کد خبر: ۲۶۹۴۴۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۰۱ دی ۱۳۹۹ - 2020December 21
رهبر انقلاب:
رهبر انقلاب اسلامی نقش پرستاران در کمک روحی به بیمار را با چنین جملاتی توصیف کردند: «پرستار از نظر کمک روحی نیز با یک لبخند یا یک حرکت و سخن مهربانانه در واقع غمگسار و روحیه‌بخش بیمار است و این، یکی از ارزش‌های والای اسلامی است.»

شفاآنلاین>سلامت>روز گذشته رهبر معظم انقلاب به مناسبت میلاد حضرت زینب کبری سلام‌الله‌علی‌ها و روز پرستار، ضمن تبریک این روز به همه پرستاران، خواستار اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاران شده و بر لزوم استخدام نیروی تازه نفس برای جبران کمبود پرستار در کشور تأکید کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که طی ماه‌های گذشته بار‌ها از جامعه پزشکی و پرستاران به خاطر فداکاری و نقش آفرینی‌شان در بحران کرونا قدردانی کرده‌بودند، این‌بار نیز تأکید کردند، وضع پرستاران باید به‌گونه‌ای باشد که با خیال راحت به کار خود بپردازند و خانواده‌های آن‌ها هم نسبت به وضعیت آن‌ها خاطر جمع باشند. بر این اساس وزیر بهداشت هم در مراسم روز پرستار با اشاره به تعیین فوق‌العاده ویژه ۵۰ درصدی برای پرستاران، وعده داد امسال ۲۰ هزار پرستار با اولویت پرستاران شرکتی و قراردادی شاغل در بخش‌های کرونایی استخدام می‌شوند.

به گزارش شفاآنلاین:بر اساس استاندارد‌های جهانی، به ازای هر تخت بیمارستانی، حداقل ۵/ ۲ نفر پرستار باید وجود داشته‌باشد، در حالی که در کشور ما این عدد هنوز به یک هم نرسیده‌است؛ یعنی در میانگین کشوری، به ازای هر تخت بیمارستانی کمتر از یک پرستار و به‌صورت میانگین ۹/ ۰ نفر پرستار به ازای هر تخت بیمارستان داریم! در چنین شرایطی و در بحبوحه بحران کرونا این کمبود به شکل ویژه‌تری خود را نشان داد؛ چراکه همه‌گیری کرونا بار کاری پرستاران را چندین برابر افزایش داد و شرایط ویژه کار در بخش‌های کرونا، سختی کارشان را دو چندان کرد. به گفته محمد شریفی‌مقدم، دبیر کل خانه پرستار، وجود ۶ هزار پرستار در مرخصی استعلاجی و انصراف از کار هزاران پرستار دیگر، شیفت‌های شبانه‌روزی و بی‌وقفه آن‌ها را سنگین ساخته‌است. در حال حاضر بیش از ۶۰ پرستار به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند. همین کمبود پرستار و چالش مراقبت درست از بیماران کرونایی هم موجب افزایش مرگ و میر‌بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها شده‌است. از سوی دیگر پرستاران سال‌هاست که مطالبات دیگری هم دارند. قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که می‌تواند شکاف درآمدی بین پرستاران و پزشکان را کاهش دهد، ۱۴ سال است روی زمین مانده و بنا بر ادعای برخی مسئولان حوزه پرستاری نظیر شمس الدین شمسی رئیس شورای عالی نظام پرستاری به دلیل شیوع کرونا در کشور، اعمال جراحی غیراورژانسی در کشور کاهش یافت و درآمد‌های بیمارستانی کم شد و به دلیل اینکه کارانه پرستاران در ارتباط با درآمد‌های بیمارستانی است، مبلغ پرداختی به آن‌ها نیز کم شده‌است؛ کاهش میزان پرداختی به پرستاران در حالی رخ می‌دهد که نه‌تن‌ها کار پرستاران در دوران کرونا کم نشده‌است، بلکه حتی مضاعف نیز شده‌است.

وی معتقد است: «در شرایط کنونی به حدود ۱۰۰ هزار تا ۱۵۰ هزار پرستار دیگر نیاز داریم.»

تأکید رهبری بر ضرورت اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری

روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان زنده و تلویزیونی به مناسبت میلاد حضرت زینب کبری سلام‌الله‌علی‌ها و روز پرستار، ضمن تبریک این روز به همه پرستاران، پرستار را فرشته رحمت بیمار خواندند و گفتند: «پرستاران عزیز ما در دوران کرونایی و در شرایطی بسیار دشوارتر و پراضطراب‌تر از شرایط معمولی، کار بزرگی را به ثبت رساندند و صحنه‌ها و فعالیت‌هایی را به نمایش گذاشتند که حقیقتاً اعجاب‌انگیز است.»

رهبر انقلاب که پیش از این نیز بار‌ها کادر درمان و به طور خاص پرستاران را مورد تفقد خود قرار داده بودند، این بارهم با تسلیت به خانواده‌هایی که عزیزان پرستار خود را در شرایط کرونا از دست داده‌اند، نقش پرستار در بهبود جسمی و آرامش روحی بیمار را بی‌بدیل دانستند؛ چراکه در زمینه بهبود جسمی بیمار، پرستار شریک و مددکار پزشک است و هر چقدر هم که پزشک حاذق و توانا باشد، نبود پرستار ممکن است بهبود جسمی را با مشکل مواجه کند.

رهبر انقلاب اسلامی نقش پرستاران در کمک روحی به بیمار را با چنین جملاتی توصیف کردند: «پرستار از نظر کمک روحی نیز با یک لبخند یا یک حرکت و سخن مهربانانه در واقع غمگسار و روحیه‌بخش بیمار است و این، یکی از ارزش‌های والای اسلامی است.»

ایشان با اشاره به سخت‌تر و پراضطراب‌تر شدن کار پرستاران در دوران کرونا به دلیل احتمال ابتلا و خطر واگیری، مجاهدت پرستاران در این ایام را موجب عزیزتر و شرافتمندتر شدن آنان در چشم مردم دانستند.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه سخنان خود به وظایف و تکالیف مسئولان در قبال زحمات و از خودگذشتگی‌های پرستاران پرداختند و بر لزوم اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاران است که مدت‌ها قبل تصویب، اما هنوز اجرا نشده، تأکید کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به ضرورت استخدام پرستاران فرمودند: «من یک زمانی (مهر ۹۶) به مسئولان گفتم باید حدود ۳۰ هزار پرستار را استخدام کنید، ولی مشکلاتی داشتند و نشد، ولی باید این مسئله را با جدیت دنبال کنند. همچنین که باید با جدیت دنبال شود تا وضع پرستاران به‌گونه‌ای باشد که با خیال راحت به کار خود بپردازند و خانواده‌های آن‌ها هم نسبت به وضعیت آن‌ها خاطر جمع باشند.»

رابطه کمبود پرستار با مرگ بیماران کرونایی

سالانه ۳ هزار پرستار بازنشسته می‌شوند، در حالی که به گفته دبیرکل خانه پرستار چند سالی می‌شود، استخدام پرستاران به صفر رسیده‌است. به گفته شریفی‌مقدم در حالی که به صورت استاندارد به ازای هر هزار نفر سه پرستار وجود داشته‌باشد، در ایران تا پیش از گسترش کرونا، ۵/ ۱ پرستار وجود داشت که به دلایلی که شرح دادم این رقم به ۲/ ۱ و ۳/ ۱ رسیده‌است. حال در نظر بگیرند که خروج پرستاران از چرخه خدمات درمان، ۵ یا ۶ درصد بیشتر از گذشته شده‌است، اما فشار کار پرستاران چند ده برابر شده‌است. بنابراین هر چه تعداد پرستار بیشتر شود، مرگ بر اثر کرونا کاهش می‌یابد.

وی با تأکید بر اینکه کادر پرستاری نه مرخصی می‌رود و نه استراحت دارد، می‌افزاید: «به هم پیوستگی موج اول، دوم و سوم کرونا هم موجب شده‌است که پرستاران نتوانند جسم خود را بازیابی کنند تا خستگی آن‌ها را از پا درنیاورد. این خستگی زمانی که بر تهاجم کرونا می‌نشیند، سریع‌تر پرستار را از پا درمی‌آورد. از آن طرف هم وقتی می‌خواهند کارانه پرداخت کنند کمتر از ۱۰ درصد از آن به کادر پرستاری می‌رسد و هر پرستار به طور متوسط ۱۰ ماه معوقه دارد. در حالی که ۸۰ درصد بار کرونا روی دوش پرستار است؛ ۷۰ درصد از منابع پرداخت معوقات سهم پزشکان می‌شود.»

بر زمین ماندن ۱۴ ساله قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری

به گفته رئیس شورای عالی نظام پرستاری هم حدود ۱۰۰ هزار تا ۱۵۰ هزار پرستار کم داریم! وی می‌افزاید: «برای سال بعد، حدود ۳۰ هزار نیرو پیش بینی شده‌است که امیدواریم جذب این افراد صورت بگیرد البته استخدام‌هایی نیز در این مدت صورت گرفته‌است؛ تا آخر امسال قرار است نزدیک به ۲۲ هزار نفر در کل کادر بهداشت و درمان جذب شوند که حدود ۵۰ درصد از آن‌ها جامعه پرستاری خواهند بود، اما همچنان با کمبود شدید نیروی انسانی مواجهیم و با استاندارد‌های جهانی فاصله زیادی داریم.»

شمسی با بیان اینکه پرستاری که شب و روز بر بالین بیماران کار می‌کند نباید با کاهش پرداختی‌ها مواجه شود، می‌افزاید: «یکی از گله مندی‌های پرستاران، اجرا نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است؛ الان میزان درآمد پرستاران به دلیل شیوع کرونا کاهش یافته‌است؛ اگر پرستار بر اساس خدماتی که ارائه می‌دهد درآمد کسب کند با مشکل کمبود درآمد مواجه نمی‌شویم؛ قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری حدود ۱۴ سال پیش مصوب شده و با اجرای این قانون تبعیض بین نحوه پرداختی به پزشکان و پرستاران از میان می‌رود.»

وعده نمکی برای استخدام ۲۰ هزار پرستار

سعید نمکی، وزیر بهداشت در مراسم گرامیداشت روز پرستار، با تقدیر از فداکاری و زحمات پرستاران در ماه‌های گذشته، وعده داد وزارت بهداشت برای سال جدید پرستار استخدام می‌کند. وی درباره این استخدام‌ها اینگونه توضیح داد: «امسال ۲۰هزار مورد استخدام در جامعه پرستاری را داریم که بعد از سال‌های بعد از انقلاب اولین‌بار در کشور چنین اقدامی را انجام می‌دهیم و اولویت‌مان هم با پرستارانی است که به عنوان شرکتی و قراردادی در مجموعه‌های وزارت بهداشت زحمت می‌کشیدند و با اولویت پرستارانی که در بخش‌های کرونا زحمت می‌کشیدند، اما باز هم می‌دانیم که کافی نیست و امیدواریم بتوانیم قدم‌هایی را برای قدردانی مادی و معنوی از این قشر عزیز برداریم.»

نمکی با اشاره به مضیقه‌های مالی شدید و تحریم‌ها در سالی که گذشت، تصریح کرد: «ما در این سال سخت تلاش کردیم، بیشترین افزایش سنواتی را برای پرسنل بهداشت و درمان کشور رقم بزنیم. در حالی که چنین پدیده‌ای را در تاریخ سال‌های گذشته و افزایشی در این سطح را برای حقوق و مزایای این افراد نداشتیم؛ به طوری که نسبت به آخرین ماه سال ۱۳۹۸، حدود صددرصد افزایش یافت که بار مالی سنگینی هم تحمیل کرد.»

وی افزود: «برای جامعه شریف پرستاری هم از امروز ۵۰ درصد فوق‌العاده ویژه را در احکام لحاظ خواهیم کرد. در عین حال به معاونین توسعه، درمان و پرستاری ابلاغ کردم که برای پرستاران علاوه بر کارانه از ابتدای سال برای عزیزانی که در بخش‌های کرونا کار می‌کردند، فوق‌العاده ویژه دیگری را به عنوان سختی کار لحاظ کنیم که گرچه رقم‌ها بالا نیست، اما در وسع خودمان بتوانیم سمبلی از قدرشناسی خودمان را خدمت این عزیزان اعلام کنیم.»

ادامه روند سر به زیری کرونا

با همراهی مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی روند سر به زیری کرونا همچنان ادامه دارد و مجالی فراهم آمده تا کادر درمان هم نفسی بکشند. طی ۲۴ ساعت منتهی به آخرین روز پاییز، ۶ هزار و ۳۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۸۰۵ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۱۵۸ هزار و ۳۸۴ نفر رسید. متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۷۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۵۳ هزار و ۶۲۵ نفر رسید. خوشبختانه تا کنون ۸۸۵ هزار و ۵۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۵هزارو۵۶۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. ۷ میلیون و ۴۶ هزار و ۴۴۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل‌ها، ۲۰۵ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۲۴۳ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.روزنامه جوان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: