کد خبر: ۲۶۹۴۹۸
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۸ - ۰۱ دی ۱۳۹۹ - 2020December 21
حتی افرادی که انواع خطرناک ژن های مرتبط با چاقی را دارند از یک سبک زندگی سالم با رژیم غذایی متعادل با کالری و فعالیت بدنی منظم بهره مند می شوند.
 شفاآنلاین>سلامت>در حالی که چاقی کودکان یک چالش قابل توجه است، محققان آلمانی هنگام بررسی تأثیر ژن ها اخبار امیدوار کننده ای کشف کرده اند.

به گزارش شفاآنلاین:براساس یک مطالعه جدید از دانشگاه فنی مونیخ اگر چه برخی از "ژن های چاقی" نقش جزئی در موفقیت مداخلات کاهش وزن دارند، اما عوامل محیطی، اجتماعی و رفتاری بیشترین تفاوت را ایجاد می کنند.

محققان پیشنهاد کردند که این موارد در استراتژی های درمان چاقی برای کودکان بسیار مهم تر است.

"ملانی هایتکمپ" محقق بخش پیشگیری، توانبخشی و پزشکی دانشگاه در این خصوص گفت: تشخیص افرادی که احتمال بیشتری دارد و یا بعید است که بر اساس استعداد ژنتیکی خود به درمان چاقی پاسخ دهند، لزوماً منجر به موفقیت درمانی بهتر خواهد شد.

"هایتکمپ" گفت: حتی افرادی که انواع خطرناک ژن های مرتبط با چاقی را دارند از یک سبک زندگی سالم با رژیم غذایی متعادل با کالری و فعالیت بدنی منظم بهره مند می شوند.

در این مطالعه بیش از 1400 جوان 6 تا 19 ساله که دارای اضافه وزن یا چاقی بودند، شرکت داشتند. آن ها در یک برنامه چهار تا شش هفته ای که شامل فعالیت بدنی روزانه، رژیم غذایی با کالری محدود و رفتار درمانی بود، ثبت نام شدند. محققان همچنین ژن های نزدیک به 1200 شرکت کننده را مورد مطالعه قرار دادند.

"هایتکمپ" گفت: برخی از افراد یک نوع نادر چاقی دارند که ناشی از نقص تک ژنی است، اما در اکثر افراد هیچ ژنی به تنهایی نمی تواند به عنوان علت شناخته شود.

وی گفت: تعامل پیچیده بین ژنتیک و سبک زندگی ناسالم به چاقی کمک می کند. مطالعات بیش از 900 نوع ژن مرتبط با چاقی را شناسایی کرده است.

"هایتکمپ" افزود: در زمان تجزیه و تحلیل آماری تیم وی، مطالعات ژنومی 97 مکان یا مکان را در کروموزوم های انسانی مرتبط با چاقی شناسایی کرده است. مهم ترین یافته این است که به نظر می رسد انواع ژنتیکی شناخته شده مرتبط با چاقی فقط نقشی جزئی در کاهش وزن کوتاه مدت در کودکان دارای اضافه وزن و چاقی دارند.

محققان با کمال تعجب دریافتند که سه مورد از پنج نوع ژن قابل توجه آماری در طول مداخله مطالعه با کاهش وزن بیشتری همراه هستند. این بدان معناست که ناقلین ژن های در معرض خطر حتی با این تغییرات سبک زندگی بیش از حد انتظار وزن از دست می دهند.

بر اساس این مطالعه، تحقیقات بیشتری برای تعیین این که آیا ژن های دیگر مرتبط با چاقی نیز ممکن است بر کاهش وزن تأثیر بگذارند، لازم است.

نویسندگان این مطالعه خاطر نشان کردند: در کشورهای با درآمد بالا تقریباً 25 درصد پسران و دختران دارای اضافه وزن یا چاقی هستند.

دکتر "ماری فرانس هیورت" دانشیار دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون مقاله ای را در این خصوص نوشت و گفت: چاقی کودکان یکی از شایع ترین بیماری های مزمن است که فرزندان ما را درگیر می کند. این نیز بسیار مهم است زیرا کودکان دارای اضافه وزن بیشتر در اوایل زندگی این وزن اضافی را حفظ می کنند و دچار عوارض قلبی عروقی و قلبی ـ متابولیکی مانند دیابت نوع 2 می شوند و احتمال ابتلا به عوارض دیابت نوع 2 در میانسالی بیشتر است.

وی گفت: چاقی کودکان باید از چند طریق رفع شود. در حالی که ژنتیک بخشی از آن است، محیط یک مؤلفه بزرگ است که باید با اقدامات اجتماعی، فردی، خانوادگی و مدرسه ای برطرف شود.

در سطح جمعیت این می تواند شامل ترغیب مردم به اتخاذ یک سبک زندگی سالم، همراه با غذاهای کامل و فعالیت بیشتر در زندگی روزمره مانند پله زدن به جای آسانسور باشد.

"هیورت" گفت: به طور کلی اگر سبک زندگی سالم تری را اتخاذ کنیم می توان تمایل بار ژنتیکی خود را کم و یا کاهش داد. آن چه من به بیمارانم می گویم این است که ما توسط ژن های خود محکوم نیستیم. ما هنوز تأثیر بسیار بالایی در انتخاب و سبک زندگی خود داریم، اما برخی از رفتارهای ما نه تنها توسط ما تعیین می شود، بلکه بسیاری از آن ها توسط محیط تعیین می شوند.
برچسب ها: ژن ، چاقی ، خطرناک
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: