کد خبر: ۲۶۹۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۱ - ۰۲ دی ۱۳۹۹ - 2020December 22
دکتر زرقی اظهار کرد: تولیدات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مسیر کیفیت گام بر می دارد.
شفاآنلاین>سلامت>معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به ارتقای رتبه دانشگاه در نظام های بین المللی متعدد، تاکید کرد: تولیدات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مسیر کیفیت گام بر می دارد.

 به گزارش شفاآنلاین:دکتر افشین زرقی در بیست و یکمین جشنواره ابوریحان بیرونی که صبح امروز دوم دی ماه به صورت مجازی در تالار امام خمینی(ره) دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد:جهت گیری پژوهش دانشگاه به سمتی در حال حرکت است که بتواند مشکلی از مردم و نظام سلامت مرتفع کند.

وی با بیان تحقیقات اثرگذار تحقیقاتی هستند که از کیفیت مطلوب برخورد باشند، گفت: جهت گیری پژوهش به سمت پژوهش های کاربردی و مسئله محور و در راستای حل مشکلی از نظام سلامت در دستورکار است.

 

معاون تحقیقات و فناری دانشگاه توجه به شاخص های بالادستی درحوزه پژوهش را مورد تاکید قرار داد و افزود: بر اساس شاخص هایی که وزارت بهداشت برای دانشگاههای علوم پزشکی ترسیم کرده است، دانشگاه ها ارزشیابی و رتبه بندی می شوند.

 

دکتر زرقی ادامه داد: یکی از این شاخص ها تولیدات علمی است و هر دانشگاه باید تولیدات علمی داشته باشد و بخشی از بودجه خود را صرف پژوهش کند.

 

وی بابیان اینکه زیرساخت های پژوهشی یکی دیگر از آیتم های ارزشیابی است، گفت: در نهایت توسعه ظرفیت نیروی انسانی از برنامه هایی است که در ارزشیابی دانشگاه ها در نظر گرفته می شود.

 

دکتر زرقی با بیان اینکه نگاه ما به این شاخص ها، نگاهی استاندارد است، افزود: دانشگاهی که می خواهد پرواز کند و به سمت دانشگاه های نسل سوم حرکت کند، ضمن توجه به این شاخص ها باید فرایندهای فراشاخصی را در نظر بگیرد تا بتواند در عرصه پژوهش به مرجعیت و تمایز دسترسی یابد.

 

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: سالی که گذشت، سالی بسیار پربار از نظر کمیت پژوهشی بود، در این سال توانستیم از مرز ۴ هزار مقاله بگذریم و رکوردی در کارنامه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ثبت کنیم.

 

وی با تاکید بر توجه دانشگاه به بحث کیفیت پژوهش ها، درباره وضعیت دانشگاه در اسکپوس توضیح داد: بیشترین موضوع پژوهش های ما موضوعات پزشکی بوده است، همچنین ما با کشورهای متعددی نیز همکاری پژوهشی داشتیم که در راس آن ها آمریکا، انگلستان و کانادا قرار دارد.

 

دکتر زرقی با اشاره به افزایش تولیدات علمی دانشگاه در پایگاه  ISI، گفت: درISIنیز در راس کشورهایی که دانشگاه بیشترین همکاری را با آن ها داشته است، آمریکا، کانادا و انگلستان قرار دارند.

 

 وی ادامه داد: در PubMed نیز رشد تولیدات علمی شیب تندتری داشته است، یعنی در پایگاه های مرغوب تر تولیدات دانشگاه بیشتر بوده است.

 

دکتر زرقی تاکید کرد: رویکرد ما صرفا توجه به شاخص های وزارت بهداشت نیست، بلکه چون اهداف ارتقای کیفی را دنبال می کنیم، به پایگاه های مرغوب تر نیز توجه داریم.

 

وی با بیان اینکه بررسی سامانه علم سنجی نشان می دهد که روند رشد دانشگاه در تولیدات علمی از یک شیب افزاینده برخوردار است، گفت: همچنین شیب تندتر ارجاع به مقالات نشان می دهد ما در زمینه کیفیت مقالات موفق تر از کمیت بوده ایم.

 

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه مبنای وزارت بهداشت تعداد مقالات پراستناد ۲۵ درصد است، افزود: منحنی تعداد مقالات پراستناد ده درصد دانشگاه دارای شیب تندی است.

 

وی درباره مقالات بین المللی که دانشگاه با کشورهای دیگر به چاپ رسانده است، گفت: رشد این مقالات از ضرباهنگ خوبی برخوردار است که دلالت بر این دارد که تولیدات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مسیر کیفیت گام بر می دارد.

 

دکتر زرقی با بیان اینکه بر اساس رتبه بندی های علمی ما جایگاه خود را حفظ کرده ایم و در تمام شاخص ها رشد داشته ایم، اظهار کرد: در شاخص های کمی حدود ۱۰ درصد و در شاخص های کیفی بالای ۲۰ درصد رشد داشته ایم.

 

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با ۱۴۲۶ عضو هیئت علمی رتبه دوم را در پژوهش کسب کرده است، درحالی که دانشگاه نخست در این رتبه بندی ۱۹۱۶ عضو هیئت علمی دارد.

 

وی با بیان اینکه سال ۲۰۲۰ سالی پربار و افتخار آمیز برای پژوهش دانشگاه بوده است، یادآور شد: در رتبه بندی وبومتریکس امسال رتبه سوم کشوری را کسب کرده ایم و برای نخستین بار رتبه ای برتر از دانشگاه های امیرکبیر و شریف کسب کرده ایم.

 

رشد ۱۶۲ پله ای دانشگاه در نظام رتبه بندی وبومتریکس

دکتر زرقی افزود: دانشگاه هایی که در وبومتریکس رتبه زیر ۱۰۰۰ را کسب می کنند، به عنوان دانشگاه های بین المللی تعریف می شوند، دانشگاه ما در سال گذشته رتبه ۸۱۹ را کسب کرد، امسال ۱۶۲ پله رشد در این نظام رتبه بندی داشته ایم.

 

وی ادامه داد: در این رتبه بندی تنها دو دانشگاه علوم پزشکی در کشور رتبه زیر ۱۰۰۰ دارند، که یکی از آن ها علوم پزشکی شهید بهشتی و دیگری علوم پزشکی تهران است.

 

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در نظام رتبه بندی لایدن که برمبنای کیفیت پژوهش رتبه بندی انجا می دهد، موفق شدیم با ۴۶ پله ارتقا نسبت به سال گذشته رتبه ۵۲۶ را کسب کنیم که در دانشگاه رکورد محسوب می شود.

 

دکتر زرقی با بیان اینکه دانشگاه در نظام رتبه بندی تایمز نیز در زمره ۶۰۰ دانشگاه برتر قرار گرفته  و در رتبه بندی شانگهای نیز جایگاه خود را حفظ کرده است، افزود: این توفیقات نشان دهنده ارتقای دانشگاه در حوزه های بین المللی است.

 

وی ادامه داد: سال گذشته H Indexدانشگاه ۱۲۰ بوده است و ۱۶۳ عضو هیئت علمی خاموش از نظر پژوهشی در دانشگاه وجود داشته اند، این درحالی است که در سال ۲۰۱۳، ۶۵۰ عضو هیئت علمی خاموش در دانشگاه وجود داشته اند.

 

دتر زرقی با بیان اینکه در سال ۲۰۱۳ حدود ۵۰ درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه از نظر پژوهشی خاموش محسوب می شدند، تاکید کرد: این در حالی است که امسال این عدد به ۹۱ نفر، یعنی کمتر از شش درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه رسیده است و از این حیث در بهترین وضعیت بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور قرار داریم.

 

طراحی فلوشیپ آموزش پژوهش و فناوری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

 

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درخشش اعضای هیئت علمی دانشگاه را در حوزه پژوهش، نتیجه سرمایه گذاری دانشگاه در مسیر پژوهش با برگزاری کارگاه ها و دوره های متعدد دانست و افزود: اخیرا نیز با همکاری معاونت آموزش دانشگاه دوره فلوشیپ آموزش پژوهش و فناوری طراحی و رونمایی شده است.

 

وی با تاکید بر اینکه بدون آموزش پژوهش و فناوری نمی توان انتظار راه اندازی استارتاپ داشت، گفت: برای راه اندازی این دوره آموزشی با همکاری دانشکده مجازی هشت ماه تلاش شده است و فراگیران این دوره با سه محور روش تحقیق، ارتقای کیفیت مقالات و نحوه راه اندازی کسب و کارهای دانش بنیان به صورت سیستماتیک آشنا می شوند.

 

دکتر زرقی افزود: این دوره با سه سطح در طول یک سال آموزش داده می شود و تحقیق، فناوری و اخلاق در آن مورد توجه قرار گرفته است.

 

وی با بیان اینکه هزینه این دوره آموزشی پنج میلیون تومان است، توضیح داد: ۹۰ درصد هزینه های این دوره آموزشی را دانشگاه تقبل می کند و مبلغ قابل پرداخت برای فراگیران این دوره ۵۰۰ هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه شرکت در این دوره برای افراد زیر ۴۰ سال اجباری است، هدف از این اقدام را عدم تولید اعضای هیئت علمی خاموش در حوزه پژوهش عنوان کرد و گفت: هرکسی که قصد دارد در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عضو هیئت علمی شود باید این دوره را بگذراند.

 

دکتر زرقی افزود: دانشگاه به هر فراگیری که این دوره آموزشی را سپری کند هشت میلیون تومان نیز گرنت پژوهشی اعطا می کند.

 

وی با اشاره به اینکه بیشتر اعضای هیئت علمی دانشگاه مربوط به بالین هستند، راز موفقیت دانشگاه را در حوزه کیفیت و کمیت پژوهش، سرمایه گذاری در واحدهای تحقیقاتی توسعه بالینی عنوان کرد.

 

نمایه ۲۱ مجله دانشگاه در پایگاه اسکپوس

دکتر زرقی با بیان اینکه دانشگاه حدود ۴۰ مجله دارد، گفت: دانشگاه اصلا به دنبال گسترش کمی در حوزه مجلات نیست و امروز با افتخار اعلام می کنیم که ۲۱ مجله دانشگاه در پایگاه اسکپوس نمایه شده است.

 

دکتر زرقی با بیان اینکه در سال ۹۲ تنها دو مجله دانشگاه از کیفیت بین المللی برخوردار بودند، گفت: این درحالی است که در حال حاضر این عدد به ۲۱ مجله با کیفیت بین المللی رسیده است.

 

وی ادامه داد: همچنین در حال ضر هشت مجله دانشگاه ISIو هشت مجله PubMedهستند که این رشد نشان دهنده حرکت مجلات دانشگاه در مسیر کیفیت است.

 

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه افزود: در حال حاضر ۱۳ نوع گرنت در حوزه تحقیقات برای افراد طراحی شده است و هر فردی که عضو شهید بهشتی است با  هر درجه و نشانی می تواند چهار طرح تحقیقاتی در دانشگاه به ثبت برساند، اما اعتقاد داریم افرادی که پرتوان تر هستند باید منابع بیشتری را در حوزه پژوهش جذب کنند.

 

وی تاکید کرد: عدالت در مساوی تقسیم کردن بودجه های پژوهشی نیست، بلکه عدالت در توزیع مناسب بودجه های پژوهشی است.

 

دکتر زرقی اضافه کرد: هر پژوهشگری که حس کند در ظرف چهار گرنت پژوهشی نمی گنجد می تواند گرنت هایش را افزایش دهد تا به تولیدات بیشتری بپردازد.

 

کسب رتبه نخست پژوهش دانشجویی برای هفتمین سال متوالی

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام کرد: در حوزه پژوهش دانشجویی نیز امسال برای هفتمین سال پیاپی رتبه نخست را کسب کردیم.

 

وی ادامه داد: در حوزه کتاب و کتابداری نیز سامانه وزارت بهداشت نشان می دهد که دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیشترین تولید کتاب را در کشور داشته است.

 

دکتر زرقی افزود: در بحث کتابداری نیز سال گذشته کتابخانه مرکزی دانشگاه به عنوان کتابخانه مرکزی برگزیده انتخاب شد.

 

وی با بیان اینکه دانشگاه های بزرگ باید کارهای بزرگ انجام دهند، تاکید کرد: خوشبختانه پروژه های کلانی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال انجام است و اکنون شش کوهورت در دانشگاه فعال است.

 

دکتر زرقی افزود: بر اثر نتیجه کوهورت تیرویید که مدت ۲۰ سال زمان برد، ۹۰میلیون واحد بهره هوشی برای فرزندان زنان بارداری که کنترل ید شدند حاصل شد.

 

وی با بیان اینکه دانشگاه یک بودجه چهار میلیاردی را برای ثبت بیماری ها در نظر گرفته است، اظهار امیدواری کرد که سال آینده دانشگاه در حوزه HSRمشابه برنامه ای که برای ثبت بیماری ها اجرا کرده است را اجرا کند.

 

دکتر زرقی با تاکید بر لزوم تدوین نقشه تمایز توسط هر دانشگاه گفت:با توجه به اینکه به دنبال مرجعیت علمی دانشگاه هستیم ظرفیت ها و افراد نخبه را شناسایی کرده و موضوعات و فیلدهایی که در آن ها مرجعیت داریم را مشخص کردیم.

 

وی افتتاح پژوهشکده چشم را در طول یک سال گذشته یکی از اقدامات دانشگاه برای حرکت در مسیر مرجعیت علمی دانشگاه عنوان کرد و گفت: همزمان با افتتاح این پژوهشکده از یک محصول چشمی نیز رونمایی کردیم

 

دکتر زرقی همچنین از افتتاح پژوهشکده علوم اعصاب در آینده خبر داد.

 

وی با اشاره به ارتباطات مطلوب دانشگاه در عرصه بین الملل از جمله دانشگاه های فرانسه، میلنو، لوون و اتریش، بر هدف دانشگاه برای تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم و محصول محور تاکید کرد.

 

دکتر زرقی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی جزو اولین دانشگاه هایی است که مدیریت فناوری را تاسیس کرده است، گفت: امروزه مدیریت فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یک مدیریت لاغر و نحیف نیست بلکه یک مدیریت فربه و در عین حال چالاک است.

 

وی افزود: ما در این حوزه به دنبال شناسایی فناوران هستیم و می خواهیم بستری مناسب برای کارهای فناوری ایجاد کنیم و به دنبال تجارت، شراکت و دخالت نیستیم بلکه به دنبال حمایت، هدایت و نظارت هستیم.دانشگاه ۱+۵ مرکز رشد دارد که یکی از آن ها در آستانه تصویب در شورای گسترش است و در یک سال اخیر دو مرکز رشد اضافه کرده ایم.

 

دکتر زرقی درباره آیین نامه هایی که در هیئت امنای دانشگاه در حزوه تجارت به تصویب رسیده است، توضیح داد: خلاصه آن این است که برخلاف گذشته که سهم فناور ۵۰ درصد و سهم دانشگاه نیز ۵۰ درصد درنظر گرفته می شد، امسال ۹۰ درصد به فناور و ۱۰ درصد به دانشگاه تعلق می گیرد.

 

وی با بیان اینکه امروزه مرز شرکت های دانش بنیان دانشگاه از مرز ۱۰۰ شرکت عبور کرده اند، گفت: امسال ۱۰۵ شرکت در دانشگاه وجود دارد که تا امسال ۱۵۳ محصول در زمینه های تجهیزات پزشکی، دارو، کیت های تشخیصی و ... در این شرکت ها تجاری سازی شده است.

 

ایده بازار دائمی دانشجویان راه اندازی می شود

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از قصد دانشگاه برای راه اندازی کافه بازار و ایده بازار دائمی برای دانشجویان خبر داد.

 

دکتر زرقی درباره خدمات آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ۵۲۱۶ خدمت در سال ۹۸ به فناوران ارایه شده است که فناوران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از ۵۰ درصد تخفیف برخوردار بوده اند.

 

وی با بیان اینکه پرواز به سمت دانشگاه های نسل سوم بدون مشارکت با دانشگاه های فنی امکان پذیر نیست، افزود: خوشبختانه تفاهم نامه های خوبی با دفتر تحول و پیشرفت ریاست جمهوری و دانشگاه های امیر کبیر، خواجه نصیر و تهران و همچنین وزارت ارتباطات با امضا رسیده است.

 

دکتر زرقی با اشاره به ارتباطات دانشگاه با صنایعی همچون پارس خودرو، یادآور شد: یکی از کارهای ماندگاری که در زمان مدیریت دکتر زالی اتفاق افتاد، تخصیص فضای ۱۵ هزار متری دانشکده ایمنی سابق به پارک علم و فناوری است.

 

وی  با بیان اینکه این پارک ظرفیت جذب ۱۰۰ شرکت دانش بنیان را دارد، گفت: دانشگاه قصد دارد در این پارک شتاب دهنده نیز داشته باشیم و کارهایی که دانشگاه های نسل سوم انجام می دهند را عملیاتی کنیم.

 

وی با بیان اینکه تولید هر محصولی باعث اشتغال زایی ۹ نفر می شود، گفت: قصد داریم محلی در شان فناوران با مساحت ۱۵ هزار متر در پنج طبقه تقدیم کنیم که فاز اول آن را دهه فجر افتتاح خواهیم کرد.

 

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین از انجام اقداماتی برای تولید داروهای استراتژیک در این دانشگاه خبر داد.

 

وی درباره راه اندازی "بیوبانک" دانشگاه گفت: یک فضای ۴۰۰ متری برای "بیوبانک" دانشگاه در نظر گرفته شده است که در آن ۲۰ فریزر منفی ۷۰ درجه قرار خواهد گرفت که زیرساخت بسیار خوبی برای پژوهش کشور است.

 

دکتر زرقی با تاکید بر لزوم انتقال فناوری به حوزه سلامت، گفت: امسال برای اولین بار پروژه بیمارستان هوشمند را رقم زدیم که با حمایت دفتر همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری انجام شد و بیمارستان ۱۵ خرداد نیز به عنوان بیمارستان مدل انتخاب شده است.

 

وی با اشاره به اهمیت موضوع تله مدسین، در این باره اظهار کرد: با همکاری های وزارت ارتباطات و ستاد اجرای فرمان امام خمینی (ره) اقداماتی خوبی در این حوزه انجام شده است و این فاز اول این اقدامات در بیمارستان اختر در ۲۲ بهمن رونمایی خواهد شد.

 

دکتر زرقی تاکید کرد: خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای اولین بار رتبه اول فناوری را در کشور با فاصله زیاد از رتبه دوم کسب کرده است که نشان دهنده این است که گام های ما برای رسیدن به دانشگاه نسل سوم، بسیار تند است.




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: