کد خبر: ۲۶۹۳۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۵ - ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - 2020December 19
کووید_۱۹ این بخت را دارد که در سایه آن، بشر دنیایی بسازد که در آن به همه واکسن‌های اساسی، دسترسی داشته باشند.
شفاآنلاین>سلامت>با داغ شدن موضوع واکسن کرونا و نزدیک شدن به تجریه جهانی آن، حالا این موضوع در بسیاری از رسانه‌های دنیا مطرح شده است که کشورهای فقیر امکان استفاده از این واکسن را ندارند.

به گزارش شفاآنلاین: آلبرت کوچویی، گوینده پیشکسوت رادیو هر روز با مرور تیترها و سرفصل‌های رسانه‌های جهان، مهمترین اخبار دنیا را روایت می‌کند. از مهمترین اخباری که او امروز (۲۹ آذر ماه) به آنها پرداخته،  انسان‌هایی است که در سرتاسر جهان به دلیل فقر و بحران‌های اقتصادی، امکان استفاده از واکسن کرونا را ندارند. 

_ هفتاد سال میان آمریکا و چین جنگ و مقابله است. هفتاد سال پیش در چنین ماهی، مائو زدونگ با ارتش روستای خود، شکست سختی بر ارتش آمریکا وارد آورد. ۳۵۰ هزار تفنگدار و سرباز آمریکایی و متحد آن، کره‌ای‌ها را از کره شمالی راند. کره، دوپاره شده ماند. جنگ چین با آمریکا سه سال پس از آن تداوم داشت و از نظر فنی، هنوز هم ادامه دارد. سربازان چینی آن روز، در سرمای منفی ۳۰ درجه با لباس کتانی و کفش پارچه‌ای جنگیدند. آمریکا درس‌های بسیار برای آموختن از این درگیری با چین دارد. به همین خاطر هم نشریه «اکنومیست»، کاریکاتوری منتشر کرده است که در آن عمو سام و اژدهای سرخ، پشت به پشت هم ایستاده‌اند و کتاب‌های شناخت هم را در دست دارند و زیر چشمی مراقب هم هستند.

_ کووید_۱۹ این بخت را دارد که در سایه آن، بشر دنیایی بسازد که در آن به همه واکسن‌های اساسی، دسترسی داشته باشند. بیماری‌های اجتناب ناپذیری است که هنوز به سبب در دسترس نبودن واکسن، برای بسیاری از آدم‌های روی زمین، یک مصیبت محسوب می‌شوند. تلاش‌ها برای متوقف ساختن ویروس کرونا می‌تواند خلاء عدم دسترسی به واکسن‌ها را پر کند. دست‌کم ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار انسان در کشورهای فقیر وجود دارند که بدون کمک جهانی به‌دشواری می‌توانند، به واکسن کووید _۱۹ دست پیدا کنند. جهان دارد می کوشد، این نبود را جبران کند؛ هم‌اکنون بزرگ‌ترین چالش هند این است که چگونه بیش از یک میلیارد هندی را واکسینه کند.


_ در سال ۲۰۲۰ با وجود مرگ و میر حاصل از همه‌گیری ویروس کرونا و بحران اقتصادی، بیشتر کشورها به بازسازی خود پرداختند و از سوی دیگر نیز برخی از کشورهای بدترین روزهایشان را تجربه کردند؛ اما در زلاندنو، زندگی در سال ۲۰۲۰ بهتر از ۲۰۱۹ بود. حقیقتی که شاید کمتر آدمی آن را می‌پذیرد. در کشوری که فقط یکصد مورد ابتلا به کرونا دیده شد و «جاسیندا آردرن» مرزها را بست و کشور را به مدد ۵ میلیون جمعیتش به قرنطینه برد. کرونا در آنجا فقط ۲۵ قربانی داشت و زندگی کم و بیش در زلاندنو، به حالت عادی بازگشته است. نشریه «اکونومیست» زلاندنو را کشور سال انتخاب کرد؛ سرزمینی پیشرو با مردمانی خواستار دموکراسی.

*از حاشیه خبرها:

سیگنال یا نشانه‌ای یا صدایی که به نظر می‌آید از نزدیک‌ترین ستاره به خورشید باشد؛ این همان موضوعی است که پژوهشگران فضایی را تشنه دانستن کرده است. سیگنال‌های بیگانگان در فضا، از ستاره قنطورس می‌آید. پروکسیما سنتاییوری «پرتوی باریک» از یک موج رادیویی. ستاره‌شناسان در جست‌وجوی یافتن زندگی بیگانگان در فضایند. پرتوی باریک که  پس از ۳۰ ساعت نظاره بر آسمان، به دست آمد. با فرکانس ۹۸۰ میل هرتس که از یک سیاره می‌آید. دانشمندان می‌گویند، اگر این نشانه‌ای از زندگی هوشمند بیگانگان باشد، نخستین صدایی خواهد بود که از ۴۰۰ میلیارد ستاره می‌آید.
 
دانشمندان می‌گویند، نظریه زندگی بیگانگان در فضا قابل درک است. این سیگنال‌های رازآلود، شاید حرف‌هایی برای شنیدن داشته باشند. با این همه دانشمندان می‌گویند، آن بالا، ساکت است. آنها قادر به شنیدن سیگنال‌هایی که خبر از زندگی بیگانگان بدهند، نیستند. اما پرسش بزرگ این است: اگر موجی و نشانه‌ای از بیگانگان باشد، چگونه می‌توان به آنها پاسخ داد؟ از سوی دیگر وجود آب در برخی از سیاره‌ها در فضا، در فراسیاره‌های خورشید می‌تواند نشانه‌ای از وجود زندگی باشد. از دنیاهای قابل سکونت برای آینده شاید از ماه سیاره مشتری است که شرایط وجود زندگی را دارد.
برچسب ها: اخبار ، روزنامه ، کرونا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: