کد خبر: ۲۶۸۵۵۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - 2020December 02
رئیس مرکز مدیریت درمان بیماری های وزارت بهداشت:
دکتر مهدی شادنوش اظهار کرد:کلیپی در فضای مجازی منتشر شده که معلوم نیست مربوط به کدام کشتارگاه است و ادعا می کند از اعضای قربانیان کرونا برای پیوند عضو استفاده می شد، خیلی بدیهی است که این ادعا دروغ و کذب است و قبلا هم تکذیب شده است.
شفاآنلاین>سلامت>رئیس مرکز مدیریت درمان بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پیوند عضو از اعضای افراد فوت شده بر اثر کرونا ممکن نیست. در هیچ جا انجام نمی شود و این ادعاهای کذب بیشتر به فکاهی شبیه است.

به گزارش شفاآنلاین:مهدی شادنوش روز چهارشنبه در نشست خبری که به صورت آنلاین برگزار شد، افزود: کلیپی در فضای مجازی منتشر شده که معلوم نیست مربوط به کدام کشتارگاه است و ادعا می کند از اعضای قربانیان کرونا برای پیوند عضو استفاده می شد، خیلی بدیهی است که این ادعا دروغ و کذب است و قبلا هم تکذیب شده است.

وی گفت: در شرایطی که مردم حتی برای دست دادن و قرار گرفتن در یک فضا محدودیت دارند، چطور ممکن است اعضای یک فرد کرونایی را در بدن فرد دیگری پیوند زد و آن فرد هم زنده بماند. این ها ادعاهای عجیب و تعجب برانگیز است و متاسفانه در جاهایی که موفق عمل کرده ایم فضاسازی،شایعه و تهاجم بیشتر است. این حرفها شبیه فکاهی است که اعضای یک کرونایی که فوت را به افراد دیگر پیوند بزنیم امیدواریم مردم با افزایش اطلاعات از طریق رسانه ها در مورد صحت و سقم اخبار با درایت رفتار کنند و هر ادعایی را باور نکنند.

کاهش ۳۰درصدی پیوند عضو در ایران

شادنوش افزود: در مورد پیوند عضو در دوران کرونا متاسفانه به رغم اینکه در بهمن سال گذشته به رکوردهای خوبی رسیده بودیم و کار عظیمی در واحدهای شناسایی و فراهم آوری اعضای پیوندی اتفاق افتاده بود و در بالاترین میزان اهدای عضو بودیم. بعد از کرونا در ماههای گذشته شاهد کاهش ۳۰ درصد پیوند عضو هستیم و نگران افرادی هستیم که در انتظار پیوند عضو هستند و امیدواریم خانواده بسیاری از افرادی که دچار مرگ مغزی می شوند برای اهدای عضو پیش قدم شوند.

رئیس مرکز مدیریت درمان وزارت بهداشت ادامه داد: بعد از شیوع کرونا اهدای عضو در برخی کشورها تعطیل شده یا ماههای متوالی تعطیل بود. در ایران نیز از اسفند پارسال بلافاصله اهدای عضو متوقف شد اما بعد از ۲۵ روز دستورالعمل های جدید برای پیوند در شرایط کرونا تدوین و ابلاغ شد و از اواخر فروردین عمل  پیوند بر اساس دستورالعمل جدید شد و حتی تاکنون ۱۵ مورد انتقال عضو قلب را داشتیم.که جت های سریع السیر اتفاق می افتاد و کار پیچیده ای است اما در مجموع به علت پروتکلهای سختگیرانه هزینه های پیوند خیلی بالا رفته است چون باید مسائل بهداشتی زیادی را رعایت کنیم.

وی گفت: پیوندمغز استخوان هم با دقت پیش می رود. کارهای پیوندتعطیل نشده است البته پیدا کردن سلول مورد نیاز برای پیوند مغز استخوان کار سختی است زیرا در هر یک میلیون نفر دو نفر ممکن است سلولهای مشابه داشته باشند.

کمبود داروی بیماران خاص بحرانی نیست

شادنوش در پاسخ به پرسشی درباره کمبود داروهای بیماران خاص گفت: با توجه به تحریم های ظالمانه و مشکلات مالی شرایط خوب نیست اما کمبودهای اورژانسی و شرایط بحرانی هم نداریم، با تلاش های زیاد همکاران سازمان غذا و دارو تلاش می کنند، داروها و تجهیزات مورد نیاز بیماران تامین شود.

وی ادامه داد: در مقاطعی کمبودهایی داشته ایم اما با سهمیه بندی تلاش می کنیم دارو به اندازه مورد نیاز به دست مصرف کننده واقعی برسد. گر چه ممکن است بیماران نتوانند داروی خود را برای ماههای بعد ذخیره کننده تلاش می شود نیاز ماهانه بیماران تامین شود.

رئیس مرکز مدیریت درمان بیماری های وزارت بهداشت گفت: حرکت وزارت بهداشت به این سمت است که هر شناسه داروی وارداتی به کد ملی یک بیمار پیوند بخورد و دارو در نزدیکترین محل زندگی بیمار به او تحول داده شود اما در عمل موانع اجرایی داریم که در حال بر طرف کردن آنها هستیم.

وی افزود: در این شرایط سخت که منبع تولید برخی داروها یک یا دو شرکت در دنیا است و با وجود یارانه ای که دولت پرداخت می کند قیمت این داروها و وسایل مورد نیاز بیماران خاص در ایران با توجه به اختلاف ارزی بسیار ارزان به دست بیماران می رسد، با قاچاق معکوس از کشور هم مواجه هستیم بنابراین باید با مدیریت و سهمیه بندی از این شرایط عبور کنیم.

شادنوش گفت: امیدواریم بانک مرکزی مشکلات بیماران خاص را درک کند و در اولویت بالاتری قرار دهد زیرا برخی از این داروها برای بیماران از نان شب هم واجب تر است و کمبود آن خطر جانی دارد و حیات آنها را به خطر می اندازد یا باعث تشید بیماری می شود.

رئیس مرکز مدیریت درمان بیماری های وزارت بهداشت ادامه داد: در مورد داروهای مورد نیاز برخی گروههای بیماران خاص مثل بیماران MPS یا SMA یا CF با همکاری انجمن های مربوطه در تلاش هستیم که داروهای مورد نیاز آنها تامین شود و امیدواریم اهداف سیاسی تحریم های ظالمانه که در دنیا سابقه ندارد در تامین داروی مورد نیاز بیماران تاثیر نگذارد.

وی گفت: در مورد داروی سلسپت بیماران کلیوی نیز که یک داروی وارداتی است وزارت بهداشت متعهد است که این دارو را در سهمیه بندی ۹۰ تایی ماهانه به بیماران برساند و در مواقع که این دارو نبود داروی مایفورتیک به عنوان داروی جایگزین تامین شده است.

تدوین شناسنامه درمان استاندارد بیماری های خاص

شادنوش را با اشاره به تدوین شناسنامه معلولیت ها و بیماری یا خاص در وزارت بهداشت گفت: با تدوین شناسنامه های معلولیت ها نوع خدمات، میزان خدمات و فاصله ارائه خدمات تدوین و ابلاغ شده و در حال اجراست. بسیاری از آنها انجام شده است و برخی هم در دست اقدام است. مثلا شناسانه خدمات فلج مغزی در حال تدوین است. این شناسنامه ها این خاصیت را دارد که یاری بیمه ها را پشت خدمات توانبخشی می آورد.

وی ادامه داد: به دنبال مذاکرات با بیمه ها هستیم که تا پوشش بیشتر خدمات توانبخشی را در برنامه کاری قرار دهند. هزینه های آن کانالیزه و تامین شود و  شاهد این باشیم که در آینده خدمات توانبخشی تحت پوشش بیمه ها قرار بگیرد.

رئیس مرکز مدیریت درمان بیماری های وزارت بهداشت گفت: اقدام مهم دیگر وزارت بهداشت توسعه خدمات و مشاوره های توانبخشی از راه دور است که در حال گسترش است.

شادنوش در پاسخ به پرسشی درباره خدمات درمانی به معتادان در بیمارستانها گفت: در مراجعه به بیمارستانی طبق پروتکل های درمانی هنگامی که بیماران به اورژانس مراجعه می کنند هیچ فرقی بین بیماران از نظر اینکه چه فردی است، چه دین، مسلک یا گرایش سیاسی دارد، معتاد هست یا نه وجود ندارد و درمانگر بدون توجه به این مسائل درمان بیمار را انجام می دهد گر چه در مورد افراد مبتلا به ویروس ایدز یا هپاتیت نگرانی هایی وجود دارد.

پذیرش معتادان متجاهر در بیمارستانها

وی ادامه داد: این طور نیست کسی به خاطر اعتیاد درمان نگیرد حتی معتادان متجاهر هم در بیمارستنهای ۶ گانه در تهران و استانها توسط نیروی انتظای منتقل می شوند و خدمت درمانی می گیرند.

شادنوش در پاسخ به پرسشی درباره پیگیری درمان اختلالات بدو تولد گفت: شیوع اختلالات بدو تولد آمارها و درصدهای جهانی دارد، در کشور ما هم شیوع این اختلالات معلوم است، برخی از این اختلالات ریشه ژنتیکی دارد در برخی موارد  با درمانهای بعدی قابل بر طرف شدن است اما در بسیاری از موارد نیز فقط میم توانیم با اقداماتی کیفیت زندگی این افراد را بهبود ببخشیم و از پیشرفت فقر حرکتی جلوگیری کنیم.

وی درباره پوشش بیمه ای خدمات توانبخشی در پاسخ به ایرنا گفت: در مورد بیمه این خدما با اقدمات معاونت درمان وزارت بهداشت یارانه هایی از محل صرفه حویی بودجه های وزارت بهداشت در دو سال گذشته به برخی خدمات توانبخشی اختصاص یافته و بعد از تدوین شناسنامه و استاندارد درمانی هزینه می شود.

شادنوش گفت: فعلا با یارانه های معاونت درمان وزارت بهداشت برخی از معلولیت ها و بیماری های خاص حمایت می شوند اما این راه  ماندگار نیست و به موازات آن در حال مذاکره با بیمه ها هستیم و با توجه به اثربخشی توانبخشی و کاهش سایر هزینه های بیمه ها بایاد به مرور به سمت پوشش بیمه ای خدمات توانبخشی برویم.ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: