کد خبر: ۲۶۸۷۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - 2020December 07
یاسر مختاری
وزیر آموزش و پرورش از برگزاری حضوری امتحانات خبر داد و بر لزوم بازگشت دانش‌آموزان کلاس اولی به مدارس پس از پایان تعطیلات دو‌ هفته‌ای تاکید کرد.
شفاآنلاین>سلامت>هرچه آذرماه از نیمه خود فاصله می‌گیرد و به روزهای آخرش می‌رسد، روزهای پایانی نیم‌سال اول تحصیلی که امسال 15 روز زودتر آغاز شد به پایان نزدیک‌تر می‌شود. 
به گزارش شفاانلاین: تقریبا تمامی این نیم‌سال را‌ دانش‌آموزان به دلیل شیوع کرونا نه در کلاس‌ها و پشت نیم‌کت‌های چوبی که در منازل و پشت وسایل الکترونیکی خود گذراندند و به این ترتیب آموزش‌های خود را پیش‌بردند. این نیم‌سال در حال تمام شدن است اما بیماری کووید19 همچنان در جریان است و هنوز روزانه بیش جان بیش 250 نفر را می‌گیرد و بیش از 11 هزار نفر را به خود مبتلا می‌کند و پس از دو هفته تعطیلی در بیشتر شهرهای کشور و تبدیل وضعیت آنها از قرمز به نارنجی هنوز شرایط مطمئنی را برای بازگشایی‌ها به ویژه مدارس فراهم نکرده است.
در اطلاعیه‌های ستاد کرونا نیز در وضعیت نارنجی همچنان مدارس و آموزشگاه‌ها از جمله اماکنی هستند که مشمول تعطیلی بوده و فعالیت‌های آموزشی نیز به فراخور آن در حالت تعلیق است.
بازگشت سنگین اپیدمی در صورت بی‌توجهی
هفته گذشته وزیر آموزش و پرورش از برگزاری حضوری امتحانات خبر داد و بر لزوم بازگشت دانش‌آموزان کلاس اولی به مدارس پس از پایان تعطیلات دو‌ هفته‌ای تاکید کرد. این در حالیست که بر اساس گفته‌های فرماندهان ستادهای عملیات مبارزه با کرونا اگرچه وضعیت از قرمز به نارنجی تبدیل شده است اما این وضعیت شکننده بوده و ممکن است بازگشت اپیدمی بسیار سنگین‌تر از ماه‌های اخیر باشد. علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مقابله با بیماری کرونا در تهران روز گذشته در نشست آنلاین نقش گروه‌های داوطلب در مبارزه با بیماری کرونا اظهار کرد: «نباید وضعیت فعلی را به عنوان شرایط مطلوب و ثبات یافته در تهران تلقی کرد، چرا که ممکن است با رجعت یا بازگشت سنگین‌تر بیماری در اپیدمی‌ها مواجه شویم.»
وی افزود: « در این پدیده هنگام افول بیماری ممکن است شاهد بازگشت سنگینتر آن باشیم به همین دلیل باید مردم و مسئولان مراقب باشند. زیرا هنوز کرونا در تهران در حال قربانی گرفتن است، کالبد شهر به ویروسی آلوده است که در حال تسخیر سنگرهای جدید بیولوژیک است. بنابراین از دیدگاه کارشناسی از نقطه افول نسبی بیماری در تهران دور هستیم.»
پیش از هشدارهای زالی، سعید نمکی وزیر بهداشت نیز روزهای گذشته نسبت به عادی پنداری وضعیت در پی نزولی شدن شیب مرگ و میر و مبتلایان کرونا هشدار داده بود و گفت: « این نشانه‌ها را به حساب عادی‌انگاری نگذاریم و به روز‌هایی بازنگردیم که به ۳۰ مرگ روزانه رسیدیم و هر روز التماس می‌کردیم که عادی‌پنداری بزرگترین مشکل است.»
درخواست از ستاد کرونا برای آموزش حضوری
این هشدارها در حالی‌ است که برخی بخش‌های دولتی به دنبال فراهم کردن شرایط از سرگیری فعالیت‌های عادی و روزانه همچون روزهای غیر کرونایی هستند. از جمله این بخش‌ها آموزش و پروش است که اگر چه زمینه‌های فعالیت غیر حضوری را دارد اما همچنان بر فعالیت‌های حضوری به ویژه برای دانش‌آموزان تاکید می‌کند.
روز یکشنبه محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش آموزش و پرورش در سلسله برنامه‌های گفت‌وگوی هفته با سازمان بازرسی کل کشور، اظهار کرد: «همواره به ستاد کرونا گفته‌ایم خواستار آموزش‌های حضوری هستیم چراکه برای برخی پایه‌ها مانند پایه اول دبستان و یا واحدهای عملی رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش، آموزش مجازی مشکل است. از طرفی هیچ‌ نوع آموزشی جایگزین آموزش‌های حضوری و مدرسه نیست زیرا دانش‌آموز در محیط مدرسه تنها آموزش نمی‌بیند بلکه فرایند تربیت او در مدرسه محقق می‌شود.»
وی افزود: « با شیوع کرونا همه بخش‌های جامعه غافلگیر شدند چراکه تا پیش‌ازاین راه و روش‌هایی برای انجام فعالیت‌ها وجود داشت و همه‌چیز با آن روش‌ها تنظیم‌ شده بود اما به‌یک‌باره همه روش‌ها و ماموریت‌های ما با مخاطره روبه‌رو شد و باید در شرایط جدید هم راهی می‌ساختیم و هم راهی را طی می‌کردیم.»
حاجی‌مبیرزایی بیان کرد: «باوجود کرونا، همه مسیر صدساله‌ای که طی شده بود را باید تغییر می‌دادیم، بنابراین از اسفند گذشته بخش عظیمی از همکاران ما به مرخصی نرفتند و شبانه‌روز کارکردند تا به جامعه‌ این اعتماد را بدهند که فرزندانشان بدون آموزش نخواهند ماند.»
وی با اشاره به بهره‌مندی بیش از 70 درصدی دانش آموزان از آموزش‌های شبکه شاد، اظهار کرد: «در میان اپلیکشن‌های فضای مجازی، هیچ ابزاری به‌اندازه شاد گسترده و کاربردی‌تر نیست به‌طوری‌که شاد بزرگ‌ترین شبکه اینترنتی داخل کشور است.»
وی با اشاره به تمجید رهبر معظم انقلاب از عملکرد آموزش‌وپرورش در مواجه با کرونا و راه‌اندازی شبکه شاد، تصریح کرد: «البته شرایط به‌گونه‌ای نیست که همه دانش آموزان از شاد استفاده کنند بنابراین مدرسه تلویزیونی را با همکاری صداوسیما راه‌اندازی کردیم. خوشبختانه دسترسی به تلویزیون گسترده است و پوشش شبکه‌ای تلویزیون بالای 97 درصد است.»
وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: «علاوه بر آموزش‌های شاد و مدرسه تلویزیونی برای آن دسته دانش‌آموزانی که به هیچ‌یک از آموزش‌های مجازی دسترسی ندارند، توسط راهبران آموزشی، بسته‌های آموزشی ارائه می‌شود و حتی در برخی روستاهای کم‌جمعیت آموزش‌ها به‌صورت حضوری انجام می‌شود.»
وی یادآور شد: « جامعه، ساختن هویت و شخصیت دانش آموزان و ساختن آینده را به آموزش‌وپرورش سپرده است و خانواده‌ها نیز بهترین سرمایه‌شان را به ما سپرده‌اند بنابراین سرمایه اصلی ما اعتمادی است که خانواده‌ها به ما دارند. عتماد جامعه امری ضروری برای تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت است . باید مراقب اعتماد جامعه باشیم و باید کارمان را باکیفیت انجام و اهدافمان را محقق سازیم.»
حاجی میرزایی با اشاره به جلسات متعدد هفته‌های اخیر در خصوص برگزاری امتحانات دی‌ماه، اظهار کرد: «با یک وضعیت ثابت روبه‌رو نیستیم بلکه شرایط متفاوت است بنابراین با توجه به صلاحدیدهای ستاد کرونا همکاران ما مشغول بررسی و مطالعات در این زمینه و همچنین تعامل با ستاد ملی کرونا و معاونان آموزشی هستند و تا قبل از شروع امتحانات روش برگزاری اعلام خواهد شد.»
بلاتکلیفی در چگونگی برگزاری امتحانات در روزهای کرونایی
وی افزود: «آزمون‌های حضوری و مجازی هر دو در دستور کار خواهد بود در این زمینه کیفیت‌ها و روش‌های مختلف آزمون را بررسی و شناسایی کردیم آنچه برای ما مهم است استفاده از روش‌های اطمینان‌بخش در برگزاری امتحانات است تا از فراگیری محتواهای درسی توسط دانش آموزان مطمئن شویم بنابراین همه تلاش ما در این راستا است. بر اساس ارزیابی ما از برگزاری امتحانات نهایی سال ۹۹، تعداد شرکت‌کنندگان و هم نمرات دانش‌آموزان در مقایسه با سال قبل افزایش‌یافته است بنابراین علیرغم اینکه بخشی از سال تحصیلی قبل را به‌صورت مجازی داشتیم اما نتیجه کار قابل‌قبول بود.»
وی رابطه با برگزاری امتحانات در دی‌ماه گفت: «پیشنهادهایی در این زمینه ارائه‌شده که هنوز هیچ‌یک قطعی نشده است.» این در حالیست که وی در روزهای قبل گفت: «ترجیح ما آموزش حضوری است. اصل بر برگزاری امتحانات به صورت حضوری است زیرا از وقتی که ارتباط ما با دانش‌آموز مجازی شده باید میزان فراگیری او از درس برای ما مشخص باشد، لذا امتحان حضوری است مگر اینکه در زمان امتحانات با وضعیتی مواجه شویم که متخصصان امر بهداشت اجازه این موضوع را ندهند.»
علاوه بر این سخنان وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای درباره روند و چگونی ادامه سال تحصیلی اطلاعیه‌ای صادر و اعلام کرد: «وزارت آموزش و پرورش با در نظر گرفتن این مهم که سلامت دانش آموزان و معلمان اولویت است، درخصوص ادامه به کار مدارس و روند آموزش حضوری تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا است و معلمان، دانش آموزان واولیای آنان اخبار مربوط به مصوبات ستاد را فقط از رسانه ملی و پورتال اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش پیگیری کنند.»
وزیر آموزش و پرورش نیز در این رابطه اظهار کرد: «دوهفته گذشته و در پی تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا، مدارس در مناطق قرمز تعطیل بودند و امر آموزش به طور کامل در بستر فضای مجازی دنبال شد. با توجه به خارج شدن برخی شهرها از وضعیت قرمز ستاد ملی مبارزه با کرونا در این زمینه تعیین تکلیف کرده است، بنابراین در مناطق نارنجی فعالیت آموزشی به صورت «غیرحضوری» خواهد بود. مدارس با حضور مدیر و حداقل کادر اجرایی فعال و بر فرآیند آموزش های غیرحضوری نظارت خواهند کرد.»
سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: