کد خبر: ۲۶۹۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۰۱ دی ۱۳۹۹ - 2020December 21
بیشتر خریداران برای ثبت‌نام در این سامانه مشکل دارند و هم‌اکنون بیشتر لاستیک تولیدکنندگان در انبار‌ها دپو شده است.
شفاآنلاین>سلامت> پس از افتتاح ناقص سامانه جامع تجارت، کماکان دغدغه و مانع اصلی مصرف‌کنندگان لاستیک خودرو عدم دسترسی به این سامانه است.
به گزارش شفاآنلاین:بر اساس مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار، زنجیره توزیع لاستیک‌های سواری در سامانه جامع تجارت ثبت می‌شود. همچنین مقرر شده است که لاستیک‌های سنگین وارداتی با ارز چهار هزار و 200 تومانی با قیمت‌های تعیین شده از طریق سامانه جامع تجارت یا حواله سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌ها به فروش برسد.
پس از راه‌اندازی این سامانه، افرادی که نیاز به لاستیک داشتند با مراجعه به سامانه جامع تجارت اطلاعات شخصی و خودروی خود را وارد و پس از راستی‌آزمایی متقاضی درخواست خود را در سامانه ارائه کرده و سالی یک جفت لاستیک تحویل بگیرند. اما این موضوع با مشکلاتی مواجه شد و افراد متقاضی به راحتی نمی‌توانستند کالای مورد نیاز را خریداری کنند. در همین رابطه رئیس ‌اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک بیان کرد: با وجود اینکه کمبودی در بازار تایر‌های سبک و سنگین وجود ندارد و بازار ‌اشباع است، اما کماکان دغدغه و مانع اصلی مصرف‌کنندگان عدم دسترسی به سامانه جامع تجارت است.
به گفته داوود سعادتی‌نژاد، براساس تصویب ستاد تنظیم بازار تمام متقاضیان خرید لاستیک سبک، سنگین، خودرو‌های صنعتی و کشاورزی باید در این سامانه ثبت‌نام کنند، اما بیشتر خریداران برای ثبت‌نام در این سامانه مشکل دارند و هم‌اکنون بیشتر لاستیک تولیدکنندگان در انبار‌ها دپو شده است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر به دلیل عدم دسترسی به سامانه بسیاری از تایر‌ها راهی انبار‌ها می‌شود و این مسئله موجب افزایش قیمت انواع تایر در بازار شده است.
این مسئول توضیح داد: در صورت رفع مشکلات زیرساختی سامانه و مدیریت و بروزرسانی سایت، وضعیت فروش لاستیک در تهران و شهرستان‌ها بسیار بهتر خواهد شد.
سعادتی‌نژاد معتقد است دولت پیش از تغییر نحوه توزیع لاستیک و الزام به ثبت‌نام در سامانه باید مشکلات سامانه جامع تجارت را برطرف کند تا تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان دچار مشکل نشوند.
وی همچنین به واردات لاستیک‌های خارجی‌اشاره و خاطر نشان کرد: پیش از این لاستیک خارجی با ارز دولتی وارد می‌شد، اما با توجه به اینکه هم‌اکنون لاستیک‌های خارجی با ارز نیمایی و آزاد وارد می‌شوند، بنابراین قیمت آن در بازار افزایش یافته است.
به گفته رئیس ‌اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک و روغن، با رفع مشکل واردات و نظارت بیشتر، رقابت در بازار تایر بیشتر خواهد شد در حالی که امروز به دلیل نبود شرایط برای واردات و مشکلات عرضه و نبود رقابت در بازار، قیمت برخی از انواع تایر‌ها افزایش یافته است.
کیهان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: