کد خبر: ۲۶۸۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - 2020December 03
سوزان پیروان عضو انجمن زنان و مامایی ایران خاطرنشان کرد: ویروس اچ آی وی یا ایدز در زمان بارداری در صورتی که شرایط درمانی رعایت نشود به جنین منتقل می شود.
 شفاآنلاین>سلامت>انتقال ایدز در دوران بارداری از طریق مادر مبتلا به جنین مساله‌ای است که به دلیل آسیب‌پذیر بودن زنان باردار و کودکان همواره دغدغه بوده است، موضوعی که متخصصان زنان و زایمان در مورد آن توصیه‌های درمانی و بهداشتی حائز اهمیتی ارایه داده اند.

به گزارش شفاآنلاین: سوزان پیروان عضو انجمن زنان و مامایی ایران روز پنجشنبه و به مناسبت هفته اطلاع رسانی ایدز (۱۱ تا ۱۶ آذر ماه) بر این موضوع که ایدز ویروسی است که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند، تاکید و خاطرنشان کرد: ویروس اچ آی وی یا ایدز در زمان بارداری در صورتی که شرایط درمانی رعایت نشود به جنین منتقل می شود.

راهکار قطع زنجیره انتقال ایدز از مادر به جنین یا نوزاد چیست؟

عضو انجمن زنان و مامایی ایران، با بیان این که از تمامی مادران باردار، تست اچ آی وی گرفته می شود، تاکید کرد: از راهکارهای قطع زنجیره انتقال از مادر باردار به فرزند، دریافت و مصرف داروهای ضد ویروس به مادر مبتلا در طول دوران بارداری است.

وی یادآور شد: همه داروهای ضد ویروس ایدز در زمان بارداری داروهای ایمن و بی خطری نیستند در نتیجه در طول بارداری باید داروی مناسب برای آنان انتخاب شود. همچنین در بعضی از موارد به مادران باردار درمان های اضافه تر هم توصیه می شود.

مصرف این داروها در حین بارداری، عوارضی ندارند؟

متخصص زنان و زایمان به عوارض احتمالی این داروها بر روی مادر باردار اشاره کرد و گفت: عوارض گوارشی، تهوع، سرگیجه، سردرد، درد عضلانی، کم خونی و اختلال در کار کبد و مغز استخوان از جمله عوارضی است که ممکن است مادر باردار مصرف کننده داروهای ضد ویروس ایدز در طول بارداری داشته باشد.

پیروان ادامه داد: ضمن اینکه به نوزادی که از مادر مبتلا متولد می شود به مدت چهار هفته داروهای ضدویروس تجویز می شود.

نوع زایمان چه تاثیری در انتقال ویروس ایدز به جنین دارد؟

وی در پاسخ به اینکه عنوان شده احتمال انتقال ویروس ایدز به جنین در حین بارداری ۱۵ تا ۲۰ درصد و هنگام زایمان نزدیک به ۵۰ درصد اعلام است، زایمان طبیعی یا سزارین تاثیری در انتقال ویروس و ابتلای جنین دارد یا خیر؟ توضیح داد: این بستگی به شدت و ضعف بیماری مادر دارد.

پیروان ادامه داد: عمل سزارین در مادری که هرگز تحت درمان قرار نگرفته و بدن او پر از ویروس است انتقال را کمتر می کند اما اگر مادری تحت درمان بوده و در طول بارداری دارو مصرف کرده است، داشتن زایمان طبیعی مساله خاصی نیست و می تواند زایمان طبیعی داشته باشد.

آیا انتقال بیماری ایدز با شیردهی افزایش پیدا می کند؟

وی افزود: همواره این پرسش مطرح می شود که ایدز از طریق شیردهی مادر به نوزاد هم منتقل می شود که باید در پاسخ گفت بله این ویروس از طریق شیر مادر به نوزاد هم قابل انتقال است. بنابراین اگر در طول بارداری، مادرباردار تحت درمان قرار گیرد و پس از تولد به فرزند خود شیر ندهد این ویروس منتقل نمی شود. بنابراین باید برای تغذیه نوزاد، از شیرخشک به جای شیر مادر بهره گرفته شود.

چگونه می توان متوجه ابتلای نوزاد به ویروس ایدز شد؟

عضو انجمن زنان و مامایی ایران توضیح داد: تا چند ماه اول، چندین بار از نوزاد آزمایش خون برای تست اچ آی وی گرفته می شود. یکبار هم بین ۱۲ تا ۱۸ ماهگی این آزمایش تکرار می شود تا از نتیجه آن مطمئن شویم.

اول دسامبر (۱۱ آذر ماه) به نام روز جهانی ایدز نامگذاری شده که حذف انگ و تبعیض، توجه به عموم افراد جامعه جهت دریافت خدمات سلامت بر اساس رویکردهای عدالت محور، از کلیدهای اصلی مواجه با این بیماری است. طبق گفته علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت، تاکنون در مجموع ۴۱ هزار و ۸۷۶ نفر فرد بیمار یا مبتلا به ویروس ایدز در کشور شناسایی شده و از این تعداد حدود ۱۹ هزار و ۴۶۹ مرگ به واسطه این بیماری ثبت کرده‌ایم.

با توجه به این موارد، موضوع  روز جهانی ایدز امسال «همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک» (responsibility Shared, solidarity Global) نام گرفته است.

روز شمار امسال هفته اطلاع رسانی ایدز عبارت است از:

- سه شنبه ۱۱ آذر: افزایش تاب آوری سازمانی و افزایش دسترسی به خدمات و مطالعات در شرایط بحران

- چهارشنبه ۱۲ آذر: خانواده و اچ آی وی

- پنجشنبه ۱۳ آذر: رسانه و اچ آی وی

- جمعه ۱۴ آذر: جوانان، نوجوانان و اچ آی وی

- شنبه ۱۵ آذر: مسئولیت اجتماعی و اچ آی

-یکشنبه ۱۶ آذر: نقش سازمان ها و اچ آی وی

ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: