کد خبر: ۲۶۹۰۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - 2020December 14
مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: ایران در اتحادیه جهانی واکسن اعلام کرد فایزر را نمی‌خواهد، به دلیل اینکه شرایط برای حمل و نقل و هواپیمای آن را ندارد. درخواست برای واکسن دیگری داده شده و ایران هم در حال تولید واکسن است.

شفاآنلاین>سلامت>بحث بر سر خرید یا تولید واکسن کرونا در کشور بالا گرفته و در حالی‌که وزیر بهداشت به صراحت اعلام کرد که تحریم‌ها مانع خرید واکسن کرونا از کشورهای اروپایی می‌شود، هم‌اکنون تولید واکسن ایرانی در دستور کار قرار گرفته و آزمایشات بالینی آن به زودی آغاز می‌شود. 


به گزارش شفاآنلاین:در این شرایط برخی زمزمه‌ها نشان می‌دهد که ایران در تلاش است که واکسن کرونا را از کشورهای روسیه یا چین خریداری نماید. مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در یک برنامه صداوسیما گفت: «ایران در اتحادیه جهانی واکسن اعلام کرد فایزر را نمی‌خواهد، به دلیل اینکه شرایط برای حمل و نقل و هواپیمای آن را ندارد. درخواست برای واکسن دیگری داده شده و ایران هم در حال تولید واکسن است.» این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که مسئولان کشور بارها اعلام داشته اند برای خرید حدود ۲۰ میلیون دوز واکسن کرونا به سد تحریم‌های بانکی آمریکا برخورد کرده‌اند، هرچند مقامات آمریکا در اظهاراتی فروش اقلام بشردوستانه ازجمله دارو و تجهیزات پزشکی را مشمول تحریم‌های این کشور ندانسته‌اند، اما در عمل به علت محدودیت‌های شدید معاملات بانکی و مالی و تحریم بانک مرکزی خرید و واردات محصولات دارویی ازجمله واکسن آنفلوآنزا با مشکل روبه رو شد و نتوانست به سرعت در اختیار قرار بگیرد. اما رئیس ‌جمهور نیز در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا در روز ۲۲ آذر گفته بود‌: «دستور دادم واکسن مورد تایید وزارت بهداشت سریعا برای کادر درمان و افراد پرریسک تهیه شود.» با این حال بعید است که ایران بتواند به این زودی‌ها واکسن کرونا را خریداری نماید و باید در انتظار تولید واکسن کرونا ساخت داخل کشور بود، واکسنی که به گفته وزیر بهداشت «در بهار ۱۴۰۰ به بازار می‌آید.»

اين گفته‌ها در شرايطي مطرح مي‌شود که به زودي فراخوان براي تست و آزمايش انساني واکسن کروناي ايراني منتشر خواهد شد و به باور کارشناسان در دي‌‌ماه، تزريق براي تست انساني اين واکسن آغاز خواهد شد. از بين داوطلبان، تعدادي براي تست انتخاب مي‌شوند و آزمايش‌هاي لازم از آنها گرفته مي‌شود تا تزريق واکسن کرونا بر روي آنها شروع شود. اين امر را مينو محرز، عضو ستاد ملي مقابله با کرونا تاييد مي‌کند و با اشاره به اعلام فراخوان داوطلبان تست انساني واکسن کروناي ايراني در آينده نزديک، مي‌گويد: در صورت واردکردن واکسن کرونا، فرصتي براي تست کردن آن وجود ندارد بنابراين واکسن وارداتي بايد تأييد سازمان جهاني بهداشت را داشته باشد. وي با بيان اينکه داوطلبان تست انساني واکسن کرونا نبايد سابقه ابتلا به بيماري کرونا داشته باشند، تصريح کرد: علت اين امر اين است که در افراد با سابقه ابتلا به کرونا آنتي‌بادي وجود دارد ما براي تزريق واکسن، افرادي را مي‌خواهيم که ميزان آنتي‌بادي را پس از تزريق بررسي کنيم، وقتي فردي از قبل آنتي‌بادي داشته باشد نمي‌توان ميزان تأثير واکسن را بررسي کرد. عضو کميته علمي ستاد ملي مقابله با کرونا درباره عوارض تزريق اين واکسن متذکر شد: «اين واکسن ايراني کرونا، ويروس ضعيف شده است و خطر مرگ در پي ندارد و اگر عوارضي نيز داشته باشد، خفيف خواهد بود.»

سه خان پيش‌رو براي واکسن ايراني

اين درحالي است که سه سازمان جهاني بهداشت (WHO)، سازمان غذا و داروي ايالات متحده آمريکا (FDA) و آژانس دارويي در اتحاديه اروپا (EMA) فرآورده‌هاي بيولوژيک را تاييد نمايند. به گفته محرز «روند واکسن کروناي ايراني در سازمان جهاني بهداشت به ثبت رسيده است و پس از اينکه تست و تأييد شد بايد مورد تأييد سازمان غذا و داروي کشور خودمان نيز قرار بگيرد.» اين گفته‌هاي محرز در شرايطي است که برخي از کارشناسان بهداشتي نسبت به عوارض واکسن ايراني کرونا هشدار مي‌دهند و پاسخ معاون کل وزير بهداشت در اين رابطه جالب توجه است: «خودمان جلوي دوربين واکسن کرونا را مي‌زنيم» ايرج حريرچي همچنين معتقد است که « ژن خوب و نورچشمي در تزريق واکسن کرونا نداريم.» او همچنين ادامه داده است: «بايد توجه داشت که واکسن بايد عادلانه توزيع شود و طبق دستورالعمل اولويت بندي صورت مي‌گيرد و کادر بهداشت و درمان و افراد آسيب‌پذير در اولويت قرار دارند و در حوزه سلامت مباني عدالت در دسترسي بايد عملي شود.» حريرچي درباره تامين واکسن کرونا گفت: براي توليد داخل واکسن کرونا دانشمندان ايراني با ايثار کار مي‌کنند و سرمايه‌گذاري‌هاي بسياري صورت گرفته است، بايد توجه داشت ما درگير انتقال واکسن آنفلوآنزا شديم و واکسن‌هاي ما را در فرودگاه بلوکه کردند و بدترين نوع آپارتايد و تحريم از طرف ترامپ بر ايران اعمال شده است و ما براي خريد هم اقدام کرده‌ايم و توليد مشترک هم در دستور کار داريم. مسئولان و رئيس ستاد فرمان اجرايي امام خميني (ره) اعلام کردند ما براي تزريق واکسن کروناي ايراني پيش قدم خواهيم شد و بايد توجه داشت اگر اعتماد نباشد هيچ کدام از اين اقدامات موثر نخواهد بود و 4 هزار منافق در آلباني داريم که مطلب عليه مردم ايران مي‌زنند و با وجود همه اين‌ها برخي ادعا خواهند کرد که اين مسئولان واکسن خارجي يا آب تزريق کرده‌اند.

کشور در وضعيت نارنجي

آمار کرونا نيز هر روز در کشور روبه کاهش است و طبق آخرين آمار وزارت بهداشت از شنبه (22 آذر) تا يکشنبه (23 آذر) هفت هزار و 451 مورد جديد کوويد19 در کشور شناسايي شد و 247 بيمار کوويد19 جان خود را از دست دادند. در حال حاضر و بر اساس آخرين تحليل‌ها، 12 شهرستان در وضعيت قرمز، 288 شهرستان نارنجي و 148 شهرستان در وضعيت زرد قرار دارند. به گفته سيما سادات لاري، شهرستان‌هاي زرين دشت در استان فارس، بافت در استان کرمان، گميشان در استان گلستان، آستارا، بندرانزلي، رودسر و تالش در استان گيلان و آمل، بهشهر، رامسر، گلوگاه و نکا در استان مازندران در وضعيت قرمز قرار دارند. وي همچنين وضعيت کرونا در تهران را بسيار شکننده دانست و گفت: عمده نگراني ما در مورد فصل زمستان، حضور افراد در فضاي بسته و بدون تهويه در فصل سرماست.آرمان ملی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: