کد خبر: ۲۶۹۷۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۰۶ دی ۱۳۹۹ - 2020December 26
دکتر سواد کوهی اظهار کرد : هدف از اجرای تکنیک اکسیژن درمانی هایپرباریک این است که خون از اکسیژن کافی برای ترمیم بافت ها و بازیابی عملکرد طبیعی بدن اشباع شود.
شفاآنلاین>سلامت> منیرسادات ذوالفقاری اجلالمنش: در جوامع امروزی زندگی همواره با چالش های شدید جسمی و روحی همراه می باشد. 

به گزارش شفاآنلاین:ایجاد مخاطرات شدید روحی در نتیجه شتاب بیش ازحد زندگی شهر نشینی و آسیب های جسمی ناشی از این نوع الگوی زندگی افراد را به سمت بروز طوفان گونه بیماری هایی همچون سرطان، ناباروری و نازایی، پیری زودرس، اختلالات عصبی، دیابت و شیوع لجام گسیخته بیماری های عفونی پیش می برد. در این بین اجرای روش ها و تکنیک هایی در مسیر بازیابی و بازتوانی چنین بیمارانی در اولویت بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه قرار گرفته است که یکی از کاربردی ترین آنها اکسیژن درمانی هایپر بار است لذا با توجه به اهمیت موضوع  در این باره با دکتر علی امیرسوادکوهی، فوق تخصص مراقبت های ویژه ورئیس انجمن مراقبت های ویژه ایران گفتگو کرده ایم .

وی در این باره می گوید : اکسیژن درمانی هایپرباریک یا HBOT نوعی درمان مبتنی بر استفاده از اکسیژن خالص با فشاری بیشتر از 1 اتمسفر است که برای تسریع بهبودی در مسمومیت با مونوکسیدکربن ، گانگرن ، زخم ها و عفونت هایی که در آنها بافت از نظر اکسیژن دچار کمبود می شود؛ استفاده می شود.
دکتر سواد کوهی خاطرنشان کرد : هدف از اجرای تکنیک اکسیژن درمانی هایپرباریک این است که خون از اکسیژن کافی برای ترمیم بافت ها و بازیابی عملکرد طبیعی بدن اشباع شود.
رئیس انجمن مراقبت های ویژه ایران ابراز کرد : خون از چهار جزء تشکیل شده است: پلاسما، گلبول‌های قرمز خون، گلبول‌های سفید خون و پلاکت. اکسیژن توسط گلبول‌های قرمز خون جا به جا می‌شود؛ این گلبول‌ها حاوی پروتئینی به نام هموگلوبین هستند. هموگلوبین پروتئینی حاوی آهن است که اکسیژن می‌تواند به آن بچسبد.وی ادامه داد : تنها تفاوت‌های میان اکسیژن درمانی با فشار طبیعی و اکسیژن درمانی پرفشار عبارتند از تفاوت‌ فشارهای مورد استفاده و روش اکسیژن رسانی زیرا هر دو این روش‌ها میزان اکسیژن رسانی به خون را افزایش می‌دهند.
دکترسواد کوهی ابراز کرد :با استفاده از اکسیژن درمانی پرفشار اکسیژن پلاسما خون ۱۰ تا ۲۰ برابر نسبت به حالت اول افزایش می‌یابد و این کار، همچنین گلبول‌های قرمز خون را نیز افزایش می‌دهد.
فوق تخصص مراقبت های ویژه بیان کرد : اکسیژن درمانی پر فشار (هایپرباریک)، از لحاظ بالینی، مواردی مانند رشد سلولی ، کاهش تورم، شکل‌گیری عروق خونی جدید ، ترمیم بافت و التیام زخم‌ها را بهبود می‌بخشد و باعث انتشار کنترل شده‌ گونه‌های واکنش پذیر اکسیژن (ROS) در بافت‌های آسیب دیده و عفونی می‌شود.
وی افزود : اثر التیام بخشی قدرتمند اکسیژن درمانی پرفشار (هایپرباریک) به دلیل فعالیت ضد قارچی مستقیم این روش درمانی است که به واسطه‌ مبارزه با رشد قارچ‌ها و بازیابی واکنش ایمنی و محافظتی در بدن اثر می‌کند.
دکترسواد کوهی عنوان کرد : وسیله اصلی مورد استفاده در طب هایپرباریک اتاقک فشار است. این اتاقک ضمن اینکه توانایی تجویز اکسیژن صد در صد را دارد، می تواند فشار بیشتر از یک اتمسفر را تحمل کند. اندازه، شکل و میزان فشار قابل تحمل توسط این
اتاقک های فشار به طور قابل ملاحظه ای قابل تغییر است.
وی توضیح داد که انواع اتاقکهای فشاربه پنج گروه تقسیم می شوند که عبارتند از اتاقک یک نفره ، اتاقک چند نفره ، اتاقک متحرک، اتاقکهای آزمایشات بدنی و آموزش غواصان و انواع کوچک اتاقکهای فشار.دکتر سواد کوهی اظهار داشت : شایع ترین اتاقک های فشار مورد استفاده، اتاقک فشار یک نفره "Monoplace" است که اغلب دارای فشاری کمتر از سه اتمسفر است. مریض از طریق تخت روان کپسول یا اتاقک شده و تمام فضای داخل اتاقک با اکسیژن
صد در صد فشار مورد نظر پر می‌شود
رئیس انجمن مراقبت های ویژه ایران ادامه داد اتاقک چند نفره نیز برای درمان هم زمان چند بیمار طراحی شده است که گاهی تا ۲۰ بیمار هم می رسند. این اتاقک ها از هوای معمولی پر شده اند و تنفس اکسیژن صد در صد از طریق ماسک انجام می گیرد. در انواع سلول این اتاقکها یک سیستم هوشمند آنالیز هوای داخل کابین وجود دارد که میزان اکسیژن رسانی را به دقت بررسی می کند بخصوص در زمانهایی که تحت نشت گاز از ماسکها رخ می دهد. این اتاقکها تهویه هوا را براساس میزان رطوبت و دما و بررسی می کند.
وی مطرح کرد : اتاقک متحرک فشار" Mobile or Portable "، نام دارد و اتاقکهای آزمایشات بدنی و آموزش غواصان نیز به نام "Bone Chamber "معروف هستند و انواع کوچک اتاقک های فشار هم برای نوزادان و یا آزمایش بر روی حیوانات ساخته شده اند.
دکتر سواد کوهی بیان کرد : موارد استفاده از اکسیژن درمانی هایپرباریک که توسط کمیته اکسیژن درمانی هایپرباریک UHMS تعریف شده است عبارتند از آمبولی هوا یا گاز، مسمومیت با مونوکسید کربن ،مسمومیت با مونوکسیدکربن ناشی از مسمومیت با سیانید ،انسداد شریان شبکیه مرکزی ،گانگرن گازی ،ایسکمی های حاد ضربه ای ،بیماری رفع فشار ،ترمیم زخم های سخت ،تسکین کوتاه مدت پای دیابتی و رتینوپاتی دیابتی و نفروپاتی دیابتی .
رئیس انجمن مراقبت های ویژه ایران افزود : کم خونی ،کاهش شنوایی ایدیوپاتیک،آبسه داخل جمجمه،موکورمیکوزیس ،
به ویژه بیماری رینو مغزی در بیماری های دیابت قندی،عفونتهای
نکروز کننده بافت نرم،استئومیلیت، نرمی و نکروز استخوانی ، پیوند پوست و کاشت مو ،سوختگی های حرارتی ،ناتوانی جنسی و رفع مشکل نعوض در مردان ورفع تیرگی پوست و افزایش شادابی پوست نیز از دیگر مواردی هستند که از اکسیژن درمانی هایپرباریک استفاده می شود .
وی خاطرنشان کرد :شیوع کروناویروس جدید از اواخر سال 2019
حجم بسیار زیادی از افراد را در سراسر جهان مبتلا نموده است. این در شرایطی است که بسیاری از این بیماران دچار عوارض ریوی همچون نکروز یا فیبروز ریوی شده اند که این خود سبب کاهش حجم تنفسی، ضعف عمومی ، خستگی مفرط و ناکارآمدی عملکردی در این دست از بیماران شده است.
دکتر سواد کوهی افزود : حجم قابل توجه دیگری از افراد مبتلا به کووید 19 نیز با شرایط آسیب ارگانهای دیگر همچون قلب، کلیه، کبد سیستم اعصاب مرکزی و دستگاه گوارش مواجه می باشند.
این متخصص متذکر شد: بسیاری از این عوارض گاها تا چندین ماه پس از درمان قطعی نیز در بیماران مشاهده می شود. از این رو اجرای روش های توانبخشی می تواند کمک کننده باشد. در حال حاضر اکسیژن درمانی هایپر بار به عنوان یک راهکار علمی- عملی غلبه بر هیپوکسمی بی امان و پیشرونده در بیماران مبتلا به کووید 19 مطرح می باشد.وی در پایان گفت: میزان اثرگذاری روش اکسیژن درمانی هایپر بار بر بیماران مبتلا به کووید 19 تا حدی است که اخیراً بیماران با شدت کمتر و در معرض هایپوکسمی قریب الوقوع که تحت HBO قرار گرفته بودند از لوله گذاری معاف شده و علائم بالینی آن ها سریع برطرف بهبود یافته است لذا بدین ترتیب ، استفاده از HBO علاوه بر تمام نتایج مثبت اثبات شده پیشین، به عنوان یک روزنه امید بخش برای بازتوانی بیماران مبتلا به کووید 19مطرح می باشد.آفتاب یزد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: