کد خبر: ۲۶۹۲۲۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - 2020December 16
کار کردن در یک مرکز بهداشتی بدون آب و خدمات بهداشتی همانند کار کردن پرستاران و پزشکان بدون تجهیزات حفاظت شخصی است.
شفاآنلاین>سلامت>سازمان بهداشت جهانی هشدار داد یک‌چهارم مراکز بهداشتی- درمانی در جهان فاقد آب هستند؛ امری که به خطر شیوع کرونا دامن زده و کادر درمان و بیماران را در معرض بیشتر ابتلا به کووید ۱۹ قرار می‌دهد.
به گزارش شفاآنلاین:سازمان بهداشت جهانی (WHO) و صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) در گزارشی مشترک بر اساس داده‌های ۱۶۵ کشور اعلام کردند نزدیک به ۸/۱
میلیارد نفر در جهان به مراکز بهداشتی – درمانی بدون خدمات اولیه آب مراجعه و یا در این مراکز درمانی کار می‌کنند.
تدروس آدهانوم مدیرکل سازمانی بهداشت جهانی با اشاره به اینکه تامین آب و فراهم ساختن زیرساخت‌ها و ملزومات بهداشتی در مراکز درمانی برای مقابله با کووید ۱۹ اساسی و ضروری تلقی می‌شود، تاکید کرد که کار کردن در یک مرکز بهداشتی بدون آب و خدمات بهداشتی همانند کار کردن پرستاران و پزشکان بدون تجهیزات حفاظت شخصی است.
سازمان بهداشت جهانی افزود: نسبت ابتلای متخصصان مراقبت‌های بهداشتی به کووید ۱۹ بسیار بیشتر از بقیه افراد جامعه است آنها
کمتر از۳ % از جمعیت را تشکیل می‌دهند، اما ۱۴ درصد از موارد ثبت شده به کووید ۱۹ در سراسر جهان را شامل می‌شوند.
هنریتا فور مدیرکل یونیسف نیز خاطرنشان کرد: اعزام متخصصان بهداشت و افراد نیازمند به معالجه به مراکز بهداشتی – درمانی فاقد آب سالم، سرویس بهداشتی و یا حتی صابون، زندگی آنها را به خطر می‌اندازد.
بر اساس گزارش ارائه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی و یونیسف، یک‌چهارم مراکز بهداشتی – درمانی در جهان فاقد سیستم تامین آب آشامیدنی، یک‌سوم آنها فاقد زیرساخت‌های ارائه خدمات بهداشتی به ویژه شست و شوی دست‌ها، یک دهم آنها فاقد دسترسی به سرویس‌های بهداشتی و یک سوم آنها فاقد ابزارهای دفن زباله‌های خود به شیوه بهداشتی هستند.
در ادامه این گزارش آمده است که در ۴۷ کشور کم توسعه یافته، وضعیت به مراتب وخیم‌تر گزارش شده چرا که نیمی از مراکز بهداشتی – درمانی در جهان فاقد سیستم تامین آب آشامیدنی، یک‌چهارم آنها فاقد تجهیزات بهداشتی به ویژه شست و شوی دست‌ها، سه‌پنجم آنها فاقد دسترسی به سرویس‌های بهداشتی و خدمات بهداشتی اولیه هستند.
در این گزارش تصریح شده است که سرانه راه‌اندازی تاسیسات بهداشتی و تامین آب در ۴۷ کشور کم توسعه یافته، یک دلار آمریکا و به طور متوسط ‌هر سال سرانه بهره‌برداری و نگهداری این تاسیسات و تجهیزات بهداشتی نیز یک پنجم یک دلار خواهد بود.
این در حالی است که ایران به عنوان یکی از مناطق بسیار حساس در منابع آبی تلقی می‌شود و ازجمله کشورهایی با ذخایر آبی آسیب‌پذیر است.
آمار‌ها حاکی از آن است که بیش از ۹۰ درصد جمعیت و تولید ناخالص داخلی ایران در مناطقی قرار دارد که مصرف (هدررفت) آب در آنجا زیاد بوده و برداشت‌های بیش از حد پایداری آب را مورد تهدید قرار داده است.
از سویی در ۵۰ سال گذشته جمعیت ایران چهار برابر شده که فشار بر منابع آبی را افزایش داده است.
جمعیت ایران از زیر ۱۰ میلیون نفر در شروع قرن نوزدهم به ۷۹ میلیون نفر در سال ۲۰۱۵ افزایش پیدا کرده است. به طور مشابه، جمعیت شهری از ۳/۷ میلیون نفر به ۵۸ میلیون نفر در طی دوره مشابه افزایش پیدا کرده است. امروزه
۵/۷۳ درصد از جمعیت ایران در مناطق شهری زندگی می‌کنند(بانک جهانی، ۲۰۱۵). هشت شهر از شهرهای ایرانی دارای جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر هستند که این روند نیاز به آب اضافی در مناطق شهری برای شست و شو و غذا را نمایان می‌سازد.
از سویی آمار‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۲۵ درصد آب مصرف شده غیرپایدار است. به عبارتی ۲۵ درصد از کل آب رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و آبخوان‌ها که مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیش از مقداری است که می‌تواند توسط چرخه هیدرولوژیکی دوباره پر شود. در حال حاضر ایران بالاترین میزان مصرف و تخلیه آب­های زیر زمینی را در بین کشورهای جهان دارا است. پیش‌بینی شده است که در برخی موارد ۵۵ درصد از کل تقاضای آب توسط آب‌های زیر زمینی تامین می‌شود. این شرایط منجر به تخلیه آب‌های زیرزمینی، آسیب برگشت‌ناپذیر به اکوسیستم آبزی و نواحی آبهای سطحی می‌شود (مثل خشک شدن دریاچه ارومیه).
همچنین استفاده تهاجمی از آب‌های زیرزمینی منجر به کاهش میزان آب‌ها، تخریب زمین و کاهش کیفیت آب شده است.
لازم به ذکر است اکثر ایرانیان دسترسی به آب و بهداشت دارند، اما کیفیت دسترسی و سطح خدمات در کشور متفاوت است.
به گزارش اندیشکده تدبیر آب ایران به نقل از بانک جهانی، بیش از ۹۶ درصد از ایرانی‌ها به منابع آب شیرین و نیز ۹۰ درصد به بهداشت و درمان دسترسی دارند که مطابق با سایر کشورهای منطقه است. با این وجود منابع آبی، به طور عمده از سمت بخش کشاورزی، منجر به افزایش سطح نیترات موجود در آب می‌شود که کیفیت آب را کاهش می‌دهد. علاوه بر این فقدان درمان و شبکه‌های مناسب فاضلاب به این معنی است که کیفیت آب شیرین در ایران به شدت پایین است.
جهان صنعت
برچسب ها: بحران ، خطر ، گسترش کرونا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: