کد خبر: ۲۶۹۰۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - 2020December 13
سیستم ایمنی بدن برای حفظ سلامت کل بدن بسیار مهم است. این سیستم جهت تشخیص و خنثی کردن عوامل مهاجم بیرونی مانند میکروب‌های عفونی و حتی سلول‌های سرطانی عمل می‌کند.

شفاآنلاین>سلامت>اختلالات پوستی در علائم و شدت کاملا متنوع هستند و می‌توانند موقت یا دائم و دردناک یا بی‌درد باشند؛ بعضی ریشه ژنتیک دارند و بعضی ندارند؛ بعضی از مشکلات پوستی کم‌اهمیت هستند و بعضی خطرناک. با اینکه بعضی از مشکلات پوستی ممکن است بی‌اهمیت باشند، بعضی از آنها می‌توانند نشانه مشکلی جدی باشند. 

به گزارش شفاآنلاین:یکی از اختلالات پوستی شایع بروز التهاب درپوست است. عوامل مختلفی می‌توانند باعث ایجاد التهاب پوست صورت و قرمزی آن گردد. برخی از آنها می توانند در خانه و اطرافتان قرار داشته باشند افراد می توانند با شناخت این محرک ها ، از پوست خویش مراقبت کنند لذا با توجه به اهمیت موضوع  با دکتر داریوش دائر، متخصص پوست و مو گفت وگو کرده ایم .وی در این باره می گوید : سیستم ایمنی بدن برای حفظ سلامت کل بدن بسیار مهم است. این سیستم جهت تشخیص و خنثی کردن عوامل مهاجم بیرونی مانند میکروب‌های عفونی و حتی سلول‌های سرطانی عمل می‌کند. زمانی که یکی از این عوامل وجود داشته باشد، التهاب ایجاد می‌شود ومانند هر قسمت دیگر از بدن، پوست نیز می‌تواند درگیر واکنش‌های سیستم ایمنی شود.
دکتر دائر خاطرنشان کرد: التهاب پوست اغلب باعث ایجاد خارش و قرمزی می‌شود و معمولاً واکنشی از سوی سیستم ایمنی بدن به شرایطی ایجاد شده است و کیفیت زندگی افراد را بسیار کاهش می دهد .
این متخصص پوست و مو عنوان کرد : علاوه بر بروز برخی بیماری ها، برخی از وسایل و موادی که افراد استفاده می کنند ، می تواند باعث بروز التهاب در پوست آنها شود .
وی ادامه داد: شستن بیش از حد دست ها با استفاده از آب و
صابون ‌ چربی های طبیعی پوست را از بین می برد و ممکن است منجر به زبری شدید شود. در ابتدا ممکن است پوست خشک و ترک خورده به نظر برسد اما اگر این وضعیت طولانی شود و درمان صورت نگیرد ممکن است پوست شکننده شده و خونریزی کند و موجب التهاب پوست شود.
دکتر دائرمطرح کرد: اکثر افراد می دانند که پاک کننده های خانگی برای پوست مضرهستند و مواد شیمیایی موجود در آنها می توانند یک تاثیر التهاب آور بر روی بدن داشته باشند. این محرک ها شامل پاک کننده های چند منظوره، شوینده های ظروف و لباس،
پاک کننده های پنجره، جلادهنده مبلمان و مواد ضدعفونی کننده دستشویی است لذا قبل از کار کردن با این مواد پوشیدن دستکش محافظ ضروری است. این متخصص پوست و مو اظهار داشت : خشک کن ملحفه و نرم کننده های الیاف و لباس نیز ممکن است موجب واکنش های التهابی و ایجادخارش در پوست شوند .
وی ابراز داشت :لباس ها بخصوص آنهایی که در آنها از الیاف زبر و خشن مانند پشم استفاده شده است ممکن است برای افرادی که از یک مشکل پوستی به نام درماتیک آتوپیک‌ رنج می برند، مشکل ساز باشد. طبق تحقیقات انجام شده توسط محققان 10 الی
20 درصد از کودکان و 1 تا 3 درصد از افراد بزرگسال دچار این بیماری
می شوند لذا پزشکان توصیه می کنند که اگر الیاف لباس فرد موجب خارش، التهاب یا جوش می شوند از الیاف نخی و پلی نخی استفاده
کنند.
دکتر دائر توضیح داد : هوای گرم به ویژه در طول ماه های تابستان می تواند مشکلات پوستی مرتبط با تعریق را وخیم تر کند لذا
ممکن است متوجه قرمزی یا رفتگی پوست در نواحی خاص مانند زیر بغل شوید و التهاب پوستی مشاهده شود .
این متخصص پوست و مو بیان کرد : برخی افراد بیش از حد به لاتکس حساسیت دارند در این افراد ممکن است حتی جای
بند کفش یا کش بند کمر روی بدن بماند وممکن است در برابر
میوه های گرمسیری نیز بدنشان واکنش نشان دهند و التهاب ایجاد شود لذا باید مراقبت های لازم را جهت سلامت پوست انجام دهند.
وی خاطرنشان کرد : افراد بسیاری را مشاهده می کنید که به عطر حساسیت دارند . برخی از آنها ممکن است در صورت مصرف عطر دچار جوش یا کهیر شوند لذا باید در ابتدا تشخیص دهید که علت بروز التهاب ، حساسیت به عطر است و سپس با احتیاط آن را مصرف کنید . دکتر دائر متذکر شد : پوست صورت با منافذ عمیقش به راحتی قابل نفوذ است و به همین خاطر باید دقت بیشتری در مورد کرم ها و فرآورده های مراقبت از پوست داشته باشید بخصوص اگر در هنگام استفاده از آنها در پوستتان احساس سوزش دارید. این محصولات شامل کرم های ضد چروک، پاک کننده ها و لایه بردارهای پوستی می شوند لذا توصیه می شود که قبل از مصرف برچسب این محصولات را برای وجود برخی محرک های شایع پوستی مانند اسید اسکوربیک، نگهدارنده های پارابن و اسیدهای هیدروکسی آلفا مانند اسید گلیکوسیک، اسید مالیک و اسید لاکتیک بررسی کنید و سپس استفاده کنید . این متخصص پوست و مو مطرح کرد : گیاهانی مانند سماق سمی، بلوط سمی و پیچک سمی سه عامل شایع درماتیت تماسی آلرژیک و حاوی روغنی به نام اوراشیول هستند که واکنش آلرژیک به صورت یک جوش دارای خارش را تشدید می کند. یک واکنش ملایم ممکن است 5 تا 12 روز طول بکشد در حالی‌که یک واکنش شدیدتر ممکن است 30 روز یا بیشترطول بکشد. اکثر افراد آگاهانه در معرض سماق، بلوط و پیچک سمی قرار نمی گیرند اما لازم است یاد بگیرند که چطور این مواد را شناسایی کنید تا با آنها تماس نداشته باشید.
وی می گوید: بدون تردید مصرف برخی غذا ها می تواند موجب واکنش های پوستی از کهیر گرفته تا جوش شوند اما حتی کار کردن با برخی مواد غذایی خالص نیز ممکن است موجب التهابهای پوستی شود. اگر اتفاقی دچار بریدگی یا ترک بر روی دست های تان شدید، دست زدن به غذاهای اسیدی یا ادویه ها می توانند التهاب آور باشد.
دکتر دائر افزود : نیکل یک عامل حساسیت زای شایع است که می توان در زیور آلات لباس، بند ساعت، زیپ و سایر وسایل آن را مشاهده کرد. برخی ویتامین ها و یا لوازمی که برای ترمیم شکستگی پا و دست به کار می رود(پلاتین) نیزحتی در برخی افراد می تواند آلرژی های شدید ایجاد کند.
این متخصص پوست و مو در پایان گفت : استفاده از مسدود کننده های آفتابی برای محافظت پوست در برابر تشعشعات مضر UVA و UVB توصیه می شود، اما برخی مواد شیمیایی موجود در
ضد آفتاب ها می توانند موجب جوش یا واکنش آلرژیک شوند.
شایع ترین واکنش های آلرژیک در ضد آفتاب هایی رخ می دهند که حاوی مواد شیمیایی مبتنی بر PABA هستند؛ بنابراین اگر دچار آلرژی هستید می توانید از یک جایگزین فاقد PABA استفاده کنید تا از بروز التهاب در پوست پیشگیری کرده باشید.آفتاب یزد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: