کد خبر: ۲۶۹۲۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - 2020December 16
متخصص پوست و مو گفت: زگیل، رشد غیرسرطانی پوست به علت عفونت ویروسی در لایه فوقانی پوست یا غشاهای مخاطی است. ویروس‌هایی که باعث به وجود آمدن زگیل می‌شوند مربوط به خانواده‌ای از ویروس‌ها به نام پاپیلوما هستند.
شفاآنلاین>سلامت>زگیل‌ها یکی از بیماری‌های شایع پوستی هستند که برای بسیاری از شما آشناست.این بیماری می‌تواند در هر جایی از بدن ظاهر شود. زگیل‌ها از جمله مشکلات پوستی هستند که بسیار خجالت‌آور و ناراحت‌کننده هستند به خصوص اگر در نقاطی از بدن و صورت رشد کنند که بسیار مشخص باشد. بیشتر افراد می‌خواهند زودتر از شر آن خلاص شوند. زیرا زگیل دردناک، تحریک‌‌کننده و زشت است. خوشبختانه امروزه راه‌های زیادی برای درمان زگیل وجود دارد، بنابراین نیازی نیست به‌خاطر زگیل ناراحت باشید.

به گزارش شفاآنلاین:  دکتر حمید وحیدی، متخصص پوست و مودر اینباره می‌گوید: زگیل، رشد غیرسرطانی پوست به علت عفونت ویروسی در لایه فوقانی پوست یا غشاهای مخاطی است. ویروس‌هایی که باعث به وجود آمدن زگیل می‌شوند مربوط به خانواده‌ای از ویروس‌ها به نام پاپیلوما هستند.
دکتر وحیدی خاطرنشان کرد: ظاهر یک زگیل بستگی به محل پیدایش آن دارد. زگیل‌ها معمولا به رنگ پوست بوده و در لمس زبر و ناصاف هستند، اما گاهی هم می‌توانند تیره یا صاف و هموار باشند.
وی در پاسخ به این پرسش "انواع زگیل کدام است"مطرح کرد: زگیل‌ها انواع مختلفی دارند که عبارتنداز زگیل‌های معمولی،زگیل‌های کف پا، زگیل‌های صاف، زگیل‌های تناسلی.
این متخصص پوست و مو بیان کرد: زگیل‌های معمولی معمولا اطراف ناخن، روی انگشتان و پشت دست به وجود می‌آید. این نوع زگیل‌ها بیشتر در قسمت‌هایی که در پوست خراشیدگی ایجاد شده است به طور مثال به دنبال جویدن ناخن‌ها یا کندن گوشه‌های ناخن به وجود می‌آیند.
دکتر وحیدی ابراز کرد: نوعی زگیل که معمولا در کف پا ایجاد می‌شود و به تعداد زیاد و دسته دسته به وجود می‌آیند " زگیل‌های موزاییکی " یا زگیل‌های کف پا نامیده می‌شوند.
وی ادامه داد: بیشتر زگیل‌های کف پا برخلاف زگیل‌های معمولی به سمت خارج پوست برجسته نمی‌شوند زیرا فشار حاصل از راه رفتن روی کف پا باعث صاف و پهن شدن آنها شده و آنها را به داخل پوست فشارمی دهد.در سطح این نوع زگیل‌ها اکثرا نقاط سیاهی دیده می‌شود که همان عروق خونی هستند که تغذیه زگیل را به عهده دارند. زگیل‌های کف پا ممکن است دردناک باشند، مثل اینکه سنگی درکفش باشد.
این متخصص پوست و مو می‌گوید: زگیل‌های مسطحی نیز از زگیل‌های دیگر کوچک‌تر بوده، سطحی هموارتر و اکثرا به تعداد زیاد ( 20 الی 100عدد )ایجاد می‌شوند.
دکتر وحیدی افزود: این زگیل‌ها ممکن است هر جایی از بدن را درگیر کنند ولی در کودکان بیشتر روی صورت به وجود می‌آیند. این زگیل‌ها بیشتر در آقایان در نواحی رویش ریش و درخانم‌ها روی ساق پا پیدا می‌شوند که احتمال صدمه دیدن آن هنگام تراشیدن موهای این قسمت‌ها وجود دارد.
وی اظهار داشت: نوع دیگر از زگیل که زگیل‌های تناسلی نام دارد، مشکل شایع و نگران کننده‌ای دربالغین به شمار می‌روند و اکثرا کوچک و صاف هستند ولی می‌توانند باریک و بلند هم باشند. سطح آنها نرم بوده و برخلاف بقیه زگیل‌ها زبر و پوسته پوسته نیستند.
این متخصص پوست و مو اضافه کرد: زگیل‌های تناسلی درخانم‌ها ممکن است، داخل مهبل یا گردن رحم، اطراف مقعد و یا داخل راست روده را گرفتار کنند.ویروس‌هایی که عامل زگیل‌های تناسلی هستند به ندرت باعث زگیل‌های دست یا پا می‌شوند ولی می‌توانند باعث پدید آمدن زگیل‌هایی در دهان گردند. به نظرمی رسد زگیل‌های تناسلی با سرطان‌های ناحیه تناسلی مرتبط باشند.
دکتر وحیدی گفت: زگیل‌ها می‌توانند ازشخصی به شخص دیگر و گاهی به طورغیرمستقیم ازطریق وسایل آلوده منتقل شوند.از زمان اولین تماس با ویروس تا زمانی که زگیل آنقدر بزرگ شود که با چشم قابل دیدن باشد معمولا چندین ماه طول می‌کشد.
وی ادامه داد: خطر ابتلا به زگیل‌های دست، پا و زگیل‌های صاف در افراد کم است، درصورتی که زگیل‌های تناسلی بیشتر واگیردارهستند بنابراین لازم است تدابیری به کاربرده شوند که از انتقال زگیل‌های تناسلی بیمار جلوگیری شود.
این متخصص پوست ومو مطرح کرد: برخی از افراد به علت داشتن ضعف ایمنی نسبت به ویروس زگیل هربار که با این ویروس تماس پوستی پیدامی کنند، به ضایعات جدیدی مبتلا می‌شوند.
دکتر وحیدی اظهار داشت: پوست فرد به هرشکل که آسیب ببیند، ویروس راحت‌تر زگیل را ایجاد می‌کند لذا به همین دلیل کودکانی که ناخن خود را می‌جوند یا گوشه‌های ناخن خود را می‌کنند، بیشتر مبتلا به زگیل می‌شوند. همانطوری که برخی از افراد خیلی زود مبتلا به سرماخوردگی می‌شوند، برخی نیز بیشتر از بقیه مبتلا به زگیل می‌شوند و همچنین بیمارانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر مستعد عفونت با ویروس‌های زگیل هستند.
وی در پاسخ به این پرسش که " آیا زگیل باید درمان شود "، توضیح داد: زگیل در کودکان معمولا بدون درمان و پس از طی دوره‌ای چند ماه تا چند ساله
ناپدید می‌شود اما بدین خاطرکه احتمال گسترش زگیل به سایر نواحی بدن فرد مبتلا و یا انتقال آن به افراد دیگروجود دارد، درمان زگیل منطقی به نظرمی رسد.بخصوص هنگامی که زگیل‌ها باعث ناراحتی یا درد شوند، درمان ضرورت می‌یابد.
این متخصص پوست ومو تشریح کرد: درزگیل‌های تناسلی مزمن، احتمال ابتلا به سرطان پوستی تا حدودی افزایش می‌یابد. همچنین درخانم‌های مبتلا به زگیل تناسلی احتمال ابتلا به سرطان گردن رحم بیشتر است. به همین دلایل، همه بالغین مبتلا به زگیل تناسلی باید تحت درمان قرار گیرند و تمامی خانم‌های مبتلا به زگیل تناسلی حتی پس از درمان باید به طور منظم تست پاپ اسمیر را انجام دهند.
وی تصریح کرد: متخصصین پوست بسته به سن بیمار و نوع زگیل، درمان‌های متفاوتی را به کار می‌برند. در کودکان، زگیل‌های معمولی را می‌توان با استعمال روزانه ترکیبات حاوی اسید سالیسیلیک ضعیف درمان نمود و اغلب این روش ناراحتی زیادی ایجاد نمی‌کند ولی ممکن است هفته‌ها طول بکشد تا نتایج قابل قبول به دست آید.
دکتروحیدی ادامه داد: اگرزگیل دردناک وزخمی شود، درمان به طورموقت باید متوقف گردد. روش دیگر درمان، استعمال موضعی "کانتار یدین" توسط پزشک متخصص پوست است که بعد از گذشت چند روز باعث به وجود آمدن تاولی زیر زگیل می‌شود و پزشک می‌تواند سقف این تاول را که حاوی ویروس‌های کشته شده زگیل است، بچیند.این متخصص پوست ومو بیان کرد: دربزرگسالان ونوجوانان، منجمد کردن با ازت مایع، درمان انتخابی می‌باشد. این روش درمانی خیلی دردناک نیست و پیدایش جوشگاه ناشی از آن نادر است.با این حال تکرار این درمان پس از یک تا سه هفته برای بهبودی کامل کلیه زگیل‌ها معمولا ضروری است.
وی اظهار کرد: سوزاندن با برق ( کوترکردن) روش دیگری است که به وسیله آن زگیل طی یک مرحله درمطب برداشته می‌شود. احتمال ایجاد جوشگاه و درد، طی این روش بیشتر از منجمد کردن است. درمان زگیل‌های کف مشکل است زیرا قسمت اعظم زگیل زیرسطح پوست قرار دارد.
دکتر وحیدی خاطرنشان کرد: روش‌های مختلف درمان زگیل عبارتند از: استفاده ازچسب‌های اسید سالیسیلیک، استعمال مواد شیمیایی دیگر، استفاده از روش‌های جراحی مثل لیزر یا انجماد یا کوتر ( سوزاندن ).
این متخصص پوست ومو می‌گوید: ممکن است لازم شود که بیمار برای کاهش فشار روی زگیل‌ها کفش طبی بپوشد یا برای کاهش تعریق پا، دارو مصرف نماید. تعداد زگیل‌های صاف معمولا بیشترازآن است که با روش‌های گفته شده درمان شوند لذا به کاربردن روش‌های لایه‌برداری پوست با استفاده از استعمال روزانه اسید سالیسیلیک یا ترتینوئین توصیه می‌شود و در برخی از بالغین، درمان‌های دوره‌ای و مکرر درمطب لازم و ضروری است.
وی یادآورشد: درمان زگیل‌های تناسلی معمولا از انواع دیگر مشکل‌تر است زیرا ابتدا باید جای تمامی زگیل‌ها مشخص شود. این امرمستلزم معاینه مهبل و گردن رحم در خانم‌ها و راست روده درهر دو جنس است. ممکن است درمان
مرتب و مکرر در مطب و با استفاده از برخی اسیدها یا منجمد کردن
لازم باشد. گاهی داروی " پودوفیلین " جهت استعمال هفتگی در منزل تجویزمی گردد. زگیل‌های تناسلی خیلی مقاوم یا خیلی بزرگ را باید با یکی ازروش‌های جراحی درمان کرد.
دکتر وحیدی عنوان کرد: همسربیمارنیز باید از نظر وجود زگیل‌های تناسلی معاینه شود.درمان زگیل‌های تناسلی گاهی بسیار مشکل است و حتی درمان‌های متعدد و مکرر هم موفقیت آن را تضمین نمی‌کند.
این متخصص پوست ومو مطرح کرد: لیزربرای تخریب برخی ازانواع زگیل‌ها به کارمی رود ولی درمان با لیزر گران است. روش دیگر درمان زگیل، تزریق یک داروی ضد سرطانی به نام "بلئومایسین" به داخل هر زگیل است.البته تزریق آن دردناک است و گاهی عوارض جانبی دیگری نیز دارد.
وی افزود: روش درمانی دیگر ایمونوتراپی است که به وسیله آن سیستم دفاعی بدن جهت نابودی ویروس زگیل تقویت می‌شود. برای درمان زگیل از روش‌های مختلف ایمونوتراپی استفاده شده است.در یکی از این روش‌ها ابتدا سیستم ایمنی بدن بیمار را به یک ماده شیمیایی خاص، حساس می‌کنند وسپس این ماده را با غلظت مناسب بر روی زگیل‌ها می‌مالند به نحوی که واکنش حساسیتی خفیف در اطراف زگیل تحت درمان رخ دهد. این واکنش آلرژیک می‌تواند باعث ناپدید شدن زگیل‌ها شود.
دکتروحیدی افزود: می‌توان داروی " اینترفرون " را به داخل زگیل تزریق کرد که باعث تحریک و افزایش واکنش سیستم ایمنی فرد و به دنبال آن، ازبین رفتن زگیل می‌شود.
این متخصص پوست ومو گفت: داروی دیگری که اخیرا دردرمان زگیل بخصوص زگیل‌های تناسلی با موفقیت به کاررفته است "Imiquimod" می‌باشد.این دارو به صورت کرم است که بر روی زگیل مالیده می‌شود و با تحریک سیستم ایمنی، زگیل‌ها را از بین می‌برد.
وی توصیه کرد: افراد هیچگاه خودسرانه اقدام به درمان زگیل‌های خود نکنند زیرا ممکن است شما نوع دیگری از ضایعات پوستی را با زگیل اشتباه بگیرید و برای بیماری وخیم‌تری به اشتباه درمان زگیل را به کار ببرید. در مورد تشخیص و تعیین راه صحیح درمان زگیل باید به توصیه‌های متخصص پوست توجه کنید.
دکتر وحیدی گفت: بسیاری ازمردم اعتقاد دارند که درمان‌های عامیانه یا هیپنوتیزم در درمان زگیل موثرمی باشد. از آنجائیکه زگیل‌ها بالاخص در کودکان ممکن است خود به خود ناپدید شوند، تشخیص اینکه آیا درمان موثربوده یا اینکه گذشت زمان باعث بهبودی خود به خود زگیل شده مشکل است.
این متخصص پوست ومو در پاسخ به این پرسش که "علت عود زگیل‌ها چیست "،
بیان کرد: گاهی اوقات به نظرمی رسد به همان سرعتی که زگیل‌های قدیمی از بین می‌روند، زگیل‌های جدیدی پدیدارمی شوند. دلیل امر این است که زگیل‌های قدیمی قبل از اینکه درمان شوند، ویروس را به پوست نواحی اطراف گسترش داده اند.در واقع زگیل‌های " جدید " اطراف زگیل‌های اصلی رشد می‌کنند لذا بهترین راه محدود کردن زگیل این است که زگیل‌های جدید را به همان سرعتی که رشد می‌کنند درمان کنیم تا آنها فرصت کمتری برای پخش کردن ویروس به پوست اطراف داشته باشند.
وی ادامه داد: از طرف دیگر، هیچ روش درمانی قطعی برای زگیل وجود ندارد واحتمال عود زگیل پس از هر نوع درمان وجود دارد و فقط معاینه به وسیله پزشک متخصص می‌تواند شما را از اینکه زگیل‌ها کاملا درمان شده‌اند مطمئن کند.
دکتر وحیدی ابراز کرد: زگیل‌ها درواقع تومورهای خوش خیم پوست و مخاطات هستند. دانه " HPV" اثر ویروس‌های پاپیلومای انسانی‌های کوچک سفت و سخت که روی پوست بدن پیدامی شود، اما درد ندارد.
این متخصص پوست ومو مطرح کرد: شیوع زگیل در حدود 7 تا 20 درصد افراد جامعه و در اوایل نوجوانی شایع‌تر است. انتقال ویروس از راه تماس مستقیم با نسج زگیل و یا ترشحات و ابزار آلوده رخ می‌دهد. بروز زگیل در برخی افراد که سابقه آلرژی دارند بیشتر است. زگیل درقصابها و افرادی که با صنایع و فرآورده‌های گوشتی سر و کار دارند نیز شایع است.
وی تفاوت زگیل با میخچه را اینگونه تشریح کرد: در میخچه خطوط و شیارهای پوستی تا روی ضایعه امتداد دارند اما در زگیل به روی ضایعه نمی‌رسند.
دکتر وحیدی در پایان گفت: دوره‌ بهبودی بعد از درمان زگیل به روش درمانی که متخصص از آن استفاده می‌کند، بستگی دارد. در صورتی که برای درمان زگیل از روش‌های درمان موضعی (کرم یا محلول) استفاده شود، زگیل به تدریج از بین می‌رود و در این مدت میزان درد و ناراحتی شما بسیار کم خواهد بود. اگر از روش لیزر درمانی استفاده شود، ممکن است برای مدت چند روز تا چند هفته احساس درد یا ناراحتی داشته باشید. در صورتی که برای درمان زگیل کف پا از روش جراحی استفاده شود (بریدن زگیل) و زگیل در ناحیه‌ای از کف پا باشد که روی آن وزن می‌اندازید، ممکن است لازم باشد برای اطمینان از بهبودی زخم، برای مدتی از عصااستفاده کنید.آفتاب یزد

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: