کد خبر: ۲۶۹۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲:۲۵ - ۱۲ تير ۱۳۹۳ - 2014July 03
شفا آنلاین -پژوهشگران فنلاندی به تازگی دریافتند که سطوح پایین استرادیول یا سطوح بالای گلوبولین اتصال دهنده هورمون جنسی (SHBG) با افزایش خطر شکستگی‌های استخوان حاصل از پوکی استخوان در مردان مسن مرتبط است.

به گزارش شفاآنلاین، دانشمندان دریافته‌اند مردانی که سطح هورمون تستوسترون (SHBG) در خون آنها بالاست، در معرض خطر شکستگی استخوان قرار دارند.

در این پژوهش یکهزار و 436 مرد 65 ساله یا بالاتر به مدت تقریبا پنج سال تحت بررسی قرار گرفتند. محققان میزان استروئید جنسی را در خون این مردان اندازه گرفتند. نتایج نشان داد سطوح استرادیول و هورمون جنسی در خون، می‌تواند احتمال بروز شکستگی استخوان را در مردان پیش‌بینی کند.

مردانی که سطوح استرادیول و تستوسترون در خون آنها پایین و میزان هورمون جنسی آنها بالاست، سه برابر بیش از آنهایی که سطوح این هورمون‌ها در خون آنها طبیعی است، در معرض خطر بروز شکستگی استخوان قرار دارند.

به گفته محققان در حال حاضر برای ‌پیش بینی میزان خطر بروز شکستگی استخوان در مردان سطوح این هورمون‌ها اندازه گیری نمی‌شود ولی بنابر این پژوهش سطوح هورمون‌های جنسی، استرادیول و SHBG می‌تواند میزان این ریسک را پیشگویی کند.

تستوسترون هورمون جنسی اصلی در مردان است و استرادیول یک هورمون جنسی است که باعث بروز اثرات آندروژن در بدن مردان و زنان می‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: