراست، این امر می‌تواند در سن بالای ۱۳ سال اتفاق بیفتد. وی، از موضع‌گیری مخالفان که اقدامات پیشگیری از کودک‌همسری را امنیتی و سیاسی می‌کنند، گلایه کرد و توضیح داد: فقط باید به نگاه مخالفان خندید و تاسف خورد که یک معضل واقعی جامعه که باید مسوولانه در قبال آن موضع‌گیری شود، به بازیچه سیاسی در دست یک عده‌ای برای کوبیدن عده‌ای دیگر تبدیل شده است. باید از مخالفان این موضوع پرسید که آیا حاضر هستید دخترکان خود را به عقد و ازدواج مردان سن بالا درآورید؟ باید از این افراد پرسید چطور یک کودک زیر سن قانونی نمی‌تواند حساب بانکی، حق رای و گواهینامه داشته باشد اما برای امر مهم ازدواج توانایی دارد؟»جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: