کد خبر: ۲۶۹۵۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۲ دی ۱۳۹۹ - 2020December 22
مطالبه ملی ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی خطاب به مسوولان:
طی یکی، دو هفته اخیر مسوولان ستاد ملی مقابله با کرونا، وزارت بهداشت و بانک مرکزی به طور مستقیم و غیرمستقیم بارها اعلام کرده‌اند به خاطر تحریم‌ها و ممکن نبودن واریز پول واکسن، امکان خرید واکسن از کوواکس، شرکت‌های خارجی وجود ندارد و مردم باید منتظر واکسن داخلی باشند.
شفاآنلاین>سلامتآخرین شب یلدای قرن در ایران با بزرگ‌ترین کارزار توئیتری مصادف شد. شماری از کاربران با هشتگ واکسن بخرید در کارزاری توئیتری از مسوولان خواستند با تسریع در خرید واکسن کرونایی نمونه خارجی تاییدشده در سازمان بهداشت جهانی از جان باختن شمار بیشتری از مردم و کادر درمان بر اثر ابتلا به این ویروس جلوگیری شود. اگرچه دیروز عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا و محقق پروژه تولید واکسن ایرانی از شروع تزریق واکسن ایرانی کرونا به ۵۶ داوطلب خبر داد البته گویا هنوز زمان دقیق انجام این تست مشخص نیست اما در این هفته انجام می‌شود. با این حال تا تایید نهایی سازمان بهداشت جهانی و جواب‌دهی قطعی واکسن راهی بسیار طولانی در پیش داریم. البته وزارت بهداشت از توزیع این واکسن در تیرماه خبر داده اما وقتی هنوز تست شروع نشده، چطور می‌توانیم به صورت قطعی با خیال راحت مطمئن باشیم که واکسن ایرانی کرونا تا تیرماه آماده واکسیناسیون است؟! البته تعلل در تامین واکسن خارجی کرونا و صبر کردن تا زمان بهره‌برداری از واکسن ساخت داخل یعنی جان باختن تعداد قابل توجهی از مردم، بنابراین تهیه واکسن خارجی کرونا یک خواسته محدود به فضای مجازی نیست بلکه یک حق ملی است که حتی برای احقاق آن دیر هم شده است. آنها معتقدند تا به امروز مسوولان به جای تهیه واکسن، بهانه‌های مختلفی را برای سر باز زدن از این امر مهم بیان کردند.

به گزارش شفاآنلاین: طی یکی، دو هفته اخیر مسوولان ستاد ملی مقابله با کرونا، وزارت بهداشت و بانک مرکزی به طور مستقیم و غیرمستقیم بارها اعلام کرده‌اند به خاطر تحریم‌ها و ممکن نبودن واریز پول واکسن، امکان خرید واکسن از کوواکس، شرکت‌های خارجی وجود ندارد و مردم باید منتظر واکسن داخلی باشند! بهانه‌ای که خیلی زود نبود یخچال مناسب در کشور برای نگهداری از واکسن نیز به آن اضافه شد. در این امر مردم کاملا حق دارند زیرا حدود ۸۰ کشور هفت میلیارد دوز واکسن فایزر را تهیه کردند و به صورت رایگان در اختیار مردم قرار دادند. در لیست کشورها نام اکوادور، پاناما، قزاقستان، عراق و ونزوئلا دیده می‌شود و تنها نام ایران در این لیست دیده نمی‌شود. کشورهایی که از لحاظ توسعه فاصله زیادی با ایران دارند، حتی آنها هم دو میلیارد دوز سهمیه واکسن را از طریق کوواکس خریدند ولی اخیرا مسوولان اعلام کردند به کوواکس خبر دادند که از خرید واکسن انصراف دادند. به همین دلیل تعدادی از مردم برای رساندن صدای خود به گوش مسوولان از فضای مجازی استفاده کردند به طوری که در شب یلدا نزدیک به ۷۰ هزار توئیت در این باره توسط کاربران ایرانی به اشتراک گذاشته شده است. یکی از کاربران در این باره نوشت: «ببخشید بین جشن مزاحمتون می‌شم، مردم واکسن می‌خوان.» یکی دیگر از کاربران نوشته: «فقیرترین کشورهای جهان هم برای خرید واکسن کرونا اقدام کرده‌اند اما ایران…» کاربر دیگری نوشته: «تا صدای بچه از توی کوچه میاد، بچه‌م میره سمت پنجره با ذوق میگه نی‌نی‌نی‌نی. با بچه‌های توی تلویزیون حرف میزنه. بیش از نصف عمرشو تو قرنطینه بوده. می‌فهمید؟ پس #واکسن_بخرید.» کاربر دیگری که اتفاقا روزنامه‌نگار است، نوشته: «یک عضو اتاق بازرگانی ایران به ایلنا گفت: در حوزه دارو مشکل تحریم نداریم اما مشکل FATF داریم چراکه مبدأ و منشأ پول باید مشخص و سند هم وجود داشته باشد تا بپذیرند که تراکنش سالم است. در غیر این صورت روال کاری سخت‌تر و بازه زمانی مورد نیاز طولانی‌تر می‌شود.» دیگری نوشته: «برای واکسن فایزر گفتین دمای منفی ۷۰ می‌خواد. دلیل‌تون برای نخریدن واکسن مدرنا چیه؟ برای حفظ جان مردم هر چه زودتر.»

کاربر دیگری این‌طور نوشته: «این آمارهای مرگ‌و‌میر روزانه فقط عدد نیستند. هر کدومشون یه آدم هستند، با خانواده‌هاشون، آرزوهاشون، خاطرات‌شون و غصه‌هاشون. دلخوش به کم شدن آمار نباشید. یک دونه هم زیاده. پس #واکسن_بخرید.» کاربر دیگری نوشته بود: «اگر قرارداد با شرکت‌های مورد تایید بهداشت جهانی بسته‌اید بفرمایید تاریخ تحویل واکسن چه زمانی است؟! اگر نبسته‌اید بفرمایید چرا نبسته‌اید؟! برابر این همه قدرت توقع کمی مسوولیت زیاد نیست.» کاربر دیگری این‌طور نوشته: «این التماس نیست. وظیفه‌ شماست که واکسن بخرید و گزارش عملکردتون رو عمومی اعلام کنید.» یکی دیگر از کاربران در توئیتر خود نوشته: «من می‌خواهم زنده بمانم، ما فقط حقمون رو‌ می‌خوایم! در طوفان توئیتری صدای کادر درمان باشید.»
واکسن خارجی ماه دیگر می‌رسد

البته زنجیره اعتراضات خرید واکسن به کادر درمان هم رسیده است و دکتر محمدرضا‌ هاشمیان، فوق‌تخصص ICU بیمارستان مسیح دانشوری در این باره  گفت: اگر مسوولان امروز شروع به تهیه واکسن خارجی کرونا بکنند تا یک ماه دیگر این واکسن به دست مردم می‌رسد. وقتی عراق توان خرید و نگهداری این واکسن را دارد چرا مسوولان همانند دیگر کشورها تعدادی واکسن را برای کادر درمان تهیه نمی‌کنند؟ دود تعلل در خرید این واکسن فقط به چشم مردم می‌رود. در حالی که با تهیه آن می‌توانند جان با ارزش مردم را نجات دهند. خرید واکسن معطوف به توئیتر نیست بلکه تهیه آن حق مردم است. تهیه واکسن خارجی کرونا یک مطالبه ملی است که تمام ارگان‌ها به جای بهانه‌تراشی باید برای حال آن دست به دست هم دهند تا این حق به مردم برسد. حداقل تا زمانی که واکسن ایرانی کرونا به تایید سازمان جهانی بهداشت برسد. چه‌بسا تولید واکسن باید پروسه زمانی خاص خود را طی کند تا اثربخشی لازم را داشته باشد و شتاب در تولید آن ممکن است عوارض بدتری از کرونا بر جا بگذارد.وی افزود: البته ما در ساخت واکسن ایرانی بسیار دیر هم کرده‌ایم چراکه اگر از شش ماه پیش به فکر آن بودیم در حال حاضر به جای تست اولیه انسانی می‌توانستیم از این واکسن برای واکسیناسیون استفاده کنیم. ولی در این مدت کم بهتر است مسوولان تعلل را کنار بگذارند و تعداد واکسن خارجی مدرنا را تهیه کنند که نیازی به یخچال‌های منفی ۷۰ درجه هم ندارد.
گناه کادر درمان چیست
دکتر محمدرضا ناظر رییس بخش عفونی بیمارستان لرستان درباره تعلل در تهیه واکسن خارجی  گفت: مسوولان جان مردم و کادر درمان را بازیچه کم‌کاری‌های خود قرار دادند. همکاران من نزدیک به ۱۰ ماهه با لباس گان و به دور از خانواده خود در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند. بنابراین به نظرم حق مسلم کادر درمان و مردم است که دولت برای ما واکسن کرونا را تهیه کند. بعید می‌دانم وضعیت اقتصادی ما از عراق جنگ زده بدتر باشد. خرید ۱۰۰ میلیون دوز واکسن مگر چقدر می‌شود که آقایان مدام بهانه‌تراشی می‌کنند. چنین پول‌هایی برای کشور ما با منابع عظیم مبلغی نیست به همین خاطر همچنان برای تهیه واکسن خارجی پافشاری می‌کنیم زیرا یک مطالبه ملی و حق مسلم مردم است.
وی افزود: مدت‌هاست معوقات و حقوق برخی کادر درمان عقب افتاده اما تمام آنها با هر سختی‌ای بود به کار خود ادامه دادند. برخی از این افراد ماه‌هاست خانواده‌های خود را ندیدند، حداقل کاری که وزارت بهداشت می‌تواند در این روزها انجام دهند تهیه واکسن خارجی کرونا است.
واکسنی در راه نیست
پیام طبرسی رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در واکنش به تهیه واکسن خارجی کرونا  گفت: باید بپذیریم تحریم هستیم و نمی‌توانیم پول جابه‌جا کنیم پس نمی‌توانیم واکسن بخریم. این خیلی ساده است بنابراین باید واکسن تولید کنیم. جالب است همان افرادی که قوانینی را تصویب می‌کنند که به تحریم منجر می‌شود خودشان فشار می‌آورند که واکسن وارد کنیم خب چنین چیزی ممکن نیست. چون ما در شرایط اقتصاد مقاومتی هستیم بنابراین باید به سمت تولید داخل برویم. البته هنوز مطمئن نیستم واکسن ایرانی حتما به نتیجه برسد، ولی بالاخره باید این مسیر را برویم.
وی افزود البته دولت قصد دارد ۲۱ میلیون دوز واکسن وارد کند حتی اگر این وعده محقق شود، این مقدار واکسن برای ۱۰ میلیون نفر است و ۱۰ میلیون نفر در مقابل ۶۰ میلیون نفری که باید واکسینه شوند عدد ناچیزی است. یعنی حتی با تحقق وعده دولت، در واقع فقط یک‌ششم جمعیت واکسینه می‌شوند و مردمی که الان حریص هستاند که به واکسن دست پیدا کنند اصلا واکسن به آنها نمی‌رسد. بنابراین چون نمی‌توانیم واکسن خارجی را تهیه کنیم مجبوریم منتظر واکسن ایرانی باشیم.
توزیع واکسن ایرانی تا ۶ ماه دیگر
محمد وجگانی رییس انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران اعلام کرده «تولید واکسن داخلی زمان‌بر خواهد بود و به همین دلیل تهیه واکسن از خارج کشور باید با جدیت تمام دنبال شود تا مردم در این زمینه نگرانی نداشته باشند. جوانان این مرز و بوم به دانش ساخت واکسن کرونا دست یافته‌اند و واکسن کرونا احتمالا تا شش ماه دیگر وارد بازار می‌شود، اما در این مدت برای رفع نیاز داخل باید نسبت به خرید واکسن از منابع مختلف جهان اقدام کنیم.»
به گفته وجگانی، «توانمندی ایران در ساخت واکسن بسیار واقع‌بینانه است. به دور از هرگونه هیاهو و تبلیغات تاکید می‌کنم توان ساخت واکسن کرونا را داریم. روند ساخت این محصول فناورانه بدون هیچ‌گونه اغراقی در حال انجام است. از نظر نرم‌افزاری و نیروی انسانی متخصص مشکلی نداریم و کار در حد آزمایشگاهی را می‌توانیم انجام دهیم، اما زیرساخت لازم برای تولید انبوه آن را نداریم.»

باید ۳ ماهه همه واکسینه شوند
محمدرضا ظفرقندی رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران با تاکید بر اینکه تامین واکسن برای مردم‌ یک اولویت حیاتی، قهری و قطعی است و باید در ابعاد وسیع و در بازه زمانی مشخص و محدود برای مردم فراهم شود، بیان کرد: «تامین ۵۰ میلیون دوز واکسن در طول هشت ماه خیلی موثر نیست، بلکه این مقدار باید در عرض سه ماه تامین و تزریق شود، زیرا اگر فاصله بیفتد، زنجیره ویروسی قطع نمی‌شود. این واکسن که تزریق آن در دنیا شروع شده، باید به سرعت به میزان کافی و در مدت زمان مشخص برای مردم ایران با اولویت اقشار آسیب‌پذیر و کادر درمان تامین شود.»جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: