کد خبر: ۲۶۹۴۱
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۵ - ۱۲ تير ۱۳۹۳ - 2014July 03
شفا آنلاين-در حالي كه مشكلات بهاري و پاييزي به صورت علامت‌هاي كلاسيك آلرژي مثل خارش و اشك‌ريزش چشم، آبريزش بيني و عطسه‌هاي فراوان براي ما عرض اندام مي‌كنند، آلرژن‌هاي فصل تابستان بيشتر خودشان را به صورت گرفتگي بيني و تجمع مخاط در بيني و گلو نشان مي‌دهند.
به گزارش شفا آنلاين،علت اين تفاوت‌ها آن است كه آلرژن‌ها (مواد حساسيت زا) از فصلي به فصل ديگر تغيير مي‌كنند. اين آلرژن‌ها حتي در زمان‌هاي مختلف بهار هم با يكديگر متفاوت هستند.

 آلرژن‌هاي ابتداي فصل بهار، مثل گرده‌هاي درختان غان، صنوبر، گردو، چنار، بلوط و زبان گنجشك، علائمي مثل خارش و اشك ريزش چشم، آبريزش بيني و همچنين علائم مشابه تب يونجه را ايجاد مي‌كنند. اما آلرژن‌هاي آخر بهار معمولا گرده‌هاي گياهاني مثل برمودا، تيموتي، بالا قرمز و برخي گياهان ديگر هستند و علائم متفاوتي دارند. با شروع تابستان و فصل گرما، بخش زيادي از پوشش گياهي زمين مي‌ميرند. اين كاهش پوشش گياهي و افزايش رطوبت هوا محيط خوبي را براي رشد قارچ‌ها فراهم مي‌كند. مخصوصا آن قارچ‌هايي كه از برگ‌ها و گياهان مرده تغذيه مي‌كنند. در اوايل ماه مرداد، اين گرده‌ها و آلرژن‌ها به حداكثر ميزان خود مي‌رسند. 
 
تشخيص آلرژي تابستانه

با مراجعه به پزشك، پزشك علائم و سابقه بيماري‌هاي آلرژيكي تان را از شما مي‌پرسد و بر اساس توضيحات شما، يك راه درماني مناسب را انتخاب مي‌كند. در برخي موارد پزشك نياز مي‌بيند كه شما را به پزشك متخصص آسم و آلرژي ارجاع دهد. در اين موارد آزمايشات دقيق تشخيصي انجام مي‌شود تا تركيبات و محرك‌هايي كه براي فرد ايجاد آلرژي مي‌كنند پيدا شوند. اين آزمايش‌ها فوق العاده دقيق هستند و تمام آلرژن‌ها و محرك‌ها را تك به تك تعيين مي‌كنند. 
 
علائم آلرژي‌هاي تابستانه
 
از شايع‌ترين علائم آلرژي تابستان مي‌توان به موارد زير اشاره كرد: آبريزش بيني، اشك ريزش چشم‌ها، عطسه، سرفه، خارش چشم‌ها و بيني، گودي و تيرگي زير چشم‌ها. واكنش‌هاي آلرژيكي به حشرات معمولا باعث ايجاد علائم خفيف مي‌شود، مثل خارش و التهاب موضعي. اما در درصد كمي از افراد ممكن است علائم جدي ديده شود، مثل التهاب زبان، گلو درد، لرز، تهوع و حتي تب. فراموش نكنيد كه در صورت بروز اين علائم مراجعه به پزشك ضروري خواهد بود. 
 
اما سرماخوردگي‌هاي تابستانه
 
يكي ديگر از مشكلات شايع در تابستان سرماخوردگي‌هاي تابستانه است. بر خلاف ساير سرماخوردگي‌هایي كه سرماي زمستان و پاييز منجر به آن مي‌شود يا پاي عفونت ويروسي در ميان است، سرماخوردگي تابستانه نتيجه واكنش‌هاي آلرژيكي است و از گرده‌ها و ذرات معلق در هوا ناشي مي‌شود كه با ورود به مجاري بيني و تحريك مخاط بيني، باعث التهاب مي‌شوند و نتيجه چيزي نيست جز رينيت آلرژيك.  رينيت آلرژيك يك بيماري شايع است. اگر اين آلرژي در حد يك مزاحم كوتاه مدت باشد، مي‌شود با آن كنار آمد. اما خيلي وقت‌ها، شرايط جدا آزاردهنده و غير قابل تحمل خواهد بود.

 رينيت آلرژيك مزمن كيفيت زندگي را تحت تاثير قرار مي‌دهد و معمولا افراد را مجبور مي‌كند تا به پزشك مراجعه كنند. بد نيست بدانيد علائمي هم هستند كه نشان‌دهنده آلرژي‌اند و شما هيچوقت به آنها مشكوك نمي‌شويد. براي ابتلاي به آلرژي حتما لازم نيست آبريزش بيني يا اشك ريزش چشمي داشته باشيد.

 اگر شما از هر يك از علائم زير رنج مي‌بريد ممكن است راه خلاصي از آنها مراجعه به پزشك و درمان‌هاي آلرژيكي باشد. اين علائم عبارتند از: سردرد‌هاي مكرر، مخصوصا سردرد‌هايي كه اطراف بيني و پيشاني را تحت تاثير قرار مي‌دهند. نفس كشيدن از راه دهان - احساس گرفتگي بيني، بدون وجود انسداد واقعي و وجود چيزي در مجاري بيني - احساس گرفتگي گوش‌ها و تغيير صداها، خارش و گرفتگي گلو و اختلالات خواب. اما خوشبختانه با پيشرفت علم پزشكي و وجود انواع جديدي از داروهاي آنتي هيستامين و دكونژستان‌ها، آلرژي قدرت حكومت كمتري بر افراد دارد. اما از آنجايي كه انواع مختلف اين داروها براي انواع مختلفي از آلرژي‌ها موثر و مناسب است، بهترين راه خلاصي از اين مشكلات مراجعه به پزشك و بررسي نوع آلرژي خواهد بود.

 در اينجا راهكارهايي را به شما مي‌گوييم كه با كمك آنها مي‌توانيد مواجهه با آلرژن‌ها را كاهش دهيد: مواقعي كه ميزان گرده‌هاي معلق در هوا زياد است بهتر است در خانه بمانيد و درب و پنجره‌ها را باز نگذاريد، مثل زمان وزيدن باد. بهتر است خانه و اتاق شما داراي تهويه هواي مناسب باشد.  خانه را خوب گردگيري كنيد. اين كار را زود به زود انجام داده و از ماسك مناسب استفاده كنيد.  ملافه‌ها را با آب گرم براي از بين بردن غبار و ساير مواد حساسيت زا بشوييد.


 اگر در روزهايي كه ميزان گرده‌هاي هوا بالا است از منزل بيرون مي‌رويد، بعد از بازگشت، لباس‌هاي خود را با آب گرم بشوييد تا آلرژن‌ها وگرده‌هاي آنها شسته شود. زماني كه از مكان‌هاي پر گل و گياه مخصوصا چمنزار‌ها عبور مي‌كنيد، از ماسك مناسب استفاده كنيد. مخصوصا در روزهاي بسيار گرم توجه داشته باشيد، رطوبت اتاق شما بالا نباشد.

آرمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: