مصطفی معین گفت: در راهبردهای جهانی که برای کشورها تعریف شده، ایجاد هماهنگی و انسجام بین دستگاههای مختلف باید در حداکثر خود باشد، از همه ظرفیتهای علمی، اجتماعی، منابع مالی و اجرائی در بخشهای دولتی، خصوصی و بویژه نهادهای مدنی و غیر دولتی استفاده شده تا بحران مهار و کنترل شود.
شفاآنلاین>سلامت>رئیس شورای عالی نظام پزشکی با انتقاد از اینکه علیرغم گذشت حدود یکسال از همه گیری کرونا، هنوز برنامه ملی و جامعی برای کنترل پاندمی کووید۱۹ نداریم، گفت: «باید انسجام و هماهنگی بین دستگاههای مختلف به حداکثر برسد تا بتوان با استفاده از تمامی ظرفیتهای ملی بحران را مدیریت کرد.»
به گزارش
شفاآنلاین:مصطفی معین در چهل و چهارمین جلسه شورای عالی سازمان نظام پزشکی با انتقاد از اینکه علیرغم گذشت حدود یکسال از شروع اپیدمی کرونا در کشور هنوز برنامه جامع و ملی برای کنترل پاندمی
کووید19 نداریم، گفت: «در راهبردهای جهانی که برای کشورها تعریف شده، ایجاد هماهنگی و انسجام بین دستگاههای مختلف باید در حداکثر خود باشد، از همه ظرفیتهای علمی، اجتماعی، منابع مالی و اجرائی در بخشهای دولتی، خصوصی و بویژه نهادهای مدنی و غیر دولتی استفاده شده تا بحران مهار و کنترل شود.»
وی افزود: «جایگاه NGOها، خیریهها و سایر نهادهای مردمی در کنترل و مدیریت پاندمی کووید19 معلوم نیست و به همین دلایل هنوز دولت به دلیل عدم کمک گرفتن از آن نهادهای مدنی نتوانسته با اطلاع رسانی شفاف و آموزشهای عمومی، اعتماد مردم و مشارکت آنها را در این شرایط بحرانی داشته باشد، طبق آمار ارائه شده بیش از ۵۰ درصد افراد جامعه زیر خط فقر بوده و نیازمند حمایت ویژه هستند، سالمندان، زنان و کودکان، افراد دچار بیماری زمینهای و اقشار آسیبپذیر و زیر خط فقر باید در برنامه ملی مقابله با کووید۱۹ با اولویت ویژه دیده شوند.»
رئیس شورای عالی نظام پزشکی با تاکید بر اینکه بیشترین تلفات این بیماری در گروههای محروم اقتصادی و آسیب پذیر دیده میشود، ادامه داد: «نیازمند اطلاعرسانی شفاف، آموزشهای بهداشتی و نه بدآموزی و ترویج شبه علم از سوی رسانه ملی هستیم، انجام مداخلات سریع، فوری و قاطع بهداشتی از سوی وزارت بهداشت و دولت ضروری است، نباید فرصتهای طلایی را در روزها و هفتههای اول ورود ویروس به کشور از دست میدادیم و اکنون نیز با استفاده از تجربه کشورهای موفق در کنترل کرونا، سیاستها و برنامههای خود را اصلاح کنیم.»
معین به عنوان نمونه به آمار رسمی اعلام شده توسط سازمان جهانی بهداشت و بررسیهایی که انجام شده اشاره کرد و گفت: «میزان تلفات ایران در مقایسه با کشور همجواری مانند ترکیه که از نظر جمعیت، شرایط فرهنگی و اجتماعی و تعداد مبتلایان به کووید۱۹ با ایران قابل مقایسه است، حدود 60 هزار نفر اما تعدادتلفات در ترکیه حدود 15 هزار نفر است یعنی یک چهارم تلفات انسانی ایران؛ همچنین تعداد تستهای غربالگری تشخیصی انجام شده در ترکیه ۲۰ میلیون واحد بوده ولی در ایران تنها ۶ میلیون تست انجام شده است که میتواند نشان از نداشتن برنامه علمی، کم همتی و کم اهمیت دادن به جان و سلامت ملت داشته باشد.»
وی اظهار کرد: «سازمان نظام پزشکی همزمان نماینده جامعه پزشکی و نیز دفاع از سلامت مردم است و در این شرایط تراژیک و قربانی شدن مردم و کادرهای پزشکی نباید فقط به کارهای خرد و روزمره بپردازد؛ چون ما به عنوان شورای عالی سازمان، یک نهاد فکری و سیاستگذاری هستیم، قبل از آنکه یک نهاد اجرایی باشیم.»
رئیس شورای عالی نظام پزشکی ادامه داد: «باشعار و وعده دادن، عدم شفافیت، عدم مشورت با نظام پزشکی و پاسخگوی مسئولیتهای قانونی نبودن مسائل حل نمیشود. موثرترین و قاطعانهترین راه ایجاد ایمنی جمعی انجام واکسیناسیون بموقع است که باید عزم را جزم کرد و نسبت به خریداری هر چه سریعتر واکسن کرونا برای پوشش ایمنی مردم بویژه گروههای در معرض خطر اقدامات لازم از سوی مسئولان انجام شود، در کشورهای جنوبی ایران واکسیناسیون را در سطح فراگیر آغاز کردهاند و اینگونه نیست که ایران علیرغم تحریمها نتواند با تخصیص اعتبار لازم از کشورهایی مانند چین، هند و یا روسیه آن را تهیه کند.»
معین با تاکید بر اینکه شخصاً مدافع ساخت واکسن داخلی هستم اما تا رسیدن به نتیجه مد نظر ماهها فاصله داریم، تصریح کرد: «کشور آنقدر فقیر نیست که نتواند واکسن کرونا را خریداری نموده و نسبت به واکسیناسیون در حد فراگیر اقدام کند، شفافیت و تدبیر لازم در شرایط بحرانی کرونا مشاهده نمیشود در حالی که باید صادقانه با مردم گفتوگو شده و در جریان امور قرار گیرند.»
وی در خصوص هزینههای سربار ناشی از اقلام حفاظتی کرونا افزود: «شورای عالی نظام پزشکی در این زمینه کار کارشناسی انجام داده و دریافت آن به منزله تعرفه نیست و عدم اجرای آن به سلامت پزشک و بیمار آسیب وارد میکند. لذا ضروری است که سازمان نظام پزشکی با برخورد حقوقی قوی موضوع را پیگیری و آن را تفهیم نماید.»
رئیس شورای عالی نظام پزشکی در خصوص ایراداتی که به برنامههای بازآموزی از سوی اعضا وارد شد، تاکید کرد: «باید به انتقادات پاسخ داده شده و با کار کارشناسی مسائل حل و فصل شود. برای این امر موضوع در دستور کار هیات رئیسه قرار گیرد و با حضور مسئولان ذیربط وزارت بهداشت اصلاحات لازم در این زمینه انجام شود، بطوری که بوروکراسی و سختگیری در این مورد نباشد اما آزمونهای بازآموزی هم نباید صوری و تشریفاتی باشد و اگر بوروکراسیهای بیموردی وجود دارد؛ نسبت به رفع آن اقدام شود.»
معین همچنین در خصوص تعرفههای خدمات تشخیصی و درمانی تاکید نمود: «تازمانی که ناهماهنگی بین نوع نگاه در جامعه پزشکی و وزارت بهداشت به عنوان دستگاه اجرایی وجود داشته باشد؛ این معضل ادامه دارد، باید بین نظام پزشکی و وزارت بهداشت در جهت دفاع از حقوق جامعه پزشکی و سلامت مردم هماهنگی باشد تا بتوانند پاسخگوی مسئولیتهای خود باشند، عجیب است که وزیر بهداشت تعرفه پزشکان طب سنتی-ایرانی و اسلامی را به شورایعالی بیمه سلامت میبرد و آن را به تصویب میرساند ولی نسبت به خواستههای کادر درمانی در این زمینه بیتفاوتی وجود دارد! اصولاً باید تلاشها در این جهت باشد که حداقل اختیار تعرفه گذاری بخش خصوصی به سازمان نظام پزشکی بازگردد، هدف نهایی تامین سلامت جامعه با دفاع از حقوق بیماران و جامعه پزشکی در کنار یکدیگر است.»
وی ضمن گلایه از عدم تشکیل منظم کمیسیون ملی تعیین صلاحیتهای حرفهای گروه پزشکی و وابسته و کمسیون معین آن افزود: «تعدادمتقاضیان زیاد است و عدم تشکیل به موقع این کمیسیونها نارضایتی عمومی ایجاد کرده و حقوق برخی افراد در حال ضایع شدن است.»
رئیس شورای عالی نظام پزشکی به سایر مشکلات مبتلا به حوزه سلامت از جمله نسخه الکترونیک، مالیاتها، تراکنشهای بانکی پزشکان، عوارض شهرداریها و اعتراض دستیاران به جلو انداختن آزمون دستیاری در اسفند ماه اشاره کرد و ادامه پیگیری و رفع آنها از سوی مسئولان محترم سازمان با هماهنگی وزارت بهداشت را ضروری و مهم دانست.
محمدرضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی نیز با ابراز خوشحالی از این که رای دیوان عدالت اداری به نفع سازمان مختومه شد، گفت: «سایر مشکلات همکاران در خصوص تعرفهها و هزینههای سربار ناشی از اقلام حفاظتی کرونا در حال پیگیری است و باید مشخص شود که هزینه تامین اقلام حفاظتی یا در مورد همکاران دندانپزشک هزینههای مواد، تجهیزات، منشی و تکنسین باید از کجا تامین شود، وقتی تورم در همه اقلام وجود دارد چگونه آن را در حوزه پزشکی نادیده میگیرند و همکاران ما چه کاری باید انجام دهند تا از پس این هزینههای سنگین برآیند؟»
وی با تاکید بر اینکه تابآوری جامعه پزشکی حدی دارد، افزود: «زیرمیزی، افت کیفیت خدمات و... از جمله عواقب در نظر نگرفتن شرایط تورم در حوزه پزشکی است و سازمان نظام پزشکی نیز در حال پیگیری این مسائل است، برنامههای بازآموزی، آزمون دستیاری، کاربری مطبها و تهیه واکسن کرونا که بطور مستقیم یا از طریق سازمان جهانی بهداشت به دولتها فروخته میشود از سوی نظام پزشکی در حال پیگیری است تا بلکه بتوان در زمینه واکسن از طریق بخش خصوصی برای جامعه پزشکی اقدام نمود.»
رئیس کل سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد: «افرادی را در جامعه پزشکی داریم که سالها زحمت کشیده و عمر خود را برای خدمت به بیماران در حوزه سلامت صرف نمودند و حال که شورای عالی، هزینه اقلام حفاظتی کرونا را اعلام نموده و بالای 80 درصد از همکاران نیز آن را دریافت نمیکنند، نباید مورد هجمه قرار گیرند و همدلیها باید دو طرفه باشد.»
سایر اعضای شورای عالی نظام پزشکی به بیان نقطه نظرات و مشکلات مبتلا به همکاران خود پرداختند که اهم آنها به شرح ذیل است:
1. افزایش هزینه مواد و تجهیزات مصرفی در حوزه دندانپزشکی و فشار ناشی از تورم که مطبهای دندانپزشکی را به سمت تعطیلی سوق داده است.
2. پاسخگویی به ۷۰ درصد سوالات آزمونهای بازآموزی پزشکان که از سوی وزارت بهداشت برگزار میشود و این امر سبب شده تا خیلی از همکاران علیرغم شرکت در برنامههای بازآموزی موفق به کسب امتیاز لازم بدلیل عدم پاسخگویی به ۷۰ درصد سوالات نشوند.
3.بازگرداندن اختیار تعرفه گذاری به سازمان نظام پزشکی
4. خدمات مامایی تحت پوشش بیمه قرار گیرد و ماماها نیز در سامانه نسخه الکترونیک ثبت نام کنند و این که بیمار یکبار به ماما مراجعه نموده و برای تایید نسخه و دریافت خدمات لازم نیازمند تاییدیه متخصص زنان باشد، اجحاف در حق بیمار است.
5. لحاظ نشدن فیزیوتراپیستها در دستورالعمل سختی کار کرونا بطوری که حتی پرسنل پذیرش و صندوق در این دستورالعمل دیده شدهاند اما فیزیوتراپیستی که باید فیزیوتراپی تنفسی به بیمار ارائه دهد در ابلاغیه وزارت بهداشت نادیده گرفته شده و باید منشا این بیعدالتی و تبعیض مشخص شود.
6. طبق کار کارشناسی شورای عالی نظام پزشکی دریافت هزینههای اقلام حفاظتی کرونا جزو تعرفه نیست و نباید همکاران از سوی تعزیرات مورد جریمه قرار گیرند.
7. اقدام به موقع مسئولان برای تهیه واکسن کرونا به منظور کنترل اپیدمی و از دست ندادن فرصتها.
8. استفاده از پتانسیلبخش خصوصی در تهیه واکسن کرونا و نیز مدیریت و کنترل پاندمی کووید۱۹.
9. حل و فصل معضل دانش آموختگان PHD ژنتیک و اجرای مصوبات در چارچوب قوانین. مقرر شد موضوع به کمیته کارشناسی مصوب قبلی شورایعالی ارجاع شود و نتیجه آن به کمسیونملی تعیین صلاحیت حرفهای جهت تصمیم گیری نهائی محول شود.
10. اعطای شماره نظام پزشکی به PHDهای علوم پایه خلاف مقررات است و طبق ماده ۴ فصل سوم قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی مصوب سال ۸۳ افرادی میتوانند عضو سازمان نظام پزشکی بوده و شماره نظام دریافت نمایند که دکترای حرفهای پزشکی، دندانپزشکی، دکترای حرفهای علوم آزمایشگاهی داشته یا لیسانسیه پروانه دار باشند.
11. معذوریت از اعطای شماره نظام به رشتههای غیرمرتبط که از صلاحیت بالینی کافی برای خدمت رسانی به بیماران برخوردار نیستند.
12. مشخص شدن حیطه وظایف شغلی هر رشته و مرتبط بودن مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد PHDها برای دریافت شماره نظام پزشکی.
13. در خصوص تفکیک نظام پزشکی تهران بزرگ، نقطه نظرات هیات رئیسه مجمع عمومی سازمان نیز اخذ شود.
به گزارش سامان نظام پزشکی جمعبندی معین رئیس شورایعالی نظام پزشکی این بود که موضوع به کمسیون مربوطه شورایعالی ارجاع و نتیجه در جلسه بعدی شورایعالی مطرح شود.سپید