کد خبر: ۲۶۸۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - 2020December 03
افراد دارای معلولیت به عنوان قشری از جامعه ای که همگان در آن ساکن هستیم و زندگی می کنیم، می بایست از امتیازهای ویژه ای برخوردار باشند تا مباد فکر کنند که جامعه آنها را فراموش کرده است.

 شفاآنلاین>سلامت> با توجه به شعار امسال روز جهانی معلولین با عنوان «ساخت جهانی بهتر پس از کرونا برای افراد دارای معلولیت»، فرصتی فراهم آمده تا برخی مسائل و مشکلات این گروه آسیب پذیر در بحران بیماری کووید ۱۹ مورد بررسی قرار گیرد.


  به گزارش شفاآنلاین:آمارها نشان می دهد که ۱۵ درصد از جمعیت جهان، نوعی از معلولیت را تجربه می‌کنند و ۲ تا ۴ درصد از آنها مشکلات قابل توجهی در عملکرد دارند.


با توجه به ماهیت بیماری نوپدید کووید ۱۹ و چالش‌هایی که این بیماری برای انجام اقدامات پیشگیرانه مانند فاصله‌گذاری اجتماعی و شستشوی مکرر دست دارد، سبب شده که توجه ویژه‌ای به این گروه آسیب پذیر شود.


توجه به نیازهای بهداشتی معلولان


زهرا اسکندری دانشجوی دکترای سلامت در بلایا و فوریت‌ها، گفت: بسیاری از افراد دارای معلولیت، نیازهای بهداشتی بیشتری نسبت به سایر افراد جامعه دارند و ممکن است تطبیق شرایط زندگی آنها با شرایط به وجود آمده مشکل باشد. اگرچه بسیاری از افراد دارای معلولیت سالم هستند، اما برخی از آنها دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند که خطر ابتلا به کووید ۱۹ را افزایش می‌دهد و می‌تواند در ایجاد استرس و اضطراب در این افراد مؤثر باشد.


وی افزود: ماهیت برخی از معلولیت‌ها ممکن است افراد را در معرض خطر بیشتری از ابتلا به کووید ۱۹ قرار دهد. به عنوان مثال، افرادی که روشن‌دل یا کم بینا هستند ممکن در برخی موارد برای به دست آوردن اطلاعات اشیا را لمس کنند یا در شستن دست خود مشکلی داشته باشند. همچنین برخی افراد که محدودیت حرکتی دارند ممکن است نتوانند در مکان‌های عمومی به طور مناسب فاصله اجتماعی را رعایت کنند. از طرفی هم برخی افراد دارای معلولیت در مؤسسات نگهداری می‌شوند و برای مراقبت از خود نیازمند کمک سایر افراد هستند که باعث می‌شود نتوانند فاصله اجتماعی را به صورت مناسب رعایت کنند و در معرض خطر ابتلا قرار می‌گیرند، نیاز است مراقبین در مؤسسات از ملاحظات لازم برای مراقبت از این افراد آگاه باشند.


اسکندری ادامه داد: افراد دارای معلولیت بیشتر در معرض تأثیرات بیماری‌های نوپدید بوده و کمتر دارای آمادگی برای مراقبت از خود هستند و بیشتر دستورالعمل‌های آموزشی تدوین شده مربوط به افراد سالم بوده و امکان استفاده آن برای افراد روشن‌دل یا ناشنوا وجود ندارد. از این رو گنجاندن نیازهای افراد دارای معلولیت برای حفاظت از آنها در برابر بیماری‌های نوپدید و استفاده از تجارب آنان برای برنامه‌های مراقبت از خود ضروری است.


وی با طرح این موضوع که اگر دارای معلولیت هستید یا از فرد دارای معلولیت مراقبت می‌کنید لازم است نکاتی را مورد توجه قرار داده و آنها را رعایت کنید، گفت: در خانه بمانید و فقط برای انجام کارهای ضروری مانند ویزیت پزشک یا تهیه مواد غذایی به بیرون از خانه خود بروید. از خانواده، همسایه یا دوست خود بخواهید تا در انجام کارهای ضروری (تهیه نسخه دارویی، خرید مواد غذایی) به شما کمک کنند. وقتی به بیرون از خانه می‌روید، فاصله اجتماعی را رعایت کنید.


اسکندری افزود: پس از لمس سطوح و قبل از غذا دستان خود را با آب و صابون یا محلول های ضد عفونی‌کننده دست مبتنی بر الکل، بشویید.


این دانشجوی دکترای سلامت در بلایا و فوریت‌ها، تاکید کرد: اگر روشن دل یا کم‌بینا هستید، ممکن است هنگام حضور در مکان‌های عمومی سطوح بیشتری را نسبت به دیگران را لمس کنید، پس هنگام بیرون رفتن در مکان‌های عمومی دستکش بپوشید.


وی ادامه داد: برای محافظت از سلامتی افراد دارای معلولیت تجهیزات حرکتی مانند رینگ‌های روی صندلی‌های چرخ‌دار، واکرها، عصا را ضدعفونی کرده یا بشویید.


اسکندری گفت: به نیازهای ارتباطی افراد ناشنوا یا کم‌شنوا فکر کنید، اگر این افراد در بیمارستان بستری شدند با توجه به اینکه درک صحبت‌های پزشکان و پرستاران ممکن است به دلیل استفاده از وسایل حفاظت فردی برای این افراد دشوار و چالش‌برانگیز باشد، می‌توانید از کارکنان بیمارستان بخواهید تا اطلاعات را به صورت کتبی منتقل کنند یا از روش‌های ارتباطی جایگزین استفاده کنید.


اهمیت آموزش عمومی در شکستن زنجیره انتقال ویروس


آرزو دهقانی دبیر انجمن علمی دانشجویی دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: آمارها نشان می‌دهد سالانه حدود ۹ میلیون حادثه در کشور رخ می‌دهد که شایع‌ترین نوع حوادث در ایران حوادث ترافیکی، سقوط و برخورد با اشیا است که منجر به معلولیت ۰.۰۳ درصد افراد می‌شود.


وی افزود: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، ۳۶ میلیون نفر در سراسر دنیا نابینا هستند. در کشور ما نیز بر اساس یک متاآنالیز، شیوع اختلالات بینایی قابل توجه در سنین بالاتر از ۵۰ سال، حدود ۴ درصد است که بر اساس تخمین ها ۳۰ هزار کودک کم بینا و ۷۵۰۰ کودک نابینا در کشور وجود دارد. همچنین جمعیت نابینایان بالای ۵۰ سال ایران حدود ۸۰ هزار نفر است.


دهقانی ادامه داد: در دنیا بیش از ۴۴ بیماری نوپدید وجود دارد که کووید ۱۹ نوع جدیدی از بتاویروس ها است که به یک خطر جدی برای سلامت انسان در سراسر جهان تبدیل شده و بیش از ۶۴ میلیون نفر را مبتلا کرده است.


وی با عنوان این مطلب که یکی از راه های شکستن زنجیره انتقال بیماری، آموزش عمومی است، گفت: همچنین یکی از روش‌های ارتقا توانمندی افراد دارای معلولیت جهت خود مراقبتی در بلایا و فوریت‌ها و حتی شیوع بیماری‌هایی همچون کووید ۱۹، آموزش است.


دهقانی افزود: در علوم ارتباطات از واژه ارتباطات جمعی یا Mass Communication در موارد بحرانی بسیار استفاده شده است. ارتباطات جمعی فرآیندی ارتباطی است که طی آن یک سازمان، پیام‌های عمومی را تولید و در بین مخاطبان، ناهمگن و پراکنده منتشر می‌نماید. در این نوع ارتباط از تمامی رسانه‌های صوتی، تصویری، الکترونیکی یا چاپی به عنوان کانال اطلاع‌رسانی و واسطه استفاده می‌شود.


وی گفت: با توجه به گسترش پاندمی کووید ۱۹، میزان بروز بلایا و حوادث به پهنای جهان و اهمیت اطلاع‌رسانی عمومی باید از راهکار ارتباطات جمعی استفاده کرد و محتوای آموزشی را برای تمامی گروه‌های هدف تولید و در تمامی شبکه‌ها و کانال‌های اطلاع‌رسانی منتشر نمود.


دانشجوی دکترای سلامت در بلایا و فوریت‌ها، افزود: امروزه تولید اطلاعات تصویری، پوستر و اینفوگرافی بسیار مورد توجه تولیدکنندگان محتوا و مخاطبان قرار گرفته است، اما این پرسش مطرح می شود که جایگاه برخی مخاطبان همچون نابینایان، سالمندان، افراد دارای معلولیت جسمی به عنوان برخی از گروه‌های هدف آموزش سلامت در این اطلاع رسانی کجا بوده است.


دهقانی گفت: سیاستگزاران باید اطمینان حاصل کنند که اطلاعات مربوط به بیماری کووید ۱۹ و همچنین مقابله با بلایا و پیشگیری از حوادث برای افراد معلول در دسترس و قابل درک باشد، همچون استفاده از پادکست‌ها، زبان اشاره همزمان با آموزش تلویزیونی، زیرنویس و…، برای نشر محتواهای آموزشی، هشدار سریع و…، باید مورد توجه قرار گیرد.


وی ادامه داد: براساس آمار، شنیدن پادکست از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ از رشد بالایی برخوردار بوده و آن را در رتبه ۷ علاقمندی مخاطبان برای شنیدن فایل صوتی قرار داده به طوری که ۵۲ درصد مردان و ۴۸ درصد زنان، شنونده پادکست هستند و در ایران این نسبت ۶۵ به ۳۵ است.


دهقانی گفت: با توجه به اهمیت اشاعه دانش و سواد مقابله با کووید ۱۹، گروهی از دانشجویان دکترای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ۱۲ پادکست با محوریت شستن دست ها، آداب مراجعه به بیمارستان، رعایت بهداشت فردی، خود مراقبتی، بهداشت زنان باردار و شیرده، تغذیه، سلامت کودکان، نحوه صحیح ماسک زدن، شیوه صحیح دفع ماسک، استفاده بهینه از ماسک N۹۵ و مجله صوتی کووید ۱۹ مشتمل بر تحلیل میزان فوتی و ابتلا این بیماری در ایران و جهان، تحلیل سیاست های مدیریت بیماری و…، از ۸ اسفند ۹۸ تا ۲۵ فروردین ۹۹، تهیه و در شبکه های مجازی جهت دسترسی عموم به اشتراک گذاشته اند. همچنین با توجه به هزینه‌های زندگی و توانبخشی افراد دارای معلولیت، حمایت و پشتیبانی کافی باید به عمل آورده شود. فراهم‌سازی وسایل توانبخشی و تجهیزات حفاظت فردی، یکی دیگر از اقداماتی است که باید برای پشتیبانی از افراد دارای معلولیت انجام شود.

مهر

برچسب ها: معلولان ، کرونا ، شعار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: